Gå til innhold

Legging av 2-åringer tar 2 timer…

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

I en lang periode kunne vi lese en bok, si god natt og gå ut. Så lå hun og snakket litt med seg selv før hun sovnet. De siste ukene har det snudd helt. Med en gang hun merker at vi skal gå begynner hun å gråte noe voldsomt. Vi har sittet inne hos henne til hun sovner men det har tatt 2+ timer… hun ligger stort sett fint. Virker som at hun prøver å sove men hun sovner ikke likevel.. trenger noen gode råd her for nå er vi ganske lei… hun sover på eget rom, og sover 1-1,5 time på dagtid.. usikker på hvorfor det plutselig har snudd sånn med leggingen

Anonymkode: f1bf4...42d

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kutt ned på sovingen på dagtid til maks 30 min 😊

Anonymkode: 136f9...783

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kort ned soving på dagtid, max 30 min. hun er jo tydelig ikke trøtt nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi skal kutte ned på hvilen. Trenger mer tips ift fremgangsmåte mtp å kunne gå ut av rommet når hun skal legge seg.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I en lang periode kunne vi lese en bok, si god natt og gå ut. Så lå hun og snakket litt med seg selv før hun sovnet. De siste ukene har det snudd helt. Med en gang hun merker at vi skal gå begynner hun å gråte noe voldsomt. Vi har sittet inne hos henne til hun sovner men det har tatt 2+ timer… hun ligger stort sett fint. Virker som at hun prøver å sove men hun sovner ikke likevel.. trenger noen gode råd her for nå er vi ganske lei… hun sover på eget rom, og sover 1-1,5 time på dagtid.. usikker på hvorfor det plutselig har snudd sånn med leggingen

Det gjör ingenting at hun gråter? hun protesterer bare. Dere gjör dere selv en björnetjeneste når dere lar henne styre dere. Dere må holde på rutinene. Hun tester!

Anonymkode: e7871...b18

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

HVor lenge gråter hun når dere går ut da? Vi har en som alltid gråter, men det er snakk om max 2-3 minutter, så legger han seg ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en fase. Vær bestemt, vennligst, men ikke la barnet tulle for mye. 

Anonymkode: a6dee...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det gjör ingenting at hun gråter? hun protesterer bare. Dere gjör dere selv en björnetjeneste når dere lar henne styre dere. Dere må holde på rutinene. Hun tester!

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

HVor lenge gråter hun når dere går ut da? Vi har en som alltid gråter, men det er snakk om max 2-3 minutter, så legger han seg ned. 

Vet ikke hvor lenge hun gråter, har aldri stått i det for jeg får så vondt av henne🙈 hun gråter så hun blir lilla i ansiktet og nesten slutter å puste. Altså helt alvorlig. Gråten er så intens at hun i perioder ikke puster😅 hun har også grått så mye at hun begynte å brekke seg. Derfor har jeg alltid gått inn igjen til henne med en gang fordi alt inni meg forteller meg at det er feil å ikke være der for henne

• Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går ikke fra et gråtende barn. Ferdig snakka. Hører noen sier det men det er hårreisende. Barn gråter fordi det trenger noe. Å bli ignorert gjør barnet bare mer usikkert og lærer det at det ikke blir lyttet til om det trenger noe. Uansett det høres ut som dere har vært veldig heldige før med leggingen ,men skjønner 2 timer er i lengste laget. Det første jeg ville forsøkt er å kutte ned på sovingen på dagtid. 

Anonymkode: 92d7c...f39

• Liker 7
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun tester. Gå ut, og gå inn igjen etter et par minutter. Trygg henne på at dere er der, si god natt og gå ut igjen. En 2-åring er ikke en baby lenger :) 

Forøvrig drev vi og la kl 18:30 og det ble krøll et par timer. Flyttet rett og slett leggetiden til kl 20 og fikk en ny verden! 

Anonymkode: 1cc27...697

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sitte på en stol ved siden av sengen, og så flytte seg litt og litt lenger vekk dag for dag? Vi sitter på en krakk rett utenfor rommet et par minutter før vår 2 åring sovner. Sier ingenting, bare sitter der. Det hender hun spør etter meg, og da kan jeg bare kikke inn og si "jeg er her", og så er hun fornøyd med det. Ellers må jeg ikke gi henne for mye oppmerksomhet, da blir hun bare gira 😅 Trikset her er å være mest mulig kjedelig.

Ellers hadde vi også full fest en periode ved leggetid. Løste seg ved å kutte dagduppen, nå går leggingen på 5 min. Hvis hun er veldig trøtt en dag får hun sove max 30 min på dagen. 

Anonymkode: 585a6...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man går ikke fra et gråtende barn. Ferdig snakka. Hører noen sier det men det er hårreisende. Barn gråter fordi det trenger noe. Å bli ignorert gjør barnet bare mer usikkert og lærer det at det ikke blir lyttet til om det trenger noe. Uansett det høres ut som dere har vært veldig heldige før med leggingen ,men skjønner 2 timer er i lengste laget. Det første jeg ville forsøkt er å kutte ned på sovingen på dagtid. 

Anonymkode: 92d7c...f39

Ikke alltid. Ferdig snakka. 

Anonymkode: fad36...b14

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler sånn med deg! Min er "bare" 20 mnd, men vi har hatt en heftig periode med legging selv. Men så har vi gjort flere tiltak som nå har gjort at det er smertefritt. 

Først og fremst, noen kaller meg svak og andre hønemor, men jeg lar ikke barnet mitt gråte alene. Klaging er noe annet, og hører jeg ikke forskjellen så antar jeg at barnet gråter og reagerer deretter. 

-Vi kuttet ned fra 2 timer dag soving til 1 time. 

-Satte opp en fast strengt rutine. 18:30, denne type grøt. 18:45, pysjamas og tannpuss. 18:55 samme nattaboken som alltid. 19:00 samme nattasang som alltid mens ungen legges i seng og lys skrus av. Sitter på sengen og synger resten etterpå.  19:02, sier jeg/pappan "natta natta lille Ole, mamma og pappa elsker deg. Sov godt.. og når vi sier "sov godt" står vi halvveis ute av døren og lukker den etterpå. 

Klaging er greit i 5 minutter om gangen uten at vi går inn. Men vi startet på 15 sekunder. Så 30 sekunder. Så 45, osv... Tar tiden 

Om natten er det eget rom. Vi våknet om barnet våkner og går rett inn. Gir tutt og går ut. Ferdig. barnet sovner igjen . 

Tok kanskje 17 dager med hele tilvenningen. Men som sagt, jeg lar ikke barnet gråte så da tar det gjerne litt lenger tid.

Anonymkode: 1c13d...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når legges hun da? Siden hun ikke sovner, men faktisk ligger der , kanskje hun ikke er trett nok? 

Har dere prøvd å legge en halvtime-time seinere?

Anonymkode: 222ec...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klarte heller ikke stå i det med vår, føltes helt feil og problemet var rett pg slett at han ikke var trøtt. Så kuttet ut dagsovingen. Nå sovner han jo på 30 min maks og den tiden er bare koselig å bruke sammen med han på rommet. 

Anonymkode: a2374...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter fremdeles inne med min som blir 3 på nyåret. Tenker det er helt normalt og vanlig.

Legging tar 1-1,5 timer fra vi er i senga til hun har sovnet, inkludert 15 minutter lesing av bok. En sjelden gang lenger eller kortere.

Vi kuttet dupp til 1 time det hjalp litt. Ser alle sier "kutt dupp!" i alle sånne tråder men jeg synes det er viktig å huske at mange 2-åringer trenger den duppen, spesielt i barnehagen! Og at man skal tenke også litt på hvordan barnet har det gjennom dagen ikke bare på at leggetid skal gå kjapt. Mange anbefaler ikke å la dem sove kun 30 minutter da de blir veldig trøtte av å bli vekket midt i søvnfasen.

Når legger dere på kvelden? Ser på eget barn, alle vi kjenner med barn på samme alder og i tråder jeg har lest på nett og termingruppe at det er veldig vanlig med litt senere leggetid/sovne-tid en periode når barna er 2 år og fremdeles trenger dagdupp men da ikke sovner klokka 1830-19 lenger som mange kanskje gjorde før. Vår sovner vanligvis rundt 20 men ofte nærmere 2030. Iblant senere.

Anonymkode: 92680...dd3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ja vi skal kutte ned på hvilen. Trenger mer tips ift fremgangsmåte mtp å kunne gå ut av rommet når hun skal legge seg.😊

Èn ting av ganga 🙂 Kort ned på hvilen, og når det er helt i boks og tilvent, så kan dere tenke på nye leggerutiner. Det er viktig å ikke gape over for mye, da får man det ikke alltid til og alt går skeis, kveldene blir lenger og lenger, motet daler, utmattelsen kommer snikende... 

Anonymkode: 80cf6...139

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg sitter fremdeles inne med min som blir 3 på nyåret. Tenker det er helt normalt og vanlig.

Legging tar 1-1,5 timer fra vi er i senga til hun har sovnet, inkludert 15 minutter lesing av bok. En sjelden gang lenger eller kortere.

Vi kuttet dupp til 1 time det hjalp litt. Ser alle sier "kutt dupp!" i alle sånne tråder men jeg synes det er viktig å huske at mange 2-åringer trenger den duppen, spesielt i barnehagen! Og at man skal tenke også litt på hvordan barnet har det gjennom dagen ikke bare på at leggetid skal gå kjapt. Mange anbefaler ikke å la dem sove kun 30 minutter da de blir veldig trøtte av å bli vekket midt i søvnfasen.

Når legger dere på kvelden? Ser på eget barn, alle vi kjenner med barn på samme alder og i tråder jeg har lest på nett og termingruppe at det er veldig vanlig med litt senere leggetid/sovne-tid en periode når barna er 2 år og fremdeles trenger dagdupp men da ikke sovner klokka 1830-19 lenger som mange kanskje gjorde før. Vår sovner vanligvis rundt 20 men ofte nærmere 2030. Iblant senere.

20:30 senere du liksom! 🤣 For oss så var det full rulle til kl 23. og hvis ts holder på i to timer så tipper jeg klokka blir minst 21. 20:30 ville vært som en drøm for oss i den perioden i alle fall. 

Anonymkode: a2374...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Når legges hun da? Siden hun ikke sovner, men faktisk ligger der , kanskje hun ikke er trett nok? 

Har dere prøvd å legge en halvtime-time seinere?

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hun legges ca kl 19. i kveld brukte vi 3 timer, så hun sovnet ikke før nærmere kl 22. hele kvelden går dermed til legging og det er veldig slitsomt. Til gjengjeld så sover hun stort sett gjennom natta da. Og på morgenen ligger hun ofte i senga å leker med bamsene sine før hun roper på meg, så da er det helt ok å være der inne alene😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg forsøkt å legge henne kl 20.

i den alderen når de fortsatt har behov for en lur på dagtid, så blir ofte leggetiden på kvelden noe senere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...