Gå til innhold

Usikker om praksisplass fører til utnyttelse..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vel strengt tatt en gjensidig utnyttelse, du tar risikoen på å "bare" få erfaring og ikke jobb, de tar risikoen på å bruke ressurser på å lære opp deg, så drar du videre eller ikke fungerer.

Du kan si at du vil forlenge praksisperioden dersom dere er enige i at det blir ansettelse når denne er ferdig, så fremt de fortsatt er fornøyde. Du kan også møte dem på en mellomting, si at du ønsker å ansettes nå men at NAV f.eks kan gå inn med lønnstilskudd i en periode (det kan de ofte.) Alternativt så får du gå videre, men det gir deg vel ikke mer klarhet enn det du har i dag, så sånn sett har du vel mest å tape på å ikke innrette deg. I alle fall etter første periode, det er litt annet enn etter periode 2 og 3. 

Anonymkode: 90611...6d1

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bevares, så det er jeg som skal takke og bukke for at bedriften er så snill at de tar meg inn uten å lønne meg? Frekkhetens nådegave. Ser jo ganske fort hvem som er arbeidsgivere og på dems lag i tråden her. Jeg får vel trygle om forlengelse med en blomsterbukett og konfekt..

Anonymkode: c7dcd...6fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tilbake i tid en praksisplass som viste seg å være ren utnyttelse. Jeg kom meg unna ved å takke ja til ordinært arbeid med rask oppstart, så jeg flyttet og startet i jobb i løpet av tre dager.

I praksisplassen fikk jeg ikke prøvd meg på avtalt arbeid, jobbet mellom 4 og 11 timer mer i uka enn jeg skulle, hadde abslolutt ingen oppfølging, opplæring eller støtte, fikk tilbud om en 9 % stilling etter ett år (hvilket er en vits, jeg fylte en 70 % stilling uten problemer), opplevde alvorlig trakassering fra leder og utestengning når samme leder svartmalte meg til bedriftas andre ansatte. Jeg har måtte fjerne praksisen fra CV-en min da lederen har forsuret senere kolegaforhold ved å på ny gå etter meg. Jeg aner ikke hva som har blitt sagt, men har slik mistet to - tre mulige referanser i ettertid. Alt dette samtidig som NAV betalte mye for å ha meg i bedrifta og trolig betalte deler av lønna mi første året etter.

Jeg er ekstremt nervøs når jeg nå skal ut i praksis igjen og tror jeg potensielt har blitt stresskadet av denne opplevelsen. Jeg skulle ønske at jeg hadde råd som jeg selv og kunne følge som minimerte muligheten for utnyttelse, jævelskap og mobbing.

Det har jeg ikke, det jeg har i dag er asbergersdiagnose og jeg akter å skyve den fram ved enhver form for sosial friksjon, få jobbekspert på banen og sterkt understreke at jeg er handicappet på å skjønne miljøer som er bygd opp av rævsleiking, intrikate sosiale drama og lignende. Jeg er en sånn ansatt som går på jobb for å bidra faglig, si hei til et par hyggelige kolleger og så går jeg hjem.

Anonymkode: 1b90b...8cb

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bevares, så det er jeg som skal takke og bukke for at bedriften er så snill at de tar meg inn uten å lønne meg? Frekkhetens nådegave. Ser jo ganske fort hvem som er arbeidsgivere og på dems lag i tråden her. Jeg får vel trygle om forlengelse med en blomsterbukett og konfekt..

Anonymkode: c7dcd...6fd

Praksisplass er noe bedrifter går med på for å få gratis arbeidskraft, lurer deg med å si at du om du står på så kanskje du får fast stilling. Dette er dessverre vanlig, ren utnyttelse.

Svært få får jobb utfra en praksisplass, det er heller ikke noe bra å ha på en CV heller. For det er jo ikke arbeid.

Anonymkode: 68dc1...e03

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

opplevde alvorlig trakassering fra leder og utestengning når samme leder svartmalte meg til bedriftas andre ansatte. Jeg har måtte fjerne praksisen fra CV-en min da lederen har forsuret senere kolegaforhold ved å på ny gå etter meg. Jeg aner ikke hva som har blitt sagt, men har slik mistet to - tre mulige referanser i ettertid. Alt dette samtidig som NAV betalte mye for å ha meg i bedrifta og trolig betalte deler av lønna mi første året etter.

Dette høres helt vilt ut! Og skummelt hvor mye en leder kan ødelegge for deg når du ikke gir labb slik de krever.

Anonymkode: c7dcd...6fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er også godt mulig. Jeg skal prøve å få mer klarhet i det før jeg evt. ber om at det skal avsluttes. Er veldig sulten på å komme meg i fast arbeid så er derfor jeg er på og ønsker tydelighet. Jeg skjønner godt at sjefen må tenke på sin bedrifts økonomi, akkurat som jeg må tenke på meg selv først. Hvis det kun er praksis som er aktuelt så ville jeg satt pris på om de sa det så vil jeg gjøre en god jobb den resterende tiden, for så å gå videre til noe annet.

Tiden går fort. Spesielt som jobbsøkende. Så de har bedre tid en meg slik jeg ser det.

Anonymkode: c7dcd...6fd

Det er vanlig å ikke ha fast stilling i lengre perioder når du er jobbsøker. Fast jobb er ikke automatisk noe man får. Jeg ser ikke hva du har å tape på å fortsette med praksisplassen. Du kan søke andre jobber samtidig, og får du fast stilling andre steder kan du slutte i praksisplassen din.

Anonymkode: 30f32...c8b

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du får både kursing og jobberfaring kan du jo se det som at du utnytter dem. Skaff deg alt du kan få mens NAV betaler, og se etter ny jobb (om du ikke vil jobbe i den bedriften lenger) når du har nok til å være attraktiv på arbeidsmarkedet 😊

Anonymkode: dcdbe...aca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bevares, så det er jeg som skal takke og bukke for at bedriften er så snill at de tar meg inn uten å lønne meg? Frekkhetens nådegave. Ser jo ganske fort hvem som er arbeidsgivere og på dems lag i tråden her. Jeg får vel trygle om forlengelse med en blomsterbukett og konfekt..

Anonymkode: c7dcd...6fd

Ja, faktisk. Du lønnes, av NAV, som igjen betales av velferdsstaten, som er bedriftene. 

Du tror du ser det, men du gjør ikke det. Jeg går i arbeidstiltak selv, men er uenig med deg. 

Anonymkode: 90611...6d1

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Praksisplass er noe bedrifter går med på for å få gratis arbeidskraft, lurer deg med å si at du om du står på så kanskje du får fast stilling. Dette er dessverre vanlig, ren utnyttelse.

Svært få får jobb utfra en praksisplass, det er heller ikke noe bra å ha på en CV heller. For det er jo ikke arbeid.

Anonymkode: 68dc1...e03

Det står ikke på CV at det er praksis, det står ofte engasjement. Og jo, mange får arbeid etter det. 

Anonymkode: 90611...6d1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det står ikke på CV at det er praksis, det står ofte engasjement. Og jo, mange får arbeid etter det. 

Anonymkode: 90611...6d1

Mange får ikke det.

Anonymkode: 68dc1...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Bevares, så det er jeg som skal takke og bukke for at bedriften er så snill at de tar meg inn uten å lønne meg? Frekkhetens nådegave. Ser jo ganske fort hvem som er arbeidsgivere og på dems lag i tråden her. Jeg får vel trygle om forlengelse med en blomsterbukett og konfekt..

Anonymkode: c7dcd...6fd

Du bør være glad for praksis, ja. Mange bedrifter tar ikke inn praksisplasser fordi det er mye arbeid med å følge opp både nav og den som er ansatt - det er nok få som tilfører en bedrift betydelig lønnsomhet i en praksisplass. Der jeg jobber henvender Nav seg ofte fordi folk ønsker praksisplass, men etter flere erfaringer med dette sier vi nei - vi har rett og slett ikke kapasitet til dette, fordi det tar mer ressurser enn det tilfører. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga klar beskjed til både NAV og tiltaksarrangør at jeg ikke godtar praksisplass ett sted fast jobb ikke er en mulighet. Dette var de enig i.

Allikevel ble jeg plassert i en bedrift som ikke hadde økonomi til noe fast jobb. Da jeg fikk høre det, så sluttet jeg på dagen.

Endte til sist opp med 100% ufør da det er vanskelig å finne arbeidsgiver som kan tilrettelegge for min helse.

Anonymkode: 5d02c...97c

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Bevares, så det er jeg som skal takke og bukke for at bedriften er så snill at de tar meg inn uten å lønne meg? Frekkhetens nådegave. Ser jo ganske fort hvem som er arbeidsgivere og på dems lag i tråden her. Jeg får vel trygle om forlengelse med en blomsterbukett og konfekt..

Anonymkode: c7dcd...6fd

Det er ingen som har sagt noe av det du sier her og jeg forstår ikke hvorfor du er så sinna.

Siden du føler at du blir utnyttet, hvorfor avslutter du ikke bare praksisen og skaffer deg en jobb på egenhånd?

Anonymkode: 94298...e6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har vel fått denne plassen fordi du ikke har klart skaffe deg jobb på ordinært vis. Da synes jeg jo du skal være fornøyd med å ha fått plass. Hva er alternativet? Dersom du klarer skaffe jobb selv, er jo ingenting bedre. Men hvis ikke, er det jo bedre å ha denne plassen enn ingenting. 
Men utnyttelse av arbeidstakere som nevnes ellers her, er selvsagt ikke greit uansett.,

Anonymkode: 7502b...2cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det koster bedrifter så meget å ta inn folk i arbeidspraksis, hvorfor ta de seg da tid og råd til å gjøre dette? Er det ren og skjær godhet og "samfunnsplikt"?

Anonymkode: c7dcd...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikkje sikkert arbeidsgiver utnyttar deg sjølv om du ikkje kan få fast stilling der. Mange bedrifter stiller berre med slike praksisplassar for å "være greie" men har ikkje verken råd til eller behov for nye ansatte. Forrige arbeidsplassen min for eksempel var ein liten matbutikk, og etter fleire spørsmål frå nav pga mangel på praksisplassar gjekk sjefen min med på å ha ein person der på arbeidstrening men med beskjed om at det ikkje var faste stillingar å få.

At arbeidsgivaren din seier han ynskjer at du fortsetter og at det er håp ville eg valgt å stole på. Kanskje har dei planar om å ansette fleire på sikt og du verkar som ein god kandidat, kanskje veit han at det er nokon som skal slutte om ei stund og han vurderar deg for stillinga osv. Fins mange andre alternativ enn at han utnyttar deg.

Og jo, sjølv om du er flink i jobben så gir slike ting meirarbeid for arbeidsplassen. Det er meir bak kulissane enn berre det du sjølv ser :) Så gi ditt beste og søk jobbar medan du fortsetter der, og er du heldig så får du jobb der til slutt!

Anonymkode: 51e3e...ca4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De vi har hatt via NAV-tiltak har i alle fall krevd ekstremt mye oppfølgning og hatt lav selvinnsikt, dessverre. Så det kan godt tenkes at de selv tenkte at de gjorde en god jobb og ikke trengte særlig oppfølgning.

Det hjelper ikke at de er "gratis" når de krever mer av oss enn de yter. Vi gjør det for å ta vårt samfunnsansvar, ikke for å få gratis arbeidskraft! 

Det er jo en grunn til at du er i NAV-tiltak, TS. Jeg forstår heller ikke hva alternativet er. 

Anonymkode: 7b4c2...3ed

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvis det koster bedrifter så meget å ta inn folk i arbeidspraksis, hvorfor ta de seg da tid og råd til å gjøre dette? Er det ren og skjær godhet og "samfunnsplikt"?

Anonymkode: c7dcd...6fd

Noen gjør det for samfunnsplikt, noen for godhet, og noen fordi de kanskje treffer gullfuglen og får en ansatt.

Det at bedriften er fornøyd med vedkommende betyr ikke at det er økonomisk lønnsomt å ha vedkommende ansatt. Man kan være blid og trivelig og gjøre oppgaver fint, uten at man produserer noe som gir inntekt. 

Det koster å følge opp ansatte, også praksiskandidater. Det koster i tid (tid er penger,) møter, vurderinger, oppfølging, uavklart sykefravær, mer opplegg rundt arbeidsoppgaver osv. Det er en grunn til at man kommer i praksis, man er ikke selvgående og top noch fra dag 1. 

Anonymkode: 90611...6d1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS, dersom du er selvgående uten behov for opplæring (du sier du ikke bruker ressurser,) jobber godt og er på ordinært nivå, det vil si stabil fraværsmessig og på nivå med ordinære ansatte på det jevne, da vil du vel være ferdig avklart med arbeidsevne? I så fall kan du jo få med deg attest fra praksisplassen din og søke ordinært arbeid?
 

Dersom du ikke kan søke ordinært arbeid, så er det jo fordi du trenger noe, som igjen gjenspeiler hvorfor det er litt risky å ansette deg.. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 90611...6d1

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men TS, dersom du er selvgående uten behov for opplæring (du sier du ikke bruker ressurser,) jobber godt og er på ordinært nivå, det vil si stabil fraværsmessig og på nivå med ordinære ansatte på det jevne, da vil du vel være ferdig avklart med arbeidsevne? I så fall kan du jo få med deg attest fra praksisplassen din og søke ordinært arbeid?
 

Dersom du ikke kan søke ordinært arbeid, så er det jo fordi du trenger noe, som igjen gjenspeiler hvorfor det er litt risky å ansette deg.. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 90611...6d1

Jada, er bare å bøye hodet. Andre fine oppfordringer mens du er i gang? Er så mye gode vibber fra deg at må jo håpe at det er mer å få.

Anonymkode: c7dcd...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...