Gå til innhold

Mannen er kronisk drevet av klokken og vi krangler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann er ALDRI tilstede i nuet og alltid sliten eller stresset. I dag startet vi dagen med en krangel igjen. Han er en mann som styres veldig av fiktiive tidsfrister og dikterer alle rundt klokken. 
 

Selv tar jeg livet mer med ro. I dag skulle jeg jobbe hjemmefra og han på kontoret. I mitt hode hadde jeg en ide om å levere i barnehagen fordi jeg ikke har møter, men han sa det var like greit at han tok vesla med seg. Han er opptatt av å fordele alt vedr. barnet vårt på en effektiv måte. Det første jeg hører er at barnet vårt MÅ være ferdig påkledd i gangen senest kl. 07.15.

Argumentet er at det blir mye trafikk, forståelig nok. Det ble stressende for alle, men det gikk fint. Vi kommer til gangen og får høre at vi er litt for tidlig ute. Jeg ble veldig irritert fordi han dikterer og skal ha kontroll på alt. 
 

Hver gang vi besøker mine foreldre, er han mer opptatt av når han skal reise hjem enn å være tilstede i samtalen. Er vi på restaurant bare han og jeg, er vi alltid tidlig ute og når vi er der og spiser, sier han ikke et ord. Han har allerede bestemt seg for når vi skal hjem.

En gang han skulle hjelpe min mor med å flytte noen møbler ( min far kan ikke løfte) dro han dit alene, avsatte 30 minutter, og jeg måtte i forkant ringe henne og si at hun måtte ha tilrettelagt alt for han fordi han måtte videre.

Naturligvis liker ikke min mor han særlig godt 

Sist vi var på besøk, ville min mor at han han skulle ta med seg en sykkel tilbake. Sykkelen er til vesla. Det problematiserte han veldig. Bilen kom til å bli skitten osv. Jeg måtte ringe min mor og si at han dessverre ikke hadde mulighet. Hun ble skikkelig sur og kjeftet på han til meg. 
 

Vi må planlegge helgene og han blir sur hver gang vesla og jeg vil bli med på handletur fordi det er så ineffektivt. Jeg stopper opp og tar meg tid til litt lek i lekekroken på senteret, men han maser alltid til neste ting. 
 

I mange kulturer er denne oppførselen direkte ufin. Min mor er av utenlandsk opphav, og dette er helt klart også litt kulturelt.

Forståelig?

Anonymkode: 80d76...3ff

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er tydeligvis ganske nevrotisk og føler nok på mye stress. Kunne du fått han til å snakke med noen, f eks ta et stressmestringskurs?

Anonymkode: 3dee7...dc7

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helnorsk og synes også denne oppførselen er ufin. Jeg liker å være presis til avtaler, men han har fiktive avtaler i sitt hode og ekstremt rigid. 

  • Liker 31
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn drittoppførsel som det der er ufint i alle kulturer😵‍💫  Jeg hadde bedt han ta seg sammen eller dra til hælvete, helt tragisk av et voksent menneske å oppføre seg sånn 😵‍💫😵‍💫🤯🤯🤯🤮

Anonymkode: 109ae...f28

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate, dette hørtes helt jævlig irriterende ut. Hadde aldri orket.

Anonymkode: b60ad...325

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han på spekteret? Dette hørtes rigid og nevrotisk ut

Anonymkode: df265...33f

  • Liker 28
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Han er tydeligvis ganske nevrotisk og føler nok på mye stress. Kunne du fått han til å snakke med noen, f eks ta et stressmestringskurs?

Anonymkode: 3dee7...dc7

Støtter denne. Jeg tror til og med jeg hadde måtte kommunisert at jeg ikke vet om jeg kan leve slik, hvis han nekter for å forsøke å bedre det. For det du beskriver er jo uholdbart. 

Anonymkode: 532be...6ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sånn drittoppførsel som det der er ufint i alle kulturer😵‍💫  Jeg hadde bedt han ta seg sammen eller dra til hælvete, helt tragisk av et voksent menneske å oppføre seg sånn 😵‍💫😵‍💫🤯🤯🤯🤮

Anonymkode: 109ae...f28

Så trivelig.

Ts kan det hende at det er snakk om OCD (tvangstanker). Er jo tenkelig at han ikke egentlig vil ha det sånn. Stress dreper og jeg kan ikke tenke meg at det gjør han noe godt i lengden heller egentlig.

Anonymkode: 9ef50...915

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Min mann er ALDRI tilstede i nuet og alltid sliten eller stresset. I dag startet vi dagen med en krangel igjen. Han er en mann som styres veldig av fiktiive tidsfrister og dikterer alle rundt klokken. 
 

Selv tar jeg livet mer med ro. I dag skulle jeg jobbe hjemmefra og han på kontoret. I mitt hode hadde jeg en ide om å levere i barnehagen fordi jeg ikke har møter, men han sa det var like greit at han tok vesla med seg. Han er opptatt av å fordele alt vedr. barnet vårt på en effektiv måte. Det første jeg hører er at barnet vårt MÅ være ferdig påkledd i gangen senest kl. 07.15.

Argumentet er at det blir mye trafikk, forståelig nok. Det ble stressende for alle, men det gikk fint. Vi kommer til gangen og får høre at vi er litt for tidlig ute. Jeg ble veldig irritert fordi han dikterer og skal ha kontroll på alt. 
 

Hver gang vi besøker mine foreldre, er han mer opptatt av når han skal reise hjem enn å være tilstede i samtalen. Er vi på restaurant bare han og jeg, er vi alltid tidlig ute og når vi er der og spiser, sier han ikke et ord. Han har allerede bestemt seg for når vi skal hjem.

En gang han skulle hjelpe min mor med å flytte noen møbler ( min far kan ikke løfte) dro han dit alene, avsatte 30 minutter, og jeg måtte i forkant ringe henne og si at hun måtte ha tilrettelagt alt for han fordi han måtte videre.

Naturligvis liker ikke min mor han særlig godt 

Sist vi var på besøk, ville min mor at han han skulle ta med seg en sykkel tilbake. Sykkelen er til vesla. Det problematiserte han veldig. Bilen kom til å bli skitten osv. Jeg måtte ringe min mor og si at han dessverre ikke hadde mulighet. Hun ble skikkelig sur og kjeftet på han til meg. 
 

Vi må planlegge helgene og han blir sur hver gang vesla og jeg vil bli med på handletur fordi det er så ineffektivt. Jeg stopper opp og tar meg tid til litt lek i lekekroken på senteret, men han maser alltid til neste ting. 
 

I mange kulturer er denne oppførselen direkte ufin. Min mor er av utenlandsk opphav, og dette er helt klart også litt kulturelt.

Forståelig?

Anonymkode: 80d76...3ff

Jeg hadde ikke orket å bo med deg, klare rammer er fint!

"

I mitt hode hadde jeg en ide om å levere i barnehagen fordi jeg ikke har møter, men han sa det var like greit at han tok vesla med seg. Han er opptatt av å fordele alt vedr. barnet vårt på en effektiv måte. Det første jeg hører er at barnet vårt MÅ være ferdig påkledd i gangen senest kl. 07.15.

Argumentet er at det blir mye trafikk, forståelig nok. Det ble stressende for alle, men det gikk fint. Vi kommer til gangen og får høre at vi er litt for tidlig ute. Jeg ble veldig irritertfordi han dikterer og skal ha kontroll på alt. "

Anonymkode: 35957...884

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei. Han virker litt i overkant, men du virker ekstremt sosete. Jeg, som setter pris på punktlighet og effektivitet hadde fått mark av å leve med deg

Anonymkode: fef86...78b

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Min mann er ALDRI tilstede i nuet og alltid sliten eller stresset. I dag startet vi dagen med en krangel igjen. Han er en mann som styres veldig av fiktiive tidsfrister og dikterer alle rundt klokken. 
 

Selv tar jeg livet mer med ro. I dag skulle jeg jobbe hjemmefra og han på kontoret. I mitt hode hadde jeg en ide om å levere i barnehagen fordi jeg ikke har møter, men han sa det var like greit at han tok vesla med seg. Han er opptatt av å fordele alt vedr. barnet vårt på en effektiv måte. Det første jeg hører er at barnet vårt MÅ være ferdig påkledd i gangen senest kl. 07.15.

Argumentet er at det blir mye trafikk, forståelig nok. Det ble stressende for alle, men det gikk fint. Vi kommer til gangen og får høre at vi er litt for tidlig ute. Jeg ble veldig irritert fordi han dikterer og skal ha kontroll på alt. 
 

Hver gang vi besøker mine foreldre, er han mer opptatt av når han skal reise hjem enn å være tilstede i samtalen. Er vi på restaurant bare han og jeg, er vi alltid tidlig ute og når vi er der og spiser, sier han ikke et ord. Han har allerede bestemt seg for når vi skal hjem.

En gang han skulle hjelpe min mor med å flytte noen møbler ( min far kan ikke løfte) dro han dit alene, avsatte 30 minutter, og jeg måtte i forkant ringe henne og si at hun måtte ha tilrettelagt alt for han fordi han måtte videre.

Naturligvis liker ikke min mor han særlig godt 

Sist vi var på besøk, ville min mor at han han skulle ta med seg en sykkel tilbake. Sykkelen er til vesla. Det problematiserte han veldig. Bilen kom til å bli skitten osv. Jeg måtte ringe min mor og si at han dessverre ikke hadde mulighet. Hun ble skikkelig sur og kjeftet på han til meg. 
 

Vi må planlegge helgene og han blir sur hver gang vesla og jeg vil bli med på handletur fordi det er så ineffektivt. Jeg stopper opp og tar meg tid til litt lek i lekekroken på senteret, men han maser alltid til neste ting. 
 

I mange kulturer er denne oppførselen direkte ufin. Min mor er av utenlandsk opphav, og dette er helt klart også litt kulturelt.

Forståelig?

Anonymkode: 80d76...3ff

I beste fall trenger han stressmestring. I verste fall høres det veldig ut som min bror som er på spekteret.

Nei folkens, han er i full jobb med familie etc etc og fungerer bra. Men de har hatt et par ting de har måtte finne ut av. Noe har han jobbet med og blitt bedre på. Et par av tingene må kona leve med.

 

Ønsker deg lykke til ts.

Men du, la ham stå i ubehaget selv. Ikke ring rundt og tilrettelegg for det. 

Anonymkode: e18bd...9bb

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som et ekte liv. Har han det egentlig greit selv når han ikke nyter et sekund?

Har sånn medfølelse for dere som må leve med dette. Jeg hadde ikke klart det, hadde neppe likt så mye som en liten uke engang. Lever for de små øyeblikkene.

Anonymkode: 84e38...b31

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja og nei. Han virker litt i overkant, men du virker ekstremt sosete. Jeg, som setter pris på punktlighet og effektivitet hadde fått mark av å leve med deg

Anonymkode: fef86...78b

Sosing er øyeblikkene med livsglede.  

Anonymkode: 84e38...b31

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at han er på spekteret, slik som noen over meg her. Min yngste bror er lik, og han har autisme. Han fikk diagnosen i voksen alder. Han er veldig nøye på tidspunkter, og har "stålkontroll" i egne øyne. Vi andre ser jo nevrotisk og stressa tilstand. Men han er også god på datoer, og husker alle avtaler, bursdager osv. Men det gjør jeg også... uten å ha diagnose. Han er ellers oppegående og virker normal nok. Ganske sær, men innafor.

Anonymkode: cdcdf...669

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja og nei. Han virker litt i overkant, men du virker ekstremt sosete. Jeg, som setter pris på punktlighet og effektivitet hadde fått mark av å leve med deg

Anonymkode: fef86...78b

Så du synes ts virker ikke bare sosete, men ekstremt sosete? Det er ingen ting i ts' sitt innlegg som indikerer på at hun er det minste sosete. Om du da ikke mener at det minste avvik fra planen er 'sosete'.

Anonymkode: b6583...0f2

  • Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og han ble først sånn da «vesla» ble født? 

Anonymkode: ae199...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Så trivelig.

Ts kan det hende at det er snakk om OCD (tvangstanker). Er jo tenkelig at han ikke egentlig vil ha det sånn. Stress dreper og jeg kan ikke tenke meg at det gjør han noe godt i lengden heller egentlig.

Anonymkode: 9ef50...915

Det har ikke en dritt å si hvilke diagnoser man har/skulle ha hatt, ALLE voksne mennesker må ta hensyn til de rundt seg! Oppfør deg som folk og vis respekt for andre, eller hold deg unna folk, det er faktisk ikke så veldig komplisert 😊  Dritt lei av at diagnoser blir brukt som unnskyldning for drittoppførsel!!

Anonymkode: 109ae...f28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg rett og slett ikke orket, TS. Han kan ikke forvente at andre skjønner hvilke planer han har i hodet, og han må faktisk bli flinkere til å bare være her og nå. Tror han at den dagen han går i grava, så er det de dagene han ikke fikk dagen sin til å matche med sine fiktive klokkeslett han kommer til å savne? Neppe....

Her ville jeg satt hardt mot hardt, helst for noen år siden. Så kontroll er det ikke mulig for noen å opprettholde, og man kan heller ikke styre andre på den måten. Livet blir jo miserabelt for andre rundt - ønsker han faktisk det? I starten klarer han sikkert ikke å justere seg selv, men da må dere avtale at han skal ta det til seg når du sier fra, også må han jobbe med seg selv videre....

Aldri i verden om jeg hadde orket å bo med en sånn... Supert å være presis og å holde avtaler osv, men å skulle ha klokkeslett i hodet som alle andre må styre seg etter, det er jo ikke verken sunt eller friskt. Ville kanskje bedt ham ta en prat med fastlegen, og jeg ville kanskje til og med sendt et brev i forkant med hva som var min bekymring.

Anonymkode: c6b3f...2bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Sosing er øyeblikkene med livsglede.  

Anonymkode: 84e38...b31

Helt uenig, sosing er maks irriterende

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Så du synes ts virker ikke bare sosete, men ekstremt sosete? Det er ingen ting i ts' sitt innlegg som indikerer på at hun er det minste sosete. Om du da ikke mener at det minste avvik fra planen er 'sosete'.

Anonymkode: b6583...0f2

For meg fremstår hun som ekstremt sosete ja. Plager det deg at andre har andre oppfatninger enn det du selv har?

Anonymkode: fef86...78b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...