Gå til innhold

Studenter klager på dårlig råd - men setter av hundrevis til sparing i måneden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De bruker opp pengene på drikking og festing.

Anonymkode: 104d2...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slutten av 90 tallet. 

Anonymkode: 1fa48...c1c

Da har du hatt muligheten til en boligprisstigning som tenåringer i dag bare kan drømme om. Millennials er den første generalsjonen som ikke forventer en dårligere økonomisk fremtid enn tidligere generasjoner og gen Z får nok en enda verre fremtid.

Anonymkode: 70159...ecf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at det er de samme personene som klager over dårlig råd, som sparer så mye penger?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte (ferdig for 3 år siden) var det to tydelige grupper blant studentene- de som fikk økonomisk støtte hjemmefra og de som ikke fikk det. 

De med støtte hjemmefra hadde bedre oppmøte på skolen, bedre karakter, muligheter til å delta på nettverksbygging og bedriftpresentasjoner, samt mulighet til å engasjere seg aktivt i studentorganisasjoner og frivilligheten. Gruppen med støtte hjemmefra var først ute med å sikre seg jobber, og hadde også generelt bedre startlønn. Jeg hadde ikke fått min jobb om ikke jeg hadde hatt tatt på meg tunge frivillige verv i studietiden. En deltidsjobb på Narvesen eller eldrehjem er bare «CV-fyll» i forhold. 
 

DETTE er grunnen til at jeg mener studiestøtten er for lav. Det presser foreldre som har mulighet til å støtte barna sine økonomisk til å gjøre det, og da får de som ikke har foreldre med mulighet dårligere vilkår når de skal ut i voksenlivet. Forskjellen mellom fattig og rik blir bare større og større.

Anonymkode: 267fd...cfe

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Da har du hatt muligheten til en boligprisstigning som tenåringer i dag bare kan drømme om. Millennials er den første generalsjonen som ikke forventer en dårligere økonomisk fremtid enn tidligere generasjoner og gen Z får nok en enda verre fremtid.

Anonymkode: 70159...ecf

Men det er jo ikke så relevant for akkurat dette. TS hadde neppe noen boligformue da hen var student.

Anonymkode: 5e9ae...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er jo ikke så relevant for akkurat dette. TS hadde neppe noen boligformue da hen var student.

Anonymkode: 5e9ae...0d6

Dagens tenåringer vet at de må spare i årevis for å få nok egenkapital til bolig. De som kjøpte bolig på 90- og tidlig 00-tallet hadde ingen krav til egenkapital eller fast jobb. Min svoger fikk kjøpt bolig i Oslo med vikariat som ikke var heltid en gang. Boligprisene var også noe helt annet enn i dag. 

Anonymkode: 70159...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De bruker opp pengene på drikking og festing.

Anonymkode: 104d2...a32

Å ja, så dumt de sparer etter pengene er brukt opp da. 

Anonymkode: 1fa48...c1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da har du hatt muligheten til en boligprisstigning som tenåringer i dag bare kan drømme om. Millennials er den første generalsjonen som ikke forventer en dårligere økonomisk fremtid enn tidligere generasjoner og gen Z får nok en enda verre fremtid.

Anonymkode: 70159...ecf

Helt enig med deg. Jeg fikk både studiestøtte vi kunne leve av og enkel billett inn på boligmarkedet. Og være student på 90- tallet var gull. Det er ikke meg som klager på at ungdom sparer. 
 

Anonymkode: 1fa48...c1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt skjønne tankegangen.

Hvis jeg hadde råd til å spare litt som student, så har ingen andre studenter lov til å klage på dårlig råd??

Troe du virkelig at alle studenter har helt identisk inntekt, og identiske utgifter? Uansett alder, bosituasjon, deltidsjobb og bidrag hjemmefra?

Nå er det snart 20 år siden jeg studerte, jeg hadde 150 000 i årsinntekt ved siden av, og betalte 3500 inkl strøm for leilighet, så jeg klarte spare mye. Jeg ser likevel absolutt at de som ikke hadde like godt betalt deltidsjobb hadde dårlig råd...

Anonymkode: b65ae...c70

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er jo ikke så relevant for akkurat dette. TS hadde neppe noen boligformue da hen var student.

Anonymkode: 5e9ae...0d6

Det var meg som ble sitert, og jeg er ikke ts. Jo, det er relevant. Jeg hadde ingen boligformue når jeg var student, men jeg leide billig, og fikk kjøpt bolig tidlig. Om ts er min generasjon ( student på 90 tallet ) har vel ikke kommet fram. Det er uansett relevant at boligprisene har gått helt bananas i forhold til at studenter/ lærlinger sparer. Føler folk i min generasjon som klager både på at ungdom sparer og at unge voksne fortsatt leier når er 25/30 er så virkelighetsfjerne. Vi hadde det lettere. 

Anonymkode: 1fa48...c1c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg klarer ikke helt skjønne tankegangen.

Hvis jeg hadde råd til å spare litt som student, så har ingen andre studenter lov til å klage på dårlig råd??

Troe du virkelig at alle studenter har helt identisk inntekt, og identiske utgifter? Uansett alder, bosituasjon, deltidsjobb og bidrag hjemmefra?

Nå er det snart 20 år siden jeg studerte, jeg hadde 150 000 i årsinntekt ved siden av, og betalte 3500 inkl strøm for leilighet, så jeg klarte spare mye. Jeg ser likevel absolutt at de som ikke hadde like godt betalt deltidsjobb hadde dårlig råd...

Anonymkode: b65ae...c70

Det er helt klin kokos tankegang. Som nevnt før i tråden , noen skjønner jo ikke at noen står i matkø når det er fullt på kjøpesentre lørdag formiddag. 
ja, alle har visst lik inntekt og like utgifter. 
 

så synes jeg det er helt utrolig hva vi klager på dagens unge for. De sparer. Fæle greier… 

Anonymkode: 1fa48...c1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel bra at de har mulighet til å spare mens de er studenter.At de ikke bruker opp alt på fest og tøys.

Anonymkode: ceffb...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min sparte mens han tok bachelor. Takket være billig husleie i et kollektiv, og godt betalt jobb i helgene.

Ikke alle er i samme situasjon. Å leve kun av studielån, uten å bo gratis hjemme hos foreldre, må være forferdelig trangt økonomisk 

Anonymkode: f92a3...0be

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Litt spesielt egentlig. Hører jo stadig fra studenter som mener studiestøtten er for lav og at de går i minus hver måned, og sliter med å få det til å gå rundt.

Likevel synes det å være helt normalt at studenter sparer flere hundre kroner i måneden i fond.

Joda.....

https://www.nrk.no/norge/thomas-_18_-sparer-i-fond_-_-det-gir-litt_dopaminfolelse-1.17084054

Anonymkode: ca6cf...c2c

Hundrevis wow. Flere hundre kroner i sparing per måned altså? 

Anonymkode: 60473...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er helt klin kokos tankegang. Som nevnt før i tråden , noen skjønner jo ikke at noen står i matkø når det er fullt på kjøpesentre lørdag formiddag. 
ja, alle har visst lik inntekt og like utgifter. 
 

så synes jeg det er helt utrolig hva vi klager på dagens unge for. De sparer. Fæle greier… 

Anonymkode: 1fa48...c1c

Ja og hundrevis av kroner i tillegg. 

Anonymkode: 60473...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud!!! Nå er det galt å spare også. Men hadde artikkelen handlet om unge som ikke kommer seg på boligmarkedet hadde de regelrett blitt slaktet for at de ikke startet å spare ved konfirmasjon. Spar meg !!!!

Anonymkode: ef72e...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dagens tenåringer vet at de må spare i årevis for å få nok egenkapital til bolig. De som kjøpte bolig på 90- og tidlig 00-tallet hadde ingen krav til egenkapital eller fast jobb. Min svoger fikk kjøpt bolig i Oslo med vikariat som ikke var heltid en gang. Boligprisene var også noe helt annet enn i dag. 

Anonymkode: 70159...ecf

Tråden handler ikke om boligkjøp! Det er snakk om sparing i fond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (10 minutter siden):

Tråden handler ikke om boligkjøp! Det er snakk om sparing i fond.

Det er fullt mulig å spare i fond til bolig.

Anonymkode: ed01d...d19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (2 timer siden):

Tråden handler ikke om boligkjøp! Det er snakk om sparing i fond.

Sannsynligheten for at boligkjøp er i tankene til unge studenter som sparer i Norge, er vel relativt tilstedeværende, tror du ikke?

Anonymkode: 132f8...d00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (På 23.10.2024 den 8.22):

Ser nå at det var en student med i artikkelen også… Hun sparte 400 kr i måneden, det er ikke spesielt mye. Det står ingenting om hun jobbet ved siden av studiestøtten, eller om hun fikk hjelp fra foreldre..Det står heller ikke hva hun studerte. 

Set står at hun sparte 400 kr først uten jobb, og så mye mer med jobb. 

Anonymkode: e48ba...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...