Gå til innhold

Er det noen dialekter du bare ikke skjønner bæret av, uansett hvor hardt du prøver?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Grüner skrev (7 timer siden):

Det er det ikke 

Jo det er det, men mulig du mener totning? De på Gjøvik prater ikke bredt.

Anonymkode: 91f18...b16

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Perine skrev (På 22.10.2024 den 23.29):

Enig i dette. Det viktigste er å prøve å gjøre seg forstått av mottaker.  Når man blir bedre kjent så lærer man etter hvert å forstå hverandre om man legger godviljen til. 

Det handler ikke bare om å legge godviljen til. Jeg har for eksempel bodd i Trondheim, og jeg har mitt svare strev med å forstå mange trøndere, selv etter å ha bodd i byen. En del gudbrandsdøler er i samme kategori.

Selvsagt er det en fin ting å bevare dialekten sin, men det er nå greit å bli forstått, også. Synd om folk står og later som at de forstår deg, men så aner de i realiteten ikke hva du snakker om.

Anonymkode: 1982a...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.10.2024 den 6.50):

Når du skriver at enkelte bør tenke over kommentarene sine, er det fordi du blir såret? Tenker du ikke på at de du ber om å bytte til Oslodialekt eller engelsk blir såret?

Anonymkode: 59b95...50d

Det er ikke frekt å be noen om å bruke standard norsk når noen har vansker for å forstå dialekter.

TS

Anonymkode: 6ce5f...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sliter visst med nordlandsdialekt. En bekjent prater så fort og jeg får bare med meg bruddstykker av det hun sier. Blir mye «ja» og nikking fra meg… 

Anonymkode: d800e...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår de fleste så lenge de ikke mumler, men sliter med Brimi. Er det Setesdal?

Anonymkode: 37dc1...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår de fleste så lenge de ikke mumler, men sliter med Brimi. Er det Setesdal?

Brimi er fra Gudbrandsdalen

Anonymkode: 5b4bd...56c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 21.59):

Om du sliter med dialekter fra Nord-Norge, så har du kanskje ikke pratet norsk så lenge. Det er jo omtrent bokmål bare med annet tonefall.

Jeg sier ikke at det er uforståelig, men bokmål ..?

Vi får sjå korsn det går vess vi gjør det ainnslessn.

Ist dukje å røys dæ engong?

Katti fer vi?

Koffør sett dokker ikkje i lamme mæ?

Anonymkode: a0366...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke frekt å be noen om å bruke standard norsk når noen har vansker for å forstå dialekter.

TS

Jo, det kan faktisk være det. Men i ditt tilfelle, som ikke forstår nordnorsk, så er det vel mer flaut for deg. ..som i tillegg jobber med reiseliv! 

Anonymkode: 64623...39f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 22.09):

Det må jo være bra flaut å gå ut å si at en ikke forstår norske dialekter . 
Greit at det finnes et par-tre dialekter som er vanskelige , men resten bør en kunne klare som resten av Norges befolkning gjør. 
Å begynne å knote på engelsk er jo så dumt at det burde være straffbart. 
Men jeg regner med at de som er mest analfabeter i tolkningen av dialekter er østlendinger. 
Jo , nærmere Oslo, jo verre er det 

Anonymkode: 3b21a...e8a

Var enig inntil den sedvanlige Oslo-hetsen startet. Jeg er født og oppvokst i Oslo og er særdeles kompetent på Norges mange dialekter. Selvfølgelig finner du noen påtatte snobber som "ikke forstår" dialekter, men det er mer vondt i viljen og en ønsket markering av at man er fra byen og ikke bygda. Noe som selvsagt er totalt åndssvakt og får dem til å fremstå uintelligente og overfladiske. Dette er dog ikke majoriteten. Dialekt-inkompetansen finner man overalt. I Oslo er man faktisk i mye større grad eksponert for dialekter fra hele Norge, enn om man er vokst opp på en øy med bare fergeforbindelse, eller bor i et dalsøkk ingen besøker. 

Anonymkode: 60b9d...294

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS

Hvis du selv sliter med å skjønne div dialekter så er det litt rart at du uten videre tror at folk fra dalstråkja innafor kan slå over på "finoslosk" når de vil. 

Jeg prøver å skjønne de fleste dialekter og syns det er artig selv om jeg er fra Oslo området. Setesdal, Sogning og Lom(Brimi) er de jeg syns kan være krevende, og av dem skjønner jeg nok Lom bedre siden jeg har vokst opp med gudbransdøler....

Anonymkode: a54d2...4b9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 21.59):

Om du sliter med dialekter fra Nord-Norge, så har du kanskje ikke pratet norsk så lenge. Det er jo omtrent bokmål bare med annet tonefall.

Feil, er nå kun i indre Troms, Målselv og der. Der snakker de en dialekt med mye bokmål.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 22.21):

Nei, jeg mener norsk standardtalemål. Det er en variant av talespråket som er tilnærmet bokmål... og som regel det innvandrere lærer.

Innvandrere lærer bokmål fordi det er et av de offisielle skriftspråkene i Norge, men de aller fleste innvandrere som bosetter seg andre steder enn på østlandet, påvirkes av den dialekta som snakkes der de bor. Mange begynner å snakke samme dialekt som resten av folket i området. Riktignok ofte litt gebrokkent eller med aksent, men langt i fra bokmål.

Anonymkode: 15073...702

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.10.2024 den 6.07):

Nei, østlandsdialekt er det vel de mener. STORE deler av østlandet snakker det samme som Oslo gjør, det er østlandsdialekt.

Anonymkode: 228b8...7c7

Nei, det gjør de ikke! Du snakker om Det Sentrale Østlandet du! Østerdalen, Gudbrandsdalen, Valdres osv hører og til Østlandet og der har vi dialekt. 

Anonymkode: 30e32...293

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han er fra Vågå kommune i Gudbrandsdalen.

Anonymkode: b7d0e...716

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS

Be folk snakke langsomt, ikke be deg forandre dialekt. Vi ler bare av de som ikke vil forstå, men snakker gjerne langsomt og da forstår alle. 

Anonymkode: 30e32...293

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

TS

Det er frekt. Vi har ikke en standard måte å snakke på i Norge. Jeg ville blitt fornærmet, eller i hvert fall forbauset hvis noen ba meg snakke "standard norsk", som om min dialekt ikke er norsk nok. Du kan i nøden be de si hva ordet heter på bokmål men det er vel bedre å spørre om de kan snakke seinere, og legge til at du har bodd utenlands og ikke er vant med at folk snakker norsk. Eller be de si det med andre ord. 

Anonymkode: 56b73...a14

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tirben skrev (På 22.10.2024 den 23.07):

Jeg skjønte lite av "tordentalen" til Matoma på Debatten i forrige uke! Gjorde han seg til? Han har jo vært dommer i the Voice flere ganger  og jeg har aldri hatt problemer med å forstå han da, men på Debatten var han uforståelig. 

Jeg syntes han var enkel å forstå. Tydelig og klar. 

Har etterhvert skjønt at det jeg har oppfatta som "fargeløse østlendinger" på tv ol faktisk ikke er det, men folk som legger om dialekta si og høres tamme ut på standard østlandsk som jo ikke er den egentlige dialekta deres. 

Anonymkode: 53d60...1e7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en holdning. Lær å forstå dialektene da. Jeg hadde aldri snakket på bokmål eller engelsk fordi du krever det. Norsk er norsk og jeg synes du er temnelig nedlatende.

Anonymkode: caf1f...c7d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår alle dialekter, men når det er lenge siden jeg har hørt en dialekt trenger jeg noen minutter på å venne meg til den hvis den er veldig bred. Det er særlig dialekt fra et sted i Gudbrandsdalen jeg trenger litt ekstra tid på og totninger når de er fulle. Når de er edru forstår jeg dem. 

Anonymkode: 41496...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...