AnonymBruker Skrevet 22. oktober #1 Del Skrevet 22. oktober Vi har en diskusjon på jobben. Vi jobber MYE. Typ 200-240 timer i måneden (163 er normen i følge tariff) Arbeidsgiver har en finurlig måte å telle timer og regne ut lønn på, så på 220 timer får man overtid på rundt 20 av dem, det menes at vi har 9 timers arbeidsdag da det står i en forskrift, og siden vi har betalt pause pga mangel på fasiliteter, mener de at vi skal ha overtid etter 9 timer og 45 minutter. Vurderer å sende Arbeidstilsynet på dem, jeg vet at arbeidsgiver kan straffes, men hvordan er det for oss arbeidstakere? Hilsen en som har begynt å prøve å komme seg hjem etter 8 timer da innsatsen ikke gjenspeiles på lønnsslipp. Anonymkode: cf5cc...46a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #2 Del Skrevet 22. oktober Lovpålagt overtid starter etter 9 timer. Nei, arbeidstaker blir ikke straffet, men det er jo selvfølgelig et poeng hvordan økonomien til arbeidsgiver er. De kan bli ilagt relativt store bøter, om økonomien er dårlig kan det jo tenkes at du ikke har en arbeidsplass lengre. Anonymkode: 13b04...412 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #3 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Lovpålagt overtid starter etter 9 timer. Nei, arbeidstaker blir ikke straffet, men det er jo selvfølgelig et poeng hvordan økonomien til arbeidsgiver er. De kan bli ilagt relativt store bøter, om økonomien er dårlig kan det jo tenkes at du ikke har en arbeidsplass lengre. Anonymkode: 13b04...412 Tror absolutt de har penger til det, om de bestemmer seg for å legge ned vil vi nok ikke ha noe problem med å finne ny jobb. Når det står 37.5 timers uke i tariffen, skal man ikke ha tillegg for det over? Har snitt på 51 timer sist jeg sjekket… Synes det er surt å jobbe ti timer og få overtidstillegg for 15 minutter! Anonymkode: cf5cc...46a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #4 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tror absolutt de har penger til det, om de bestemmer seg for å legge ned vil vi nok ikke ha noe problem med å finne ny jobb. Når det står 37.5 timers uke i tariffen, skal man ikke ha tillegg for det over? Har snitt på 51 timer sist jeg sjekket… Synes det er surt å jobbe ti timer og få overtidstillegg for 15 minutter! Anonymkode: cf5cc...46a Står det noe om overtid i tariffen? Nei, 37,5 timers uke betyr ikke nødvendigvis overtid for arbeidstid utover det, men dere må jo selvfølgelig få betalt for arbeidet tid. Og om pausen regner som arbeidstid skal det være overtid fra 9 arbeidede timer. Anonymkode: 13b04...412 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #5 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Står det noe om overtid i tariffen? Nei, 37,5 timers uke betyr ikke nødvendigvis overtid for arbeidstid utover det, men dere må jo selvfølgelig få betalt for arbeidet tid. Og om pausen regner som arbeidstid skal det være overtid fra 9 arbeidede timer. Anonymkode: 13b04...412 Sitat: for dagtidsarbeiderne vil overtid på dag slå inn etter 9 timer arbeidstid og over 37,5 timers gjennomsnittsberegning over en utligningsperiode på 9 uker. I praksis slår overtid inn etter 9 timer og 45 minutter pga den betalte 45 min pausen. Etter 9 ukers utligning fikk jeg svimlende 11 timer overtid som ikke stod på de to forrige lønnsslippene. (Juli og august) 415 timer, derav 41 timer overtid. Men det ble betalt overtid en time for tidlig på ene lønnsslippen, så da ble de 11 timene nedjustert til 6. Så 415 timer, 47 av de overtid… Anonymkode: cf5cc...46a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 22. oktober #6 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Lovpålagt overtid starter etter 9 timer. Nei, arbeidstaker blir ikke straffet, men det er jo selvfølgelig et poeng hvordan økonomien til arbeidsgiver er. De kan bli ilagt relativt store bøter, om økonomien er dårlig kan det jo tenkes at du ikke har en arbeidsplass lengre. Anonymkode: 13b04...412 Du glemte en detalj, man skal også ha overtid for det som overstiger 40 timer på en uke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 23. oktober #7 Del Skrevet 23. oktober Er du medlem i en fagforening? Det må være et riktig sted å begynne tenker jeg, i en sånn sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #8 Del Skrevet 23. oktober Laraa skrev (25 minutter siden): Er du medlem i en fagforening? Det må være et riktig sted å begynne tenker jeg, i en sånn sak. Ja. De ba meg snakke med leder, det hadde jeg allerede uten at vedkommende kunne svare. Heller ikke HR, Arbeidstilsynet ville be meg ringe fagforening sa fagforening da jeg snakket med dem. En deilig runddans! Anonymkode: cf5cc...46a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #9 Del Skrevet 23. oktober Synes det er hårreisende at en arbeidstaker ikke blir lønnet skikkelig for overtid. Nå har vi riktignok økonomi til det hos oss og jeg jobber hver søndag (som ikke er lov), men blir så godt lønnet at jeg gjør det med glede. I tillegg til en høy lønn, får jeg også en dag i uka som avspasering. Til gjengjeld får sjefen svært fornøyde ansatte som gir 100 % på jobb. Og trenger vi fri en søndag, sier han alltid ja. Timelønna ellers er også høy, så her skal vi ikke klage. Samt overskuddet hvert år, det blir delt på oss alle. Kommer aldri til å slutte i jobben min, trist at ikke dyktige ansatte blir satt mer pris på. Anonymkode: bd2ee...ab7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #10 Del Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi har en diskusjon på jobben. Vi jobber MYE. Typ 200-240 timer i måneden (163 er normen i følge tariff) Arbeidsgiver har en finurlig måte å telle timer og regne ut lønn på, så på 220 timer får man overtid på rundt 20 av dem, det menes at vi har 9 timers arbeidsdag da det står i en forskrift, og siden vi har betalt pause pga mangel på fasiliteter, mener de at vi skal ha overtid etter 9 timer og 45 minutter. Vurderer å sende Arbeidstilsynet på dem, jeg vet at arbeidsgiver kan straffes, men hvordan er det for oss arbeidstakere? Hilsen en som har begynt å prøve å komme seg hjem etter 8 timer da innsatsen ikke gjenspeiles på lønnsslipp. Anonymkode: cf5cc...46a Nei, men skjer det en ulykke når man jobber «ulovlig» kan dette bære svært uheldig Anonymkode: d6f79...2b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #11 Del Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi har en diskusjon på jobben. Vi jobber MYE. Typ 200-240 timer i måneden (163 er normen i følge tariff) Arbeidsgiver har en finurlig måte å telle timer og regne ut lønn på, så på 220 timer får man overtid på rundt 20 av dem, det menes at vi har 9 timers arbeidsdag da det står i en forskrift, og siden vi har betalt pause pga mangel på fasiliteter, mener de at vi skal ha overtid etter 9 timer og 45 minutter. Vurderer å sende Arbeidstilsynet på dem, jeg vet at arbeidsgiver kan straffes, men hvordan er det for oss arbeidstakere? Hilsen en som har begynt å prøve å komme seg hjem etter 8 timer da innsatsen ikke gjenspeiles på lønnsslipp. Anonymkode: cf5cc...46a Hvorfor skal du lage trøbbel for arbeidsgiver?? Hvis det er frivillig å jobbe overtid så er det sikkert mange som setter pris på den "ekstralønna" som dette gir. Melder du fra så arb.giver må betale overtid fra 1.time så vil de kanskje enten ansette flere eller slutte med at folk kan jobbe ekstra, da har du ødelagt for BÅDE arbeidsgiver og de ansatte som synes det er greit å tjene litt ekstra. Pass heller på deg selv, og gå hjem etter 8 timer om du ikke ønsker å jobbe mer. Litt for mange er sytete og utakknemlige over at de faktisk har en arbeidsgiver...så kanskje du skal skjerpe deg? Anonymkode: 53300...d44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #12 Del Skrevet 23. oktober Hvis pausen er betalt og dere må oppholde dere på arbeidsplassen, så skal den regnes som arbeidstid. § 10-9. Pauser Sitat Hvis arbeidstakeren må oppholde seg på arbeidsplassen i pausen eller det ikke finnes et godt nok pauserom, skal pausen regnes som arbeidstid. Snitt på 51 timer pr uke er ulovlig over lengre tid. Sitat Selv om arbeidsgiver pålegger arbeidstakeren å jobbe overtid, kan samlet arbeidstid ikke være mer enn 13 timer i løpet av 24 timer gjennomsnittlig samlet arbeidstid over 8 uker ikke være mer enn 48 timer i uken Men den viktigste faktoren er: Hvorfor jobber dere så mye overtid? Er det i det hele tatt en lovlig grunn for all overtidsjobbingen? Jeg ville tatt utskrift av lønnslipper og timelister for hele det siste året, og tatt med til fagforeningen å etterspurt lovligheten av det, samt råd for hva man skal gjøre videre. Anonymkode: 24ab5...48c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #13 Del Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis pausen er betalt og dere må oppholde dere på arbeidsplassen, så skal den regnes som arbeidstid. § 10-9. Pauser Snitt på 51 timer pr uke er ulovlig over lengre tid. Men den viktigste faktoren er: Hvorfor jobber dere så mye overtid? Er det i det hele tatt en lovlig grunn for all overtidsjobbingen? Jeg ville tatt utskrift av lønnslipper og timelister for hele det siste året, og tatt med til fagforeningen å etterspurt lovligheten av det, samt råd for hva man skal gjøre videre. Anonymkode: 24ab5...48c Jeg har kun jobbet der siden april. I følge arbeidsgiver kan vi jobbe 400 timer overtid i året. Det er mye å gjøre da, men nå har det roet seg litt. I tillegg er de som planlegger ikke så flink til å gjøre akkurat det, tror ting tar mindre tid enn det gjør, også har de problemer med å få folk fra andre avdelinger til å hjelpe til og ta unna toppene. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor skal du lage trøbbel for arbeidsgiver?? Hvis det er frivillig å jobbe overtid så er det sikkert mange som setter pris på den "ekstralønna" som dette gir. Melder du fra så arb.giver må betale overtid fra 1.time så vil de kanskje enten ansette flere eller slutte med at folk kan jobbe ekstra, da har du ødelagt for BÅDE arbeidsgiver og de ansatte som synes det er greit å tjene litt ekstra. Pass heller på deg selv, og gå hjem etter 8 timer om du ikke ønsker å jobbe mer. Litt for mange er sytete og utakknemlige over at de faktisk har en arbeidsgiver...så kanskje du skal skjerpe deg? Anonymkode: 53300...d44 Jeg hadde ikke laget trøbbel for arbeidsgiver om de hadde lønnet oss rett. Gidder du jobbe to timer ekstra hver dag for vanlig timelønn? Om du er tre timer hjemmefra når klokken nærmer seg 8 timer, hva da? Ikke alle sitter på kontor eller jobber i butikk, noen av oss blir sendt på ekspedisjoner til langt uti gokk som vi ikke har sjans til å rekke på 8 timer. Det er helt greit å jobbe overtid, jeg visste hva jeg gikk til, men hos tidligere arbeidsgivere har vi fått overtid etter 8 timer. Ikke 9 timer og 45 minutter. Det blir nå møte med tillitsvalgte, sjef og fagforening. Så får vi se da. Anonymkode: cf5cc...46a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #14 Del Skrevet 24. oktober Det må søkes om så mye overtid, det er ikke bare å jobbe. Arbeidsmiljøloven paragraf 10 omhandler arbeidstid Anonymkode: 0caba...501 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #15 Del Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (På 23.10.2024 den 16.11): Jeg har kun jobbet der siden april. I følge arbeidsgiver kan vi jobbe 400 timer overtid i året. Det er mye å gjøre da, men nå har det roet seg litt. I tillegg er de som planlegger ikke så flink til å gjøre akkurat det, tror ting tar mindre tid enn det gjør, også har de problemer med å få folk fra andre avdelinger til å hjelpe til og ta unna toppene. Anonymkode: cf5cc...46a Absolutt ikke! 200 timer er maks i henhold til loven. I visse tilfeller kan man søke om utvidet rett til overtid, maksimalt 300 timer overtid. Jeg hadde bedt om den skriftelige redgjørelsen fra Arbeidstilsynet om godkjennelse av så mye overtid for inneværende periode. Arbeidstilsynet er nemlig veldig klar på at det ikke kan avtales utvidet overtid ut over 300 timer pr år. Anonymkode: 24ab5...48c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #16 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (På 24.10.2024 den 23.56): Absolutt ikke! 200 timer er maks i henhold til loven. I visse tilfeller kan man søke om utvidet rett til overtid, maksimalt 300 timer overtid. Jeg hadde bedt om den skriftelige redgjørelsen fra Arbeidstilsynet om godkjennelse av så mye overtid for inneværende periode. Arbeidstilsynet er nemlig veldig klar på at det ikke kan avtales utvidet overtid ut over 300 timer pr år. Anonymkode: 24ab5...48c Det finnes en særavtale som sier 400 timer…! Men det jobbes visst med å erklære den ugyldig da det foreligger en del brudd på grunnavtale og AML i den. Anonymkode: cf5cc...46a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #17 Del Skrevet 27. oktober Når du skriver at det vil være uproblematisk å få ny jobb, hvorfor gjør du ikke det? Anonymkode: 49d58...584 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #18 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 7.46): Når du skriver at det vil være uproblematisk å få ny jobb, hvorfor gjør du ikke det? Anonymkode: 49d58...584 Jobben er grei nok, bortsett fra dette med overtiden. Kort reisevei, ok lønn (selv uten den manglende overtiden), greit arbeidsmiljø og utviklingsmuligheter. Anonymkode: cf5cc...46a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå