AnonymBruker Skrevet 21. oktober #1 Del Skrevet 21. oktober Hvordan klarer dere å spare penger? Prøver men etter at alle regningene er betalt så sitter jeg igjen med 3000 kroner og da skal all mat og bensin kjøpes for dem. Er ufør. Går ikke rundt her. Anonymkode: a491d...a03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #2 Del Skrevet 21. oktober Bor du slik til at du kan kutte ut bilen? Anonymkode: 82e37...7a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #3 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bor du slik til at du kan kutte ut bilen? Anonymkode: 82e37...7a5 Bor langt utpå bygda så er avhengig av bil. Anonymkode: a491d...a03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #4 Del Skrevet 21. oktober Felles nevner for alle tråder om penger = uføre. Anonymkode: ff481...201 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #5 Del Skrevet 21. oktober Jeg fikk penger forgje uke og nå sitter jeg igjen med 2000 kroner. Kjøpt mat og mat er så dyrt pluss at bilen trenger bensin også. Får ikke kjøpt klær heller så nesten alle klærne mine er for små eller at de er hullete. Anonymkode: a491d...a03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #6 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Felles nevner for alle tråder om penger = uføre. Anonymkode: ff481...201 Ja ellers kunne jeg tatt meg ekstra jobb. Derfor jeg nevnte det for at folk ikke skulle skrive at jeg kunne ta mere jobb. Er for syk til jobb. Anonymkode: a491d...a03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #7 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja ellers kunne jeg tatt meg ekstra jobb. Derfor jeg nevnte det for at folk ikke skulle skrive at jeg kunne ta mere jobb. Er for syk til jobb. Anonymkode: a491d...a03 Okei. Anonymkode: ff481...201 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #8 Del Skrevet 21. oktober Kan du søke om noe mer støtte ifra nav? Ikke permanent, men eksempel bo støtte? Bare for å komme litt oven på i en periode Anonymkode: 9a232...8ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #9 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Bor langt utpå bygda så er avhengig av bil. Anonymkode: a491d...a03 Hva er du avhengig av bilen til? Det koster flere titalls tusen i året å ha en bil. Om du kun trenger bil innimellom vil du kunne spare mye på å kvitte deg med bilen og heller ta taxi. Anonymkode: a7b66...198 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #10 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvordan klarer dere å spare penger? Prøver men etter at alle regningene er betalt så sitter jeg igjen med 3000 kroner og da skal all mat og bensin kjøpes for dem. Er ufør. Går ikke rundt her. Anonymkode: a491d...a03 Kan anbefale sist ukes Debatten på NRK, mange gode sparetips der. Et annet tips er å bruke stemmeretten din fornuftig ved neste Stortingsvalg valg. Samtlige partier på Stortinget har sørget for at du og mange er i denne situasjonen. På tide å tenke nytt? Anonymkode: 5194d...6d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #11 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvordan klarer dere å spare penger? Prøver men etter at alle regningene er betalt så sitter jeg igjen med 3000 kroner og da skal all mat og bensin kjøpes for dem. Er ufør. Går ikke rundt her. Anonymkode: a491d...a03 Man sparer ved å leve billigere enn man tjener. Som ufør har du, kan man anta, en øvre grense for inntekt som er absolutt. I alle fall her og nå (uførhet er heldigvis ikke automatisk varig). Så da må du kutte i utgifter. Vi kan anta du har kuttet i unødvendige ting som nye klær altfor ofte, ting, nips, abonnementer, du kjøper rimelige, gjerne brukte gjenstander og bare når du faktisk behøver dem (som mobil, laptop, møbler etc). At du har sett over forsikringer etc og forhandlet ned prisen, og gjør det årlig. Når du har kuttet i det små, og det ikke hjelper, så må du over på det store. Har du bil? Har du råd til å ha bil? Bør du kutte bil? Kan du dele bil med noen? Klarer du deg med en leiebiltjeneste (egen bil er så dyrt at det ofte lønner seg)? Hvordan bor du? Bor du på flere kvadrat enn du strengt tatt behøver? Bor du vedlikeholdsfritt og nytt (slik at du om du eier ikke i fremtiden står ovenfor vedlikehold som enten vil blakke deg eller saldere verdien av huset ditt). Bor du dammen med noen? Dersom ikke - har du tatt en ordentlig vurdering på det? Du kunne feks sambo med en venn, slektning eller en rent fremmed som også behøver noen å bo med. Fordelen for deg som syk er at dere da trolig påregnelig kan klare dere hjemme lengre enn om dere bodde alene, og det er ren livskvalitet. Du må rett og slett kutte. Så enkelt er det. Du kan ikke si «slik er det, slik må det være». For slik er det fordi du har valgt at det er slik. Du kan når som helst velge på nytt. Anonymkode: 457db...1ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #12 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hvordan klarer dere å spare penger? Prøver men etter at alle regningene er betalt så sitter jeg igjen med 3000 kroner og da skal all mat og bensin kjøpes for dem. Er ufør. Går ikke rundt her. Anonymkode: a491d...a03 Det er jo svært individuelt. Arvet hytte og penger her. Betalte ned leil med 1.5 mill av arven. Har 680000 igjen. Utbetalt 27500 i trygd og alt av utgifter er 13000 i mnd. Anonymkode: 885c2...653 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #13 Del Skrevet 21. oktober Sparer nesten 8k i mnd. Er ung ufør. Har faste utgifter på 12k i mnd. Sitter da igjen med 11k. Anonymkode: 8df0c...756 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #14 Del Skrevet 22. oktober Hvor mye har dere utbetalt som uføre egentlig?? Anonymkode: 3fbf1...f67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #15 Del Skrevet 22. oktober Selg bensinbilen og kjøp elbil. Månedlig driftskostnader har dunket betraktelig. Dieselutgifter for 3000 kr mnd ble borte over natten. I følge strømregningen har jeg brukt 250 kr på lading av bil denne måneden….. lader bare hjemme, aldri på veien. Anonymkode: 5bf83...786 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #16 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selg bensinbilen og kjøp elbil. Månedlig driftskostnader har dunket betraktelig. Dieselutgifter for 3000 kr mnd ble borte over natten. I følge strømregningen har jeg brukt 250 kr på lading av bil denne måneden….. lader bare hjemme, aldri på veien. Anonymkode: 5bf83...786 Tåpelig råd. En elbillader koster min 18.000,- installert og billige elbiler der batteriet er halvveis til graven. Anonymkode: 33654...40a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #17 Del Skrevet 22. oktober Tror ikke du vil ha mitt svar. Vi sparer masse masse. Men har også to gode inntekter og stort fokus på å ha lave utgifter i forhold. PSaring = gapet mellom inntekt og utgifter. På uføre er det jo ikke utgiftene som er det største problemet, det er mangel på inntekt. Oftest. Eller en kombinasjon. Er det noe som helst du kan gjøre for å spe på inntekten? Noe hjemmefra f.eks? Har du sørget for å benytte alle eventuelle forsikringer? Slettet evt studielån? Osv. Bil...om du er uføre...hva er det du "må" gjøre da som krever å ha en bil? Fordelen om man ikke jobber er jo at man har all verden av tid... tid til å bruke have dagen på kollektiven f.eks. Selv på bygda hender det det går en og annen buss. Evt som andre sa. Kan være billigere å ta taxi til byen en gang i uka enn å ha en bil stående. Bil er en stor kostnad man virkelig bør vurdere om man må ha eller ikke.... Vi har en, vi har to barn i masse aktiviteter osv, hadde vi ikke hatt barn hadde vi ikke trengt bil. Går til toget for å pendle til jobb. Kun barna som er utløsende faktor for vår bil. Den største kostnaden pleier å være bolig. Hva betaler du for å bo? Eier du? eier du? Kan du flytte? Kan du flytte sentralt så du slipper å ha bil? Kan du gå ned i størrelse på bolig for å bo mer sentralt for samme pris? Altså, penger er ren matematikk. For å spare må du bruke mindre enn du tjener. Tjener du lite og ønsker å spare så finnes det ingen annen løsning enn å bruke enda mindre. Så enkelt er det jo. Det er ingen råd vi kan gi deg her som på magisk vis løser dette. Men bilen er den største kostnaden med unntak av bolig for de fleste. Så her er det neppe særlig mye å ta tak i annet enn endringer på bolig- og/eller bilfronten. Evt dyre uvaner som tobakk, alkohol, snop? Slik kan man jo ikke drive med om man ønsker å spare penger og har lite inntekt. Anonymkode: 22135...1e1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #18 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor mye har dere utbetalt som uføre egentlig?? Anonymkode: 3fbf1...f67 66% av tidligere inntekt. Sånn da var det besvart. Anonymkode: 4c418...bcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #19 Del Skrevet 22. oktober Vel, jeg klarer å spare penger fordi jeg har en inntekt på 750 000 i året. På ufør hadde jeg ikke klart det. Anonymkode: 5520c...224 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #20 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (12 minutter siden): 66% av tidligere inntekt. Sånn da var det besvart. Anonymkode: 4c418...bcb Og desto lavere skatt også vil jeg jo tro Anonymkode: 3fbf1...f67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå