AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #61 Del Skrevet 22. oktober 2024 Jeg fikk akutt time i dag. Skrev søknad og sendte den, men legen min trodde ikke den går igjennom med tanke på at jeg er i uke 16 (tror vi) i dag, men også fordi det ikke er noe annen grunn enn manglende utdanning som begrunnelse. Har også familie og venner som hadde hjulpet meg. Hun var veldig postitivt å synes jeg bør beholde. Syns det er litt rart, men hun prøver vel bare å støtte. Krysser uansett fingrene for at den blir godkjent! Barnefar ble med, han støtter valget mitt, men er mere for å beholde barnet. Anonymkode: 91f72...38d 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 22. oktober 2024 #62 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg er en jente på 26år. Studerer vernepleier første året. Oppdaget for 2 dager siden at jeg er gravid i uke 15. Faren studerer også, vi er sånn halvveis sammen, dette er ikke planlagt. Har ikke sagt det til han ennå, er veldig i tvil på hva jeg skal gjøre. Er ellers frisk både fysisk og psykiske, så eneste som stopper meg er manglende utdanning. Tror dere jeg får abort søknad igjennom? Man kan vel søke til uke 18! Anonymkode: 91f72...38d Du kan søke, men da må du vel gjennom nemnd. Det er din avgjørelse, men du burde jo likevel informere faren! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 22. oktober 2024 #63 Del Skrevet 22. oktober 2024 Jeg håper du får hjelp og støtte, TS, og at du klarer å se forbi sinnainnleggene her. Jeg har også gravlagt et barn, det betyr ikke at livet har en fasit. Å ikke dømme andre for deres valg er grunnleggende i møte med andre mennesker. 4 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #64 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er sjelden man kjenner "spark" så tidlig 🙄. Førstegangsgravide kjenner som regel spark rundt 22+ Uke 15 er heller ikke senabort. Og nei, det er ikke kjempefint å få barn som student. Er student selv med 2 barn. Om man har muligheten, så er det beste å vente til livet er mer stabilt. Anonymkode: d98f9...b39 Har kjent spark så tidlig med begge mine og vet om flere andre som også har gjort det. Derfor skrev jeg at "mange kjenner spark så tidlig". Det er synd at du ikke synes det er fint å være studentmamma. Det er naturligvis subjektivt hvordan ting oppleves. Jeg syntes selv det var tøft økonomisk, men med å jobbe og stå på, så ble det en master tilslutt. Tiden jeg hadde til barnet som student, var noe helt annet enn i arbeidslivet. Det vet jeg at mange andre også sier. Flere på mitt studie fikk barn underveis (ca. halvparten av oss hadde eller fikk barn i løpet av studietiden), noe de fleste fikk til å fungere utmerket. Det er kanskje studieavhengig, men min og mange andres opplevelse er at det er fint tross alt. Anonymkode: ebdf8...e85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #65 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk akutt time i dag. Skrev søknad og sendte den, men legen min trodde ikke den går igjennom med tanke på at jeg er i uke 16 (tror vi) i dag, men også fordi det ikke er noe annen grunn enn manglende utdanning som begrunnelse. Har også familie og venner som hadde hjulpet meg. Hun var veldig postitivt å synes jeg bør beholde. Syns det er litt rart, men hun prøver vel bare å støtte. Krysser uansett fingrene for at den blir godkjent! Barnefar ble med, han støtter valget mitt, men er mere for å beholde barnet. Anonymkode: 91f72...38d Jeg beklager, men jeg sliter med å tro på at fastlegen din har funnet ut på dagen hvor langt du er på vei, uten at fosteret er målt på ultralyd. Hvordan skulle det ha gått seg til? Det eneste fastlegen kan ta utgangspunkt i, er menstermin, og den er ikke akkurat særlig pålitelig. De fleste får en annen termindato når de tar UL enn menstermin. Anonymkode: ccfdd...b32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #66 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg beklager, men jeg sliter med å tro på at fastlegen din har funnet ut på dagen hvor langt du er på vei, uten at fosteret er målt på ultralyd. Hvordan skulle det ha gått seg til? Det eneste fastlegen kan ta utgangspunkt i, er menstermin, og den er ikke akkurat særlig pålitelig. De fleste får en annen termindato når de tar UL enn menstermin. Anonymkode: ccfdd...b32 Det tok jeg på fredag. Viste ikke da jeg var gravid, var hos gynekolog av andre årsaker. Fikk da vite at jeg var i ca uke 15. Ut i fra mensen og ultralydene så jeg i uke 16 nå. Anonymkode: 91f72...38d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 22. oktober 2024 #67 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hørt om ultralyd? Anonymkode: d5d0a...1db Ultralyd er i uke 11-13 og 18-20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #68 Del Skrevet 22. oktober 2024 Sefanja skrev (2 minutter siden): Ultralyd er i uke 11-13 og 18-20 Privat kan kan man ta ultralyd når som helst i svangerskapet Anonymkode: 2a8d1...d4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #69 Del Skrevet 22. oktober 2024 Jeg tenker at et barn som ikke er ønsket noen ganger kan ha «bedre av» å ikke bli født. Men man bør også være klar over at så sen abort blir en minifødsel og at man kanskje (men slett ikke sikkert) kan reagere sterkere enn man tror. Støtter deg jeg, barnet vil bli satt med på minnelund sammen med andre små. Anonymkode: 52ec5...4a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #70 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke et barn på 15 år det er prat om det er et foster som nærmest er å regne som en parasitt inntil det kan overleve selv uten hjelp. Altså på grensen til uke 23-24 uten å bli helt grønnsak. Anonymkode: fc178...28b Kan en baby på 1 år overleve selv uten hjelp? Anonymkode: 837cc...f24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 22. oktober 2024 #71 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Privat kan kan man ta ultralyd når som helst i svangerskapet Anonymkode: 2a8d1...d4c Men man vet ikke om det er trygt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #72 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det tok jeg på fredag. Viste ikke da jeg var gravid, var hos gynekolog av andre årsaker. Fikk da vite at jeg var i ca uke 15. Ut i fra mensen og ultralydene så jeg i uke 16 nå. Anonymkode: 91f72...38d I hovedinnlegget som du skreiv i går, skriver du at du oppdaget du var gravid for 2 dager siden. Altså på lørdag. I tillegg er det prosedyre at kvinner skal henvises til forundersøkelse for terminfastsettelse. Hvis gynekologen som tok ultralyden (av andre årsaker) ikke da henviste deg til en ultralyd hos noen på sykehuset som faktisk kan fastsette en termin mer enn "ca uke 15" er jo dette veldig merkelig, og ikke minst kritikkverdig av gynekologen hvis du ikke troller. Det er i tillegg veldig kritikkverdig av denne gynekologen å ikke ha skrevet begjæring om svangerskapsavbrudd allerede på fredag da du hadde time (dagen før du fant ut at du var gravid?) og informert deg om prosessen videre, siden du allerede da tenkte du ville ta abort. Så du får tydeligvis ingen informasjon fra gynekologen om dette, du blir ikke henvist videre, og du må derfor spørre kvinneguiden om vi tror du får aborten innvilget. Dette har gjort at det plutselig har tatt en uke fra du først tok ultralyden til du har time i nemd. Gynekologen har derfor brutt loven ved å ikke sende begjæring om svangerskapsavbrudd når du ønsket dette allerede forrige fredag. I lov om svangerskapsavbrudd § 7 heter det bl.a.: «Kan inngrepet ikke foretas før utgangen av tolvte svangerskapsuke, skal legen (…) straks sende begjæringen sammen med en skriftlig utredning om de grunner kvinnen anfører og de observasjoner som er gjort til nemnd (…)» Anonymkode: ccfdd...b32 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 22. oktober 2024 #73 Del Skrevet 22. oktober 2024 Ryddet for brukerangrep og krenkende innlegg, og svar til det. _popcorn_, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #74 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan en baby på 1 år overleve selv uten hjelp? Anonymkode: 837cc...f24 Ja, den greier å puste av egen maskin. Det er en forskjell på det og et foster i uke 15. Anonymkode: afaa5...c8f 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #75 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 22.18): Hadde jeg ikke hørt om ultralyd, så måtte jeg ha levd under en stein, og ikke hatt tilgang til internettet. TS får heller ikke ultralyd i løpet av to dager, selv ikke i det private. Les de andre kommentaren mine, du. Anonymkode: 66b25...c3a Så utrolig merkelig at jeg fikk ultralyd to timer etter legen min ringte for å si jeg var gravid da…. I det offentlige 😂 jeg var usikker på hvor langt på vei så derfor fikk jeg ul. Anonymkode: c10ba...b9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet 23. oktober 2024 #76 Del Skrevet 23. oktober 2024 Å få barn under studier er det jo heldigvis gunstige økonomiske ordninger for. Syns abort så sent i svangerskapet bør være forbeholdt dem med sykt foster eller om man feks har tatt medisiner som kan skade fosteret. Voksne mennesker må jo ta konsekvensene av sine valg. Å ha sex er i de fleste tilfeller et ganske bevisst valg. Nå har det valget fått en ganske naturlig konsekvens.. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #77 Del Skrevet 23. oktober 2024 Ei jeg kjenner fikk invilget abort i uke 18. Hun måtte kjempe og lyve for å få det. Anonymkode: 17acf...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #78 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 22.19): Du kan søke, nemnden er der for å se at du er sikker og er ikke under tvang. som 3 barns mor vil jeg si: ikke gjør det, du klarer begge deler, omgjort til fødselstipend får du og, far og. du er jo 26 og ikke 17 liksom, så du er jo ikke så ung. Anonymkode: 51d7f...948 Så ekkel du er, som presser noen du ikke kjenner til p beholde et barn. Folk med slike holdninger og tanker håper jeg er i kontakt med barnevernet og stiller sitt hus og kjærlighet til disposisjon for alle de barna som ikke har det bra. Ja, for om man kan be andre ta til seg barn, bør man være åpen for å faktisk ta over om det går galt... Skule ønske alle mødrene som svarer fordi de ser for seg sine egne unger, tok litt tid på å sette seg inn i hvordan mange uønskede barn faktisk har det. Hvis det er bedre enne abort, er man en barnemishandler. Anonymkode: 1d6e0...e28 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 23. oktober 2024 #79 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 16.58): Jeg er en jente på 26år. Studerer vernepleier første året. Oppdaget for 2 dager siden at jeg er gravid i uke 15. Faren studerer også, vi er sånn halvveis sammen, dette er ikke planlagt. Har ikke sagt det til han ennå, er veldig i tvil på hva jeg skal gjøre. Er ellers frisk både fysisk og psykiske, så eneste som stopper meg er manglende utdanning. Tror dere jeg får abort søknad igjennom? Man kan vel søke til uke 18! Anonymkode: 91f72...38d Er vel lov å søke. Vet ikke hvor strengt det er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 23. oktober 2024 #80 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 21.37): Nei, det kan du ikke leve med. Anonymkode: 95161...8f2 Det er da ikke opp til deg å avgjøre hva et annet menneske kan leve med og ikke!! 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå