Gå til innhold

Folk som hiver unødvendig mat og rester. Fælt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dere som er så sinte over matsvinn - da bor dere i feil land.

Vi hadde utenlandske venner på besøk som ble helt forskrekket over hotellbuffet på et hotell i en liten norsk by hvor det sjelden er turister.

De spurte hvor alle rester etter frokostbufeten går og fikk svar: To the pigs

Anonymkode: c542c...c33

Dette er eksempel på det jeg mener.

Om man spiser enhver rest av alt hjemme, men likevel velger frokost med hotellbuffet, så er det vanvittig dobbeltmoralsk. Bakerier er et annet eksempel, de må ha et godt utvalg ut dagen, deretter går det mengder mat i søpla. Og mange handler varer som har kort hylletid i butikk, og derfor har stort svinn i butikk. I stedet for å gå for varer butikkene har lavt svinn på. Sikkert jobbkantinene til mange i denne tråden også, som tømmer ut mengder av både varmmat og salatbarer etter lunsjservering, da det er veldig strenge regler for restebruk. 

Man er merkelig nok veldig opptatt av at det som er i eget kjøleskap skal spises, uansett hvor gammelt det er. Mens den store forskjellen man kan gjøre er jo å ta riktigere valg gjennom uka. 

Anonymkode: 00f93...d3c

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er eksempel på det jeg mener.

Om man spiser enhver rest av alt hjemme, men likevel velger frokost med hotellbuffet, så er det vanvittig dobbeltmoralsk. Bakerier er et annet eksempel, de må ha et godt utvalg ut dagen, deretter går det mengder mat i søpla. Og mange handler varer som har kort hylletid i butikk, og derfor har stort svinn i butikk. I stedet for å gå for varer butikkene har lavt svinn på. Sikkert jobbkantinene til mange i denne tråden også, som tømmer ut mengder av både varmmat og salatbarer etter lunsjservering, da det er veldig strenge regler for restebruk. 

Man er merkelig nok veldig opptatt av at det som er i eget kjøleskap skal spises, uansett hvor gammelt det er. Mens den store forskjellen man kan gjøre er jo å ta riktigere valg gjennom uka. 

Anonymkode: 00f93...d3c

Whataboutisme much? Hvor er logikken at man skal drite i matsvinnet man bidrar til hjemme fordi det finnes større kilder til matsvinn andre steder? Fordi man ikke kan løse problemet 100% kan man like gjerne ikke gjøre en dritt?

Det er lov å ha mer enn én tanke i hodet samtidig. De aller færreste spiser spesielt mange hotellfrokoster gjennom et år. Alle har imidlertid mulighet til å bidra til lavt matsvin hjemme hos seg selv.

Mange av påstandene dine er også direkte feil. Her selger de fleste bakeriene varene sine for halvpris den siste halvtimen før stengetid. Da er det som regel folk som står og venter utenfor, og det er alltid tomt hyllene når dagen er over. De fleste dagligvarebutikker har også god peiling hvor mye som går av brødvarer og andre varer med kort hylletid, og det er sjelden mye igjen i hyllene rett før stengetid. Ferskvaredisken på mine lokale Mega- og Meny-butikker pakker restvarene og selger de for halv pris på slutten av dagen. Jeg pleier nesten alltid å gå innom både her og innom kroken med varer med kort holdbarhet, men kommer jeg senere enn ettermiddagsrushet er det som regel helt utplukket.

Buffeter er generelt en uting og du har rett i at det alltid er en del varer som må destrueres, men også hotell- og restaurantbransjen har blitt mye flinkere til å kvitte seg med overskuddsmat gjennom ordninger som f.eks. "Too good to go".

Verden går faktisk fremover, selv om du tydeligvis har stukket hodet i sanden.

Anonymkode: 1ee9c...eec

  • Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (9 timer siden):

Kjør på med eggene. Du merker hvis det er dårlig. De holder også mye lenger enn holdbarhetsdatoen. 

Jeg kaster så godt som aldri mat. Koser meg med rester. 

Egg er ofte fine både 1, 2 og 3 måneder etter "best før"dato. Jeg har vent meg til å knekke et og et egg i en kopp når jeg baker eller lignende, da ødelegger ikke et eventuelt dårlig egg de andre.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som er så sinte over matsvinn - da bor dere i feil land.

Vi hadde utenlandske venner på besøk som ble helt forskrekket over hotellbuffet på et hotell i en liten norsk by hvor det sjelden er turister.

De spurte hvor alle rester etter frokostbufeten går og fikk svar: To the pigs

Anonymkode: c542c...c33

Det er ikke lov å fore gris med matrester i Norge.

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

...

Buffeter er generelt en uting og du har rett i at det alltid er en del varer som må destrueres, men også hotell- og restaurantbransjen har blitt mye flinkere til å kvitte seg med overskuddsmat gjennom ordninger som f.eks. "Too good to go".

Verden går faktisk fremover, selv om du tydeligvis har stukket hodet i sanden.

Anonymkode: 1ee9c...eec

Jeg er enig i at buffeter er en uting, og jeg er en av de som ser ut til å spise enorme mengder fordi jeg forsyner meg med lite og heller går og henter mat flere ganger så jeg ikke skal legge igjen rester.

Jeg var en gang på asiatisk buffet der det stod opplyst om at en bot tilsvarende ca 50 NOK ville bli innkrevd hvis tallerkenen ble levert tilbake med matrester på. Egentlig en god ide, syns jeg.

Ellers prøver jeg så godt jeg kan å ikke kaste mat av hensyn til både miljø og lommebok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dere som er så sinte over matsvinn - da bor dere i feil land.

Vi hadde utenlandske venner på besøk som ble helt forskrekket over hotellbuffet på et hotell i en liten norsk by hvor det sjelden er turister.

De spurte hvor alle rester etter frokostbufeten går og fikk svar: To the pigs

Anonymkode: c542c...c33

Ja så da er det bare å gi faen på de arenaene man selv kan gjøre en endring…?

Anonymkode: d1972...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Spiller ingen rolle hvor god økonomi man har. Det er noe uetisk med det.

Min søster kaster ALT som er til overs etter en middag. Også dyr mat med mye tilberedning.

«Mat skal bare være varm mere enn en gang», skryter hun og kaster bestemt.

Vi er ikke oppdratt til denne tankegangen.

Vi var nylig sammen med flere venner og jeg så mye mat gikk rett i søpla og ingen sa kor.
Blant annet en hel Peppes Pizza som hadde stått fremme maks en time og flere liter nydelig asiatisk gryterett lagd kvelden før.

Er jeg sær eller er dette ikke greit?

Anonymkode: 71bf8...df3

Det er litt flaut å si dette,men jeg er lik som din søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er eksempel på det jeg mener.

Om man spiser enhver rest av alt hjemme, men likevel velger frokost med hotellbuffet, så er det vanvittig dobbeltmoralsk. Bakerier er et annet eksempel, de må ha et godt utvalg ut dagen, deretter går det mengder mat i søpla. Og mange handler varer som har kort hylletid i butikk, og derfor har stort svinn i butikk. I stedet for å gå for varer butikkene har lavt svinn på. Sikkert jobbkantinene til mange i denne tråden også, som tømmer ut mengder av både varmmat og salatbarer etter lunsjservering, da det er veldig strenge regler for restebruk. 

Man er merkelig nok veldig opptatt av at det som er i eget kjøleskap skal spises, uansett hvor gammelt det er. Mens den store forskjellen man kan gjøre er jo å ta riktigere valg gjennom uka. 

Anonymkode: 00f93...d3c

Så fordi man ikke kan gjøre noe 100 % perfekt så skal man bare gi fullstendig faen?  Men med tanke på at du er 100 % perfekt så kan du vel heller dele de tipsene i stedet for å kritisere andre og si at de bare kan gi faen.

Anonymkode: d1972...890

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rester er jo dritgodt! Om ikke annet, går hun glipp av masse god mat.

Anonymkode: 60ccd...f8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (6 minutter siden):

Det er litt flaut å si dette,men jeg er lik som din søster.

Kan jeg spørre hvorfor du kaster mat du kan spise senere? Jeg tror ikke jeg skjønner logikken i å kaste god mat.

Anonymkode: 60ccd...f8c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster for mye mat, ting blir dårlig før jeg rekker å bruke det opp, og jeg synes stort sett middagsrester i form av potet, fiskekaker, osv. er guffent 😕

Anonymkode: 30018...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god råd, men kaster likevel aldri mat. Jeg tar vare på rester og fryser ned ting til senere anledninger. Fryseren under kjøleskapet er stort sett til restemat og brødmat, og den andre fryseren i boden bruker jeg til litt større innkjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor du kaster mat du kan spise senere? Jeg tror ikke jeg skjønner logikken i å kaste god mat.

Anonymkode: 60ccd...f8c

Jeg har bakteriefobi så tror det ligger noe der. Livredd for gammel mat. Eller få mat på meg. For å sette det litt i perspektiv : Når jeg var baby så har mamma fortalt meg at jeg gråt når jeg fikk mat på hendene og spriket med alle fingrene. Aldri taklet å få mat på huden.Tror jeg alltid har vært slik egentlig. Bortsett ifra at nå så står jeg for egen mat,men jeg er flink til å lage porsjoner da. Det skal nevnes. Jeg kaster lite mat,selvom jeg kaster mat som er helt spiselig.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (3 minutter siden):

Jeg har bakteriefobi så tror det ligger noe der. Livredd for gammel mat. Eller få mat på meg. For å sette det litt i perspektiv : Når jeg var baby så har mamma fortalt meg at jeg gråt når jeg fikk mat på hendene og spriket med alle fingrene. Aldri taklet å få mat på huden.Tror jeg alltid har vært slik egentlig. Bortsett ifra at nå så står jeg for egen mat,men jeg er flink til å lage porsjoner da. Det skal nevnes. Jeg kaster lite mat,selvom jeg kaster mat som er helt spiselig.

Ah. Da stiller jo saken seg annerledes, mener jeg. Er forståelig at du kaster mat da. 

Anonymkode: 60ccd...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ah. Da stiller jo saken seg annerledes, mener jeg. Er forståelig at du kaster mat da. 

Anonymkode: 60ccd...f8c

Jajo. Jeg er fullstendig klar over at det ikke er bra for naturen eller lommeboken,men nå er det nå bare sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er jo dust, middagsrester er tidenes lunsj 😋

Anonymkode: 3bd36...3f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Whataboutisme much? Hvor er logikken at man skal drite i matsvinnet man bidrar til hjemme fordi det finnes større kilder til matsvinn andre steder? Fordi man ikke kan løse problemet 100% kan man like gjerne ikke gjøre en dritt?

Det er lov å ha mer enn én tanke i hodet samtidig. De aller færreste spiser spesielt mange hotellfrokoster gjennom et år. Alle har imidlertid mulighet til å bidra til lavt matsvin hjemme hos seg selv.

Mange av påstandene dine er også direkte feil. Her selger de fleste bakeriene varene sine for halvpris den siste halvtimen før stengetid. Da er det som regel folk som står og venter utenfor, og det er alltid tomt hyllene når dagen er over. De fleste dagligvarebutikker har også god peiling hvor mye som går av brødvarer og andre varer med kort hylletid, og det er sjelden mye igjen i hyllene rett før stengetid. Ferskvaredisken på mine lokale Mega- og Meny-butikker pakker restvarene og selger de for halv pris på slutten av dagen. Jeg pleier nesten alltid å gå innom både her og innom kroken med varer med kort holdbarhet, men kommer jeg senere enn ettermiddagsrushet er det som regel helt utplukket.

Buffeter er generelt en uting og du har rett i at det alltid er en del varer som må destrueres, men også hotell- og restaurantbransjen har blitt mye flinkere til å kvitte seg med overskuddsmat gjennom ordninger som f.eks. "Too good to go".

Verden går faktisk fremover, selv om du tydeligvis har stukket hodet i sanden.

Anonymkode: 1ee9c...eec

Hvem har sagt jeg driter i svinn hjemme? Det er jeg nøye på. 

Jeg har påstått at det er piss i havet sett mot hva man egentlig kan gjøre.

Og at man er temmelig tett når man tror man gjør en forskjell på eget kjøkken, når den store forskjellen ligger i helt andre ting. 

Anonymkode: 00f93...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så fordi man ikke kan gjøre noe 100 % perfekt så skal man bare gi fullstendig faen?  Men med tanke på at du er 100 % perfekt så kan du vel heller dele de tipsene i stedet for å kritisere andre og si at de bare kan gi faen.

Anonymkode: d1972...890

 

Når man bare er 5% "perfekt" trenger man da virkelig heller ikke uttale seg ekstremt nedlatende om andres valg, slik mange gjør i denne tråden? 

 

Mine tips er som sagt;

- kjøpe innmat og skrog, fra slakter og jaktlag, ellers går det rett i søpla

- unngå varer med generelt kort holdbarhet, til tider gåt 50% av disse i søpla hos butikkene. 

- dropp frokosten på hoteller. Og mye av restauranter.

- bakerier er en versting, de må ha store lagre på tampen av dagen. 

- velg varer med kort holdbarhet når du handler. 

 

Jeg er langt fra 100% perfekt, hvor har jeg sagt det? Jeg kjøper blandt annet egg, selv om jeg vet det medfører massiv slakt og kast av han-kyllinger. Det er ekstremt uetisk når man først tenker over det. 

Anonymkode: 00f93...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Når man bare er 5% "perfekt" trenger man da virkelig heller ikke uttale seg ekstremt nedlatende om andres valg, slik mange gjør i denne tråden? 

 

Mine tips er som sagt;

- kjøpe innmat og skrog, fra slakter og jaktlag, ellers går det rett i søpla

- unngå varer med generelt kort holdbarhet, til tider gåt 50% av disse i søpla hos butikkene. 

- dropp frokosten på hoteller. Og mye av restauranter.

- bakerier er en versting, de må ha store lagre på tampen av dagen. 

- velg varer med kort holdbarhet når du handler. 

 

Jeg er langt fra 100% perfekt, hvor har jeg sagt det? Jeg kjøper blandt annet egg, selv om jeg vet det medfører massiv slakt og kast av han-kyllinger. Det er ekstremt uetisk når man først tenker over det. 

Anonymkode: 00f93...d3c

Nysgjerrig - hvorfor droppe frokosten på hoteller og mye av restauranter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 21.22):

Hva som kastes av landbruksvarer. Dyr. Stykningsdeler av dyr som ingen vil ha.

Anonymkode: 00f93...d3c

Aldri hørt om kjøttdeig?

Anonymkode: 81bd0...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat er bare en vare, ikke noe etisk med det. 

Anonymkode: e2606...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...