Gå til innhold

Sensur av «ikke tillatte ord og fraser»?


MissMaryan

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde å svare i en tråd om slang. Jeg skrev dette, men det ble sensurert og jeg måtte endre hele innlegget for at det skulle kunne postes. Er funksjonen litt ute og sykler, eller er jeg helt fjern? Hva er galt med innlegget under? 
 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Jeg spiller en del online, og er dermed på d i s c o r d. Der har jeg sett dette en del blant unge engelskspråklige, både briter og amerikanere. Spesielt briter, når jeg tenker etter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager flere innlegg, men jeg måtte forske litt på hva som fikk autosensuren til å ta helt av. Det er altså ordet jeg har delt opp som er problemet. Er dette ikke lov å nevne? Chatforumet/spillpattformen that must not be named i Harry Potter style? :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissMaryan skrev (8 minutter siden):

Beklager flere innlegg, men jeg måtte forske litt på hva som fikk autosensuren til å ta helt av. Det er altså ordet jeg har delt opp som er problemet. Er dette ikke lov å nevne? Chatforumet/spillpattformen that must not be named i Harry Potter style? :ler: 

Hei @MissMaryan.

Akkurat den tjenesten du nevner, Discord, er det satt begrensninger for fordi det over en utstrakt periode har foregått reklamering for ulike private servere i betraktelig omfang. Flere av oss i admin har mottatt utallige henvendelser om hva som foregår i disse serverne, og siden det er eksterne tjenester er det ikke noe vi har anledning til å ettergå eller ta stilling til.

Vi har regler som forbyr reklamering/annonsering for sosiale medier og tjenester, og siden det i størst grad er at disse tjenestene nevnes, er det lagt inn en sperre for å forhindre spredning av lenkene. Tidligere i år ble det satt en regel i Rampelyset som helt spesifikt gikk på akkurat denne tjenesten, på grunn av utviklingen med reklamering og medførende regelbrudd, noe som i denne vurderingen legger vekt på å ta grep mot spredninger av lenker til tjenesten.

Her har det vært å vurdere fordeler mot ulemper, og siden akkurat denne tjenesten har medført mye merarbeid og ellers blir lite omdiskutert, er det per dags dato satt nevnte begrensninger i forhold til denne.

Rhodiola, adm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner. Det er bare litt morsomt at man i en tråd som omhandler språk ikke får lov til å bruke det ordet. Ikke en gang referere til at man har sett en bestemt type slangord der 😅 Svært langt unna reklamering eller linker, altså. 
 

Funksjonen der man skal kunne se hvilket ord som er ulovlig å bruke, fungerer ikke. Hele avsnittet mitt var markert, og jeg måtte virkelig forske for å se hva i all verden jeg hadde gjort galt. Noen bør kanskje se på akkurat det. Det hadde vært kjekt å se at det er kun det ordet som var problemet. Jeg trodde først det var engelske ord som var problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissMaryan skrev (11 timer siden):

Skjønner. Det er bare litt morsomt at man i en tråd som omhandler språk ikke får lov til å bruke det ordet. Ikke en gang referere til at man har sett en bestemt type slangord der 😅 Svært langt unna reklamering eller linker, altså. 
 

Funksjonen der man skal kunne se hvilket ord som er ulovlig å bruke, fungerer ikke. Hele avsnittet mitt var markert, og jeg måtte virkelig forske for å se hva i all verden jeg hadde gjort galt. Noen bør kanskje se på akkurat det. Det hadde vært kjekt å se at det er kun det ordet som var problemet. Jeg trodde først det var engelske ord som var problemet. 

At det er ufordelaktig skjønner jeg, og vil derfor beklage. Dette ble en vurdering av for og imot, og nevnte tjeneste er i all hovedsak noe som formidles i sammenheng med reklamering. Det viser erfaring og utvidede søk i forumets innhold.

Det er ikke teknisk mulig å forutse hva hensikten med bruken av ordet er, sperren automatiseres til å begrense bruk utelukkende på bakgrunn av vår bestemmelse.

Kunne du delt et skjermbilde av hva du får opp når du prøver å poste? All intern testing har vist at funksjonen fungerer som den skal, og at den gir en feilmelding med beskjed om at ordet må fjernes før innholdet kan innsendes.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...