Gå til innhold

Når man inviterer til middag.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man inviterer en del venner til middag hjem til seg 3 uker på  forhånd, sier at det hadde vært koselig om dere kommer til middag, sier dag og klokke., og spør/sier at håper det passer. 

Da tenker jeg at man vet 3 uker i forveien om man kan komme eller ikke. De fleste svarte med en gang i dette tilfelle mitt. Men en svarte at han ikke visste om han kunne eller ikke, uten noen forklaring. 

Om jeg får en invitasjon svarer jeg så snart som mulig om jeg kommer eller ikke. Kanskje vet man ikke alltid om det går, men da begrunner jeg det kort, og svarer at jeg vil takke ja så snart jeg vet at jeg kan, og spør om det er greit.

Føler det er liten respekt i å ikke svare om man kan 3 uker i forveien. Akkurat som man er nedprioritert.

Anonymkode: 55fdc...074

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet vel om denne personen f.eks har en jobb der det til tider faktisk er nødt til å jobbes utenfor normal kontortid, eller andre forpliktelser i livet. Hvis ikke handler det bare om vedkommende har lyst eller ork.

Anonymkode: 72f3d...cab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du vet vel om denne personen f.eks har en jobb der det til tider faktisk er nødt til å jobbes utenfor normal kontortid, eller andre forpliktelser i livet.

Nei, vet ikke det

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

 

Hvis ikke handler det bare om vedkommende har lyst eller ork.

Anonymkode: 72f3d...cab

Ja, nemlig. Da føles det nemlig at han ikke har så lyst eller ork. Man føler seg nedprioritert. Det er ikke ok å ikke svare

Anonymkode: 55fdc...074

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor mange.

Er det mange setter vi gjerne en helgedag godt frem i tid, for at flest mulig skal kunne.

Er det 2-3 par så hører vi først om det kunne passe om 2-4 ukers tid. Så finner vi en dag der alle kan. 

Er det noen som sier "må se an", uten å fortsette med noe i retning av "faren min er veldig syk, så beklager at jeg ikke kan forplikte meg". Så blir det ikke flere invitasjoner. 

Anonymkode: 0ae03...c87

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du vet vel om denne personen f.eks har en jobb der det til tider faktisk er nødt til å jobbes utenfor normal kontortid, eller andre forpliktelser i livet. Hvis ikke handler det bare om vedkommende har lyst eller ork.

Anonymkode: 72f3d...cab

Og det er fordi personen ikke forklarer hvorfor det er vanskelig å gi et svar. Og så følger opp med "så planlegg bare uten meg". 

Anonymkode: 0ae03...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og det er fordi personen ikke forklarer hvorfor det er vanskelig å gi et svar. Og så følger opp med "så planlegg bare uten meg". 

Anonymkode: 0ae03...c87

Kanskje grunnen er privat og personen ikke har lyst til å dele det. 

Anonymkode: afee0...7bd

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje grunnen er privat og personen ikke har lyst til å dele det. 

Anonymkode: afee0...7bd

"Jeg går gjennom noen ting akkurat nå. Bare planlegg uten meg"

"Det er litt mye akkurat nå. Bare planlegg uten meg" 

Anonymkode: 0ae03...c87

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje grunnen er privat og personen ikke har lyst til å dele det. 

Anonymkode: afee0...7bd

Da svarer man et tydelig nei takk! Syns det er på tide å aktivt oppdra folk angående slike ting nå, mange har blitt utrolig respektløse.

Si ifra at du vil ha et ja eller nei, ts.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når man inviterer en del venner til middag hjem til seg 3 uker på  forhånd, sier at det hadde vært koselig om dere kommer til middag, sier dag og klokke., og spør/sier at håper det passer. 

Da tenker jeg at man vet 3 uker i forveien om man kan komme eller ikke. De fleste svarte med en gang i dette tilfelle mitt. Men en svarte at han ikke visste om han kunne eller ikke, uten noen forklaring. 

Om jeg får en invitasjon svarer jeg så snart som mulig om jeg kommer eller ikke. Kanskje vet man ikke alltid om det går, men da begrunner jeg det kort, og svarer at jeg vil takke ja så snart jeg vet at jeg kan, og spør om det er greit.

Føler det er liten respekt i å ikke svare om man kan 3 uker i forveien. Akkurat som man er nedprioritert.

Anonymkode: 55fdc...074

Det kan vel være vanskelig for noen å vite noe så langt frem, men det er også noen mennesker som ikke liker å binde seg til avtaler i tilfelle det dukker opp noe mer interessant. Jeg kjenner en slik person, og det kan være litt vanskelig å forholde seg til.

Selv har jeg en jobb(bonde) som gjør at i perioder av året prioriteres jobben fremfor alt annet, hele døgnet. Da er det ofte slik at jeg sannsynligvis kan komme dersom det er regnvær, for da får jeg ikke gjort noe ute på jordene. Jeg vet det kan være vanskelig å forholde seg til for de som inviterer, men jeg opplever at folk stort sett forstår denne prioriteringen.

Anonymkode: 1e70a...b21

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke tre uker i forveien om jeg kan, og det svarer jeg hvis noen spør. Men årsaken deler jeg ikke. 

Anonymkode: 5efef...f9b

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke tre uker i forveien om jeg kan, og det svarer jeg hvis noen spør. Men årsaken deler jeg ikke. 

Anonymkode: 5efef...f9b

Da håper jeg i det minste, med siste respekt for andre, at svaret er; "jeg må nesten ta det på sparket, går det fint for deg? Da kan jeg kjøpe med egen mat". Ikke "jeg ser om det passer".

Anonymkode: 0ae03...c87

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du vet vel om denne personen f.eks har en jobb der det til tider faktisk er nødt til å jobbes utenfor normal kontortid, eller andre forpliktelser i livet. Hvis ikke handler det bare om vedkommende har lyst eller ork.

Anonymkode: 72f3d...cab

Enig . Det kan være små barn i bildet som krever oppfølging på en eller annen aktivitet . Turnusarbeid etc . Og ps til Ts:  det mest vanlige ang å svare på en middagsinvitasjon ( utenom bryllup / konfirmasjon ,  er ca en uke i forveien . Da rekker man fint å planlegge og handle inn nok råvarer etc . 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (4 minutter siden):

Enig . Det kan være små barn i bildet som krever oppfølging på en eller annen aktivitet . Turnusarbeid etc . Og ps til Ts:  det mest vanlige ang å svare på en middagsinvitasjon ( utenom bryllup / konfirmasjon ,  er ca en uke i forveien . Da rekker man fint å planlegge og handle inn nok råvarer etc . 

Fortsatt respektløst.

Vertskapet har mulig takket nei til mange andre ting i mellomtiden, og sett frem i mot selskap. 

Man får en invitasjon. Man takker ja, eller nei. Eller "det er usikkert fordi.. så bare planlegg bare uten meg". Handle inn gjør faktisk mange lenge før - legger inn bestillinger på kjøtt, og bestillingsutvalget på polet. 

Utrolig så mange mennesker uten folkeskikk det var her inne. Men da får man vel neppe mange invitasjoner lenger heller. 

Anonymkode: 0ae03...c87

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da håper jeg i det minste, med siste respekt for andre, at svaret er; "jeg må nesten ta det på sparket, går det fint for deg? Da kan jeg kjøpe med egen mat". Ikke "jeg ser om det passer".

Anonymkode: 0ae03...c87

Jeg svarer at jeg må gi beskjed nærmere datoen. Hvis det betyr at jeg blir avinvitert, er det greit nok. 

Anonymkode: 5efef...f9b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg svarer at jeg må gi beskjed nærmere datoen. Hvis det betyr at jeg blir avinvitert, er det greit nok. 

Anonymkode: 5efef...f9b

Og ingen fremtidige invitasjoner. Ingen ønsker å føle seg som et annetvalg. Utrolig ufint mot venner. 

Anonymkode: 0ae03...c87

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fortsatt respektløst.

Vertskapet har mulig takket nei til mange andre ting i mellomtiden, og sett frem i mot selskap. 

Man får en invitasjon. Man takker ja, eller nei. Eller "det er usikkert fordi.. så bare planlegg bare uten meg". Handle inn gjør faktisk mange lenge før - legger inn bestillinger på kjøtt, og bestillingsutvalget på polet. 

Utrolig så mange mennesker uten folkeskikk det var her inne. Men da får man vel neppe mange invitasjoner lenger heller. 

Anonymkode: 0ae03...c87

Tenker helt motsatt . Ønsker at de jeg inviterer , skal ha både ønske og anledning til å komme . Blir faktisk aldri sur eller skuffet over de som sier nei  eller avventer litt . Livet skjer . Blir litt sånn «nei vel, da passet det ikke for dem, det er helt greit « . 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og ingen fremtidige invitasjoner. Ingen ønsker å føle seg som et annetvalg. Utrolig ufint mot venner. 

Anonymkode: 0ae03...c87

Min vennekrets tenker heldigvis ikke sånn. 

Anonymkode: 5efef...f9b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og ingen fremtidige invitasjoner. Ingen ønsker å føle seg som et annetvalg. Utrolig ufint mot venner. 

Anonymkode: 0ae03...c87

Man må ikke ta seg selv så høytidelig . Må man «tvinge « folk til å komme, har jo ikke et selskap  mye verdi . Det må jo være lystbetont og frivillig ☺️

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det få helger jeg kan svare sikkert på. Og så og si alt er unger. F.eks er det tre helger hvor det er cup lørdag eller søndag. Får vite en uke før hvilke kamptider som blir. Samt at det er mange bursdager så det må også hensyntaes ;)

Anonymkode: 083d0...47d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kronisk syk ville en slik innbydelse være et mareritt, og i hvert fall hvis vertinnen presser på for å få svar eller grunn til manglende svar. 

Jeg aner ikke hvordan formen er om tre uker, og jeg har ikke lyst til å dele med "hele verden" hva det er som feiler meg. Mine nærmeste venner, ja, men absolutt ikke til en "vennegjeng". 

Lysten til å dra på middag med vennegjengen vil jo være der, men jeg ville nok ha takket nei til en vertinne som ikke er villig til å se det litt an til nærmere selskapet. 

Det trenger ikke å være snakk om prioritering, men ei helse som varierer mye, og som ikke kan ignoreres.

Anonymkode: 6d0c8...c45

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...