Gå til innhold

Sjefen krever snapkart

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

HemmeligSpion skrev (14 minutter siden):

Det er lov å spørre. Du har lov å si nei. Men det er som regel et rødt flagg når sjefen spør om å være venn på sosiale medier, unntaket er om dere faktisk ER venner. Du burde ikke ha godtatt sjefen i utgangspunktet. At sjefen ikke stoler på at du drar til legen spiller ingen rolle. Sjekk også arbeidskontrakten din angående legebesøk.

https://lovdata.no/artikkel/kan_du_ga_til_legen_eller_tannlegen_i_arbeidstiden/4251#:~:text=Arbeidsmiljøloven har ingen regler som gir deg rett,på annen måte%2C for eksempel avspasering eller ferie.

https://lovdata.no/artikkel/lege-_og_tannlegebesok_i_arbeidstiden/24

Lov å spørre? Nei.

Anonymkode: 60c2d...669

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er slik at jeg har vært en del ganger for jeg har hatt blød i avføring (beklager detaljer) og er derfor under utredning for hva det kan være. Har hatt timer til røntgen osv. 

Min sjef som jeg har på snap krever at jeg har på snapkart fordi han ikke stoler på at jeg drar til legen.

Har aldri skulket jobb, vært sykmeldt eller kommet for sent. Første gang jeg må være så ofte hos legen.

Er dette lov? Burde jeg bare fjerne sjefen fra snap?

Anonymkode: 6aea4...149

Det har han ikke lov til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er slik at jeg har vært en del ganger for jeg har hatt blød i avføring (beklager detaljer) og er derfor under utredning for hva det kan være. Har hatt timer til røntgen osv. 

Min sjef som jeg har på snap krever at jeg har på snapkart fordi han ikke stoler på at jeg drar til legen.

Har aldri skulket jobb, vært sykmeldt eller kommet for sent. Første gang jeg må være så ofte hos legen.

Det har han ikke rett på. Det er fullstendig bak mål å kreve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det virkelig så strengt. Vi er pålagt å laste ned en app som sporer hvor vi er vi. Er det lov da? I tillegg til at alle tastetrykk registreres.

jeg syns det er så ubehagelig men det blir jo igrunnen det samme.

Anonymkode: acdaf...edb

Nei det er skikkelig fyfy! Sånt må man si fra om, for sånt kan de komme i fengsel for!

Anonymkode: 439c1...380

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

En arbeidsgiver som ikke viser sine ansatte såpass med tillit, er ingen god arbeidsgiver. Du bør se deg om etter en bedre arbeidsgiver.

Anonymkode: 23141...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ikke lov. 
Og du sletter like godt hele skap appen. Så er det ikke noe å diskutere mer.

Blir det mer trøbbel så fagorganiserer du deg og får hjelp på den måten.

Anonymkode: b1fcb...4d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ærlig talt, hva feiler det denne sjefen? 😳 Jeg har ikke snapkartet på privat engang, da jeg faktisk ikke ønsker at alle skal vite hvor jeg er til enhver tid. Ikke fordi jeg har noe å skjule, men fordi jeg ikke ser poenget! Jeg hadde blokkert sjefen på snap asap!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville jeg anmeldt. Bare sånn at politiet kan være obs på fremtidig oppførsel.

Anonymkode: 8a0dc...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få røntgen osv til å skrive ut en oppmøtebekreftelse til deg.

Sjefen din har egentlig ikke krav på det, men det er rutine for sykehus/lege fordi pasientreiser krever det om en skal få refundert reisen.

Anonymkode: b5c1f...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er det virkelig så strengt. Vi er pålagt å laste ned en app som sporer hvor vi er vi. Er det lov da? I tillegg til at alle tastetrykk registreres.

Da beholder du din private telefon til privat bruk, og legger igjen jobbtelefonen på jobb. Arbeidsgiver kan kreve å vite hvor arbeidstagere er i arbeidstiden, men ikke utenom. Og en jobbtelefon kan inneholde svært mye bedriftsensitivt.

Anonymkode: 88460...f10

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Svært usannsynlig at det er innafor.

Anonymkode: 52056...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan få røntgen osv til å skrive ut en oppmøtebekreftelse til deg.

Sjefen din har egentlig ikke krav på det, men det er rutine for sykehus/lege fordi pasientreiser krever det om en skal få refundert reisen.

Anonymkode: b5c1f...513

Trengs ikke for elektronisk reiseregning. Helfo får bekreftelse elektronisk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette lov? 

Selvsagt ikke.

Anonymkode: 1775a...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forklar ham hvorfor du nå blokkerer ham på snapchat, og så skaffer du dokumentasjon på legetimen så han forstår det ikke skyldes skoft. 

Anonymkode: 6f4bd...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er du pålagt bruke apper eller digital innlogging via telefon er arbeidsgiver pliktig å tilby deg en jobbtelefon. Dersom du ikke får jobbtelefon skal du få et månedlig tillegg i lønn for å dekke telefonutgifter. 

Keytracking på privattelefon er fullstendig galskap og er et alvorlig overtramp på ditt privatliv og ikke minst sikkerhet. Tillater du Keytracking har programmet tilgang til alt innhold på din telefon og mulig også fjernstyring og filoverføring til og fra eksterne enheter, alt ettersom hva som sto i EUA'en du godtok da du installerte programmet. 

Anonymkode: 1c593...b00

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sjef som jeg har på snap

Burde jeg bare fjerne sjefen fra snap?

Ledere (og andre på jobben) er ikke venner. Hold dem på armlengdes avstand.

Anonymkode: 8ea50...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så langt fra innafor, få det skriftlig evt på opptak og send klage til Arbeidstilsynet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...