Gå til innhold

Sært eller hadde du ikke brydd deg? Bestemor overvåker barnebarn på snap.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså kartet.

Kort fortalt. Hun bruker ikke snap. Siden hun fikk snap så har hun ikke sendt en eneste snap. Hun vet ikke hvordan det virker. Hun vet ikke hva stories er.

Hun følger et fåtall. Blant annet mine barn.

Hun har skjønt kartet og har innrømmet at hun liker det.

I samtaler oppdager jeg hun vet hvor barna er til enhver tid.

Jeg synes dette er litt merkelig, da hun treffer de maks annenhver måned og ikke er så nær dem.

Jeg ser henne på kartet (hun vet ikke hun vises) og det er sjelden mer enn 2 timer siden hun var på snap. En person som aldri i sitt liv har sendt eller mottar en snap??

Anonymkode: 5b1e5...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje hun ønsker mer tid med dem?

Kanskje hun har vært utsatt for noe da hun selv var ung og "passer litt ekstra på".

Anonymkode: 3b5a1...f1f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke brydd meg. Er hun gammel, sitter hun vel og følger med hele dagen. Det er underholdning. Min mor stalker meg og resten av slekta på facebook. Hvis det er et glimt av barnebarna noe sted, eller bare noe de er forbundet med (hun er med i alle grupper det kan forekomme, skolen, og fotballklubben og dansestudioet for eksempel), regner det inn med likes fra henne, for eksempel Byklubben holder loppemarked,  Sfo var på tur. Hun bor langt unna. Hun følger også med på robotgressklipperen sin minutt for minutt. Snspmap ville hun elsket (men det er da bare å slå av hvis dere ikke liker det?) 

Anonymkode: 35ba6...4c3

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Altså kartet.

Kort fortalt. Hun bruker ikke snap. Siden hun fikk snap så har hun ikke sendt en eneste snap. Hun vet ikke hvordan det virker. Hun vet ikke hva stories er.

Jeg synes dette er litt merkelig, da hun treffer de maks annenhver måned og ikke er så nær dem.

Jeg ser henne på kartet (hun vet ikke hun vises) og det er sjelden mer enn 2 timer siden hun var på snap. En person som aldri i sitt liv har sendt eller mottar en snap??

Kanskje hun er ensom? 
jeg følger med på snapkartet på barna mine jeg også, selv om de er 20 og 18 år. Bedre det enn å mase på de på sms og slikt. Er de ute på noe på kveldene, kan jeg sjekke kartet i tilfelle, slik at om det skjer noe så vet jeg i det minste sånn ca hvor de er. De er selvsagt informert om det, og yngste sa til og med at det var fint at jeg passet på. 
Jeg er også ufør, så har all verden med tid og lite skjer i livet mitt 😅

Anonymkode: d0ca2...0c5

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det veldig spesielt ut. Å overvåke noen eller jevnlig sjekke hvor vedkommende befinner seg høres ut som en usunt mønster

Anonymkode: e72f8...c94

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammas ynglingshobby er å følge med på naboene ut vinduet i blokka. Nå er det dekket for vinduene pga oppussing- og hun sier selv at hun synes det er krise fordi hun ikke får fulgt med. Ser for meg at hun hadde elsket snapmap ja...

Anonymkode: 2e396...a42

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere kan jo velge hvem som ser de på snapmap, det er jo bare å slå det av slik at hun ikke ser det… ? Problem løst.

Anonymkode: d9f8f...de9

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvåking er aldri greit. Snapmap er første steg mot sovjet.

Anonymkode: 68943...6dd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvåking? Er det det det kalles? Jeg bruker snapkartet ofte, mange ganger om dagen. Syns det føles trygt å godt å se " mine". At de er på jobb å skole. Har aldri overvåket noen, bare en interesse for folk jeg bryr meg om.

Anonymkode: e0589...f54

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Overvåking? Er det det det kalles? Jeg bruker snapkartet ofte, mange ganger om dagen. Syns det føles trygt å godt å se " mine". At de er på jobb å skole. Har aldri overvåket noen, bare en interesse for folk jeg bryr meg om.

Anonymkode: e0589...f54

Hvis du mange ganger om dagen, uten spesiell grunn, følger med på hvor de er, spesielt om de er voksne (du nevner jobb), så er dette en form for overvåking ja. Uansett hvor gode intensjoner det er gjort med fra deg. Jeg har mulighet til å sjekke hvor den 9 år gamle datteren min er til enhver tid gjennom mobilappen vi har - jeg har fortalt henne at hvis jeg ikke får tak i henne, det er et nødstilfelle osv så kan jeg finne henne med en gang, men at jeg ikke skal drive å følge med på hvor hun er hele tiden bare fordi jeg har lyst. Jeg hadde på snapmap før, men det ble skrudd av da jeg oppdaget at et familiemedlem holdt på på den måten du gjør. Veldig ubehagelig, selvom det var med gode intensjoner fra henne.

Anonymkode: 3d9ce...cbb

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det barna som deler posisjon med henne, og jeg ser ikke problemet med akkurat det, men ville sjekket om de deler posisjon med alle på vennelista. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eldres moderne variant av å sitte i stuevinduet med kikkerten og se hva nabolaget bedriver.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern fra kartet da. Her vises vi bare til vår kjærnefamilie. Altså. Ungene, mannen og meg. Ingen andre ser oss. Jeg har spurt om vi skal fjerne hverandre siden dem er voksen. Men dem synes det er så greit å se hvor vi er når dem ønsker å stikke innom oss. 

Anonymkode: 6f71e...c9f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er snapp kart slått av. Hvorfor ska folk vite hvor en er

Anonymkode: e2415...753

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Altså kartet.

Du ber barna dine skru av den overvåkningen. Og så er problemet løst.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kanskje hun ønsker mer tid med dem?

Kanskje hun har vært utsatt for noe da hun selv var ung og "passer litt ekstra på".

Anonymkode: 3b5a1...f1f

Spiller ingen rolle. Hensynet til henne er selvsagt underordnet barns rett på privatliv. Og barnas beste er viktig, en voksen kvinnes beste er uvesentlig for andre enn henne selv. 

Barn har rett på vern og hensyn til deres bestem fordi de ikke er myndige. Voksne skal ta ansvar for eget beste selv, uten at det på noe tidspunkt går utover andre. Om den voksne ønsker mer tid og barna mindre? Da vinner de - hver gang. 

Anonymkode: fc09a...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt at hun bare syns det er koselig å se hva de holder på med, å få være en del av deres hverdag. Er jo også godt mulig hun kommer til å bruke kartet mindre etter hvert, når den første fascinasjonen avtar.

Er ikke akkurat uvanlig at eldre mennesker sitter og følger med på naboer, har full oversikt på hvem som kjører forbi huset, tråler avisene etter kjentfolk, og bruker timesvis på facebook for å se hva andre holder på med. Tenker at det er vel bare en måte å fylle tiden på, og involvere seg i andres liv uten frykt for å være plagsom.

Om man tillater at posisjon vises, så er vel man også åpen for at andre folk skal vite hvor man er. Ønsker man ikke dette, er det ikke verre enn å slå det av.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har du ikke lært ungene dine å skru av kartet? Hvis bestemor kan overvåke dem kan resten av verden det også.

Anonymkode: 6178e...7e4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barna mindreårig så sørger du for at innstillingene på snap er riktig slik at de ikke deler med hele vennelisten. Det er nok av tilfeller der snapmap misbrukes.

Er barna voksne er det et konstruert problem.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Altså kartet.

Det eneste å gjøre med dette er å be dine barn om å skru av kartet. Dette er for deres sikkerhet

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du heller burde lære barna dine å sette på innstillinger som gjør at de ikke kan spores overalt? Aldri om mitt barn hadde fått lov å ha på snapmap…

Anonymkode: bdfa2...cf1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...