Gå til innhold

Når selger *begynner* annonsen med å påpeke at kjøper selv er ansvarlig for å sette seg inn i og finne mangler...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en Maxus Euniq 5 først og fremst fordi disse er latterlig rimelige familiebiler til dem som ikke vasser i penger fra før. Fant denne annonsen: https://www.finn.no/mobility/item/376845183 ...men teksten er ikke akkurat tillitvekkende:

Sitat

Kjøper oppfordres til og selv sette seg inn i fabrikantens vedlikeholdsplan.

Utstyr og funksjoner må testes under prøvekjøring, og kjøper er ansvarlig for å undersøke dette.

Bilen har ikke komplett servicehistorikk. Mangelfull servicehistorikk kan medføre økt risiko for feil, problemer og i ytterste konsekvens havarier.

Hvorfor begynner de annonsen sin slik? Katta-i-sekken-alarmen min uler jo for fullt...Noen som har erfaring med disse bilene?

Anonymkode: 23acd...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom selger er usikker på tilstand, så er det ikke uvanlig å skrive det, og er noe profesjonelle selgere bør gjøre. Da vet kjøper risikoen og kan ta stilling til om det er verdt det. 

Anonymkode: 88d70...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fremdeles 5 års reklamasjonsrett for skjulte feil og mangler når du kjøper bil fra forhandler, en forhandler vil fremdeles være den profesjonelle parten og de kan ikke avtale seg vekk fra forbrukerkjøpsloven.

Bilen i annonsen har ikke komplett servicehistorikk og da faller fabrikkgarantien bort, Maxus har nybilgaranti på 5 år eller 100.000 km og batterigaranti på 8 år eller 200.000 km men siden service ikke har vært fulgt opp så er det ikke sikkert at garantien gjelder.

Anonymkode: a9a64...448

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har fremdeles 5 års reklamasjonsrett for skjulte feil og mangler når du kjøper bil fra forhandler, en forhandler vil fremdeles være den profesjonelle parten og de kan ikke avtale seg vekk fra forbrukerkjøpsloven.

Bilen i annonsen har ikke komplett servicehistorikk og da faller fabrikkgarantien bort, Maxus har nybilgaranti på 5 år eller 100.000 km og batterigaranti på 8 år eller 200.000 km men siden service ikke har vært fulgt opp så er det ikke sikkert at garantien gjelder.

Anonymkode: a9a64...448

Det er jo tragisk at garantien faller bort, dette burde man virkelig sjekke med en kvalifisert forhandler.

Ellers er jeg enig i at forhandler ikke kan snakke seg vekk fra lovgitt ansvar. Men teksten høres veldig sånn ut!

Anonymkode: 23acd...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel jeg kjøpte bil av en som påstår det sto i kontrakten at jeg underskrev på at hvis det dukket opp feil eller mangler etter signert kontrakt hadde jeg ikke noe jeg skulle ha sagt. Altså egen kjøpslov. Feil og mangler fant jeg, og helvete var løs og det kom frem at han var storsvindler, selvfølgelig.

Skal du kjøpe bil på denne måten du har fått servert, må du virkelig ha greie på bil!

Anonymkode: 6b873...3e3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en outlet-bil.

Sitat

 har begrenset kunnskap om bilen du kjøper hos oss, og derfor får du kjøpt den til en rimelig penge.

Du kan selv velge om du ønsker kjøpe en bil som ikke har vært igjennom omfattende tester, eller om du vil betale det det koster for mer testet.

De skriver dette så tydelig som de kan, fordi alt for mange ikke gidder sett seg inn i hva de kjøper. Det er det stikk motsatte av katta i sekken, de velger spille med helt åpne kort slik at du vet hva du kjøper... De kunne ha pakket og pyntet på annonsen og latt deg tro at du kjøpte en fire år gammel bil hvor alt var tipp topp...

Anonymkode: 17bc9...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Outlet-salg av bruktbil har samme regler for mangler og reklamasjon som annet bruktbilsalg.

En bilprodusent kan ikke sette som krav at service programmet blir fulgt, det vil fortsatt være mulig å benytte reklamasjonsretten i 5 år fra førstegangs registering.

Men, er det årsakssammenheng mellom manglende service og en feil som oppstår vil ikke garantien gjelde, og reklamasjons kan avises. Tradisjonelt eksempel er manglede oljeskift.

Om et uavhengig verksted eller en tidligere eier har utført service som ikke kan dokumenteres kan en bli stående i mellom, der ingen vil ta ansvar.
Men, Birger N. Haug AS avd Gardermoen Outlet kan ikke gjøre gjeldene vilkår i strid med forbrukerkjøpsloven.

https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjop/bil-solgt-i-outlet

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (8 timer siden):

Outlet-salg av bruktbil har samme regler for mangler og reklamasjon som annet bruktbilsalg.

En bilprodusent kan ikke sette som krav at service programmet blir fulgt, det vil fortsatt være mulig å benytte reklamasjonsretten i 5 år fra førstegangs registering.

Men, er det årsakssammenheng mellom manglende service og en feil som oppstår vil ikke garantien gjelde, og reklamasjons kan avises. Tradisjonelt eksempel er manglede oljeskift.

Om et uavhengig verksted eller en tidligere eier har utført service som ikke kan dokumenteres kan en bli stående i mellom, der ingen vil ta ansvar.
Men, Birger N. Haug AS avd Gardermoen Outlet kan ikke gjøre gjeldene vilkår i strid med forbrukerkjøpsloven.

https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjop/bil-solgt-i-outlet

Takk for et skikkelig godt svar!

Anonymkode: 23acd...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...