AnonymBruker Skrevet 22. oktober #41 Del Skrevet 22. oktober Reign skrev (6 timer siden): Joda, det er bare å gi folk fulltidsstillinger, og slutte å kreve sykepleierutdanning for å rydde og gjøre kontoroppgaver, slik at sykepleierne faktisk kan, du vet, pleie de syke. Nå krever ikke de fleste sykehus jeg har jobbet på sykepleierutdanning for å rydde, gjøre kontoroppgaver, gjennomføre stell osv. Vi har flere assistenter, sekretærer, helsefagarbeider, kjøkkenværter osv på ullevål ialefall som tar seg av ekstremt mange av disse oppgavene. Sykepleierne gjør stort sett kun sykepleieoppgaver. Anonymkode: 3a3e3...c09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #42 Del Skrevet 22. oktober et av de store problemene i helsevesen er at du kan aldri gi for mye av deg selv. Fordi en jobber med mennesker i sårbare posisjoner. Gjør du ekstra får du ekstra mye jobb. Har du litt ledig tid bør der gå til den ene ensomme beboeren som ikke har familie. Du kan aldri gjøre nok. Så ser en på nyheter: det skal kuttes, kuttes. Som alle i helse vet at betyr: Jobb mer effektivt med færre hoder.stress stress stress. Folk sykemeldes av belastningsskader som forekommer på jobb (vet om 6 på min avdeling som har fått en form for belastningsskade i år), andre sykdommer, psykisk påkjenning over lengre tid. Når det er et yrke som går igjen med sykefravær bør det skrikes varsko! En vet helsearbeidere jobber ugunstig både med arbeidsbelatning, ugunstige arbeidstider tirsdag kveld så onsdag morgen, jobbe natt fre, lør og søn, fri man, så dagvakt igjen tirsdag. Døgnryme som aldri er på stell. Ingen cirkadisk rytme som får feste seg (søk det opp om du ikke vet hva det er). Så har vi haugevis av forskning på dette også. Konstant dårlig samvittighet fordi Olga på 80 år har mistet alle vennene sine (døde av alderdom), sitter alene fordi familie nesten aldri er på besøk, eller er familie på besøk er det stor sannsynlighet for at Olga er dement og ikke husker dette 5 minutter etter de har gått. Du møter opp hos Olga og hun snakker om hvor ensom hun føler seg. Dette repeterer hun 10 ganger under tilsynet. "Familien besøker meg aldri". Da er det vanskelig å ikke gi litt ekstra av seg i form av humor for å prøve å lette litt på sinnstemningen til Olga. Det tar krefter, selv om det er hyggelig. Problemet er bare at Olga er langt i fra den eneste ensomme du møter på jobb samme dag; så møter du Gunnar han har akkurat mistet kona si, men så har du bare satt av 15 minutter til å lage mat, ta på st.st og få i han medisiner, vanskelig å ikke ønske å gi noe av seg selv i denne situasjonen. Du blir påvirket av de du møter, du blir glad i de når de møter de så ofte, jobber med de og bruker energi på å få de glade. Du legger av 10 minutter ekstra til å tulle litt med han for å lette på humøret hans, kanskje forhåpentligvis være en pause i det negative han opplever, snakke litt med han, så går du videre til psykotiske Johan som du må ringe legen, og blir ventene i 10 minutter bare i telefonen, han skal du egentlig bare gi medisiner og er satt av kun 5 min, dette tar langt lengre tid. Så går du innom de siste, møter opp litt for sent fordi du er støttende og et empatisk menneske som ønsker at andre skal ha det bra. Du kommer forsent 20 minutter inn til pausen, kaster i deg skivene så er det videre igjen. Du går til den ene sinte pasienten som kommer med verbale trusler, du hater å gå dit, men du må. Kan ikke forskjellsbehandle. "Så stygg du er, du kan ingenting", "herregud kan du ingenting eller?!", "Du er ubrukelig", du hjelper vedkommende med å ta på bukser og sko, lage mat og rusler videre. Disse meningene vet du at du ikke skal bry deg om, men når du hører de nesten daglig begynner du plutselig å tvile. Videre til søte Torhild som trenger gangstøtte, du bruker mye krefter i kroppen, løfter henne opp selv om hun veier 3 ganger mer enn deg, forflytter henne bort til stol i stue, må bruke krefter underveis fordi hun lener seg på deg: hun sier "Tusen takk, dere er alltid så greie med meg dere", du slår av en vits, rusler videre, dosering hos enkelte, hjelpe med dusj hos andre. De resterende er snille og greie. men det går utover deg om du vil eller ikke. Alt er oppdiktet, ingen av disse er mennesker men typiske utfordringer en møter i helse. Det er belastning, psykisk og fysisk belastning. Hilsen ei som planlegger å tråkke ut av yrket om noen år, kan ikke ofre helsen min for dette systemet, spesielt mtp helsearbeidermanglen om noen år. Kommer mest til å savne menneskene, så mange fantastiske mennesker der ute. Anonymkode: ce6a8...3d9 1 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #43 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Håper det bedrer seg? Hvilket parti føler dere kommer til å bry seg mest om bedring i helsevesenet? Anonymkode: 516a7...366 Har ikke noe å si hva man stemmer, folk har varslet om problemene i helsevesenet i flere tiår, uten at noe har skjedd. Det eneste som muligens kan hjelpe noe, er masseoppsigelser. Anonymkode: 6b2ef...85f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 23. oktober #44 Del Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jaha? Jeg jobber på kontor og får ikke overtid. Jobber jeg fem timer ekstra, så får jeg fem timer jeg kan ta i avspasering, ikke ti. Anonymkode: 9960d...52f Du har sannsynligvis fleksitid, som er en egen ordning. Denne typen jobb kan for øvrig ikke sammenliknes med skiftarbeid der man avløser hverandre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 23. oktober #45 Del Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nå krever ikke de fleste sykehus jeg har jobbet på sykepleierutdanning for å rydde, gjøre kontoroppgaver, gjennomføre stell osv. Vi har flere assistenter, sekretærer, helsefagarbeider, kjøkkenværter osv på ullevål ialefall som tar seg av ekstremt mange av disse oppgavene. Sykepleierne gjør stort sett kun sykepleieoppgaver. Anonymkode: 3a3e3...c09 Da forstår jeg ingenting av alle de trådene som skriker om at sykepleier kastes bort på å gjøre oppgaver som kunne vært gjort av ufaglærte! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #46 Del Skrevet 23. oktober Reign skrev (3 minutter siden): Da forstår jeg ingenting av alle de trådene som skriker om at sykepleier kastes bort på å gjøre oppgaver som kunne vært gjort av ufaglærte! Nå var jo spørsmålet mer om hvorfor "ufaglærte" osv ikke fikk jobbe på sykehus. Noe de alle plasser jeg har vært fint får lov til sålenge de er skikket til det. Der jeg har jobbet utfører sykepleierne alltid ting som går under sykepleie. Dette er jo oppgaver en sykepleier burde tåle når de har valgt dette yrket. Alle oppgavene du nevner over er oppgaver som vil gå under sykepleie paraplyen selv om flere av dem er oppgaver en ufaglært fint også kan gjøre. Tror hovedproblemet for de som klager på dette neppe er at oppgavene de gjør er kjipe men heller at trykket er så enormt at de må gjøre disse oppgavene + oppgaver kun sykepleiere har lov til, dette er jo ofte fordi institusjonen de jobber på ikke har penger til adekvat mengde personal på vakter (at man alltid kjører et "minimium" selv om det opptimalt sikkert burde vært 30% flere ansatte per vakt for at alt skal gå rundt. Anonymkode: 3a3e3...c09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #47 Del Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (23 timer siden): Skulle ønske jeg hadde mulighet til å jobbe ekstra mot lønn (i stedet for avspasering) i min kontorjobb, du er heldig! Anonymkode: 9960d...52f Hvis du er misunnelig på de i helsevesenet så kan du jo begynne der, de trenger massevis av folk....også ufaglærte. Anonymkode: 79867...75c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #48 Del Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (16 timer siden): Nå krever ikke de fleste sykehus jeg har jobbet på sykepleierutdanning for å rydde, gjøre kontoroppgaver, gjennomføre stell osv. Vi har flere assistenter, sekretærer, helsefagarbeider, kjøkkenværter osv på ullevål ialefall som tar seg av ekstremt mange av disse oppgavene. Sykepleierne gjør stort sett kun sykepleieoppgaver. Anonymkode: 3a3e3...c09 Ikke i kommunen du gitt. Vi gjør mye rydding , sengetøy skift osv. Samtidig skall vi skal gjøre akkurat like mange stell som alle andre samtidig som vi skal skal ta alle sykepleier vurderinger, dosering, multidose kontroll, legekontakt, eventuell medisinering osvosv. Selv om vi i kommunen er enda færre sykepleiere enn i sykehus. Henger ikke på greip Anonymkode: 8375f...b4e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #49 Del Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå var jo spørsmålet mer om hvorfor "ufaglærte" osv ikke fikk jobbe på sykehus. Noe de alle plasser jeg har vært fint får lov til sålenge de er skikket til det. Der jeg har jobbet utfører sykepleierne alltid ting som går under sykepleie. Dette er jo oppgaver en sykepleier burde tåle når de har valgt dette yrket. Alle oppgavene du nevner over er oppgaver som vil gå under sykepleie paraplyen selv om flere av dem er oppgaver en ufaglært fint også kan gjøre. Tror hovedproblemet for de som klager på dette neppe er at oppgavene de gjør er kjipe men heller at trykket er så enormt at de må gjøre disse oppgavene + oppgaver kun sykepleiere har lov til, dette er jo ofte fordi institusjonen de jobber på ikke har penger til adekvat mengde personal på vakter (at man alltid kjører et "minimium" selv om det opptimalt sikkert burde vært 30% flere ansatte per vakt for at alt skal gå rundt. Anonymkode: 3a3e3...c09 Du forstår ikke problemet. Sykepleierene kan for eksempel gjøre stell på lik linje med alle andre, men vi kan faktisk ikke ha like mange stell som de andre I TILLEGG til alle sykepleier oppgavene BARE vi kan gjøre. Da gjør vi dobbelt så mye jobb som alle andre. Det sier seg selv at det ikke går. Anonymkode: 8375f...b4e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 23. oktober #50 Del Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ikke i kommunen du gitt. Vi gjør mye rydding , sengetøy skift osv. Samtidig skall vi skal gjøre akkurat like mange stell som alle andre samtidig som vi skal skal ta alle sykepleier vurderinger, dosering, multidose kontroll, legekontakt, eventuell medisinering osvosv. Selv om vi i kommunen er enda færre sykepleiere enn i sykehus. Henger ikke på greip Anonymkode: 8375f...b4e Så da er det faktisk et problem da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #51 Del Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 11.46): Eller dere kan slutte å sykemelde dere i vildens sky, og slutte med at så mange jobber deltid. Og ansette folk istedenfor å fylle opp kassa til dyre vikarbyråer. Anonymkode: 7e6ad...522 Kan doble skift, lav lønn, tunge løft, hyppige dødsfall etc kanskje ha noe med sykefravær å gjøre??? Du kan jo ta en en uke med dobbelskift, og så et par vakter der du følger noen på sin siste reis. Bare èn uke, så skal vi se hvor sliten og trolig tynnslitt i nervene du ville blitt. Anonymkode: 88e4b...bf7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #52 Del Skrevet 23. oktober Takk og pris for dobbeltvakter og ekstravakter. I Norge med skyhøye renter, alt er blitt dyrt og mat bare øker og øker . Jeg er takknemmelig for at jeg har en jobb der jeg har en jobb der jeg kan jobbe overtid og ekstra om jeg vil, for å øke inntekten . det er ikke synd på oss i helsevesen sånn sett. Tenk på alle de som sliter nå men har jobber uten overtid mulighet Anonymkode: 31a78...0fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #53 Del Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 11.47): Det kan gå, men det blir jo veldig mye mer komplisert enn bare å forholde seg til en og samme arbeidsplass. Anonymkode: 9960d...52f Dette må være en spøk. Anonymkode: ef010...b56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #54 Del Skrevet 23. oktober Reign skrev (1 time siden): Så da er det faktisk et problem da! Nå var det mange som missforsto poenget mitt her....... Jeg har aldri sagt at sykepleiere ikke har en tøff arbeidshverdag eller noe tilsvarende. Jeg har sagt at stell, måltider, rydding osv alt er en del av sykepleiernes oppgaver. Å si at "stell" ikke er en sykepleier oppgave er jo direkte feil, det er masse en sykepleier kan og bør observere ved og gjennomføre stell eks. Det betyr jo ikke at sykepleiere er de enseste som skal ha stell eller at en sykepleier bør ta like mange stell som en assistent eller en helsefagarbeider, men å sutre over at det "ikke" er en sykepleieroppgave er direkte feil. Jeg er helt enig at det kan bli veldig mye når man må gjøre disse oppgavene i tilegg til alle oppgavene kun sykepleierne skal gjøre. Det tyder jo heller på et system som ikke fungerer som det skal med dårlig ledelse, da hadde jeg bytta jobb selv ganske brennkvikt. Jobba i kommunen da hadde vi sykepleiere maks 2 stell slik at vi skulle rekke medisiner, legevisitt m.m mens helsefagarbeiderne fikk 5 hver vakt + kjøkken osv. Anonymkode: 3a3e3...c09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #55 Del Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 11.37): Skulle ønske jeg hadde mulighet til å jobbe ekstra mot lønn (i stedet for avspasering) i min kontorjobb, du er heldig! Anonymkode: 9960d...52f Det her er flaut å lese Anonymkode: 2bb70...b60 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #56 Del Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 13.33): Jeg mener helsearbeidere burde gå ut i streik. Rett og slett bare la folk dø i noen dager eller uker. Jeg trur ikke ting blir bedre før vi går drastisk til veis. Anonymkode: 8345a...81a Nei, du vet: det er bare én måte å få ned eldrebølgen på😏 Anonymkode: 5ff17...626 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #57 Del Skrevet 23. oktober Huff ja. Har en mor som er intensivsykepleier, og det er så frustrerende å være vitne til den rovdriften de utsettes for. De jobber seg syke, uten at arbeidskraften erstattes (av kompetente folk). Når de blir syke av andre årsaker er tilretteleggingen altfor dårlig. Mamma fikk ikke tilrettelegging som kunne gjort at hun sto lengre i jobb. Jeg skulle nesten ønske de hadde demonstrert og kunne streiket, for de fortjener så utrolig mye bedre. Men jeg skjønner jo at det er noe som engasjerer meg fordi jeg har en mor i den situasjonen; de fleste jeg kjenner har ikke det og jobber heller ikke i helsevesenet, og de vet ikke dette. Mange bryr seg ikke engang, noe som er enda tristere. De som misunner helsepersonell for muligheten for ekstravakter er gjerne unge, friske med mulighet til å jobbe. Etter hvert som man kanskje blir syk, føler man seg presset til å jobbe selv om man er syk. Hvis ikke de har nok mennesker på jobb og trenger det akutt, kan de beordres på jobb. Anonymkode: adaa2...9bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #58 Del Skrevet 23. oktober Har jobbet på sykehjem, og der er mye flink-pike mentalitet ute og går. For mange er rett og slett for oppofrende. Det er mange "småsjefer" der som kjører fullt flink-pike regime, noe som fører til stort forventningspress på ansatte som allerede har en svært hektisk arbeidshverdag og stressnivået blir skyhøyt. Som igjen fører til at folk blir utbrente og sykemeldte. Pass på helsa folkens, det er ikke rett at man skal jobbe sin ubetalte pause i stedet for å faktisk ta pause! Anonymkode: 6b2ef...85f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 25. oktober #59 Del Skrevet 25. oktober Jeg har hatt et 20-talls jobber i mitt liv, og ingen av dem hadde gått rundt uten at folk jobber ekstra. Det er ikke noe unikt for helsevesenet. I Helsevesenet har man i det minste mulighet for å få overtidsbetalt, det er det ikke alle som har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #60 Del Skrevet 25. oktober Og så lenge folk finner seg i det,vil det fortsette. Hvorfor ikke stå opp og nekte. Anonymkode: 6db69...d52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå