Gå til innhold

Vant budrunde men mistet den på forkjøp slev med lengre ansiennitet

Blomst322

Anbefalte innlegg

Vant nettopp budrunde men ble fratatt leiligheten på forkjøp selv med lengre ansiennitet en den som snappet den fra meg. Meldefristen gikk ut over 2 uker før budrunde så jeg fikk ikke meldt forkjøp innen meldefristen. 

Samtidig står leiligheten nå oppført under «mine forkjøp». Utrolig frustrerende, og uklar kommunikasjon fra OBOS.

Noen som har opplevd det samme? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er grunnen til at jeg ikke gidder se på boliger fra OBOS. Å få en bolig snappet foran nesa på forkjøpsrett gidder jeg ikke.

Anonymkode: 1e068...2ed

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er greia med ansiennitet da? 
Den skal jo være din dersom ingen med lengre ansiennitet enn deg velger å bruke forkjøpsretten. 

Hadde kranglet på det, dersom du mener din ansiennitet er lengst 

Anonymkode: 266b5...7dc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Den skal jo være din dersom ingen med lengre ansiennitet enn deg velger å bruke forkjøpsretten. 

Ansienniteten er tydeligvis ikke gjeldende dersom man ikke har meldt forkjøp innen meldefristen, selv om man vinner budrunden. I dette tilfellet var meldefrist to uker før visning og før boligen var lagt ut på Finn.

Utrolig frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man må melde forkjøp først. Hvis ikke så står man bare som budgiver uten forkjøpsrett når man legger inn budet. Det er jo ganske greit for andre budgivere å vite om noen har meldt forkjøpsrett før man evt legger inn bud selv, så jeg synes faktisk at det er en grei regel. 

Anonymkode: bd21c...e45

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selger kan betale for å forhåndsavklare forkjøp. Det gjør som regel en bolig litt mer attraktiv når kjøper slipper å bekymre seg for at noen skal komme  å ta boligen på forkjøp 14 dager etter at de vant budrunden. Derfor er det allltid lurt å følge med på OBOS sine egne sider med boliger tilgjengelig for forkjøp. 

Jeg kjøpte en leilighet der selger ønsket minst mulig fuzz. Jeg hadde allerede tapt en bolig på forkjøp i samme borettslag og fikk tilbud om å kjøpe en annen leilighet til samme pris (eier hadde kontaket megleren for å høre om det var noen som var interessert av de som bød på den første). For å minske muligheten for å miste denne også så ble den kun annonsert på Obos sine egne sider, men hadde noen kommet over den der så kunne de meldt forkjøp. Leiligheten hadde finere beliggenhet enn den jeg tapte så god deal for meg 😄

Anonymkode: 9747a...3b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemet. Du hadde ikke meldt om forkjøp så da spiller det ingen rolle om du hadde lengst ansiennitet. 

Anonymkode: 1d14f...f5c

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomst322 skrev (7 timer siden):

Ansienniteten er tydeligvis ikke gjeldende dersom man ikke har meldt forkjøp innen meldefristen, selv om man vinner budrunden. I dette tilfellet var meldefrist to uker før visning og før boligen var lagt ut på Finn.

Utrolig frustrerende.

? Ingenting galt har skjedd her? Selv om du hadde eldre medlemsskap. 

Dette vet «alle». 

Har opplevd det samme selv, veldig kjipt da. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (4 minutter siden):

Dette vet «alle». 

Dette tviler jeg sterkt på at «alle» vet

Anonymkode: 1c696...5e5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette tviler jeg sterkt på at «alle» vet

At man må melde forkjøpsrett? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomst322 skrev (7 timer siden):

Utrolig frustrerende.

Det som burde være frustrerende er jo at du ikke har satt deg inn i regelverket?

Denne posten lukter av «skylde på alle andre enn meg selv».

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (4 minutter siden):

Det alle kanskje ikke vet er at det kan avklares på forhånd og at man derfor må følge med på boligbyggelagets sider. At man må melde forkjøp for at ansienniteten skal gjelde uansett vil jeg si er godt gjort å ikke ha fått med seg da det som regel nevnes i annonsene.

Anonymkode: 9747a...3b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette visste faktisk ikke jeg. Jeg ville antatt at min ansiennitet automatisk ble registrert/meldt inn når jeg vant budrunde.
Kjekt å vite. Kjedelig, TS, men da vet du det til neste gang. 

Anonymkode: 23734...5f8

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette visste faktisk ikke jeg. Jeg ville antatt at min ansiennitet automatisk ble registrert/meldt inn når jeg vant budrunde.
Kjekt å vite. Kjedelig, TS, men da vet du det til neste gang. 

Anonymkode: 23734...5f8

Det trodde jeg også! 

Anonymkode: 0e916...3d5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (16 timer siden):

Dette vet «alle». 

Jeg visste ikke dette. Trodde at de som fikk den på forkjøptsrett fikk den først, altså at det ikke ble noen budrunde Da å de jo nesten opplyse om at noen med forkjøpsrett har fått den alt. Eller må de som har forkjøpsrett fortsatt være med i budrunden og kan tape den der? 

Anonymkode: 35192...464

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg visste ikke dette. Trodde at de som fikk den på forkjøptsrett fikk den først, altså at det ikke ble noen budrunde Da å de jo nesten opplyse om at noen med forkjøpsrett har fått den alt. Eller må de som har forkjøpsrett fortsatt være med i budrunden og kan tape den der? 

Anonymkode: 35192...464

De trenger ikke å være med i budrunden, men får sjansen til å kjøpe for samme som høyeste bud - etter at noen andre har vunnet budrunden. 

Reagerer på at meldefristen for forkjøpsretten var før boligen ble lagt ut - hvordan kan man vite hvilke boliger som kommer? 

Anonymkode: 5eb20...bd2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De trenger ikke å være med i budrunden, men får sjansen til å kjøpe for samme som høyeste bud - etter at noen andre har vunnet budrunden. 

Reagerer på at meldefristen for forkjøpsretten var før boligen ble lagt ut - hvordan kan man vite hvilke boliger som kommer? 

Anonymkode: 5eb20...bd2

Ja, det er det som er det mest frustrerende i denne saken. Boligen lå på Obos sine nettsider i fem dager før meldefristen gikk ut. Først etter meldefristen var utgått ble boligen lagt ut på Finn.no

Så det er viktig å ha på boligvarselsøk på obos slik man får beskjed når boligene kommer ut. Og meld forkjøp i blinde. Det har i hvert fall det jeg lært av denne frustrerende situasjonen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (16 timer siden):

Nei. Les svarene under ditt, så ser du hva mange ikke vet, og som var caset til TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, vi gadd heller aldri å engang se på Obos leiligheter. Har en kompis som var oppe i 16 budrunder som de vunnet, før de ga seg og kjøpte en ikke-Obos leilighet og helt annen plass enn de så før det.

Anonymkode: 84a4b...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...