Gå til innhold

Vant budrunde men mistet den på forkjøp slev med lengre ansiennitet

Blomst322

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Blomst322 skrev (På 23.10.2024 den 11.19):

Vant nettopp budrunde men ble fratatt leiligheten på forkjøp selv med lengre ansiennitet en den som snappet den fra meg. Meldefristen gikk ut over 2 uker før budrunde så jeg fikk ikke meldt forkjøp innen meldefristen. 

Samtidig står leiligheten nå oppført under «mine forkjøp». Utrolig frustrerende, og uklar kommunikasjon fra OBOS.

Noen som har opplevd det samme? 

Obos har ikke 14 dagers forkjøpsrett frist på sine boliger. Det vanlige er en uke, maks 10 dager. 
Sånn er det, vil du ha en bolig så får du melde deg inn og bruke forkjøpsretten eller ta sjangsen på at ingen snapper boligen din når du sitter og byr. 
Noen fordeler skal medlemmer med lang ansinitet ha.

Anonymkode: 7361d...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.10.2024 den 11.25):

Men hva er greia med ansiennitet da? 
Den skal jo være din dersom ingen med lengre ansiennitet enn deg velger å bruke forkjøpsretten. 

Hadde kranglet på det, dersom du mener din ansiennitet er lengst 

Anonymkode: 266b5...7dc

Da har du åpenbart ikke jobbet med dette. Man må melder forkjøpsrett skriftlig innenfor fristen. Kun de som har gjort dette bli rangert med ansiennitet. 

Anonymkode: 1af12...595

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.10.2024 den 11.09):

Jeg visste ikke dette. Trodde at de som fikk den på forkjøptsrett fikk den først, altså at det ikke ble noen budrunde Da å de jo nesten opplyse om at noen med forkjøpsrett har fått den alt. Eller må de som har forkjøpsrett fortsatt være med i budrunden og kan tape den der? 

Anonymkode: 35192...464

Neida, forkjøpsrett betyr at du kan kjøpe boligen til samme pris som vant budrunden. Budrunden skjer altså før man benytter seg av forkjøpsretten. Man trenger ikke være med i budrunden for å "kuppe" boligen på forkjøpsrett; man kan lene seg tilbake og se om prisen den ender opp på er noe man ønsker betale.

Men man må melde inn forkjøpsretten sin før budrunden. Det er det TS ikke har gjort her, fordi hun antok at det å være med i budrunden var nok. Jeg kan forstå den tankegangen også, men fordi hun ikke registrere forkjøpsrett, spiller ikke ansienniteten hennes noen rolle.

Anonymkode: d5827...3e4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Neida, forkjøpsrett betyr at du kan kjøpe boligen til samme pris som vant budrunden. Budrunden skjer altså før man benytter seg av forkjøpsretten. Man trenger ikke være med i budrunden for å "kuppe" boligen på forkjøpsrett; man kan lene seg tilbake og se om prisen den ender opp på er noe man ønsker betale.

Men man må melde inn forkjøpsretten sin før budrunden. Det er det TS ikke har gjort her, fordi hun antok at det å være med i budrunden var nok. Jeg kan forstå den tankegangen også, men fordi hun ikke registrere forkjøpsrett, spiller ikke ansienniteten hennes noen rolle.

Anonymkode: d5827...3e4

Andre avsnittet ditt.

Når tid man melder inn sin forkjøpsrett er ikke alltid slik du skriver. 
Boligen må nemlig være utlyst på forkjøpsrett før noen kan melde forkjøpsrett 
Selger kan velge å ikke lyse ut boligen på forkjøpsrett før etter visning. Eller selger kan velge å legge ut bilen på forkjøpsrett før boligen annonseres for salg. .

Kan man ikke reglene så kan man lett gå i fella. Når en brl bolig er tilsalgs, og man er på visining så spør man megler om forkjøpsrett. Er boligen lagt ut på forkjøpsrett? Har noen meldt forkjøpsrett? Da vet man hvor i landskapet man befinner seg. 

Å legge en bolig ut på forkjøpsrett før visning koster som regel en del tusenlapper. Å legge ut boligen etter at boligen er solgt koster som regel ingenting for selger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner frustrasjonen TS, men det var du som ikke satte deg inn i reglene. 
Jeg skjønner ikke at noen gidder OBOS, det er et pill råttent system. 

Anonymkode: 5c3cc...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi, hadde tenkt helt likt som TS jeg. Skikkelig surt å miste leiligheten på denne måten, men da vet du det til neste gang! 

Anonymkode: 3db51...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en grunn til at det blir forvirring: man diskuterer 2 ulike ting. Ansiennitet/forkjøp kan gjøres på 2 måter, hvorav den ene er desidert mest vanlig og mange derfor ikke vet om den andre.

1) Den ene måten er det som har skjedd her, hvor forkjøp på meldes på forhånd. Dette er den minst vanlige måten, her jeg bor brukes den måten så godt som aldri hos boligbyggelaget utenom på nye boligprosjekt. Det blir langt mer «spill» med denne måten, selv om det er fordel for enkelte,

2) Den andre er den som er mest vanlig. Boligen legges ut for salg (vanligvis på Finn i tillegg til hos megler), det er ordinær budrunde og leiligheten går til høystbydende. Når salgsrunden er ferdig legges boligen ut på boligbyggelagets side til forkjøp, da står ansienniteten til den som vant budrunden der. Man har da 7 dager på å melde forkjøp dersom man har bedre ansiennitet enn den som vant budrunden. (Forlenges om det er helligdager i perioden). Boligene legges ut en fast dag i uka. Så om du vinner budrunden en torsdag, og den faste dagen er onsdag, så er det13 dager med venting på om noen tar den på forkjøp. Med denne måten vil man alltid få boligen om man vant budrunden og ingen andre interessenter har bedre ansiennitet. 

Endret av Ninaen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er HELT vanlig i et travelt boligmarked at forkjøpsrett i et boligbyggelag (også andre enn Obos) avklares på forhånd.

Det er en fordel for selger å kunne opplyse om noen har meldt forkjøpsrett på forhånd, og det er raskere etterpå. Folk som kanskje går på 10 visninger pluss i uken kan ikke vente i ukesvis på å kunne gå videre til neste objekt. Og det er selvsagt en stor fordel for selger hvis ingen har meldt seg. Å vente til etterpå gir bare ulemper og usikkerhet for alle.

Er man på seriøs boligjakt sjekker man boligbyggelagene sine sider regelmessig og melder forkjøp på alt som er av teoretisk interesse om prisen blir rett. Så vurderer man etterpå når annonsen kommer og man til slutt vet endelig pris.

Det trodde jeg faktisk alle som var i markedet visste, ellers har man virkelig ikke jaktet så lenge. Å si det er noe galt med systemet bare fordi man ikke har satt seg inn i hvordan det fungerer er litt rart.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Elle Melle skrev (1 time siden):

Det er HELT vanlig i et travelt boligmarked at forkjøpsrett i et boligbyggelag (også andre enn Obos) avklares på forhånd.

Det er en fordel for selger å kunne opplyse om noen har meldt forkjøpsrett på forhånd, og det er raskere etterpå. Folk som kanskje går på 10 visninger pluss i uken kan ikke vente i ukesvis på å kunne gå videre til neste objekt. Og det er selvsagt en stor fordel for selger hvis ingen har meldt seg. Å vente til etterpå gir bare ulemper og usikkerhet for alle.

Er man på seriøs boligjakt sjekker man boligbyggelagene sine sider regelmessig og melder forkjøp på alt som er av teoretisk interesse om prisen blir rett. Så vurderer man etterpå når annonsen kommer og man til slutt vet endelig pris.

Det trodde jeg faktisk alle som var i markedet visste, ellers har man virkelig ikke jaktet så lenge. Å si det er noe galt med systemet bare fordi man ikke har satt seg inn i hvordan det fungerer er litt rart.

Det er ikke helt vanlig og heller ikke helt uvanlig å avklare forkjøpsretten før boligen legges ut for salg. Vil selger spare noen tusenlapper, så venter selger med å lyse ut forkjøpsretten til etter at boligen er solgt. 

Hvilken løsning selger velger er helt individuelt. 

• Obos sine nettsider er så lite søkbare og elendige at å finne ut hva det koster å sette boliger på forkjøpsrett før visning det finner en ikke. Men vi valgte den løsningen da vi solgte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er jeg ikke medlem av OBOS, og kommer nok aldri til å bli det heller, men har jo hørt en god del om denne forkjøpsretten, men faktisk aldri om dette blir avklart på forhånd. Burde jo være opplyst bedre om, da veldig mange blir meldt inn allerede fra fødselen av av foreldre og har ikke tatt noe aktivt valg om å bli medlem.

Synes allerede her at det skaper et klasseskille, da jeg fra en litt mindre by med én forelder med lavinntekt aldri hadde hørt om OBOS før kanskje vgs en gang. Har også lest mye jeg synes er negativt med utviklingen av OBOS, og det er nok ikke det det en gang var, 

Anonymkode: 6abba...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ærlig. Må innrømme at jeg har tatt et rekkehus på forkjøpsrett. Dette var i Trondheim. Tobb. Men har også mistet leiligheter pga forkjøpsrett. Sånn er det bare. Surt, men sant. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøpte en andelsleilighet og måtte vente 1 uke på om noen snappet den. Ingen visste noe først her.

Anonymkode: 27919...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (3 timer siden):

Det er en grunn til at det blir forvirring: man diskuterer 2 ulike ting. Ansiennitet/forkjøp kan gjøres på 2 måter, hvorav den ene er desidert mest vanlig og mange derfor ikke vet om den andre.

1) Den ene måten er det som har skjedd her, hvor forkjøp på meldes på forhånd. Dette er den minst vanlige måten, her jeg bor brukes den måten så godt som aldri hos boligbyggelaget utenom på nye boligprosjekt. Det blir langt mer «spill» med denne måten, selv om det er fordel for enkelte,

2) Den andre er den som er mest vanlig. Boligen legges ut for salg (vanligvis på Finn i tillegg til hos megler), det er ordinær budrunde og leiligheten går til høystbydende. Når salgsrunden er ferdig legges boligen ut på boligbyggelagets side til forkjøp, da står ansienniteten til den som vant budrunden der. Man har da 7 dager på å melde forkjøp dersom man har bedre ansiennitet enn den som vant budrunden. (Forlenges om det er helligdager i perioden). Boligene legges ut en fast dag i uka. Så om du vinner budrunden en torsdag, og den faste dagen er onsdag, så er det13 dager med venting på om noen tar den på forkjøp. Med denne måten vil man alltid få boligen om man vant budrunden og ingen andre interessenter har bedre ansiennitet. 

Har bare vært borti den siste og det ville ikke falt meg inn at jeg måtte melde forkjøpsrett når jeg hadde høyeste bud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BobbySocks skrev (1 time siden):

Har bare vært borti den siste og det ville ikke falt meg inn at jeg måtte melde forkjøpsrett når jeg hadde høyeste bud.

Poenget er jo at i alternativ nr2 så må du IKKE melde forkjøpsrett ved høyeste bud, hverken før eller etter budrunde. Og det er det vanligste. Dermed er det lett å brenne seg om det er alternativ 1 som er gjeldende, slik TS har gjort. Jeg var heller ikke klar over at det kunne gjøres sånn før det var en stor mediesak på det for 2-3 år siden. Kjøpt og solgt btl-leil 3 ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjøpte en andelsleilighet og måtte vente 1 uke på om noen snappet den. Ingen visste noe først her.

Anonymkode: 27919...7ad

Se kommentaren min over. Det er 2 ulike måter å «organisere» forkjøpsrett på. Du har da vært borti det som står under punkt 2 i kommentaren min, TS er i en situasjon som punkt 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.10.2024 den 11.21):

Dette er grunnen til at jeg ikke gidder se på boliger fra OBOS. Å få en bolig snappet foran nesa på forkjøpsrett gidder jeg ikke.

Anonymkode: 1e068...2ed

At noen med mer penger enn deg kommer og snapper den derimot, det er bedre?

Anonymkode: fc06d...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.10.2024 den 11.25):

Men hva er greia med ansiennitet da? 
Den skal jo være din dersom ingen med lengre ansiennitet enn deg velger å bruke forkjøpsretten. 

Hadde kranglet på det, dersom du mener din ansiennitet er lengst 

Anonymkode: 266b5...7dc

Ikke nødvendigvis. Intern ansiennitet i det aktuelle laget trumfer vanlig ansiennitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.10.2024 den 19.36):

Dette visste faktisk ikke jeg. Jeg ville antatt at min ansiennitet automatisk ble registrert/meldt inn når jeg vant budrunde.
Kjekt å vite. Kjedelig, TS, men da vet du det til neste gang. 

Anonymkode: 23734...5f8

Du trodde det ble automatisk meldt inn - av hvem?? Nekter å tro at det går an være så treig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ninaen skrev (7 timer siden):

Her jeg bor er det nr 1 som er den vanlige måten å gjøre det på. Boligen blir lagt ut i god tid før den kommer på finn.no. Veldig kjekt fordi man fort får avklart om man får boligen eller ikke. Når boligen er solgt får den som har best ansiennitet sms om han ønsker å benytte seg av forkjøpsretten eller ei, med svarfrist. Går fort, og man kan raskt gå videre dersom man ikke fikk den.

Den som er på boligjakt må jo sette seg inn i reglene for det bbl han ønsker å bo i, det er en selvfølge for meg. Det handler ikke bare om forkjøpsrett, men også om bomiljø, økonomi og så videre.

Anonymkode: 6ba64...c2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her jeg bor er det nr 1 som er den vanlige måten å gjøre det på. Boligen blir lagt ut i god tid før den kommer på finn.no. Veldig kjekt fordi man fort får avklart om man får boligen eller ikke. Når boligen er solgt får den som har best ansiennitet sms om han ønsker å benytte seg av forkjøpsretten eller ei, med svarfrist. Går fort, og man kan raskt gå videre dersom man ikke fikk den.

Den som er på boligjakt må jo sette seg inn i reglene for det bbl han ønsker å bo i, det er en selvfølge for meg. Det handler ikke bare om forkjøpsrett, men også om bomiljø, økonomi og så videre.

Anonymkode: 6ba64...c2e

Har skjønt at det er vanlig i OBOS (ut ifra den mediesaken). Her jeg bor brukes det som sagt kun ved nye boligprosjekt, og da fungerer det jo egentlig annerledes fordi de som bruker den muligheten da får jo boligen, ingen budrunde etterpå. 
Enig i at nr1 egentlig er bedre sånn mtp forutsigbarhet osv. Det å vente de 7 dagene etter budrunden er jo en pine. Jeg måtte vente drøyt 2 uker fordi jeg både hadde uflaks mtp ukedag de legges ut hos boligbyggelag+helligdag i mai. Det var grusomt. Selv om jeg hadde GOD ansiennitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...