Gå til innhold

Har jeg noen rettigheter som selger på Finn.no?


ops2

Anbefalte innlegg

Hvis jeg selger en vare og bruker tjenesten rett hjem, så ser det ut som om mottaker kan nekte å betale, eller stoppe betaling...?

Hvis det skjer, hva slags følger får det for meg? Selv om jeg tar bilde av innholdet og esken jeg sender i, så kan kjøper hevde at nei, det manglet noe, nei, det som kom var ødelagt... og så videre.

Da har jeg ingen rettigheter? Det er noe kjøper og selger må gjøre opp seg imellom?

Jeg vil ikke bruke dette hvis det er så enkelt for kjøper å snyte meg for betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker alltid Postens esker. Disse krever ikke tape eller lignende. Får en postansatt til å pakke opp og bekrefte innholdet før han lukker esken og tar den bak disken. Dette mens jeg filmer hele greia.

Har reddet meg 2 ganger i årenes løp.

Anonymkode: 057f4...78d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du fiks ferdig? Såfall stemmer det, falsk trygghet. Riktignok har jeg ikke møtt på problemer selv, men den dagen en uærlig kjøper ønsker å lage problemer så har man vel ikke mye å stille opp med.

Anonymkode: e94d9...965

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det, hvis jeg får problemer med en uærlig person så gjør ikke Finn noe? Jeg må anmelde og ta det videre.. Forliksrådet... all slags ting jeg vil unngå. Det er en dyr gjenstand.

Jeg vil heller sende som privatperson mot forskuddsbetaling, men det vil vel ikke kjøper gå med på?

Endret av ops2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Bruker alltid Postens esker. Disse krever ikke tape eller lignende. Får en postansatt til å pakke opp og bekrefte innholdet før han lukker esken og tar den bak disken. Dette mens jeg filmer hele greia.

Har reddet meg 2 ganger i årenes løp.

Anonymkode: 057f4...78d

Var det noen som prøvde å si at det var noe annet i pakken? Betalte de når du sendte dem videoen, eller måtte du anmelde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mener du fiks ferdig? Såfall stemmer det, falsk trygghet. Riktignok har jeg ikke møtt på problemer selv, men den dagen en uærlig kjøper ønsker å lage problemer så har man vel ikke mye å stille opp med.

Anonymkode: e94d9...965

Ja, det er Fiks Ferdig.

Det jeg skal selge er dyrt. Hvis kjøper vil ha lettjente penger, kan han stanse betalingen. Og så selge det videre - og da står jeg der uten penger, og den uærlige kjøperen har fått flere tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ops2 skrev (5 minutter siden):

Var det noen som prøvde å si at det var noe annet i pakken? Betalte de når du sendte dem videoen, eller måtte du anmelde det?

De betalte på forskudd med Vipps. Påstod deretter at pakken inneholdt ingenting av verdi. Jeg holdt leven med den ene en stund, og det ble veldig stille da jeg sendte han videoen.

Anonymkode: 057f4...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De betalte på forskudd med Vipps. Påstod deretter at pakken inneholdt ingenting av verdi. Jeg holdt leven med den ene en stund, og det ble veldig stille da jeg sendte han videoen.

Anonymkode: 057f4...78d

Så da brukte du ikke Fiks Ferdig? Jeg tror jeg vil gjøre som deg. Pakke inn og ta video av det jeg sender, hvis jeg får pengene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (13 minutter siden):

og da står jeg der uten penger, og den uærlige kjøperen har fått flere tusen.

Du kan redusere din egen risiko med å kun selge til noen som henter. Alltid en liten risiko ved kjøp mellom privatpersoner, men du velger selv hvor stor risiko du vil ta.

Anonymkode: 9b5c8...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (1 time siden):

Hvis jeg selger en vare og bruker tjenesten rett hjem, så ser det ut som om mottaker kan nekte å betale, eller stoppe betaling...?

Hvis det skjer, hva slags følger får det for meg? Selv om jeg tar bilde av innholdet og esken jeg sender i, så kan kjøper hevde at nei, det manglet noe, nei, det som kom var ødelagt... og så videre.

Da har jeg ingen rettigheter? Det er noe kjøper og selger må gjøre opp seg imellom?

Jeg vil ikke bruke dette hvis det er så enkelt for kjøper å snyte meg for betaling.

Du kan sende en pakke gråstein, kjøper betale i sin naivitet, og du får pengene. 
Eller du kan sende noe dyrt og flott, pakken forsvinner, kjøper sitter med svarteper. Eller som min siste pakke, den kom frem oversølt med parfyme som stinker fy herifra til månen og ligger utendørs til evig lufting. 
Fiks ferdig skal liksom være en trygg måte å kjøpe og selge på, men er både unødvendig, dyr og en utrygg måte dersom du treffer på en uærlig person på andre siden av annonsen. 
Finn er basert på tillit og at folk oppfører seg, på begge sider av kjøp og salg. Noen er uærlige andre er etterrettelige. 
Du kan kontakte Forbrukerrådet om du har en konkret sak. 

Anonymkode: 65108...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (2 timer siden):

Det er nettopp det, hvis jeg får problemer med en uærlig person så gjør ikke Finn noe? Jeg må anmelde og ta det videre.. Forliksrådet... all slags ting jeg vil unngå. Det er en dyr gjenstand.

Jeg vil heller sende som privatperson mot forskuddsbetaling, men det vil vel ikke kjøper gå med på?

Selg til noen andre. "Fiks ferdig" er altfor kjøpervennlig! 

Anonymkode: 91e5f...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bruker alltid Postens esker. Disse krever ikke tape eller lignende. Får en postansatt til å pakke opp og bekrefte innholdet før han lukker esken og tar den bak disken. Dette mens jeg filmer hele greia.

Har reddet meg 2 ganger i årenes løp.

Anonymkode: 057f4...78d

Denne type service tror jeg ikke alle postkontor vil gi til sine kunder. Her er det alltid kø å travelt, ser ikke for meg at postansatt vil åpne pakke å dokumentere innhold.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (2 timer siden):

Så da brukte du ikke Fiks Ferdig? Jeg tror jeg vil gjøre som deg. Pakke inn og ta video av det jeg sender, hvis jeg får pengene først.

Det er virkelig å anbefale. Og helt vanlig praksis.

Anonymkode: 057f4...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NinaLisa skrev (18 minutter siden):

Denne type service tror jeg ikke alle postkontor vil gi til sine kunder. Her er det alltid kø å travelt, ser ikke for meg at postansatt vil åpne pakke å dokumentere innhold.

Jeg har ingen oversikt over "alle postkontorer" men her jeg bor fungerer dette fint.

Anonymkode: 057f4...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Fiks Ferdig har vel kjøper betalt, og etter mottak av pakken har vedkommende 24 timer på å «bestride» at pengene skal overføres til selger. Det blir Finn som avgjør en eventuell uenighet mellom kjøper og selger. Det er ikke sånn at kjøper automatisk får pengene tilbake vel?

Anonymkode: 7384f...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp og salg av brukte gjenstander vil alltid være forbundet med en viss risiko, og enten selger eller kjøper må ta en større del av risikoen enn den andre.

Så det handler om balansering av risiko. Det som ofte gir minst risiko for begge parter er å avtale henting av kjøper (eller levering av selger), og ikke betale før en har sett på varen med egne øyne. Men selv ikke det er risikofritt.

Dette er ofte grunnen til at mye jeg ikke lenger har bruk for enten endes opp med "gis bort mot henting" eller levering til nærmeste miljøsentral.

Men til spørsmålet i tittelen - både selger og kjøper har rettigheter og plikter. Det ligger i kjøpsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ved Fiks Ferdig har vel kjøper betalt, og etter mottak av pakken har vedkommende 24 timer på å «bestride» at pengene skal overføres til selger. Det blir Finn som avgjør en eventuell uenighet mellom kjøper og selger. Det er ikke sånn at kjøper automatisk får pengene tilbake vel?

Anonymkode: 7384f...10f

Det lurer jeg også på, derfor lagde jeg tråden.

https://www.finn.no/bap/artikler/klage-pa-vare-i-fiks-ferdig-handel-2

Jeg vil vite hva som skjer i tilfelle jeg er maksimalt uheldig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (8 minutter siden):

Kjøp og salg av brukte gjenstander vil alltid være forbundet med en viss risiko, og enten selger eller kjøper må ta en større del av risikoen enn den andre.

Så det handler om balansering av risiko. Det som ofte gir minst risiko for begge parter er å avtale henting av kjøper (eller levering av selger), og ikke betale før en har sett på varen med egne øyne. Men selv ikke det er risikofritt.

Dette er ofte grunnen til at mye jeg ikke lenger har bruk for enten endes opp med "gis bort mot henting" eller levering til nærmeste miljøsentral.

Men til spørsmålet i tittelen - både selger og kjøper har rettigheter og plikter. Det ligger i kjøpsloven.

Jeg vil heller senke prisen enn å sende det fra meg uten å være sikker. Har jeg fått pengene, er det kjøper som har bevisbyrden hvis han har noe å klage på. Det er tryggest for meg.

Det beste for meg, er å levere til kjøper direkte, ikke noen mellomledd. Jeg vil heller senke prisen til en kjøper som sier han kan hente, enn å sende med Fiks Ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (Akkurat nå):

Jeg vil heller senke prisen enn å sende det fra meg uten å være sikker. Har jeg fått pengene, er det kjøper som har bevisbyrden hvis han har noe å klage på. Det er tryggest for meg.

Det beste for meg, er å levere til kjøper direkte, ikke noen mellomledd. Jeg vil heller senke prisen til en kjøper som sier han kan hente, enn å sende med Fiks Ferdig.

Men sett fra kjøpers ståsted vil nok ikke vedkommende betale deg før kjøper har fått varen heller. Derfor blir det en balanse.

Skriv i annonsen at kjøper må hente varen, og sending er uaktuelt. Da kommuniserer du tydelig. Vær forberedt på at flere vil prøve seg allikevel men da er det bare å avvise de og henvise til annonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiks ferdig lønner seg bare for kjøper. 

Anonymkode: d449a...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...