Gå til innhold

Studenter klager på dårlig råd - men setter av hundrevis til sparing i måneden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Knirke skrev (12 timer siden):

Tråden handler ikke om boligkjøp! Det er snakk om sparing i fond.

Ja, om de sparer til bolig eller pensjon eller hva det nå måtte være spiller vel ingen rolle. De har iallefall skjønt det er nye tider, og at de ikke vi få det like lett som foreldrene sine. 

Anonymkode: 1fa48...c1c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 24.10.2024 den 8.23):

Det er fullt mulig å spare i fond til bolig.

Anonymkode: ed01d...d19

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Sannsynligheten for at boligkjøp er i tankene til unge studenter som sparer i Norge, er vel relativt tilstedeværende, tror du ikke?

Anonymkode: 132f8...d00

400 kr spart er 400 kr spart. Hva pengene skal brukes til i etterkant er da heidundrende irrelevant for trådens tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å sette generasjoner opp imot hverandre. Jeg var student på 90 tallet og hadde kanskje mer generøs studiestøtte. Jeg jobbet ved siden av og klarte å fylle opp bsu hvert år. 

Likevel, de som er studenter i dag har helt andre mulige for å få veiledning og det er mer fokus på ting som utveksling mentorordninger psykisk helse og student aktiviteter. Alt var ikke bedre før. Når jeg ser på de som nå er studenter og som kommer fra normale familier så har de hatt helt andre muligheter i oppveksten de er mer verdensvant og har ofte reist og opplevd mye.

Ja de må betale mer for å kjøpe bolig men jeg fikk selv ikke kjøpt bolig før rundt 30. Og vet at det ikke var noen krise.

Anonymkode: c4002...d18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt var ikke bedre før nei. Studenter spiste ofte makaroni med ketchup til middag....  og man måtte holde kontakt uten hjelp av sosiale medier. 

Anonymkode: 055ac...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alt var ikke bedre før nei. Studenter spiste ofte makaroni med ketchup til middag....  og man måtte holde kontakt uten hjelp av sosiale medier. 

Anonymkode: 055ac...9b5

Tror mange studenter spiser det ennå, men de slipper og gå i telefonkiosk 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tror mange studenter spiser det ennå, men de slipper og gå i telefonkiosk 😅

Hvilke fattige studenter tar seg råd til ketchup?😅

Anonymkode: 267fd...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvilke fattige studenter tar seg råd til ketchup?😅

Jeg gjorde det.  Ble faktisk inspirert av tråden her nå og skal ha makaroni med ketchup til middag 😅 det er lenge siden, kanskje jeg føler meg som i begynnelsen av 20 årene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg gjorde det.  Ble faktisk inspirert av tråden her nå og skal ha makaroni med ketchup til middag 😅 det er lenge siden, kanskje jeg føler meg som i begynnelsen av 20 årene igjen.

Hehe, det var vel andre tider før hører jeg, men studiestøtten var jo også høyere. Jeg hadde en kompis som lever nesten kun på studiestøtte på middag, han ble sjokkert over at jeg tok meg råd til salt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mulig å leve av kun studielån og stipend idag med dagens priser. Bare leie av rom eller liten hybel spiser opp mesteparten av dette. Så er det internett, mobil, evt strøm om ikke inkludert, transportkostnader da veldig mange ikke kan gå/sykle pga avstand. Så kommer mat, helse bøker/studiekostnader, noe klær og fritid. 

Det holder ikke med 2000 - 4000 kr som skal dekke alt mulig annet en leie av bolig.  Og derfor må studenter jobbe ved siden av. Mye jobbing går utover studiene igjen.

Ideelt sett er samfunnet bedre tjent med at studiestøtten var høyere. Da hadde ikke studenter trengt å jobbe llke mye som idag. Det hadde igjen ført til mer fokus og mer tid til selve studiene.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.10.2024 den 9.03):

Det går helt fint, så lenge man prioriterer. Man kan ikke bruke mer enn man får inn. 

Jeg levde på 7-8000 kr, da jeg studerte i Trondheim. Ble ferdig for 4 år siden. Brukte kun penger på husleie, strøm, telefon og mat. 4900 kr i husleie, 198 for mobil og resten til mat og dagligvarer. Bodde i en studentbolig. Storstipendet brukte jeg til sparing eller som en buffer når det ble nøktert. Jeg vet at mange bruker opp storstipendet med en gang, noe som er helt tullete.

Studentene har det altfor godt. Det er kun 3 eller 5 år av livet deres. Blir matt av all klagingen. Bruk hodet og se litt utover.

De siste tre årene har jeg levd på 14.000 kr, og det har heller ikke vært noe problem i en stor by. Men jeg bor ikke i by gryta da, bor litt utenfor med rimeligere priser.

Anonymkode: 9942f...797

Men du har kanskje fått med deg at det har skjedd ganske mye med boligprisene, strøm, mat osv de siste fire  årene? En student i Oslo, kan bare drømme om å finne en hybel til 4.900 i mnd. Og hvertfall hvis man ikke skal ha busskort (ser du ikke nevner transport?)

Jeg var ferdig for 15 år siden. Jobbet masse ved siden av studiene, for å ha råd til fest og moro. Fornuftige folk i denne artikkelen, sparing var ikke min greie som student😅

Studiestøtten bør opp, men jeg ser ikke noe galt i at studentene må jobbe litt ved siden av. Det gjør bare at man lærer seg å prioritere. 

Anonymkode: f171c...72d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hehe, det var vel andre tider før hører jeg, men studiestøtten var jo også høyere. Jeg hadde en kompis som lever nesten kun på studiestøtte på middag, han ble sjokkert over at jeg tok meg råd til salt 😅

Vi betalte mindre for og bo og hadde mer til ketchup. Men altså..  vet ikke hvor du bor, men her kan du plukke tomflasker i 10 minutter så har du en flaske First price ketchup. Og leve på bare studiestøtte er jo vanskelig, men her fikk utrykket « til salt i grøten « en ny mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...