AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #41 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Men dette vet du jo allerede. Terminaken, i ditt tilfelle på Lørenskog, er første sted det registreres. Så derfor skal du ta bilde når du leverer inn. Du skrev at det var flere uker siden du hadde sendt den, også veldig pussig at ikke mottaker har henvendt seg til deg tidligere. Flere ting i historien din som skurrer. Men det er uansett et viktig tema du belyser. Håoer du har betalt tilbake pengene til den eneste virkelig uskyldige parten i dette. Og neste gang tar du bilde. Anonymkode: 70541...43b Hvordan bilde da? Hvis man tar bilde av at pakken ligger på disken, så kan man fortsatt ta med pakken hjem? Må i såfall ta bilde av at pakken ligger i en hylle bak disken? Anonymkode: 4df4d...f00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #42 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan bilde da? Hvis man tar bilde av at pakken ligger på disken, så kan man fortsatt ta med pakken hjem? Må i såfall ta bilde av at pakken ligger i en hylle bak disken? Anonymkode: 4df4d...f00 Akkurat det samme lurer jeg også på. Det virker som det eneste helt trygge er å pakke pakken foran en ansatt mens det filmes og at videoen viser at de tar imot pakken, og det er jo ikke praktisk for hver eneste pakke. Anonymkode: 068aa...080 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #43 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg visste ikke at terminalen var det første stedet pakkene registreres. Jeg har lurt på hvorfor det tar så lang tid å registrere pakkene iblant og har mistenkt at de sendes noe sted før scanning, men det har jeg ikke visst. Jeg vet ikke helt hva du mener skurrer, men jeg har ingenting å hente på å komme her og finne på ting om et salg for 150 kr på Finn. Det er flere uker siden jeg sendte pakken. Jeg antok alt var i orden. Kjøper har vært på ferie og tok kontakt da hen kom hjem og ikke hadde mottatt pakken. Jeg har ikke refundert kjøper enda siden vi nå skal vente 1-10 dager på at pakken forhåpentligvis blir funnet. Selvfølgelig refunderer jeg kjøper hvis pakken ikke blir funnet uansett om Posten refunderer meg eller ikke, men jeg håper jo at Posten har noe system som sikrer kundene sine.det er ikke min feil at de har mistet den. Anonymkode: 068aa...080 Du skrev selv at kjøperen kanskje mistenkte deg, og det i seg selv må være nok til at du umiddelbart vipser pengene over til vedkommende. For jeg kan garantere deg at hun du har sendt det til mistenker svindel. Pakker som ikke når terminalen, kommer etter hva jeg har forstått veldig sjelden til rette. Du skriver at " Jeg leverte pakken og har gjort min del,". Det er akkurat det du ikke har. Det er du som har bevisbyrden for at du har levert den inn. Du kan kun bevise at du har kjøpt porto. Du hadde som selger mulighet til å benytte deg av flere ulike og trygge måter å sende på. Når du har godtatt å bruke Postens lille Norgespakke, så har du samtidig tatt risikoen. Du må bare sjekke med Posten, de vil svare akkurat det samme, at du har bevisbyrden. Det er kjipt, men sånn er det. Og helt enig i at Posten burde hatt et bedre system. Når de ikke har det, så burde du eneten kjøpt Stor Norgespakke, eller brukt Postnords lille pakke, som er scannet fra innlevering av. Du har da sendt mange pakkker før? Har du aldri reagert på at de bare tar imot pakken din uten å registrere den på noen måte? Dette er en av grunnen til at ejg synes historien din skurrer. Men det er uinteressant om du har opplevd dette eller ikke, det er en tråd som gir stor lærdom til andre. Anonymkode: 70541...43b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #44 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan bilde da? Hvis man tar bilde av at pakken ligger på disken, så kan man fortsatt ta med pakken hjem? Må i såfall ta bilde av at pakken ligger i en hylle bak disken? Anonymkode: 4df4d...f00 Nei, det er kameraer i butikken, ingen gidder å legge en pakke der, ta bilde, ta med pakken hjem, og så ikke kunne klage i ettertid på at pakken aldri kom fram, fordi Posten har videobevis av deg... Selv plasserer jeg pakken helt på andre siden av disken, og tar bilde idet en ansatt er på vei, slik at jeg akkurat ser buksene hans og den røde skjorta Eller at han har hånda på den. Da har du beviset ditt iallfall. Anonymkode: 70541...43b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #45 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Akkurat det samme lurer jeg også på. Det virker som det eneste helt trygge er å pakke pakken foran en ansatt mens det filmes og at videoen viser at de tar imot pakken, og det er jo ikke praktisk for hver eneste pakke. Anonymkode: 068aa...080 Det vil aldri den ansatte gå med på, hvorfor skulle han? Nei, du må selv sikre at du kan bevise at Liten Norgespakke er innlevert. Så derfor; dropp Posten, velg Postnord. Og til hun som skrev om rullebåndet. Hvis du leverer inn STOR Norgespakke må du kreve at de scanner den før du går, den skal du ikke bare legge på båndet. Anonymkode: 70541...43b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #46 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 21.08): Jeg solgte en vare på Finn.no og bestilte Norgespakke, altså med sporing. Kjøper har ikke mottatt pakken, og når jeg sjekker sporingen kommer det opp at Posten fortsatt venter på pakken. Det stemmer absolutt ikke, jeg leverte den for flere uker siden. Jeg kontakter Posten i morgen, men vil jeg motta penger tilbake hvis de ikke finner den? Jeg må jo refundere kjøper siden hen ikke har fått varen sin, men da mangler jeg jo både varen og pengene for den. Setter pris på svar. Anonymkode: 068aa...080 Posten registrerer ikke pakken inn når du leverer den inn. De pakker alle forsendelser retning en sentral på Østlandet et sted, og registrerer de, inn der. Om pakken forsvinner mellom butikken og lageret (vestby? Lørenskog? Noe sånt..) så eksisterer den altså ikke. Jeg antar det er en risiko du må være komfortabel med, Derosm du velger å bruke firmaet. Jeg er det ikke, så jeg bruker dem ikke. Anonymkode: 3cfd5...ae3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #47 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du skrev selv at kjøperen kanskje mistenkte deg, og det i seg selv må være nok til at du umiddelbart vipser pengene over til vedkommende. For jeg kan garantere deg at hun du har sendt det til mistenker svindel. Pakker som ikke når terminalen, kommer etter hva jeg har forstått veldig sjelden til rette. Du skriver at " Jeg leverte pakken og har gjort min del,". Det er akkurat det du ikke har. Det er du som har bevisbyrden for at du har levert den inn. Du kan kun bevise at du har kjøpt porto. Du hadde som selger mulighet til å benytte deg av flere ulike og trygge måter å sende på. Når du har godtatt å bruke Postens lille Norgespakke, så har du samtidig tatt risikoen. Du må bare sjekke med Posten, de vil svare akkurat det samme, at du har bevisbyrden. Det er kjipt, men sånn er det. Og helt enig i at Posten burde hatt et bedre system. Når de ikke har det, så burde du eneten kjøpt Stor Norgespakke, eller brukt Postnords lille pakke, som er scannet fra innlevering av. Du har da sendt mange pakkker før? Har du aldri reagert på at de bare tar imot pakken din uten å registrere den på noen måte? Dette er en av grunnen til at ejg synes historien din skurrer. Men det er uinteressant om du har opplevd dette eller ikke, det er en tråd som gir stor lærdom til andre. Anonymkode: 70541...43b At jeg var redd for at kjøperen hadde mistillit til meg handlet mer om at jeg også ville syntes det var mistenkelig hvis jeg var i kjøpers sko enn hva hen faktisk sa. Hen var litt kort da hen tok opp problemet, men etter at jeg svarte fort og sendte oppdatering etter å ha snakket med Posten, har det vært hyggelige meldinger og jeg tror hen stoler på at jeg har levert pakken som planlagt. Jeg har sendt mange pakker før, og har aldri fulgt med på når de blir registrert bortsett fra når jeg får opp beskjed på Tise at jeg må bekrefte at pakken er sendt siden det har gått flere dager. Jeg har alltid stolt på at det går automatisk, og som jeg nevnte tidligere i tråden har det aldri vært noe problem bortsett fra en gang da jeg sendte noe som brevpost etter kjøpers ønske og varen ikke kom frem ifølge kjøper. Da hadde jeg ingen trygghet gjennom Posten, refunderte kjøper selv og lærte at jeg alltid skal sende med sporing. Men nå ser jeg jo at det ikke er trygt det heller, jeg må jo ta bilder eller video som bevis på at jeg faktisk leverer hver pakke. Anonymkode: 068aa...080 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarenogAron Skrevet 24. oktober 2024 #48 Del Skrevet 24. oktober 2024 Du kan velge å levere liten norgespakke fra postkassen din. Da får du sms med at postmannen har plukket opp pakken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #49 Del Skrevet 24. oktober 2024 MarenogAron skrev (1 minutt siden): Du kan velge å levere liten norgespakke fra postkassen din. Da får du sms med at postmannen har plukket opp pakken. Man bør da vurdere at det er en risiko for at pakken blir stjålet fra postkassen før budet rekker å plukke den opp. Anonymkode: bab14...1be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #50 Del Skrevet 24. oktober 2024 Hvis pakken har adressekort med strekkode, bør man levere den til personalet på Posten og be om kvittering. Da blir det registrert på sporingen at pakken er innlevert, og man får kvittering på det. Legger man den bare i innleveringsluka, blir sporingen først oppdatert når pakken kommer til terminal. For de minste norgespakkene som man bare skriver en kode på, starter sporingen først når den kommer til terminalen. Unntaket er hvis man leverer i pakkeboks. Da registreres det når pakken legges i boksen, og når den hentes av postbudet for videre transport. Siden pakken ikke har strekkode har man ikke noe klart bevis på at det var akkurat den pakken man la i pakkeboksen, så det kan være lurt å ta bilde av pakken med kode så man ser at den blir lagt i boksen. Når jeg sender pakker på Finn tar jeg alltid bilde av åpen pakken med innhold, lukket pakke med adresselapp, samt at jeg leverer og ber om kvittering. Legger jeg pakken i pakkeboks tar jeg bilde av det. Anonymkode: 2d9a4...fca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hill83 Skrevet 26. oktober 2024 #51 Del Skrevet 26. oktober 2024 Bokstav pakke blir ikke registrert i butikken men først når den kommer tll sentralen for om koding. strek kode pakke skal scannes inn som innlevert i butikk altså en mer sikker måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 26. oktober 2024 #52 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 23.10.2024 den 10.19): Er det sant? Jeg synes det er veldig rart at Posten bare kan rote bort en pakke, og på tross av at jeg har sporing står jeg på bar bakke. Jeg pleier som regel ikke å levere i skranke men ved å legge pakkene gjennom leveringshullet der de mottar pakker (post i butikk, ofte er de ansatte ikke ved skranken og når jeg venter på dem oppfordrer de meg stadig til å bare levere der siden de har det travelt). Anonymkode: 068aa...080 Da kan jo noen å fisket til seg pakken du leverte, uten at noen så det. Den ligger jo der ubevoktet og hvem som helst kan strekke hånden inn og ta den. Jeg pleide å sende en del ting før i hobbysammenheng, og brukte konsekvent ALDRI den ubemannede innleveringsluken, fordi pakken ble liggende rett innenfor og lett å ta for andre. Brukte alltid bemannet skranke og fikk kvittering. Det lønner seg, for plutselig en dag er det noe som ikke går som det skal... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #53 Del Skrevet 26. oktober 2024 Million skrev (32 minutter siden): Da kan jo noen å fisket til seg pakken du leverte, uten at noen så det. Den ligger jo der ubevoktet og hvem som helst kan strekke hånden inn og ta den. Jeg pleide å sende en del ting før i hobbysammenheng, og brukte konsekvent ALDRI den ubemannede innleveringsluken, fordi pakken ble liggende rett innenfor og lett å ta for andre. Brukte alltid bemannet skranke og fikk kvittering. Det lønner seg, for plutselig en dag er det noe som ikke går som det skal... Man får ikke kvittering på de små norgespakkene. Anonymkode: c0f5e...b85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 26. oktober 2024 #54 Del Skrevet 26. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Man får ikke kvittering på de små norgespakkene. Anonymkode: c0f5e...b85 Man kan ta bilde av innleveringen ved den bemannede skranken. Det er jo noe bevis i alle fall, på at det er innlevert til postens personale. Kanskje en liten videosnutt? Endret 26. oktober 2024 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #55 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 21.08): Jeg solgte en vare på Finn.no og bestilte Norgespakke, altså med sporing. Kjøper har ikke mottatt pakken, og når jeg sjekker sporingen kommer det opp at Posten fortsatt venter på pakken. Det stemmer absolutt ikke, jeg leverte den for flere uker siden. Jeg kontakter Posten i morgen, men vil jeg motta penger tilbake hvis de ikke finner den? Jeg må jo refundere kjøper siden hen ikke har fått varen sin, men da mangler jeg jo både varen og pengene for den. Setter pris på svar. Anonymkode: 068aa...080 Nei, du må ikke refundere noe. Jeg mener at hvis kjøper ville sikre seg så måtte kjøper bedt om sending m/forsikring. Anonymkode: 4b631...c48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #56 Del Skrevet 26. oktober 2024 Million skrev (5 timer siden): Man kan ta bilde av innleveringen ved den bemannede skranken. Det er jo noe bevis i alle fall, på at det er innlevert til postens personale. Kanskje en liten videosnutt? Allerede foreslått, og avvist med at personen i teorien kan ta pakken tilbake. Anonymkode: f9bfb...0bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #57 Del Skrevet 26. oktober 2024 Hensatt skrev (På 24.10.2024 den 8.51): Har opplevd akkurat det samme. Ingen sporing og at pakken bare plutselig dukker opp etter noen dager. Den har da ikke komt inn i sporingssystemet og bare vandret rundt som et hvilket som helst "brev". Takk da er vi to. AnonymBruker skrev (På 24.10.2024 den 10.12): Det du påsto var "Jeg har nok og spurt posten om hvordan dette fungerer og fått svar at når pakkene er små, så blir de levert som brev altså ingen skanning. " Dette er bare tull, har jeg fortalt deg. Her husker du feil! Anonymkode: 70541...43b Ser du over at der er en til som har opplevd akkurat det samme? Sitter du og kontrollerer alle sendinger inn i postenssystem siden du tillater deg å hevde av vi andre tuller? Nei, min husk er ikke feil, du tar feil i din påståelighet. Hvem som tuller her kan virkelig diskuteres, men jeg kan gi meg, jeg, så kan du bare ha feil. AnonymBruker skrev (På 24.10.2024 den 10.55): Her har de et rullebånd som vi legger pakkene på, og så forsvinner pakkene inn bak og man regner med at de blir scannet. Dette tør jeg ikke lenger etter å ha lest tråden.Skal begynne å plinge på en ansatt så jeg får den scannet inn der og da så får de bare bli irritert. Post i butikk er en uting. Ansatte blir irritert og stressa fordi de må løpe mellom kasse/varepåfylling og posten. Skulle aldri blitt innført. Anonymkode: 4df4d...f00 Du får ikke scannet liten Norgespakke. les på posten.no https://www.posten.no/sende/i-norge/norgespakke/norgespakke-0-5-kg Å sitte å krangle med folk som ikke kan sette seg inn i regelverket er bare bortkastet tid. Frakt kjøpes kun digitalt på posten.no eller i Posten-appen og du får kvittering på e-post. Pakken spores først fra skanningen på sorteringsterminal. Maksimumsstørrelse er lengde 35 cm x bredde 25 cm x høyde 12 cm. Leveringstiden er 2–4 virkedager, men på noen strekninger 5 dager. Du må bruke sendekoden innen 30 dager. Anonymkode: c0896...937 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #58 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, du må ikke refundere noe. Jeg mener at hvis kjøper ville sikre seg så måtte kjøper bedt om sending m/forsikring. Anonymkode: 4b631...c48 Ta og les deg opp på reglene før du svarer da? Hva du mener er irrelevant. Liten Norgespakke har forsikring. Ergo, god dag mann økseskaft! Anonymkode: c0896...937 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #59 Del Skrevet 30. oktober 2024 Har utrolig dårlig erfaring med Posten, bruker dem aldri om jeg kan unngå det. For få dager siden ventet jeg på en leveranse som jeg hadde betalt x antall kroner for, og som skulle leveres på døren. Ventet og ventet... Så ser jeg plutselig i sporingslenken at de har forsøkt å levere pakken, men lykkes ikke. Den var derfor brakt til Post i butikk. Jeg var hjemme hele tiden, og ingen ringte på døren eller sendte meg melding. Sjåføren ga ganske enkelt blanke i å levere pakken, løy om at han/hun hadde prøvd å levere, og valgte bare å lempe inn pakken hos Post i butikk. Dette fikk nettbutikken jeg handlet hos vite, men selv om Posten fikk beskjed om hva som hadde skjedd, og at pakken kunne leveres til adressen min dagen etter, så velger Posten å gi blanke i dette, og sender heller pakken i retur til butikken i Oslo. Nå må butikken sende alt på nytt, og jeg venter på andre uka på en pakke som Posten kunne ha levert dagen etter (om de ikke klarte å levere den når den ankom først). Det er et så tungrodd og vrangt system, at sovjetstaten blir grønn av misunnelse. Anonymkode: d7727...e5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 30. oktober 2024 #60 Del Skrevet 30. oktober 2024 Jeg tenker at også kjøper har et ansvar, dvs ved å akseptere et kjøp og forsendelse med posten så aksepterer man også den risikoen at noe kan bli borte underveis. Hvorfor skal det være selgers ansvar alene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå