Gå til innhold

Blir aldri invitert tilbake


Håpløs123

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det som skjedde er at mange av dagens foreldre kun ser sine egne behov, og for guds skyld skal ingenting være slitsomt. Jeg synes opprinnelig synd på barna som vokser opp med slike foreldre, men til syvende og sist så er det de foreldrene som fokuserer på barna og ikke seg selv som vil oppleve at barna og barnas venner søker mot dem når de blir eldre. Jeg har alltid hatt åpent hjem selv om jeg driver mitt eget selskap, har flere kroniske sykdommer som tar mye energi og har vært 100 % alene siden barnet mitt var 2 år. Nå er barnet mitt 18 år, og jeg har fortsatt huset fullt av venner til mitt barn og det er her de foretrekker å være, samt at de hjelper meg med mye nå som de har blitt store. Det er flere av foreldrene til vennene til barnet mitt som nå klager på at de aldri ser ungdommen og de synes det er leit, men da er faktisk mitt svar at dere la grunnlaget for dette gjennom barndommen da det var for slitsomt å ha ett åpent hjem for vennene til barna.

Anonymkode: 548ab...9db

Jeg har også et åpent hjem alltid, kjører ofte andre barn på treninger hvis vi skal samme vei, serverer dem middag, sier som regel ja til overnatting og så videre. DETTE er inkludering. Ikke tvangsinvitasjon av hele klassen uten gaver EN gang i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosalilje84 skrev (11 minutter siden):

Det som er mitt poeng, er at "inkludering" tas EN gang i året. Man må invitere alle, man må droppe gave slik at alle får komme. Så driter man i hva som skjer de andre 364 dagene i året. Tror dere virkelig at inkludering av barnet EN dag i året vil skaffe barna venner eller få barnet til å føle seg velkomment i klassen? Så kan man drite i å inkludere resten av året?

Hvordan vet du at disse foreldrene er de samme som ønsker å inkludere alle når det kommer til bursdager? Kanskje disse foreldrene driter i inkluderingen til når det kommer til bursdager også?

Det er jo et klart tegn her inne på KG, at mange ikke bryr seg om andre enn ens egne barn. Så, så lenge ens egne barn får gjøre som det vil, spiller det ingen rolle om det sårer andre på veien. 

 

Anonymkode: 8c29c...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det føles sårt, men jeg tenker at så lenge de blir med dere hjem og barnet ditt har gode venner så hadde jeg fortsatt å invitere og heller sett gjennom fingrene med at invitasjonene aldri blir gjengjeldt. Våre barn har hatt venner som bare er hos oss og hvor vårt barn aldri blir invitert dit. Skal sies at jeg vet lite om andre barn har blitt invitert så det skal jeg ikke uttale meg om, men jeg tenker at det kan være mange grunner til at man ikke inviterer andre. Og noen foreldre er rett og slett ikke særlig hyggelige eller opptatt av inkludering og lar være å invitere barn de ikke liker eller synes er for slitsomme (uten at jeg anklager ditt barn for å være det) og det får man ikke gjort så mye med. En gang opplevde jeg at et av mine barns venn ble hentet og forelderen sa at neste gang får vi invitere mitt barn dit hvorpå barnet deres sa høyt at nei, det ville han ikke for det var så kjedelig hjemme hos dem så han ville heller være her. Så det var altså svaret på hvorfor vårt barn aldri ble invitert dit. Uansett, vi har et åpent hjem og alle som vil kan være her og så er vi ikke så opptatt av om invitasjoner blir gjengjeldt. Det viktigste er at man selv gjør sitt både for sine egne barns sosiale liv og for inkludering og samhold. Man får dessverre ikke lært opp alle andre foreldre. 

Endret av Arkana
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at vi ikke har vært flinke til å invitere tilbake er fordi barna har travle dager. De leker med naboene i gata etter skolen. Her ringer det på døra hele tiden. Å planlegge besøk i tillegg blir ofte for mye både for oss og barna våre. De går på fritidsaktiviteter også, så dagene er fullt opp. Men jeg skal prøve å bli bedre på det 

Anonymkode: 23dea...614

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men da får du la være å sende dine over til andre ogsp da , om du aldri kam ta i mot gjester hos dere. 

Anonymkode: a061e...568

 

Rosalilje84 skrev (13 minutter siden):

Nettopp. Det er utrolig snyltende å sende barna til andre, der de gjerne får mat, blir passet på osv, men ikke gidde/orke å ta imot besøk tilbake. 


Er dere seriøse? Så om et barn f.eks har en syk mor, så skal det ikke kunne dra på besøk til andre om Ikke den syke moren klarer å gjøre det samme tilbake? 

Barna mine har venner i klassen de omtrent aldri har vært hos. Vi har hatt de med på mange opplevelser uten å kreve betaling, vi har hele gjengen her stort sett hver eneste helg, med alt det medfører av mat, drikke, snop etc.. Jeg krever da ikke at mine barn skal måtte få den samme serveringen hos andre.
 

Er hele livet et regnskap for dere? Om jeg gjør sånn og gir mat her, da må mitt barn få mat der neste gang. Nå har Ole være der en gang, så må Nils få komme hit neste?
 

 

Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Jeg har også et åpent hjem alltid, kjører ofte andre barn på treninger hvis vi skal samme vei, serverer dem middag, sier som regel ja til overnatting og så videre. DETTE er inkludering. Ikke tvangsinvitasjon av hele klassen uten gaver EN gang i året.

I svarene dine over her så høres du ikke veldig inkluderende ut.

Du har et åpent hjem for dine barn og dens venner, det er vel ikke inkludering? Det er å Være grei mot egne barn det. 

Anonymkode: 8c29c...fd4

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En av grunnene til at vi ikke har vært flinke til å invitere tilbake er fordi barna har travle dager. De leker med naboene i gata etter skolen. Her ringer det på døra hele tiden. Å planlegge besøk i tillegg blir ofte for mye både for oss og barna våre. De går på fritidsaktiviteter også, så dagene er fullt opp. Men jeg skal prøve å bli bedre på det 

Anonymkode: 23dea...614

Men TS skriver at andre barn blir invitert tilbake, aldri hennes barn. Så tydeligvis har disse familiene tid til andre barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror som sagt at du ikke skal ta dette personlig. Det er så utrolig mange grunner som kan ligge bak. 

Fortsett å invitere og ha åpent hus, og tenk at barnet ditt er heldig som har gode venner det liker fint med.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 


Er dere seriøse? Så om et barn f.eks har en syk mor, så skal det ikke kunne dra på besøk til andre om Ikke den syke moren klarer å gjøre det samme tilbake? 

Barna mine har venner i klassen de omtrent aldri har vært hos. Vi har hatt de med på mange opplevelser uten å kreve betaling, vi har hele gjengen her stort sett hver eneste helg, med alt det medfører av mat, drikke, snop etc.. Jeg krever da ikke at mine barn skal måtte få den samme serveringen hos andre.
 

Er hele livet et regnskap for dere? Om jeg gjør sånn og gir mat her, da må mitt barn få mat der neste gang. Nå har Ole være der en gang, så må Nils få komme hit neste?
 

 

I svarene dine over her så høres du ikke veldig inkluderende ut.

Du har et åpent hjem for dine barn og dens venner, det er vel ikke inkludering? Det er å Være grei mot egne barn det. 

Anonymkode: 8c29c...fd4

Du er storsinnet. Det er jeg også - krever aldri betaling og sånt. Men foreldre som stadig sender ungene sine på besøk uten å invitere tilbake og uten å tilby seg å betale for barnets deltakelse på aktiviteter, er snyltende. Og ja, det bør gå begge veier. 

Hva er det som ikke er inkludering? Åpent hjem betyr at hvem som helst av barnas klassekompiser, barn fra fritidsaktivitetene deres osv kan komme, og jeg ønsker dem velkommen, tilbyr dem middag eller snacks, passer på eventuelle allergier/religion. Har også tatt ut katta noen ganger på sommeren da et allergisk barn fikk lyst til å komme på besøk. Det er altså ikke inkludering å ønske alle barn velkommen? Hva er inkludering, da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være et hav av grunner til hvorfor det blir slik, som har null og niks med ditt barn og gjøre.

Når ungene leker fint og gjerne vil til dere, så har det høyst sannsynlig med helt andre ting å gjøre.

Hvordan vet du f.eks at det er de andre som inviterer….? Finnes f.eks haugevis av frekke foreldre som ‘selv-inviterer’ barna sine til andre - kjekt med gratis barnevakt og rolig voksentid vettu.

Noen foreldre orker ikke å ha mange barn på besøk, og setter grenser på hvor mange som får komme.

Noen inviterer barn av foreldre de er venner med.

Noen ganger blir det bare sånn, kanskje noen barn bor nærmere hverandre, har samme aktiviteter eller annet.

 

Anonymkode: a06b2...3d9

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

 


Er dere seriøse? Så om et barn f.eks har en syk mor, så skal det ikke kunne dra på besøk til andre om Ikke den syke moren klarer å gjøre det samme tilbake? 

Barna mine har venner i klassen de omtrent aldri har vært hos. Vi har hatt de med på mange opplevelser uten å kreve betaling, vi har hele gjengen her stort sett hver eneste helg, med alt det medfører av mat, drikke, snop etc.. Jeg krever da ikke at mine barn skal måtte få den samme serveringen hos andre.
 

Er hele livet et regnskap for dere? Om jeg gjør sånn og gir mat her, da må mitt barn få mat der neste gang. Nå har Ole være der en gang, så må Nils få komme hit neste?
 

 

I svarene dine over her så høres du ikke veldig inkluderende ut.

Du har et åpent hjem for dine barn og dens venner, det er vel ikke inkludering? Det er å Være grei mot egne barn det. 

Anonymkode: 8c29c...fd4

Ja velt seriøst , om man aldri kan invitere tilbake uansett om mor eller dar eller begge er hjemme, det er jo bare trist fir barna 

Anonymkode: a061e...568

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

 


Er dere seriøse? Så om et barn f.eks har en syk mor, så skal det ikke kunne dra på besøk til andre om Ikke den syke moren klarer å gjøre det samme tilbake? 

Barna mine har venner i klassen de omtrent aldri har vært hos. Vi har hatt de med på mange opplevelser uten å kreve betaling, vi har hele gjengen her stort sett hver eneste helg, med alt det medfører av mat, drikke, snop etc.. Jeg krever da ikke at mine barn skal måtte få den samme serveringen hos andre.
 

Er hele livet et regnskap for dere? Om jeg gjør sånn og gir mat her, da må mitt barn få mat der neste gang. Nå har Ole være der en gang, så må Nils få komme hit neste?
 

 

I svarene dine over her så høres du ikke veldig inkluderende ut.

Du har et åpent hjem for dine barn og dens venner, det er vel ikke inkludering? Det er å Være grei mot egne barn det. 

Anonymkode: 8c29c...fd4

Forlvrig tar vi også med venner på masse aktiviteter og har åpent hus

Anonymkode: a061e...568

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (31 minutter siden):

Nettopp. Det er utrolig snyltende å sende barna til andre, der de gjerne får mat, blir passet på osv, men ikke gidde/orke å ta imot besøk tilbake. 

De gidder jo å ta i mot besøk tilbake, av andre barn. Derfor kommer folk med forslag til årsaker. Ingen her kan vite den nøyaktige årsaken til at et barn aldri blir invitert med hjem selv om barnet har flere venner. 

 

Anonymkode: 045b0...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja velt seriøst , om man aldri kan invitere tilbake uansett om mor eller dar eller begge er hjemme, det er jo bare trist fir barna 

Anonymkode: a061e...568

Ja, selvsagt er det trist for barna. 
 

For det første så er det ikke alle barn som har to foreldre, og for det andre er det kanskje den viktigste måten for inkludering - å inkludere de som kanskje ikke har det så ok hjemme. Ikke utestenge de fra nok en arena. 
Men dette er bare et tegn i tiden. Får ikke jeg eller barna noe tilbake - da kan det være det samme.

Anonymkode: 8c29c...fd4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kjenne på det å være skeptisk til å ha enkelte barn med hjem hit fordi jeg føler på at mitt hjem ikke er bra nok for hva slags hjem enkelte barn kommer fra. 

F.eks barnet som har lege foreldre, en av foreldrene har vært min fastlege som jeg byttet bort pga dårlig behandling. Jeg er skeptisk til at denne forelderen skal komme hjem hit til vårt veldig vanlige hjem som er konstant under oppussing. Hovedetasjen er ferdig, garasjen er halvgjort, det er rot ute, det er gravd et sted for å lage bedre plen, det er en veranda som ikke er i bruk fordi den er så dårlig, etc. 

I tillegg har vi 3 barn der et av de er hjertesyk. Så kanskje noen av disse foreldrene som jeg ser på som bedre enn meg, kan se ned på meg. Jeg vet at jeg kanskje må igjennom det en eller annen gang, men nå passer det dårlig. 

Anonymkode: 045b0...e6f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, selvsagt er det trist for barna. 
 

For det første så er det ikke alle barn som har to foreldre, og for det andre er det kanskje den viktigste måten for inkludering - å inkludere de som kanskje ikke har det så ok hjemme. Ikke utestenge de fra nok en arena. 
Men dette er bare et tegn i tiden. Får ikke jeg eller barna noe tilbake - da kan det være det samme.

Anonymkode: 8c29c...fd4

Man kan likevel ikke lære barna sine at man bare gir for å få, om jeg forsto deg riktig. 

Anonymkode: 045b0...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan likevel ikke lære barna sine at man bare gir for å få, om jeg forsto deg riktig. 

Anonymkode: 045b0...e6f

Selvsagt ikke. Men noen barn trenger å bli sett av andre voksne, få bli invitert inn på middag, selv om moren ikke inviterer tilbake, få henge med på kino, eller sitte på til trening. 

Tro du meg, de er fullstendig klar over forskjellen. Og de er ofte veldig takknemlig. 

Anonymkode: 8c29c...fd4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er jeg husker når barnet mitt gikk i butikken var det 3 jenter som nesten alltid besøkte hverandre..sov over etc

Dette fikk jeg dattern våres vite og ikke at hun snakket noe om det..men kan jo tro at hun kanskje lurte på hvorfor hun ikke ble invitert.

Men..jeg viste hvorfor..for disse foreldre var venner og nesten naboer..de hadde gått i  samme barnehagen i 5 år. Og disse var mye hos hverandre for at foreldre avlastet hverandre litt i forhold til jobb etc.

Vi har ikke venner med disse foreldre og dermed skjønner jeg at disse 3 jenter ofte var mer sammen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (34 minutter siden):

Du er storsinnet. Det er jeg også - krever aldri betaling og sånt. Men foreldre som stadig sender ungene sine på besøk uten å invitere tilbake og uten å tilby seg å betale for barnets deltakelse på aktiviteter, er snyltende. Og ja, det bør gå begge veier. 

Hva er det som ikke er inkludering? Åpent hjem betyr at hvem som helst av barnas klassekompiser, barn fra fritidsaktivitetene deres osv kan komme, og jeg ønsker dem velkommen, tilbyr dem middag eller snacks, passer på eventuelle allergier/religion. Har også tatt ut katta noen ganger på sommeren da et allergisk barn fikk lyst til å komme på besøk. Det er altså ikke inkludering å ønske alle barn velkommen? Hva er inkludering, da?

Du skriver i et annet innlegg at de må invitere tilbake om ikke blir det snylting. Så når du åpner ditt hjem, betyr det at dine barn også må være like mye hos andre slik at regnskapet blir riktig.

Anonymkode: 8c29c...fd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner at det føles sårt, men jeg tenker at så lenge de blir med dere hjem og barnet ditt har gode venner så hadde jeg fortsatt å invitere og heller sett gjennom fingrene med at invitasjonene aldri blir gjengjeldt. Våre barn har hatt venner som bare er hos oss og hvor vårt barn aldri blir invitert dit. Skal sies at jeg vet lite om andre barn har blitt invitert så det skal jeg ikke uttale meg om, men jeg tenker at det kan være mange grunner til at man ikke inviterer andre. Og noen foreldre er rett og slett ikke særlig hyggelige eller opptatt av inkludering og lar være å invitere barn de ikke liker eller synes er for slitsomme (uten at jeg anklager ditt barn for å være det) og det får man ikke gjort så mye med. En gang opplevde jeg at et av mine barns venn ble hentet og forelderen sa at neste gang får vi invitere mitt barn dit hvorpå barnet deres sa høyt at nei, det ville han ikke for det var så kjedelig hjemme hos dem så han ville heller være her. Så det var altså svaret på hvorfor vårt barn aldri ble invitert dit. Uansett, vi har et åpent hjem og alle som vil kan være her og så er vi ikke så opptatt av om invitasjoner blir gjengjeldt. Det viktigste er at man selv gjør sitt både for sine egne barns sosiale liv og for inkludering og samhold. Man får dessverre ikke lært opp alle andre foreldre. 

Takk for et godt svar ❤️ 

Ja, jeg skal fortsette med å invitere hjem, Og det føles tryggere å ha dem her enn hos fremmede som kanskje ikke liker barnet mitt så godt (eller hva nå enn grunnen måtte være). Det får være det samme.

Det viktigste er at min datter lærer at alle er velkomne hit, at det ikke er noen begrensninger. Enda viktigere blir det når de blir større. 

Jeg vokste opp med foreldre som aldri bidro stort med noe som helst, og venner skulle man ikke ha med hjem, i hvertfall ikke til middag. Da måtte de i såfall sitte på soverommet og vente mens vi andre spiste. Helt forferdelig.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...