AnonymBruker Skrevet 22. oktober #1 Del Skrevet 22. oktober Hva bør jeg studere for å sikre meg en jobb etter utdanning som innvandrer? Jeg har et snitt på 5,5 fra videregående, men har tatt et friår fordi jeg er usikker på hva jeg vil studere. Målet mitt er å få en godt betalt jobb, og jeg har vurdert Siv.ing eller Siv.øk, men jeg er bekymret for diskriminering i privat sektor, som dominerer disse yrkene. Jeg ønsker ikke å bli farmasøyt eller sykepleier, som mange innvandrere velger. Jeg står altså overfor en vanskelig avgjørelse. Hva anbefaler dere at jeg bør satse på? Anonymkode: 6e017...e3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #2 Del Skrevet 22. oktober Spørs hvor gammel du er. Om du er 35+ er det litt for sent å studere. Bedre å bare gå rett ut i jobb og håpe på det beste. Anonymkode: 63f6d...531 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #3 Del Skrevet 22. oktober Renholder Anonymkode: aa721...a5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #4 Del Skrevet 22. oktober Det første du må gjøre er å slutte å fokusere på at du er innvandrer. Anonymkode: 8a3bd...9f2 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #5 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Spørs hvor gammel du er. Om du er 35+ er det litt for sent å studere. Bedre å bare gå rett ut i jobb og håpe på det beste. Anonymkode: 63f6d...531 tull Anonymkode: 339e8...2b1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #6 Del Skrevet 22. oktober Med mindre du driver med ting som å gå i religiøse klær på jobb, insistere på bønnematte på kontoret e.l vil innvandrerbakgrunn ha minimal betydning. Noe mer krevende å få første jobb, antagelig, i hvert fall hvis du er mann og har muslimsk eller afrikansk navn. Privat næringsliv er imidlertid også i bedring der. Velg noe du interesserer deg for, du. Anonymkode: cebe6...01d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 22. oktober #7 Del Skrevet 22. oktober Å kunne godt norsk er en stor fordel 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym0526 Skrevet 22. oktober #8 Del Skrevet 22. oktober 1 hour ago, AnonymBruker said: Spørs hvor gammel du er. Om du er 35+ er det litt for sent å studere. Bedre å bare gå rett ut i jobb og håpe på det beste. Anonymkode: 63f6d...531 Er 18 år gammel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #9 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Spørs hvor gammel du er. Om du er 35+ er det litt for sent å studere. Bedre å bare gå rett ut i jobb og håpe på det beste. Anonymkode: 63f6d...531 Hvor har du det fra? De eldste jeg studerte med da jeg tok ingeniørfag var over 50, og flere var i 30-40 års alderen. Anonymkode: 8fa37...555 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #10 Del Skrevet 22. oktober Hvorfor er det av betydning at du er innvandrer? Du må da ikke velge det samme som andre innvandrere (som for øvrig er en stor og sammensatt gruppe som driver med mange ulike ting) av den grunn. Velg det du er interessert i og flink til. Hvis du har gått på vgs i Norge, snakker du sikkert bra norsk, og da er det neppe noe stort problem å få seg jobb. Anonymkode: aa684...d3c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #11 Del Skrevet 22. oktober Hva har det med at du er innvandrer med noe som helst å gjøre? Anonymkode: 7cc6b...7f5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #12 Del Skrevet 22. oktober Hvis du er redd for diskriminering, forkort eller endre navnet ditt. Muhammed - > Oscar. Anonymkode: 4599b...a28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 22. oktober #13 Del Skrevet 22. oktober (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva har det med at du er innvandrer med noe som helst å gjøre? Anonymkode: 7cc6b...7f5 Hun har sikkert mer erfaring med det enn oss hvitinger. Hun nevner det fordi det har betydning, enten vi liker det eller ei. TS har kanskje både personlig erfaring og venner og families erfaring med å bli utsatt for rasisme og diskriminering. Det tror jeg er vanskelig for oss hvite nordmenn å helt fatte rekkevidden av. Det skjer diskriminering overalt. Og det er ikke til å stikke under stol at ofte, men ikke alltid selvsagt, så legges søknadene med utenlandske navn over i nei-bunken. Endret 22. oktober av Million 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #14 Del Skrevet 22. oktober Hvis du har interesse for realfag og IT så ville jeg valgt feks noe innenfor IT og sikkerhet. IT og sikkerhet er mangelvare på folk og det er nødvendig fremover. Liker du realfag så ville jeg valgt noe innenfor realfag, mastergrad i matte/kjemi etc eller ingeniør. At du er innvandrer er ikke noe problem med mindre du ikke kan norsk (men du skriver jo norsk i hovedinnlegget), eller om du krever mye tilrettelegging. Anonymkode: f9036...e05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #15 Del Skrevet 22. oktober Innvandrer eller barn av innvandrer? Om du har gått norsk skole hele veien og snakker flytende norsk uten aksent, kan du studere absolutt hva du vil og som interesserer deg. Om du tror språk/skolesystem er en utfordring, så velg en retning der de skriker etter arbeidskraft. Lege/sykepleier/ingeniør/oljeindustri/IT/kjemi. Anonymkode: 835ea...2f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #16 Del Skrevet 22. oktober Million skrev (14 minutter siden): Hun har sikkert mer erfaring med det enn oss hvitinger. Hun nevner det fordi det har betydning, enten vi liker det eller ei. TS har kanskje både personlig erfaring og venner og families erfaring med å bli utsatt for rasisme og diskriminering. Det tror jeg er vanskelig for oss hvite nordmenn å helt fatte rekkevidden av. Det skjer diskriminering overalt. Og det er ikke til å stikke under stol at ofte, men ikke alltid selvsagt, så legges søknadene med utenlandske navn over i nei-bunken. Jeg er utlending selv. Anonymkode: 7cc6b...7f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #17 Del Skrevet 22. oktober Million skrev (7 minutter siden): Hun har sikkert mer erfaring med det enn oss hvitinger. Hun nevner det fordi det har betydning, enten vi liker det eller ei. TS har kanskje både personlig erfaring og venner og families erfaring med å bli utsatt for rasisme og diskriminering. Det tror jeg er vanskelig for oss hvite nordmenn å helt fatte rekkevidden av. Det skjer diskriminering overalt. Og det er ikke til å stikke under stol at ofte, men ikke alltid selvsagt, så legges søknadene med utenlandske navn over i nei-bunken. Litt utdatert fakta du kommer med. Flere og flere rekrutterer anonymt nå. Rekrutteringssystemet vi bruker der jeg jobber forteller meg ikke navn/alder/kjønn/land før etter at jeg har rangert kandidatene og plukket ut kandidater til intervju. «Blind rekruttering». Anonymkode: f9036...e05 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 22. oktober #18 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er utlending selv. Anonymkode: 7cc6b...7f5 Tviler. Men uansett er din erfaring ikke den samme som ts. Undersøkelser og forskning viser at det forekommer mye diskriminering av personer med utenlandske navn i arbeidslivet her i landet. Dessverre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #19 Del Skrevet 22. oktober Million skrev (1 minutt siden): Tviler. Men uansett er din erfaring ikke den samme som ts. Undersøkelser og forskning viser at det forekommer mye diskriminering av personer med utenlandske navn i arbeidslivet her i landet. Dessverre. Hahah hva faen, hva får jeg ut av å lyve til deg om at jeg er utlending? Tror du hele verden spinner rundt din akse? Anonymkode: 7cc6b...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 22. oktober #20 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva bør jeg studere for å sikre meg en jobb etter utdanning som innvandrer? Jeg har et snitt på 5,5 fra videregående, men har tatt et friår fordi jeg er usikker på hva jeg vil studere. Målet mitt er å få en godt betalt jobb, og jeg har vurdert Siv.ing eller Siv.øk, men jeg er bekymret for diskriminering i privat sektor, som dominerer disse yrkene. Jeg ønsker ikke å bli farmasøyt eller sykepleier, som mange innvandrere velger. Jeg står altså overfor en vanskelig avgjørelse. Hva anbefaler dere at jeg bør satse på? Anonymkode: 6e017...e3b Veldig mange andregenerasjonsinnvandrere går bevisst etter yrker som gir prestisje i samfunnet og hos foreldrene, som lege og jurist. Det synes jeg er trist. Velg heller noe du synes er spennende og interessant uavhengig av lønn og prestisje. De fleste fagutdannete yrker gir en grei inntekt, så det viktigste er å finne noe DU trives med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå