Gå til innhold

Ikke ha førerkort fordi man ikke har råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker ingenting. Kjenner mange godt voksne uten førerkort.

Jeg er 42 og har ikke hatt råd til å ta førerkort enda. 

Anonymkode: 1e12b...2c3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Førerkort er dyrt, og har blitt mer omfattende enn det var før. Mer kurs. 

Jeg ville allikevel anbefale deg å starte med når. Feks teorikurs. 

Når du begynner med kjøretimer er det lurt å ta alt i en bolk, men kurs kan du før uten problemer. 

Anonymkode: 3f8a2...db6

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva ville du tenkt om noen som ikke har førerkort fordi de ikke har råd? Jeg er 25 år og har ikke førerkort, og er i den situasjonen hvor jeg ikke har råd til å ta det. Ble ferdig utdannet for ikke så lenge siden, og jobben jeg har nå tjener jeg så vidt til å ha råd til å betale leie og andre utgifter.

Føler jo på det at jeg "burde" hatt førerkort samtidig som jeg også har hatt lyst til å ta det. Kom ikke skikkelig i gang med det på videregående, og da jeg studerte hadde jeg også problemet med at jeg ikke hadde råd, pluss at jeg bodde i en studieby langt unna alt av venner og familie så hadde ikke de beste mulighetene for å øvelseskjøre.

Anonymkode: 259cc...978

Jeg tenker det slett ikke er så rart. Det er fryktelig dyrt å ta lappen. Har flere venninner som har tatt lappen i 30 åra pga dette. Ikke alle som har foreldre som kan hjelpe å betale for det heller

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg fikk akkurat råd til å ta førerkortet. Er 35 år. Kosta nesten 60 tusen for lappen, så kommer bil og utgiftene der i tillegg.

30 tusen dekker ikke alt det obligatoriske du må ha for å ta lappen. Mellom 50 og 60 tusen må man regne med. Det koster over 6000, bare for glattkjøringen. 

Anonymkode: 13875...fd5

Jeg har betalt to førerkort. Siste i fjord. Kom på 32 000 kr. Og hun hadde en del timer fordi hun bodde ikke hjemme og øvelseskjørte ikke så mye. Så nei det trenger ikke å koste så mye som du sier. Det går an å høre med forskjellige skoler. 
 

men ts. Verden har gått videre. Vi tenker ikke over noe når man ikke har førerkort. Bor man i byen så har man jo ikke det store behovet for førerkort heller. Jeg vet ikke når jeg hadde kommet til å tatt lappen hvis ikke mine foreldre hadde tvingt meg til å ta førerkortet. Jeg hadde jo ikke det behovet. Bussen gikk jo overalt. Flere av mine venner var over 30 år. Dem kjørt opp fordi dem fikk barn. 

Anonymkode: ee70d...bbd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva lappen koster er nok avhengig av hvor en bor. 
Har en som tar lappen nå. Den kommer på 25 000. Vi har øvelseskjørt mye. Hatt noen kjøretimer utenom de obligatoriske. Virket som de var obligatoriske mtp alt som skulle øves på før trinnvurderingen. 
 

Sjekket pris på ulike kjøreskoler, og det varierte veldig i pris. 

Anonymkode: 741b5...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva ville du tenkt om noen som ikke har førerkort fordi de ikke har råd? Jeg er 25 år og har ikke førerkort, og er i den situasjonen hvor jeg ikke har råd til å ta det. Ble ferdig utdannet for ikke så lenge siden, og jobben jeg har nå tjener jeg så vidt til å ha råd til å betale leie og andre utgifter.

Føler jo på det at jeg "burde" hatt førerkort samtidig som jeg også har hatt lyst til å ta det. Kom ikke skikkelig i gang med det på videregående, og da jeg studerte hadde jeg også problemet med at jeg ikke hadde råd, pluss at jeg bodde i en studieby langt unna alt av venner og familie så hadde ikke de beste mulighetene for å øvelseskjøre.

Anonymkode: 259cc...978

Førerkort er ikke noe du må ha. Vent med det til du har råd. Det koster å kjøpe og sitte med bil også. Jeg hadde oppkjøring i sommer. Hadde ikke råd før nå, og jeg er 34.  

Anonymkode: 81d0e...c16

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Om du mener 14 timer (og enda mer som du tror er sannsynlig) utover det obligatoriske så ja, absolutt! Da har dere lærekjørt for lite.

Anonymkode: 0558c...178

Jeg kjenner nesten ingen som har kunnet lærekjøre med noen privat.

Selv da koster det jo forresten penger. Bilen taper verdi, man skal betale driftskostnadene og drivstoff mm.

 

Jeg har ikke lappen ts, jeg er 40, bor i Oslo med partner som heller ikke har lappen og vi greier oss helt fint.

Det har dukket opp en og annen jobbmulighet oppigjennom vi har gått glipp av uten lappen, noen ekstra kostnader til betaling for frakt og lignende blir det også men ut over det er det ikke så unormalt eller problematisk å være billøs som mange vil ha det til. I en by som Oslo iallefall.

Anonymkode: e25e9...59a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kjenner nesten ingen som har kunnet lærekjøre med noen privat.

Selv da koster det jo forresten penger. Bilen taper verdi, man skal betale driftskostnadene og drivstoff mm.

 

Jeg har ikke lappen ts, jeg er 40, bor i Oslo med partner som heller ikke har lappen og vi greier oss helt fint.

Det har dukket opp en og annen jobbmulighet oppigjennom vi har gått glipp av uten lappen, noen ekstra kostnader til betaling for frakt og lignende blir det også men ut over det er det ikke så unormalt eller problematisk å være billøs som mange vil ha det til. I en by som Oslo iallefall.

Anonymkode: e25e9...59a

Nei, bor du i Oslo er det kanskje ikke så rart. De fleste som bor utenfor storbyen derimot har bil og lappen og gjerne noen å lærekjøre med.

Anonymkode: 0558c...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tatt førekort som 39-åring. Hadde heller ikke råd da jeg var 25, da var jeg fortsatt student. Da jeg begynte å jobbe, flyttet jeg til Oslo, kjøpte etterhvert leilighet, jeg så ikke behov for førekort og prioriterte pengene til annet. Det er først etter at jeg har fått barn, og vi flyttet ut av byen, at behovet for førekort ble større. Bor i mer sentralt, tror det er mer eller mindre vanlig å ikke ha førekort, eller ta det senere og etter behov. Uansett om man føler man ikke har råd, eller prioriterer å bruke pengene på annet. Men hvis du virkelig trenger, spar. Selv om du sparer nå bare noen få hundre kroner pr måned, så vil jo du etterhvert spare nok, også får du bedre råd etterhvert også. 

Anonymkode: 17beb...d39

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm skrev (31 minutter siden):

Ja 14 kjøretimer a 45 min. Det betyr 7 uker med a 90 min kjøring sammen med kjørelærer. Du kan ikke mene at det er mye. 

Det er jo veldig mye når dere bruker nesten 40k på lappen hennes, når mange slipper unna med mye mindre.

Anonymkode: 0558c...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo veldig mye når dere bruker nesten 40k på lappen hennes, når mange slipper unna med mye mindre.

Anonymkode: 0558c...178

Det er obligatorisk med 19 kjøretimer.

Anonymkode: 13875...fd5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er obligatorisk med 19 kjøretimer.

Anonymkode: 13875...fd5

Men i disse timene inngår de timene som går til langkjøring, glattkjøring osv. Om jeg og @Hmmmmmm ikke misforstår hverandre, så er 14 timer utenom dette veldig mye.

Anonymkode: 0558c...178

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk akkurat råd til å ta førerkortet. Er 35 år. Kosta nesten 60 tusen for lappen, så kommer bil og utgiftene der i tillegg.

30 tusen dekker ikke alt det obligatoriske du må ha for å ta lappen. Mellom 50 og 60 tusen må man regne med. Det koster over 6000, bare for glattkjøringen. 

Anonymkode: 13875...fd5

Da hadde nok du uvanlig mange kjøretimer.....eller en kjøreskole som lurte deg.

Det er mulig å holde seg langt under den summen. Sønnen tokk førerkort tidligere iår. Husker ikke hva han endte på, men det var langt unna 60 tusen, tenker ca halvparten jeg.

Anonymkode: 1236b...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok lappen i 2019, endte på ca 25 000 totalt. Men det er fordi jeg brukte mannen som kjørelærer privat. Øvde ekstremt mye , ca 40 000 km fordelt på et år. Så når jeg tok første time så lo kjørelæreren og sa at dette ville bli enkelt 😁

Mitt tips er å kjøre så mye som mulig privat. Hør med venner, familie eller kollegaer. Overraskende mange syntes det er gøy å hjelpe deg å lære å kjøre bil. Har du ingen, så søk på nettet. F.eks facebook eller legg ut annonse på finn. Det er garantert noen som vil hjelpe deg.  Spar litt hver måned, ønsk deg penger av alt av venner og familie til jul og bursdag og sett det på en egen konto til sertifikat. Meld deg som hjelper i nabolaget for å tjene noen småkroner og spar de på samme måte. Det finnes alltid en mulighet hvis man bare leter lenge nok 😀

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hadde ikke råd til å ta lappen før jeg var over 30. Mange skjønner ikke hvor dyrt det er blitt. Fikk høre «ta intensivkurs», «koster vel sånn 40.000». Vel, ingenting intensivt finnes i denne byen og det kostet dobbelt så mye som 40.000.

Anonymkode: 50b59...549

Hvilken by bor du i? Jeg tok intensivkurs i Drammen i fjor, betalte 25.000😅

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg fikk akkurat råd til å ta førerkortet. Er 35 år. Kosta nesten 60 tusen for lappen, så kommer bil og utgiftene der i tillegg.

30 tusen dekker ikke alt det obligatoriske du må ha for å ta lappen. Mellom 50 og 60 tusen må man regne med. Det koster over 6000, bare for glattkjøringen. 

Anonymkode: 13875...fd5

60 000?! Du må jo ha hatt veldig mange ekstra kjøretimer?

Til TS: Nei, det er ikke rart. Jeg tok lappen som 34-åring fordi jeg aldri har hatt bruk for den før jeg tok den. Ingen som har reagert på det.

Anonymkode: ce23c...3c8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange som har det sånn. Jeg også, og jeg tok førerkort som 30-åring, da hadde jeg en ett-åring. Er 50 nå. Tok en meget lang utdannelse og tjener svært godt nå, men det var mange år med billig mat og leid bolig. Man må spare og prioritere etter hvert som behovet for bil kommer. Du trenger ikke ha førerkort bare for å ha det, du kan ta det når som helst. 

Anonymkode: ecd6a...f6a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er over 40 og har ikke lappen (eller en eneste kjøretime), med mesteparten av livet tilbrakt i Oslo er ikke behovet så stort. Det vakte litt oppsikt den tiden jeg bodde på bygda, hvor alle tok lappen så snart de kunne (først og fremst var de overrasket over hvor godt jeg klarte meg uten...), men ingen har brydd seg om hvorfor. De færreste er så opptatt av andres valg og prioriteringer. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bryr seg om du har førerkort er primært gutter på 18-25. Så er det enkelte som føler på det,når man f.eks får barn osv. 

Det er ikke noe stigma å ikke ha førerkort. Det er isåfall bare i hodene deres. Men de fleste kommer til et tidspunkt i livet,der bil enten blir en nødvendighet,eller man føler veldig på at det hadde gjort livet mye enklere.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen. Våkna på natta og får ikke sove igjen så stikker innom for å utdype nærmere.

Jeg har foreldre som har tilbydd seg å øvelseskjøre, men det er ikke akkurat mye tid jeg har fått med dem dessverre. Begge to har travle liv, så jeg har nesten ikke kjørt noe med dem.

Har tatt noen timer på en kjøreskole, men syns det ble altfor dyrt. Alle sa til meg at lappen ikke var bortkasta penger uansett, men når jeg endte opp med å svi av flere tusenlapper på minimal fremgang med kjøreskolen, følte jeg ikke at det var verdt det. Angrer allerede på de pengene jeg brukte på kjøreskolen, fy søren, de hadde kommet godt med nå.

Jeg bor veldig nære Oslo. Har busstopp rett borte i gata, og ca. fem min å gå til togstasjon så ikke akkurat noe jeg har behov for. Men har hatt lyst til å kjøre, og er den eneste voksne personen jeg kjenner som ikke har førerkort. Det er ikke akkurat noen god følelse å ha.

Anonymkode: 259cc...978

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo at du synes det er kjipt når du føler det sånn så føles det nok sånn uavhengig av hva andre sier. Likevel hvis du ser på tråden din så ser du at mange var godt voksne før de hadde råd. 

Selv er jeg 37 og enda ikke hatt råd til å prioritere lappen og bil. 

Jeg bor også sentralt, 30 min fra Oslo med tog og max 10 min gå til tog /buss fra her jeg bor. 

Har vell kun ei tante nordpå som syns det er rart jeg ikke har lappen. Ser jo den når man bor på bygda. Likevel bør jeg er der oppe ser jeg jo folk kjøre bil på avstander de helt fint kunne klart å gått. Så når jeg er på ferie i bygda blir jeg nok den sære som går overalt med ryggsekk. 

Men holder meg i form og sparer miljø 😉er mye annet å bruke penger på. De fleste vil absolutt forstå at du ikke har råd spesielt i dyrtia vi lever i nå 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...