Gå til innhold

Vant budrunde men mistet den på forkjøp slev med lengre ansiennitet

Blomst322

Anbefalte innlegg

Ninaen skrev (18 timer siden):

Poenget er jo at i alternativ nr2 så må du IKKE melde forkjøpsrett ved høyeste bud, hverken før eller etter budrunde. Og det er det vanligste. Dermed er det lett å brenne seg om det er alternativ 1 som er gjeldende, slik TS har gjort. Jeg var heller ikke klar over at det kunne gjøres sånn før det var en stor mediesak på det for 2-3 år siden. Kjøpt og solgt btl-leil 3 ganger. 

Jeg har kun vært borti den måten at man melder det på forhånd og at fristen for å melde forkjøpsrett er en viss tid før budrunden. Interessant å høre om alternativ 2, det er jo litt skumlere når man ikke vet at det er en mulighet å kanskje miste kjøpet sitt... 😅

Anonymkode: d5827...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 23.10.2024 den 20.04):

Det trodde jeg også! 

Anonymkode: 0e916...3d5

AnonymBruker skrev (På 24.10.2024 den 11.44):

Nei. Les svarene under ditt, så ser du hva mange ikke vet, og som var caset til TS

Anonymkode: 1c696...5e5

Ja, men:

det står tydelig i annonsene. 

Men: 2 uker FØR visning var græsla tidlig om det ikke kun gjaldt internt i brl’ en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligbyggelaget i min by har lignende (eller samme) ordning der det som regel først legges ut i deres portal hvor man må melde interesse uten å vite størrelse, pris, antall rom etc. Så legges boligen ut på Finn en stund senere (har også sett noen annonser hvor boligen ligger på Finn før fristen har gått ut), det blir visning og så får man mail og sms når et bud er akseptert av eier med en frist på å melde forkjøpsrett. Det er ikke selvforklarende selv om mange her vil ha det til å være det. Jeg måtte ringe boligbyggelaget for å få forklart hvordan dette fungerte. 

Anonymkode: 5ad5b...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (På 23.10.2024 den 19.06):

At man må melde forkjøpsrett? 

Jeg visste ikke at man må melde FØR visning. Trodde man kunne være med i budrunden og så på slutten velge å bruke forkjøpsrett hvis man trengte det. 

Anonymkode: b1858...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For endel år siden da jeg var på boligjakt måtte jeg melde min interesse til leiligheter/ rekkehus jeg ikke hadde sett eller lest tilstandsrapport på et par uker før visning. Dette var TOBB, Trondheim. Det var en forferdelig tid. Jeg endte opp med å dra på visninger 2-3 dager pr uke. Altoppslukende. 98 % av boligene var ikke interessante. Bortkastet tid, da jeg ikke hadde nok info i utgangspunktet. 

Til slutt fant jeg boligen jeg ville ha. Nå har jeg Tobbnr fra tidlig 1970 tall, så jeg var rimelig sikker på at boligen skulle bli min. Megler mente jeg måtte være med i budrunde. Jeg sa nei, og tok denne på forkjøpsrett. Var da i en kort leiesituasjon, så kostnaden ble 2 mnd dobbel bokostnad. Måtte overta høyeste bud sine premisser. Sånn er reglene. Dette var drømmeboligen min. Har ingen dårlig samvittighet for at jeg tok den på forkjøpsrett. Har mistet flere selv, dette er den ene gangen jeg har gjort dette. 

Men jeg lærte ganske tidlig at borettslagsnummer kunne være viktig. Jeg har et gammelt nr. Selv om jeg ikke bor i Trondheim i dag betaler jeg medlemskapet. Et nr fra 70 tallet må man ta vare på. I tillegg, jeg kjøpte nr til datteren da hun var 1 år. Om hun en dag ønsket å flytte tilbake, har hun et nr som er noen år gammel.

Vet ikke hvordan det er med OBOS. Tenker det er samme reglene. Nå har jeg flyttet ut av Trondheim, ikke til OBOS. Måtte kjøpe meg inn i nytt boligbyggelag. Lokalt. Heldigvis fikk jeg denne leiligheten. Ingen tok den, jeg hadde 2 dagers ansinitet i borettslaget 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...