Gå til innhold

Hvor mye D-vitamin mangler jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøvesvar fra legen viste at jeg mangler vitamin D, men hun sa ingenting om hvor «ille» mangelen er, eller hvilken dose vitaminer jeg skal ta over hvor lang tid.

Prøvesvaret viste: P-Vitamin D (25-OH) (D2+D3): 31*L (50-113)

Betyr dette at jeg ligger på 31, mens den burde ligget på 50-113, eller?

Anonymkode: ebbe0...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Prøvesvar fra legen viste at jeg mangler vitamin D, men hun sa ingenting om hvor «ille» mangelen er, eller hvilken dose vitaminer jeg skal ta over hvor lang tid.

Prøvesvaret viste: P-Vitamin D (25-OH) (D2+D3): 31*L (50-113)

Betyr dette at jeg ligger på 31, mens den burde ligget på 50-113, eller?

Anonymkode: ebbe0...020

Den ene prøven tolker du korrekt. • betyr unormal, referanseområdet står i parentesen. 
Du fikk vel melding om hvordan dette skulle løses? 
 

Og ikke gjør som denne damen: 

https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/ble-alvorlig-syk-av-vitamindraper-ren-gift/17071163/

 

Anonymkode: 56c0e...ed2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den ene prøven tolker du korrekt. • betyr unormal, referanseområdet står i parentesen. 
Du fikk vel melding om hvordan dette skulle løses? 
 

Og ikke gjør som denne damen: 

https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/ble-alvorlig-syk-av-vitamindraper-ren-gift/17071163/

 

Anonymkode: 56c0e...ed2

Takk!

Ingen melding om hvordan det skal løses nei… fikk denne meldingen + kopi av alle prøvesvarene. Men tenker jeg bare får ta tilskudd en liten stund til jeg føler meg bedre, og eventuelt ta en ny prøve ved senere anledning.  

IMG_3738.thumb.jpeg.f62efc5eba4562be6c420ab47869f2a8.jpeg

Anonymkode: ebbe0...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk!

Ingen melding om hvordan det skal løses nei… fikk denne meldingen + kopi av alle prøvesvarene. Men tenker jeg bare får ta tilskudd en liten stund til jeg føler meg bedre, og eventuelt ta en ny prøve ved senere anledning.  

IMG_3738.thumb.jpeg.f62efc5eba4562be6c420ab47869f2a8.jpeg

Anonymkode: ebbe0...020

Sånn skriver legen min og, er så imponert over at de husker hvem vi er som personer.

Alle bør jo ta D vitamin her til lands da de fleste av oss har mangel. 

Anonymkode: 7833e...ec4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøvesvar fra legen viste at jeg mangler vitamin D, men hun sa ingenting om hvor «ille» mangelen er, eller hvilken dose vitaminer jeg skal ta over hvor lang tid.

Prøvesvaret viste: P-Vitamin D (25-OH) (D2+D3): 31*L (50-113)

Betyr dette at jeg ligger på 31, mens den burde ligget på 50-113, eller?

Anonymkode: ebbe0...020

Ja. Nyere referanseområdet sier at vi skal ligge over 74. Dvs 50-74 er ingen betydelig mangel, men likevel utilstrekkelig. Dvs at på 31 har du en vesentlig mangel som må behandles med tilskudd. Med så lave nivåer burde legen skrive ut resept, men du kan også gå på helsekosten og kjøpe 80 mcg tilskudd. Lurt å kjøpe tilskudd som er tilsatt litt olivenolje, evnt huske å ta tilskuddet sammen med litt fett (for best opptak). 

Anonymkode: 2a2d4...2a1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

D-vitaminmangel er en populær diagnose å sette på ymse plager av leger som ikke gidder engasjere seg for å finne årsaken. Da er det ofte det eneste faktiske prøveresultatet, D-vitaminnivå utenfor referanseområdet.

Bruk av D-vitamintilskudd har eksplodert de siste årene, og dette er omstridt blant flere og flere klinikere.

Jeg tar selv litt tilskudd, men merker egentlig ikke noe forskjell. 

Anonymkode: ecd12...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

D-vitaminmangel er en populær diagnose å sette på ymse plager av leger som ikke gidder engasjere seg for å finne årsaken. Da er det ofte det eneste faktiske prøveresultatet, D-vitaminnivå utenfor referanseområdet.

Bruk av D-vitamintilskudd har eksplodert de siste årene, og dette er omstridt blant flere og flere klinikere.

Jeg tar selv litt tilskudd, men merker egentlig ikke noe forskjell. 

Anonymkode: ecd12...172

Man får ikke d vitaminmangel som diagnose med mindre man har mangel. TS sine verdier ligger på 31, dette er vesentlig mangel. Kroppen må ha d vitamin for å absorbere kalsium, og ved langvarig lav mangel så kan man utvikle osteoporose, få dårlig immunforsvar, depresjon, økt risiko for kreft, og andre vesentlige helseproblemer. D vitaminmangel er ingen spøk.

D vitaminmangel er den mest vanlige mangelen verden over. Over halvparten av nordmenn har mangel, en del av disse alvorlig mangel. Jeg har selv hatt vesentlig mangel, og vet altfor godt faren forbundet med det. Så veldig bra at folk tar tilskudd!

For det første kan det være at du tar for lave doser til å merke forskjell. 5-10 mcg er nyttesløst hvis du har en reell mangel. For det andre kan det være at du faktisk ikke har en mangel, og derfor merker du ikke forskjell. 

Anonymkode: 2a2d4...2a1

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Prøvesvar fra legen viste at jeg mangler vitamin D, men hun sa ingenting om hvor «ille» mangelen er, eller hvilken dose vitaminer jeg skal ta over hvor lang tid.

Prøvesvaret viste: P-Vitamin D (25-OH) (D2+D3): 31*L (50-113)

Betyr dette at jeg ligger på 31, mens den burde ligget på 50-113, eller?

Anonymkode: ebbe0...020

Ja, virker sånn, så du bør starte på D-vitamintilskudd (egne D-vitamintabletter, ikke fisk eller tran for dosene der blir ikke høye nok hvis du har mangel). Dosering står på boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Prøvesvar fra legen viste at jeg mangler vitamin D, men hun sa ingenting om hvor «ille» mangelen er, eller hvilken dose vitaminer jeg skal ta over hvor lang tid.

Prøvesvaret viste: P-Vitamin D (25-OH) (D2+D3): 31*L (50-113)

Betyr dette at jeg ligger på 31, mens den burde ligget på 50-113, eller?

Anonymkode: ebbe0...020

Ja, virker sånn, så du bør starte på D-vitamintilskudd (egne D-vitamintabletter, ikke fisk eller tran for dosene der blir ikke høye nok hvis du har mangel). Dosering står på boksen.

Men litt rart å ha så lavt D-vitaminnivå rett etter sommeren med mindre du er lite ute i dagslys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man får ikke d vitaminmangel som diagnose med mindre man har mangel. TS sine verdier ligger på 31, dette er vesentlig mangel. Kroppen må ha d vitamin for å absorbere kalsium, og ved langvarig lav mangel så kan man utvikle osteoporose, få dårlig immunforsvar, depresjon, økt risiko for kreft, og andre vesentlige helseproblemer. D vitaminmangel er ingen spøk.

D vitaminmangel er den mest vanlige mangelen verden over. Over halvparten av nordmenn har mangel, en del av disse alvorlig mangel. Jeg har selv hatt vesentlig mangel, og vet altfor godt faren forbundet med det. Så veldig bra at folk tar tilskudd!

For det første kan det være at du tar for lave doser til å merke forskjell. 5-10 mcg er nyttesløst hvis du har en reell mangel. For det andre kan det være at du faktisk ikke har en mangel, og derfor merker du ikke forskjell. 

Anonymkode: 2a2d4...2a1

Ja jeg vet alt det der at man *kan* få masse diverse sykdommer. Som man uansett kan få av andre årsaker. Poenget mitt er at D-vitaminmangel har blitt en universaldiagnose. At halvparten har mangel til tross for en helt hinsides økning i D-vitamintilskudd sier jo at det ikke hjelper? 

Jeg hadde også 31 i verdi, fikk reseptbelagt sterkt tilskudd som jeg gikk på i mange måneder. Ga ingen endring på mine plager. Kanskje blir jeg litt mindre beinskjør om 30 år, kanskje ikke. Nå tar jeg en nokså svak dose i vinterhalvåret, mest for placeboeffekten kanskje...

Anonymkode: ecd12...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk!

Ingen melding om hvordan det skal løses nei… fikk denne meldingen + kopi av alle prøvesvarene. Men tenker jeg bare får ta tilskudd en liten stund til jeg føler meg bedre, og eventuelt ta en ny prøve ved senere anledning.  

IMG_3738.thumb.jpeg.f62efc5eba4562be6c420ab47869f2a8.jpeg

Anonymkode: ebbe0...020

Da går du på apoteket og ber om råd slik at du får det de anbefaler. 
 

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Nyere referanseområdet sier at vi skal ligge over 74. Dvs 50-74 er ingen betydelig mangel, men likevel utilstrekkelig. Dvs at på 31 har du en vesentlig mangel som må behandles med tilskudd. Med så lave nivåer burde legen skrive ut resept, men du kan også gå på helsekosten og kjøpe 80 mcg tilskudd. Lurt å kjøpe tilskudd som er tilsatt litt olivenolje, evnt huske å ta tilskuddet sammen med litt fett (for best opptak). 

Anonymkode: 2a2d4...2a1


Hvilket referanseområde som gjelder varierer mellom de ulike analyselaboratoriene sine måter å analysere blodprøven på. 
Hvis du leste i linken over så fikk du kanskje med deg at høye doser D vitaminer over tid,  særlig fra helsekostprodukter som ikke er underlagt samme kontrollsystem som legemidler, ikke er å anbefale noen, da de lett kan skade både nyrer og lever. Altså de fungerer stikk mot sin hensikt, noe vi ser igjen og igjen, både fordi folk følger anbefalinger fra nettet, venner og bekjente, og tror at høye doser er bra og best. 
 

Å,påstå at fisk og sjømat ikke hjelper, det er uvitenhet. Alle monner drar. Kostholdet er hos mange årsaken til lave vitamin D nivåer, sammen med dårlig opptak fra tarmen og lite sollys. Vitamin D mangel er vanlig hos mennesker som går påkledd, les burka, og holder seg inne dørs når sola steiker, noe som gjelder en stor del av verdens befolkning. I tillegg tar mørkhudede personer dårligere opp sollys som kilde til produksjon av vit. D via huden. Om dette gjelder ts og vet vi ikke. 
 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

D-vitaminmangel er en populær diagnose å sette på ymse plager av leger som ikke gidder engasjere seg for å finne årsaken. Da er det ofte det eneste faktiske prøveresultatet, D-vitaminnivå utenfor referanseområdet.

Bruk av D-vitamintilskudd har eksplodert de siste årene, og dette er omstridt blant flere og flere klinikere.

Jeg tar selv litt tilskudd, men merker egentlig ikke noe forskjell. 

Anonymkode: ecd12...172

i alle år har ordtaket vært at man tar tran i måneder med R i. (Og tran kan de som vil få ha for meg, den smaken og lukten skal ikke jeg ha innenfor entredøra). 

Anonymkode: 56c0e...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja jeg vet alt det der at man *kan* få masse diverse sykdommer. Som man uansett kan få av andre årsaker. Poenget mitt er at D-vitaminmangel har blitt en universaldiagnose. At halvparten har mangel til tross for en helt hinsides økning i D-vitamintilskudd sier jo at det ikke hjelper? 

Jeg hadde også 31 i verdi, fikk reseptbelagt sterkt tilskudd som jeg gikk på i mange måneder. Ga ingen endring på mine plager. Kanskje blir jeg litt mindre beinskjør om 30 år, kanskje ikke. Nå tar jeg en nokså svak dose i vinterhalvåret, mest for placeboeffekten kanskje...

Anonymkode: ecd12...172

Forstod du ikke hva jeg nettopp skrev?

Hvis du har d vitamin på 31 og ikke har klart å øke med tilskudd etter en viss tid, så er dosen med tilskudd for lav. Hvis du har fått høye doser tilskudd, altså over 100 mcg, og fortsatt ikke tar opp d vitamin, så er det andre grunner som må sjekkes ut.
D vitamin skal alltid tas med fett for best opptak. Man må fortsatt spise fet fisk, egg osv, naturlige kilder til d vitamin.

Mangelfullt opptak kan også være tegn på at du mangler magnesium, noe som ikke alltid vises på blodprøver. Så det kan være lurt å ta tilskudd av dette i noen mnd, og så se om d vitaminnivået endrer seg. 

Så hvis du vet du har mangel, hvorfor tar du svak dose? Å øke nivået kan ta flere mnd, selv med høye doser. 

Anonymkode: 2a2d4...2a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Forstod du ikke hva jeg nettopp skrev?

Hvis du har d vitamin på 31 og ikke har klart å øke med tilskudd etter en viss tid, så er dosen med tilskudd for lav. Hvis du har fått høye doser tilskudd, altså over 100 mcg, og fortsatt ikke tar opp d vitamin, så er det andre grunner som må sjekkes ut.
D vitamin skal alltid tas med fett for best opptak. Man må fortsatt spise fet fisk, egg osv, naturlige kilder til d vitamin.

Mangelfullt opptak kan også være tegn på at du mangler magnesium, noe som ikke alltid vises på blodprøver. Så det kan være lurt å ta tilskudd av dette i noen mnd, og så se om d vitaminnivået endrer seg. 

Så hvis du vet du har mangel, hvorfor tar du svak dose? Å øke nivået kan ta flere mnd, selv med høye doser. 

Anonymkode: 2a2d4...2a1

Jeg forstår dette veldig godt. Jeg tar nå lave doser, blant annet pga problemer med nyrene, som den første legen ikke skjønte eller brydde seg om. Dette er mye mer komplisert enn at man bare skal kjøre på med høye doser fordi en eller annen tilfeldig blodprøve tatt av en middels fastlege har gitt en stjerne på D-vitaminverdiene.

Du trenger ikke innta en sånn bedreviterholdning, og i hvert fall ikke drive og fjerndiagnostisere meg.

Anonymkode: ecd12...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg forstår dette veldig godt. Jeg tar nå lave doser, blant annet pga problemer med nyrene, som den første legen ikke skjønte eller brydde seg om. Dette er mye mer komplisert enn at man bare skal kjøre på med høye doser fordi en eller annen tilfeldig blodprøve tatt av en middels fastlege har gitt en stjerne på D-vitaminverdiene.

Du trenger ikke innta en sånn bedreviterholdning, og i hvert fall ikke drive og fjerndiagnostisere meg.

Anonymkode: ecd12...172

Har verken inntatt bedreviterholdning eller fjerndiagnosert. Jeg har forklart deg om d vitamin siden du åpenbart anser det som en "universaldiagnose", og forklarer potensielle grunner til at man ikke tar opp d vitamin. Ikke alle har mangelsymptomer på 31, særlig hvis man ikke har vært på det nivået over lang tid. Ikke alle symptomer man har er relatert til d-vitaminmangel heller, men det betyr ikke at man ikke skal behandle det av den grunn. 

D vitaminmangel må følges opp jevnlig og kontrolleres. Jeg kan vel ikke vite at du tar lave doser d vitamin pga nyrer, det er ny info (og heller ikke så relevant). Da må du heller spise mye fet fisk og egg regelmessig, og passe på å være mye i sola når vi først har den.

Jeg har heller ikke sagt at man skal kjøre på med høye doser, men hva som ble ansett som høye doser for 10 år siden, er ansett som normale doser i dag. Vi kan kjøpe 80 mcg reseptfritt per pakke over disk i Norge, og det er vesentlig forskjell enn å bare ta 5-10 mcg som mange tar. 

For det er nyttesløst å behandle å behandle d-vitaminmangel med lave doser, og derfor vil mange tenke at det ikke virker.
D vitaminmangel tar tid å fikse, ikke gjort på 2 uker. Jeg fikk veldig høye doser på resept i flere mnd, så ny sjekk. 

Anonymkode: 2a2d4...2a1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (12 timer siden):

Ja, virker sånn, så du bør starte på D-vitamintilskudd (egne D-vitamintabletter, ikke fisk eller tran for dosene der blir ikke høye nok hvis du har mangel). Dosering står på boksen.

Men litt rart å ha så lavt D-vitaminnivå rett etter sommeren med mindre du er lite ute i dagslys.

Det har lite å si, hvis Ts ikke har vært 14 dager i syden med som hver dag. Sommeren i Norge er ikke nok for å få opp d vitamin.

Anonymkode: ed0b1...31e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (13 timer siden):

Ja, virker sånn, så du bør starte på D-vitamintilskudd (egne D-vitamintabletter, ikke fisk eller tran for dosene der blir ikke høye nok hvis du har mangel). Dosering står på boksen.

Men litt rart å ha så lavt D-vitaminnivå rett etter sommeren med mindre du er lite ute i dagslys.

Nei det er ikke rart. Ikke alle tar opp d vitamin fra solen, jeg gjorde faktisk ikke det i mange år. Var ute daglig hele sommeren også uten solkrem, og burde hatt gode nivåer. Måtte ta tilskudd året rundt. Flere ting som spiller inn. TS kan ha for lite magnesium, som er viktig for opptak av d vitamin. TS kan også ha for lite kolesterol i kosten, spiser for lite fet fisk og egg, og kanskje også dårlig opptak pga helse. 

Anonymkode: 2a2d4...2a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for alle innspill. Har nå fått bestilt meg vitaminer med høyere dose enn det jeg hadde hjemme, og får bestille meg ny sjekk om en stund. 

Siden det spekuleres litt i hvorfor jeg har mangel kan jeg informere om at jeg ikke har interesse for å sole meg, selv om jeg naturligvis er mer ute på sommer enn vinter. Denne sommeren var det jo også veldig dårlig vær i min landsdel, selv om det nok ikke er avgjørende. Spiser også for lite fisk, da jeg har en samboer som ikke liker dette. Har pleid å ta 10 mikrogram D-vitamin sporadisk for å veie opp. Åpenbart ikke tilstrekkelig, så må skjerpe meg her.  

Jeg mistenker at jeg har spart meg opp mangel over mange år, da sist jeg sjekket vitaminnivå var i 2019 og sist jeg kan huske å ha overskudd var i 2021 da jeg var singel student som både spiste mye fisk og hadde god tid til å være ute i solen med venner.
 

Jeg gikk egentlig til legen for å sjekke om jeg var beskyttet mot hepatitt A og B i anledning reise, og trodde jeg bare var normalt trøtt. Blir spennende å se om jeg får et nytt og mer energirikt liv med høyere doser D-vitaminer.

Anonymkode: ebbe0...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har lite å si, hvis Ts ikke har vært 14 dager i syden med som hver dag. Sommeren i Norge er ikke nok for å få opp d vitamin.

Anonymkode: ed0b1...31e

Jo, det er den, sammen med riktig mat. Vi er ikke dømt til vitaminmangel på grunn av været. Dette handler nok mest om at vi sitter inne og spiser dårlig mat i stedet for å spise sunn, norsk, kortreist mat og være ute, også når det er kaldt.

Anonymkode: 83e92...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja. Nyere referanseområdet sier at vi skal ligge over 74. Dvs 50-74 er ingen betydelig mangel, men likevel utilstrekkelig. Dvs at på 31 har du en vesentlig mangel som må behandles med tilskudd. Med så lave nivåer burde legen skrive ut resept, men du kan også gå på helsekosten og kjøpe 80 mcg tilskudd. Lurt å kjøpe tilskudd som er tilsatt litt olivenolje, evnt huske å ta tilskuddet sammen med litt fett (for best opptak). 

Anonymkode: 2a2d4...2a1

Jeg hadde 25 i vitamin D-nivå og tok multivitamin med 20 mcg vitamin D + omega 3 (så det blir vel ca 30 mcg tilsammen). Fikk normale nivåer på veldig kort tid av den dosen. Så man trenger ikke nødvendigvis mye vitamin D for å bli bra. Og jeg har i tillegg kronisk diaré og dårligere opptak grunnet det. :)

Anonymkode: cbc1a...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for alle innspill. Har nå fått bestilt meg vitaminer med høyere dose enn det jeg hadde hjemme, og får bestille meg ny sjekk om en stund. 

Siden det spekuleres litt i hvorfor jeg har mangel kan jeg informere om at jeg ikke har interesse for å sole meg, selv om jeg naturligvis er mer ute på sommer enn vinter. Denne sommeren var det jo også veldig dårlig vær i min landsdel, selv om det nok ikke er avgjørende. Spiser også for lite fisk, da jeg har en samboer som ikke liker dette. Har pleid å ta 10 mikrogram D-vitamin sporadisk for å veie opp. Åpenbart ikke tilstrekkelig, så må skjerpe meg her.  

Jeg mistenker at jeg har spart meg opp mangel over mange år, da sist jeg sjekket vitaminnivå var i 2019 og sist jeg kan huske å ha overskudd var i 2021 da jeg var singel student som både spiste mye fisk og hadde god tid til å være ute i solen med venner.
 

Jeg gikk egentlig til legen for å sjekke om jeg var beskyttet mot hepatitt A og B i anledning reise, og trodde jeg bare var normalt trøtt. Blir spennende å se om jeg får et nytt og mer energirikt liv med høyere doser D-vitaminer.

Anonymkode: ebbe0...020

Husk å ta tilskudd sammen med fett så du får best opptak. Avhengig av hvor høye doser du har bestilt, så regn med et par mnd før lagrene går ordentlig opp. Du kan spise fisk og egg selv om kjæresten din ikke gjør det, f.eks makrell i tomat eller røkt laks på brødskiva. Må ikke ha det som middag for å spise det :) 

Anonymkode: 2a2d4...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...