Gå til innhold

Skal ned minst 40 kg..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så min bmi er i dag 41.5 og 2638 kcal for å vedlikeholde den vekten. Jeg har siste snart mnd holdt meg på ca 1500 kcal om dagen. Er dette greit underskudd? Er så my forskjellig informasjon så blir forvirra. Gjerne fortell litt rundt hborfor dette er greit eller dårlig valg av underskudd😊

Anonymkode: 4e8ae...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt ett god start. Men du skal også nedover og nedover i inntak etterhvert som vekten synker. og livet svinger både i humør og mat... Så jeg tror jeg ville lagt meg litt høyere for å ikke få en så voldsom smell psykisk senere når du må uansett ned i kaloriinntak.

Anonymkode: f56d3...0a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du ikke trenger flere kalorier enn det for å opprettholde vekten? Altså, du har sikkert rett, men jeg startet med BMI på 40 blank omtrent, og jeg mener jeg lå på mer for vedlikehold da?

Uansett er 1500 kalorier flott! Det kan gi rom for litt utskeielser uten at du "ødelegger" noe som helst! Du kan også legge deg høyere for å ha litt å gå på når du blir lettere og må ned i inntak!

Jeg har gått ned straks 35 kilo nå, og jeg telte kalorier de første månedene og fikk en del aha-opplevelser. Så har jeg øvd meg på at det skal gå "naturlig", siden jeg vet såpass mye om hva ting inneholder - også teller jeg stikkprøver innimellom.

Pass på inntak av proteiner og grønnsaker og at du får i deg næringsstoffene du trenger, så er dette en plan det faktisk går an å gjennomføre, erfaringsvis! Lykke til!

Anonymkode: 37544...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500 er lite, men går greit i oppstartsfasen når kroppen har mykje å ta av. Etterkvart vil du merke at så lite kan vere utfordrande å halde over tid. Då er det meir aktivitet, båe trening og til kvardags, som er tingen. Må prøve og feile litt for å finne ut av kva som funker for deg, og ta deg god tid på å prøve ulike ting. Finn ut kva som funker for deg i din kvardag, og kva du kan halde deg til *resten av livet*. Er ingen fasit på dette. Mitt tips er å kutte ut/endre på ein og ein ting. Vekttap er maraton, og det verste er å halde vekta etterpå. Prøv å gjer vedlikehaldet så lett som du kan for deg sjølv :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er såpass tung vil selv små endringer gjøre en stor forskjell. 1500 er ganske lite, så føler du at du er sulten eller holder på å sprekke, spis heller litt mer. Men vanlig mat og ikke snacks e.l. Det var en avtale jeg hadde med meg selv, at om jeg faktisk er kjempesulten så spiser jeg heller et lite måltid ekstra enn å sprekke.

Jeg har gått ned 20kg og holdt meg stabil, og det er definitivt vaner jeg har endret over tid som har gjort susen. Jeg slutta å spise så hima mye brød, det er kjedelig og 6 brødskiver i løpet av en dag blir mye karbo(frokost, lunsj og kvelds, oppvokst med det). Så jeg begynte å spise mer mer havregryn og yoghurt, det er jeg veldig glad i. Har jeg oppi litt nøtter, frø og rosiner eller fersk frukt/bær. Havregrøt og kjøleskapgrøt er kjempelettvint å ta med på glass på jobb:) Lunsj for meg er ofte middagsrester, så hvor sunn lunsjen er avhenger av hvor sunn middagen er:P Ellers blir det salater, og litt knekkebrød.

Et middagstips jeg har er suppe som forrett. Fyll opp magen med en mager suppe først, og så blir det mindre plass til den ofte mer kaloririke hovedretten. Utforsk alternativ snacks; gulrot og agurk i staver med hummus dipp, tzatziki dipp, eller bakte kikerter med krydder(NAM! Kan ikke anbefale dette nok!).

Lag også en ukesmeny, å ta bestemmelser for hva man skal spise når man er sulten og bare vil ha mat er ofte en dårlig ide. Vi har som nevnt ofte suppe først, så har vi fisk 2-3ganger i uka, vegetar en gang. Du finner masse digge veggis oppskrifter på tiktok hvor de bruker mye kikerter, bønner og linser. Bulgur er en super erstatning for ris:)

 

Anonymkode: 16cad...68a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på hvor aktiv du er det.

1500 kalorier er hva en normalvektig kvinne skal spise, om hun ikke beveger seg så mye. Så det er jo teknisk sett ikke en slankediett engang om du ikke er så fysisk aktiv, men siden du er overvektig så er det en fin plass å legge lista.

Er du ganske fysisk aktiv og sulten kan jo du prøve å hive på et par hundre kalorier til med grønnsaker.

Husk at du ikke kan gå ut i fra hva en gjennomsnittlig norsk kvinne spiser, en gjennomsnittlig norsk kvinne er overvektig.

Anonymkode: d2339...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Spørs på hvor aktiv du er det.

1500 kalorier er hva en normalvektig kvinne skal spise, om hun ikke beveger seg så mye. Så det er jo teknisk sett ikke en slankediett engang om du ikke er så fysisk aktiv, men siden du er overvektig så er det en fin plass å legge lista.

Er du ganske fysisk aktiv og sulten kan jo du prøve å hive på et par hundre kalorier til med grønnsaker.

Husk at du ikke kan gå ut i fra hva en gjennomsnittlig norsk kvinne spiser, en gjennomsnittlig norsk kvinne er overvektig.

Anonymkode: d2339...7d0

Husk også at en kvinne på 180 cm kan spise mer enn en kvinne på 150 cm.

Anonymkode: f56d3...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...