AnonymBruker Skrevet 23. oktober #21 Del Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Interessant! Nå skal det sies at jeg allerede fikk kontakt med han her i 2022, lenge før jeg møtte det som nå er ex´n. Også har jeg jo vært ferdig mentalt med ex´n lenge før jeg faktisk gjorde det slutt. Men jeg ser poenget ditt. Men et fellestrekk i de fleste jeg har datet er at de jobber mye. Det er det mange menn som gjør, men de fleste er jo flinke til å prioritere samliv når de først er hjemme. Dette har ikke noen av de jeg tidligere datet gjort. Jeg fikk faktisk en melding fra denne svensken tidligere i dag, hvor han skrev at han gjerne ville bli bedre kjent og synes jeg var ei veldig hyggelig jente, men ta det langsomt og se hva som skjer. Dette fordi han ikke har tid til å ha ei i livet sitt akkurat nå, da han har mye på agendaen. Så jeg tenker at det er veldig greit for min del også, da jeg kan fokusere på meg og bygge opp livet igjen, og ha litt kontakt med han og se hva som skjer. Jeg er fullt klar over at det hverken er bra for meg, eller noe fordel å haste seg inn i noe nytt nå (selv om det virker veldig sånn i hovedinnlegget mitt) Hva mener du med utrygg tilknytning? Jeg retter absolutt ikke noe kritikk til deg, jeg synes innlegget ditt var veldig interessant og er bare nysgjerrig på hva du mener med det?:) ts Anonymkode: a9197...671 Jeg anbefaler deg å ta diverse tester, på nett, både engelsk og norsk, som kan vise ditt tilknytningsmønster. På engelsk kalles det attachment style. Gjerne ta minst tre slik at du kan være sikker på ditt resultat. Jeg anbefaler alle å ta slike tester med jevne mellomrom. Tilknytningen vår er den mest vesentlige faktoren i hvorvidt vi havner i, og klarer å beholde og bygge, et sunt forhold. Vår tilknytning er vår "programmering" fra våre formative år, fram til omtrent sjuårsalderen. Årene etter det er også viktige for vår tilknytning, spesielt for de mer følsomme barna. Denne programmeringen kjører i bakgrunnen av alle våre valg rundt relasjoner, både hvem vi tiltekkes og hvorfor, samt hvordan vi reagerer på andres følelser, valg og ord. Det er tre hovedgrupperinger av tilknytning; utrygg, trygg og unnvikende. Tenk deg så at alle som har en trygg tilknytning, de har allerede lært som barn hvordan et sunt forhold fungerer. Dermed velger de også kun å gå inn i forhold med andre av trygg tilknytning, fordi utrygge og unnvikende vil oppfattes som uinteressante som potensielle kjærester. Det etterlater en stor del utrygge og unnvikende i datingbassenget. Disse har en tendens til å finne hverandre, fordi de føler at de utfyller hverandre, men egentlig behøver begge parter, både den utrygge og den unnvikende, å jobbe med egen tilknytning for å klare å finne sunne og trygge partnere, og opprettholde disse forholdene. Alle kan bli trygg tilknytning, men det krever arbeid. Utrygg tilknytning er langt mer sannsynlig å gjøre den jobben det kreves, kontra de unnvikende. De som er unnvikende ønsker helst å unngå, unnvike, dypden i seg selv, og er ofte workaholics, hobbyalkolikere, festere, sexavhengige, rusmisbrukere, adrenalinjunkies, osv. Alt som distraherer dem fra å måtte sitte i stillheten med sitt eget indre. Dess.mer de blir pushet av en partner (noe utrygge partnere veldig ofte gjør!), vil nesten alltid forårsake enda mer unnvikende adferd. Dette skaper, som du forstår, en dynamikk som ikke er bra for noen, men den er så ekstremt vanlig. Dette er et mønster som du ser overalt, hele tiden. Det beste du kan gjøre er å lære deg godt opp på tilknytninger, for å kunne motvirke symptomene som oppstår. Og målet er jo selvsagt å bli trygg. Hvor lenge har du vært singel mellom forholdene dine tidligere? Anonymkode: 49f1b...889 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #22 Del Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg anbefaler deg å ta diverse tester, på nett, både engelsk og norsk, som kan vise ditt tilknytningsmønster. På engelsk kalles det attachment style. Gjerne ta minst tre slik at du kan være sikker på ditt resultat. Jeg anbefaler alle å ta slike tester med jevne mellomrom. Tilknytningen vår er den mest vesentlige faktoren i hvorvidt vi havner i, og klarer å beholde og bygge, et sunt forhold. Vår tilknytning er vår "programmering" fra våre formative år, fram til omtrent sjuårsalderen. Årene etter det er også viktige for vår tilknytning, spesielt for de mer følsomme barna. Denne programmeringen kjører i bakgrunnen av alle våre valg rundt relasjoner, både hvem vi tiltekkes og hvorfor, samt hvordan vi reagerer på andres følelser, valg og ord. Det er tre hovedgrupperinger av tilknytning; utrygg, trygg og unnvikende. Tenk deg så at alle som har en trygg tilknytning, de har allerede lært som barn hvordan et sunt forhold fungerer. Dermed velger de også kun å gå inn i forhold med andre av trygg tilknytning, fordi utrygge og unnvikende vil oppfattes som uinteressante som potensielle kjærester. Det etterlater en stor del utrygge og unnvikende i datingbassenget. Disse har en tendens til å finne hverandre, fordi de føler at de utfyller hverandre, men egentlig behøver begge parter, både den utrygge og den unnvikende, å jobbe med egen tilknytning for å klare å finne sunne og trygge partnere, og opprettholde disse forholdene. Alle kan bli trygg tilknytning, men det krever arbeid. Utrygg tilknytning er langt mer sannsynlig å gjøre den jobben det kreves, kontra de unnvikende. De som er unnvikende ønsker helst å unngå, unnvike, dypden i seg selv, og er ofte workaholics, hobbyalkolikere, festere, sexavhengige, rusmisbrukere, adrenalinjunkies, osv. Alt som distraherer dem fra å måtte sitte i stillheten med sitt eget indre. Dess.mer de blir pushet av en partner (noe utrygge partnere veldig ofte gjør!), vil nesten alltid forårsake enda mer unnvikende adferd. Dette skaper, som du forstår, en dynamikk som ikke er bra for noen, men den er så ekstremt vanlig. Dette er et mønster som du ser overalt, hele tiden. Det beste du kan gjøre er å lære deg godt opp på tilknytninger, for å kunne motvirke symptomene som oppstår. Og målet er jo selvsagt å bli trygg. Hvor lenge har du vært singel mellom forholdene dine tidligere? Anonymkode: 49f1b...889 Tusen takk for info! Skal absolutt se mer på det😊 Dette har vært mitt første ordentlige seriøse forhold, men før dette forholdet var jeg også i noe ganske seriøst i 2022. Har vært på et par dater her og der, men det har ikke blitt noe mer etter 1-2 dater. Ts Anonymkode: a9197...671 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lur Venn Skrevet 24. oktober #23 Del Skrevet 24. oktober Det er ikke så komplisert om man kan snakke og forstå litt svensk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå