Gå til innhold

Er det noen dialekter du bare ikke skjønner bæret av, uansett hvor hardt du prøver?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg har det slik med de fleste dialektene fra Vestlandet, Nord-Norge og rundt Trondheim. Som regel er det menn fra distriktene jeg sliter mest med å forstå, men iblant møter jeg også folk fra byene med utrolig tykk dialekt. Jeg jobber i reiselivsbransjen, så jeg skulle egentlig ønske at jeg hadde lettere for å skjønne meg på dialekter... 😔 Det er jo tross alt folk fra andre steder i landet jeg kommer i møte med mest. Hvis jeg skjønner at jeg kommer til å gå glipp av noe viktig hvis noen fortsetter å snakke med dialekt, spør jeg pent om han eller hun kan legge om til bokmål. Jeg gjør så klart det samme, men det har skjedd at folk ikke klarer det av en eller annen grunn. Da tar vi det som regel på engelsk. Norwenglish er faktisk lettere å forstå noen ganger enn noen dialekter 😅 Det skjer ikke ofte, da. Jeg tror vedkommende alle hadde dialekter fra samme sted. En dialekt hvor det ble sagt "heh" spesielt mye. Jeg føler bare at jeg er heldig som har en bokmålsnær dialekt og ikke trenger å endre så mye på talen min for at andre skal forstå meg.

Anonymkode: 6ce5f...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har det slik med de fleste dialektene fra Vestlandet, Nord-Norge og rundt Trondheim. Som regel er det menn fra distriktene jeg sliter mest med å forstå, men iblant møter jeg også folk fra byene med utrolig tykk dialekt. Jeg jobber i reiselivsbransjen, så jeg skulle egentlig ønske at jeg hadde lettere for å skjønne meg på dialekter... 😔 Det er jo tross alt folk fra andre steder i landet jeg kommer i møte med mest. Hvis jeg skjønner at jeg kommer til å gå glipp av noe viktig hvis noen fortsetter å snakke med dialekt, spør jeg pent om han eller hun kan legge om til bokmål. Jeg gjør så klart det samme, men det har skjedd at folk ikke klarer det av en eller annen grunn. Da tar vi det som regel på engelsk. Norwenglish er faktisk lettere å forstå noen ganger enn noen dialekter 😅 Det skjer ikke ofte, da. Jeg tror vedkommende alle hadde dialekter fra samme sted. En dialekt hvor det ble sagt "heh" spesielt mye. Jeg føler bare at jeg er heldig som har en bokmålsnær dialekt og ikke trenger å endre så mye på talen min for at andre skal forstå meg.

Ja Setesdal, men i motsetning til deg er jeg ydmyk og spør heller om de kan forklare på sin dialekt istedenfor at vi legger om til bokmålsk. Den dagen vi ikke kan kommunisere på tvers av kommunegrenser lenger er det bare å begynne med engelsk.

Anonymkode: 5b4bd...56c

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sliter med dialekter fra Nord-Norge, så har du kanskje ikke pratet norsk så lenge. Det er jo omtrent bokmål bare med annet tonefall.

Anonymkode: 91f18...b16

• Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kav gudbrandsdøl er vanskelig for meg, men så har jeg en annen vanskelig dialekt selv.

Spør når det er noe du ikke forstår, så blir kommunikasjonen enklere. Det viktigste er å forstå hverandre så da må folk moderere seg litt.

Anonymkode: 9ac51...36e

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg forstår hva de fleste mener lell om det er noen spesielle ord jeg ikke forstår. Jeg elsker dialekter da. 

Anonymkode: 2970b...53c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest bokmålsnære dialektene finnes i nordnorge, bare så det er sagt. Muntlig ksn det være uvant at de hverken bruker tonem eller virker klar over at de ikke gjør det, men det er mer uvant enn vanskelig. 

Setesdøl er den eneste dialekta jeg kommer på som vanskelig, men om man senker farten litt går kommunikasjonen greit.

Jeg tenker at som innfødt nirdmann bør man makte å forstå dialekt, og spesielt om man er i reiselivsbransjen må man prioritere å lære seg dette. 

Anonymkode: ca7ca...ddf

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om du sliter med dialekter fra Nord-Norge, så har du kanskje ikke pratet norsk så lenge. Det er jo omtrent bokmål bare med annet tonefall.

Finnmark er det største riksmål fylket i landet faktisk. Typiske ord som gjenspeiler riksmål og som er vanlig i Finnmmark er: Nu og efter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg forstår de fleste dialekter jeg har vært borti, men kan streve hvis folk mumler og snakker fort. Synes også det er slitsomt med sterk utenlandsk aksent og uvant setningsoppbygging. 

Anonymkode: 6566b...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være bra flaut å gå ut å si at en ikke forstår norske dialekter . 
Greit at det finnes et par-tre dialekter som er vanskelige , men resten bør en kunne klare som resten av Norges befolkning gjør. 
Å begynne å knote på engelsk er jo så dumt at det burde være straffbart. 
Men jeg regner med at de som er mest analfabeter i tolkningen av dialekter er østlendinger. 
Jo , nærmere Oslo, jo verre er det 

Anonymkode: 3b21a...e8a

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis jeg skjønner at jeg kommer til å gå glipp av noe viktig hvis noen fortsetter å snakke med dialekt, spør jeg pent om han eller hun kan legge om til bokmål.

Ingen snakker bokmål,det du mener heter Oslomål..

Anonymkode: 05aa3...61b

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan snakke normert bokmål, det ble gjort på TV og radio før.

Noe annet er at det neppe er det TS mener. Det som stort sett menes når østlendinger sier snakke bokmål er å snakke standard østnorsk.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men jeg regner med at de som er mest analfabeter i tolkningen av dialekter er østlendinger. 
Jo , nærmere Oslo, jo verre er det 

Tøv.

Dialekter er sterkt utbredt på østlandet også,akkurat som ellers i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg mener norsk standardtalemål. Det er en variant av talespråket som er tilnærmet bokmål... og som regel det innvandrere lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som nevnte dialekten fra Setesdalen. Wow! Den har jeg ikke hørt før. Det høres ikke ut som norsk engang. Jeg skjønner ikke en ting 😵

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan snakke normert bokmål, det ble gjort på TV og radio før.

Noe annet er at det neppe er det TS mener. Det som stort sett menes når østlendinger sier snakke bokmål er å snakke standard østnorsk.

Da snakket de vel nærmere riksmål slik jeg erindrer. Med «før» mener jeg 50/60 tallet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tøv.

Dialekter er sterkt utbredt på østlandet også,akkurat som ellers i Norge.

Vel, nå er det mindre forskjeller på østlandsdialektene enn andre dialekter utover det langstrakte land. 
For oss som ikke hører til på Østlandet så er det det samme . Vi forstår uansett 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår ikke folk som mumler og snakker fort, uansett hvilken dialekt de har. Snakker folk tydelig og i vanlig tempo, forstår jeg alle dialekter. 

Anonymkode: 585b0...6a9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjøvikdialekta

Anonymkode: 9ed8b...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette  handler jo litt om å forstå tonefall  og enkelte ord. De fleste dialekter syntes jeg går an å forstå. Bortsett fra på noen om det går litt fort, eller eldre som snakker litt lavt fort og utydelig.  Skjønner  jeg ikke, spør jeg om de kan snakke litt saktere, til jeg er med. 

Mange dialekter har et veldig  fargerikt språkbilde med litt metaforer. Og er  man ikke vant til  det, så kan det sikkert bli litt vanskelig.  

Men du kan jo få en ufin å tolke

Kjøss meg midt i møkkauge

Som er  litt mer kraftig utrykk enn kyss meg midt i rompehullet. Men betyr det samme. Da får man ord som må tolkes,  som feks hva er et møkkauge. 

Anonymkode: 60312...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjøvikdialekta

Anonymkode: 9ed8b...ae8

Gjøvikdialekt er også bokmål med annet tonefall..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...