Gå til innhold

Spare arv på 2 mill

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har arvet ca 2 mill som nå har stått på høyrente sparekonto fra oktober i fjor. Jeg er gjeldsfri, men ikke rik forøvrig. Med en inntekt på ca 23 000 i mnd utbetalt går det akkurat rundt uten å bruke av sparepengene.

Jeg har lært at det lureste er å spare i aksjefond, men lever dessverre et turbulent samboerforhold, så dermed er det stor sjanse for at jeg vil trenge pengene før det har gått 2-3 år (prøver å holde ut så lenge som mulig for barnas skyld). Dermed tørr jeg ikke ta risken på at  sparingen kan gå i tap i løpet av denne tiden.

Syns ellers det er litt surt at jeg til tross for å ha lite å rutte med i hverdagen, må betale formuesskatt.

Så hvordan ville dere spart disse 2 millionene om det kan være dere får bruk for dem som egenkapital til bolig innen 2-3 år?

Hvordan slippe mest mulig formuesskatt?

Anonymkode: 58f68...f3e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste ville nok være å gå fra en samboer som man ikke ser en fremtid med, med en gang. Så får du kjøpt bolig og trenger ikke tenke på formueskatt. 

Formueskatten kommer du ikke utenom nå uansett slik situasjonen er for deg. Pengene kan fint derfor bare stå på den kontoen de gjør siden du skal bruke dem innen få år. 

Anonymkode: 01ee3...501

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det beste ville nok være å gå fra en samboer som man ikke ser en fremtid med, med en gang. Så får du kjøpt bolig og trenger ikke tenke på formueskatt. 

Formueskatten kommer du ikke utenom nå uansett slik situasjonen er for deg. Pengene kan fint derfor bare stå på den kontoen de gjør siden du skal bruke dem innen få år. 

Anonymkode: 01ee3...501

Det blir ikke aktuelt med samlivsbrudd før tidligst om to år. Per i dag er det lite krangling og godt samarbeid om barna og økonomien. Jeg vil slite langt mer økonomisk alene tross god egenkapital nå. Har ikke mulighet for å øke inntekten pga helsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lar du pengebeløp stå på sparekonto til min 5% rente. Bare vær oppmerksom at bankenes sikringsfond er 2 mill total så jeg ville derfor diffransiert beløpet i 2 ulike banker siden du kommer over dette beløpet med rente inntjening. Alltid greit å ikke legge alle eggene i sanne kurv. Når det gjelder fond så ville jeg isåfall ventet på valget i USA og hvordan det utarter seg. Potensielt kan dette ryste verdens økonomien på sikt og da ønsker man hverken fond eller aksjer. Skal du uansett kjøpe ett investerings produkt så ville jeg sagt gull. Det går aldri av moten!

Anonymkode: 4a548...d84

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da lar du pengebeløp stå på sparekonto til min 5% rente. Bare vær oppmerksom at bankenes sikringsfond er 2 mill total så jeg ville derfor diffransiert beløpet i 2 ulike banker siden du kommer over dette beløpet med rente inntjening. Alltid greit å ikke legge alle eggene i sanne kurv. Når det gjelder fond så ville jeg isåfall ventet på valget i USA og hvordan det utarter seg. Potensielt kan dette ryste verdens økonomien på sikt og da ønsker man hverken fond eller aksjer. Skal du uansett kjøpe ett investerings produkt så ville jeg sagt gull. Det går aldri av moten!

Hvilket utfall tenker du ryster verden ? Uansett hvem som vinner eller?

Anonymkode: b3130...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du skal bruke pengene innen 2-3 år, ville jeg bare satt de på høyrentekonto, slik AB over her anbefaler.

Om du binder pengene, kan du få noe i overkant av 5 % nå. Jeg bandt akkurat en sum selv hos Santander, fikk 5,2 % rente ved å binde i 6 måneder.

Anonymkode: db0fe...91d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tror du skal overleve å betale 1% skatt på verdier over 1,7mill... Det er 3000kr. 

Finn en høyrentekonto med over 5% rente. Innskudd i bank – Finansportalen

Det er flere som har 5,3% med fastrente 6mnd, og en hadde 5,15% med to mnd oppsigelse. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hadde det vært mulig å unngå det, hadde ikke folk flyttet til Sveits.

Anonymkode: dde7c...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flytter til Sveits på grunn av skatt på arbeidende kapital i bedriften de eier for å holde de konkurransedyktig mot utenlandsk eierskap som ikke rammes av samme regelverk. Det kalles formuesskatt i media men det er ikke i nærheten av det samme prinsippet som penger på bok som det er snakk om her. 

Det finnes fond og indekser som fungerer på 2-3 år. Snakk med en forvalter så får du bedre råd enn her.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mulig ville jeg ha investert i en leilighet, lei den så ut. Da har du faktisk en ekstra inntektskilde i tillegg til verdiøkning. 
Dette er jo bare aktuelt om en ikke må selge den i løpe av kort tid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (39 minutter siden):

Om mulig ville jeg ha investert i en leilighet, lei den så ut. Da har du faktisk en ekstra inntektskilde i tillegg til verdiøkning. 

Det er stor sannsynlighet for at det ikke vil lønne seg, og det er betydelig risiko knyttet til dette. TS har lav inntekt og vil sannsynligvis snart bli singel, og da er det kanskje ikke tidspunktet for å ta risiko. 
Det er snakk om småsummer i formuesskatt her. Finn banken som gir deg best rente. La pengene stå på høyrentekonto. Du får bedre rente hvis du binder pengene, men ikke bind dem for lenge (for eksempel ett år) når forholdet er så turbulent. Maks tre måneder, for eksempel. 

Anonymkode: 7d788...551

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er stor sannsynlighet for at det ikke vil lønne seg, og det er betydelig risiko knyttet til dette. TS har lav inntekt og vil sannsynligvis snart bli singel, og da er det kanskje ikke tidspunktet for å ta risiko. 
Det er snakk om småsummer i formuesskatt her. Finn banken som gir deg best rente. La pengene stå på høyrentekonto. Du får bedre rente hvis du binder pengene, men ikke bind dem for lenge (for eksempel ett år) når forholdet er så turbulent. Maks tre måneder, for eksempel. 

Det var derfor jeg spesifikt påpekte at det bare var aktuelt om en ikke må selge på kort sikt.
Om hun kommer i en situasjon der det er sannsynlig så er det absolutt en svært god investering, om hun er/blir uføretrygdet så er en slik kapitalinntekt gull verd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har arvet ca 2 mill som nå har stått på høyrente sparekonto fra oktober i fjor. Jeg er gjeldsfri, men ikke rik forøvrig. Med en inntekt på ca 23 000 i mnd utbetalt går det akkurat rundt uten å bruke av sparepengene.

Jeg har lært at det lureste er å spare i aksjefond, men lever dessverre et turbulent samboerforhold, så dermed er det stor sjanse for at jeg vil trenge pengene før det har gått 2-3 år (prøver å holde ut så lenge som mulig for barnas skyld). Dermed tørr jeg ikke ta risken på at  sparingen kan gå i tap i løpet av denne tiden.

Syns ellers det er litt surt at jeg til tross for å ha lite å rutte med i hverdagen, må betale formuesskatt.

Så hvordan ville dere spart disse 2 millionene om det kan være dere får bruk for dem som egenkapital til bolig innen 2-3 år?

Du kan investere i en fremtidig bolig nå og lee den ut. 
Ellers ville jeg vurdert å satse på egenhånd nå, fremfor å bruke energi på å holde ut. 

Anonymkode: 5f38c...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gregarious skrev (2 timer siden):

Det er meget risikabelt, når vedkommende har 23 000 i utbetalt i måneden. Å både betale for eget bosted og i tillegg lån på en leilighet. Man skal ha flaks for å tjene noe på det nå, i tillegg er det jo stor risiko om man ikke får leid ut eller får trøbbel med leietager.

Anonymkode: db0fe...91d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

men lever dessverre et turbulent samboerforhold, så dermed er det stor sjanse for at jeg vil trenge pengene før det har gått 2-3 år (prøver å holde ut så lenge som mulig for barnas skyld).

Hvorfor dra det ut unødvendig?

Anonymkode: d22b0...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (2 timer siden):

Det var derfor jeg spesifikt påpekte at det bare var aktuelt om en ikke må selge på kort sikt.
Om hun kommer i en situasjon der det er sannsynlig så er det absolutt en svært god investering, om hun er/blir uføretrygdet så er en slik kapitalinntekt gull verd.

Selv på lang sikt er dette noe som innebærer betydelig risiko, og TS risikerer å gå i minus. Noe hun absolutt ikke har råd til. Dessuten er det snakk om samlivsbrudd innen kort tid, slik at det ER aktuelt å måtte selge på kort sikt. For hvis TS sin arv er låst i en utleiebolig, har hen ingen egenkapital. Det er snakk om noen få tusenlapper i formuesskatt - det er ikke verdt slike krumspring som det utleiebolig er. Utleiebolig krever at man har økonomi til å håndtere en plutselig og uventet regning i prisklassen flere titusener, og at boligen står tom i 3-4 måneder, eller at leietaker ikke betaler husleie og det tar måneder å få hen kastet ut. For eksempel. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eric_B skrev (4 timer siden):

Folk flytter til Sveits på grunn av skatt på arbeidende kapital i bedriften de eier for å holde de konkurransedyktig mot utenlandsk eierskap som ikke rammes av samme regelverk. Det kalles formuesskatt i media men det er ikke i nærheten av det samme prinsippet som penger på bok som det er snakk om her. 

Det finnes fond og indekser som fungerer på 2-3 år. Snakk med en forvalter så får du bedre råd enn her.

Folk flytter til Sveits i hovedsak på grunn av formuesskatt. Om kapitalen er «arbeidende» eller ikke er irrelevant. 

Kaste bort tid på å snakke med en som tror han kan slå markedet. Og tar et fett honorar for ren gjetting? Lol

Anonymkode: dde7c...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du må skatte av renteinntektene du får også.

Ved 5% rente vil du få 100.000 i renteinntekter pr år, og du må betale 22% (22.000) I skatt på dette.

Anonymkode: 8a528...034

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv på lang sikt er dette noe som innebærer betydelig risiko, og TS risikerer å gå i minus. Noe hun absolutt ikke har råd til. Dessuten er det snakk om samlivsbrudd innen kort tid, slik at det ER aktuelt å måtte selge på kort sikt. For hvis TS sin arv er låst i en utleiebolig, har hen ingen egenkapital. Det er snakk om noen få tusenlapper i formuesskatt - det er ikke verdt slike krumspring som det utleiebolig er. Utleiebolig krever at man har økonomi til å håndtere en plutselig og uventet regning i prisklassen flere titusener, og at boligen står tom i 3-4 måneder, eller at leietaker ikke betaler husleie og det tar måneder å få hen kastet ut. For eksempel. 

Igjen... det var en forutsetning om omstendigheten endrer seg slik at en IKKE trenger å selge på kort tid.
Dette er følgelig et generelt råd siden en ikke har detaljer om verken økonomi eller område en befinner seg i.

En tenker selvsagt da at en disponerer leiligheten selv om en får uventet bruk for det, så behovet på egen egenkapital er ikke relevant. 

Det er ikke sikkert det er rett for vedkommende, men og vurdere en løsning der en kjøper leilighet for så flytte inn i den selv om en del år bør uansett vurderes. Dette har overhodet ikke noe med formueskatten. 

Nå kan en leilighet i dette området koste 1.5mill eller 4mill noe som selvsagt endrer alt, men den informasjonen har ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hadde folk hørt på dette rådet om å kjøpe gull fremfor indexfond så hadde de tapt enorme summer i avkastning de siste 10-20 årene. Bare de siste 10 årene så har globale indexfond hatt 1000% avkastning, mot gull sine 100%.

I tillegg så kjøper en seg inn på lavere pris enn salgspris, dermed har en alt kjøpt seg i tap. Så kommer frakt i tillegg.

Skal en kjøpe gull/sølv kan en like gjerne kjøpe seg kunst 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...