Gå til innhold

Kollega blir sint fordi han må faktisk jobbe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er assisterende leder på en liten butikk (ikke matvare), og her er det veldig få kunder, og generelt "lite" å gjøre. Jeg har en kollega som ble ansatt av en leder som ga faen, og han fikk lov til å sitte på en krakk dagen lang og sitte på tlf. Nå har vi fått en ny og god leder, som faktisk krever at de andre gjør noe, hva som helst, når de kommer på jobb.

Lederen har sagt i fra til denne personen flere ganger, og han har skjerpet seg litt, men ikke betydelig. Når han kommer på jobb, gjør han ingenting annet enn å stå med henda i kryss, og stirre tomt i luften. Før vi fikk telefonforbud, så satt han på krakken med telefonen i hånda og scrollet.

J finner noen oppgaver til han, slik at han gjør noe istedenfor å stå der og ikke gjøre noe som helst. Han evner jo ikke å se hva som må gjøres, når det er flere ting vi kunne ha gjort. Når jeg ber han om å gjøre x eller y, så ser jeg på hele han at han blir sint. Han motargumenterer av og til på hvorfor han ikke trenger å gjøre akkurat den oppgaven her og nå. 

Er dette oppsigelsesgrunn? Han har jobbet her i 2 år.

Anonymkode: 8c3db...a63

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke helt denne butikken. 
Ikke kunder og dere har lite å gjøre , hvorfor er der flere ansatte når det tydeligvis holder med en eller to pers? 
At den sløve fyren ikke jobber er fordi han ikke er voksen og vant til at deg stilles krav . 
Du må nok bare stille og rolig avvente til sjefen jager den typen ut døra 

Anonymkode: 4619f...6da

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner ikke helt denne butikken. 
Ikke kunder og dere har lite å gjøre , hvorfor er der flere ansatte når det tydeligvis holder med en eller to pers? 
At den sløve fyren ikke jobber er fordi han ikke er voksen og vant til at deg stilles krav . 
Du må nok bare stille og rolig avvente til sjefen jager den typen ut døra 

Anonymkode: 4619f...6da

Det er fordi vedkommende har et krav for å få timene sine oppfylt, iht kontrakten.... Men har jeg rett til å be vedkommende om å gjøre ting? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er fordi vedkommende har et krav for å få timene sine oppfylt, iht kontrakten.... Men har jeg rett til å be vedkommende om å gjøre ting? 

Som ass.leder har du rett til å be de ansatte under deg om å gjøre arbeidsoppgaver når de er på jobb, ja. Det er vel det stillingen din går ut på, å være tilstede og sørge for at oppgavene blir gjort, når ikke daglig leder selv er der og kan gjøre det.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å lage en liste over arbeidsoppgaver som skal/kan gjøres iløpet av en arbeidsdag for å se om han gjør det da? Kan hende han "bare" misliker å bli kommandert så han får en reaksjon på det, men hvis han har en liste så blir det ikke så fremtredende.

Anonymkode: 3714a...80d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Går det an å lage en liste over arbeidsoppgaver som skal/kan gjøres iløpet av en arbeidsdag for å se om han gjør det da? Kan hende han "bare" misliker å bli kommandert så han får en reaksjon på det, men hvis han har en liste så blir det ikke så fremtredende.

Som det blir gjort i barnehagen??

Anonymkode: 21ff8...6ac

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo dette som er arbeidslivet, at man faktisk må gjøre jobben man får betalt for. Så hvorfor skal vi ta hensyn til om han misliker å bli "kommandert" rundt? Han er pliktig til å gjøre de arbeidsoppgavene som står i kontrakten... 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (16 minutter siden):

Som ass.leder har du rett til å be de ansatte under deg om å gjøre arbeidsoppgaver når de er på jobb, ja. Det er vel det stillingen din går ut på, å være tilstede og sørge for at oppgavene blir gjort, når ikke daglig leder selv er der og kan gjøre det.

Han takler ikke at jeg har begynt å ta mer ansvar, og faktisk være en ass. leder. Med den forrige lederen ble jeg ikke tatt på alvor, siden hun var slask, så kunne de andre være slask, men nå med en god leder, så gir jeg de oppgaver, men de takler ikke dette..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er ikke barnehagen, men er arbeidsplass. Enten har man initiativ og gjør en innsats, eller så burde man ikke være på jobb..

Anonymkode: bdffd...063

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som dere har en ansatt for mye. Nedbemanning er oppsigelsesgrunn.

Anonymkode: 783e2...dff

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke barnehagen, men er arbeidsplass. Enten har man initiativ og gjør en innsats, eller så burde man ikke være på jobb..

Anonymkode: bdffd...063

Det er akkurat det! Flere av de som jobber her, tenker det går fint å komme sent på jobb, for det har vært ok tidligere.... og det tenker det går fint å sitte å gjøre skolearbeid, eller gjøre fritidsaktiviteter som å strikke på jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Virker ikke som dere har en ansatt for mye. Nedbemanning er oppsigelsesgrunn.

Ta bort IKKE. Den skulle overhodet ikke stå der.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger under arbeidsgivers styringsrett å gi ansatte oppgaver til utføring. 
Dermed kan du, som vedkommende sin leder, delegere arbeidsoppgaver som skal gjøres. 
Om den ansatte nekter å gjøre disse oppgavene eller innfinne seg etter dine pålegg om arbeidsoppgaver som skal gjøres, vil det være pliktbrudd og kan være oppsigelsesgrunn. 
Men, det er vesentlig at dere da dokumenterer godt at personen faktisk motsetter seg å gjøre oppgaver pålagt av arbeidsgiver, som er innenfor hans stilling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er dere så mange ansatte med ingen ting å gjøre? Snakk om lettjente penger 😂

Anonymkode: e74ef...727

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er dere så mange ansatte med ingen ting å gjøre? Snakk om lettjente penger 😂

Anonymkode: e74ef...727

Vi er ikke mange... Vi er 4 til sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er jo dette som er arbeidslivet, at man faktisk må gjøre jobben man får betalt for. Så hvorfor skal vi ta hensyn til om han misliker å bli "kommandert" rundt? Han er pliktig til å gjøre de arbeidsoppgavene som står i kontrakten... 

Står det noe om disse sideoppgavene i kontrakten hans da? Jeg hadde også blitt irritert hvis jeg f.eks hadde blitt satt til å vaske kontoret når det var lite å gjøre når jeg jo er ansatt som og har i kontrakten at jeg er en ingeniør.

Anonymkode: 39fe8...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Assisterende butikksjef spør på kvinneguiden om råd til en mulig oppsigelsessak. Du verden for en parodi.

Anonymkode: acba0...979

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Står det noe om disse sideoppgavene i kontrakten hans da? Jeg hadde også blitt irritert hvis jeg f.eks hadde blitt satt til å vaske kontoret når det var lite å gjøre når jeg jo er ansatt som og har i kontrakten at jeg er en ingeniør.

Anonymkode: 39fe8...eb0

Ja, det gjør det. Oppgavene vi delegerer, er ikke urimelige

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da nå sjefen til ts gi en skriftlig advarsel. Ved flere skriftlige advarsler kan de til sammen danne grunnlag for oppsigelse. Det er kjempeviktig at en evt oppsigelse følger "boka" til punkt og prikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Assisterende butikksjef spør på kvinneguiden om råd til en mulig oppsigelsessak. Du verden for en parodi.

Anonymkode: acba0...979

Det er vel ikke nødvendigvis assisterende butikksjef som må kunne formalitetene rundt oppsigelse, spesielt ikke når det kun er 4 ansatte.

Endret av petterm
Stavefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...