Gå til innhold

Sjefen krever snapkart

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Det er slik at jeg har vært en del ganger for jeg har hatt blød i avføring (beklager detaljer) og er derfor under utredning for hva det kan være. Har hatt timer til røntgen osv. 

Min sjef som jeg har på snap krever at jeg har på snapkart fordi han ikke stoler på at jeg drar til legen.

Har aldri skulket jobb, vært sykmeldt eller kommet for sent. Første gang jeg må være så ofte hos legen.

Er dette lov? Burde jeg bare fjerne sjefen fra snap?

Anonymkode: 6aea4...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er helt ute.

Fjerne fra snap, finn ny jobb med en gang.

Anonymkode: 60c2d...669

• Liker 32
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern sjefen og se deg om etter ny jobb . 

Anonymkode: 70bfb...52b

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager? Hvilken arbeidsgiver er dette?

Anonymkode: f8bc1...56c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags arbeidssted er dette? Hadde aldri giddet å hatt sjefen på SOME.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg ikke kunnet jobbe der, jeg har aldri hatt snap🤣 selvfølgelig ikke lov, snakk med verneombud. Meld fra. 

Anonymkode: 8c0bf...b2a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ingen måter lov! Og heller ikke en pålitelig kilde: det forutsetter at man faktisk er på snap hvis ikke oppdateres ikke kartet. 

Om du har en fagforening, tillitsvalgt eller HR eller lignende bør du ta dette videre, for dette er langt over grensen til det som er innenfor. 

Anonymkode: e12a4...e2a

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det verste jeg har hørt på en stund. 

Anonymkode: aefa8...718

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er strengt ulovlig og langt over alle grenser. Sjefen har ingenting på so me å gjøre så her er det bare å slette og kontakte fagforening/verneombud. Du kan gi tilbakemelding til sjefen om at du finner det svært forstyrrende å i det hele tatt få spørsmålet, og at det er fullstendig uaktuelt. Gjerne opplys at det er ulovlig og at vedkommede slettes da du ikke ønsker å ha denne relasjonen på sosiale medier da det er både useriøst og uprofesjonelt.  Dessuten har du større bekymringer nå omkring din helsesituasjon enn å please sjefens kontroll behov. Stå på ditt ts, dette her er så frekt og uforstanding at jeg har ikke ord. 

Anonymkode: 85ce8...cd6

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumme sjefen som spionerer på arbeiderne! Ikke innafor!

Anonymkode: 439c1...380

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er slik at jeg har vært en del ganger for jeg har hatt blød i avføring (beklager detaljer) og er derfor under utredning for hva det kan være. Har hatt timer til røntgen osv. 

Min sjef som jeg har på snap krever at jeg har på snapkart fordi han ikke stoler på at jeg drar til legen.

Har aldri skulket jobb, vært sykmeldt eller kommet for sent. Første gang jeg må være så ofte hos legen.

Er dette lov? Burde jeg bare fjerne sjefen fra snap?

Anonymkode: 6aea4...149

Det er lov å spørre. Du har lov å si nei. Men det er som regel et rødt flagg når sjefen spør om å være venn på sosiale medier, unntaket er om dere faktisk ER venner. Du burde ikke ha godtatt sjefen i utgangspunktet. At sjefen ikke stoler på at du drar til legen spiller ingen rolle. Sjekk også arbeidskontrakten din angående legebesøk.

https://lovdata.no/artikkel/kan_du_ga_til_legen_eller_tannlegen_i_arbeidstiden/4251#:~:text=Arbeidsmiljøloven har ingen regler som gir deg rett,på annen måte%2C for eksempel avspasering eller ferie.

https://lovdata.no/artikkel/lege-_og_tannlegebesok_i_arbeidstiden/24

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrolltiltak overfor arbeidstakere er ganske strengt regulert i aml. paragraf 9. Ta en prat med fagforeningen din

Anonymkode: 46c6e...876

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Få det skriftlig, ta det med fagforening. Og finn ny jobb...

Anonymkode: 52056...587

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen kan ikke kreve at du har snapchat. Sjefen kan ikke kreve å ha kontakt med deg på snapchat. Sjefen kan ikke kreve at du har snapkartet på. Osv.

Anonymkode: 6f4bd...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så strengt. Vi er pålagt å laste ned en app som sporer hvor vi er vi. Er det lov da? I tillegg til at alle tastetrykk registreres.

jeg syns det er så ubehagelig men det blir jo igrunnen det samme.

Anonymkode: acdaf...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså,dette er jo helt bak mål! Å ha sjefen på sosiale medier er greit,tenker jeg,jeg legger aldri ut noe "farlig". Men at sjefen skal overvåke deg er jo selvsagt ikke greit. Min sjef vil se på innkallingen til legetimer/undersøkelser. Vet ikke om det er innafor heller,men det gjør meg ingenting å vise. Kunne du ha gjort det da? Du kan jo evt bare vise den delen der det står dato og klokkeslett, og holde foran hva undersøkelsen gjelder,hvis det går. 

Anonymkode: c8720...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...