Gå til innhold

Gravid i uke 15, er det greit å søke om abort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du kan søke, nemnden er der for å se at du er sikker og er ikke under tvang.

som 3 barns mor vil jeg si: ikke gjør det, du klarer begge deler, omgjort til fødselstipend får du og, far og.

du er jo 26 og ikke 17 liksom, så du er jo ikke så ung.

Anonymkode: 51d7f...948

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Oi du er ikke 16 men 26…

..Sett deg ordentlig inn i hva dette vil innebære for deg psykisk først! Lykke til 

Anonymkode: 57edb...29e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være det eneste barnet du får.

Anonymkode: 95161...8f2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan merka du ikke noe før?

Anonymkode: 89bff...304

Det finnes det mange grunner til. Jeg f.eks oppdaget at jeg var gravid i uke 14. Gikk på p-piller som jeg utsatte mensen med. Ingen symptomer eller tegn til noe som helst. Fikk litt mage i uke 30 liksom. 

Anonymkode: 54577...665

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk innvilget i uke 15, er samboer med «barnefar» og begge i full jobb. Men vi kjente at vi ikke var klare for dette enda. Begge over 30. Gikk helt fint og null vanskelige spørsmål.

Anonymkode: 1d566...c34

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ab mener nok at folk flest forbinder en abort med en litt sterk og vondt blødning, som en litt stor mens, men ikke noe mer. Mens hvis man tar abort i uke 15 så er opplevelsen nærmere en fødsel enn en abort/blødning, fordi barnet nå er så stort at man må få rier og presse det ut, på samme måte som i en fødsel. 

Anonymkode: ae4ae...b26

Ah skjønner. Det gir mening.

Jeg tenkte bare på tallene og ikke opplevelsen av det.

Anonymkode: c54b9...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du lyst å bli alenemor så beholder du det, har du lyst å først være i ett stabilt forhold og være ferdig med studier uten alt for mye ekstra så tar du abort. 

Får du ikke godkjent av nemd er det noe seriøst galt med politikken i Norge. 

Anonymkode: 310fa...755

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nåja, når en tung stoffmisbruker ikke får innvilget abort i uke 14, så ser jeg ingen grunn til at en student på 26. år skal få innvilget abort i uke 15. 

Forresten hvordan vet hun at hun er i uke 15. når hun oppdaget for 2 dager siden at hun er gravid? 
Mine tanker her er at ts har laget en trolletråd, her er for mye som ikke henger på greip.

Anonymkode: 66b25...c3a

Jeg var hos legen i går, hun sjekket og fant at jeg er i uke 15. Har ny time i onsdag. 

Anonymkode: 91f72...38d

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hadde jeg ikke hørt om ultralyd, så måtte jeg ha levd under en stein, og ikke hatt tilgang til internettet. 
TS får heller ikke ultralyd i løpet av to dager, selv ikke i det private. 
Les de andre kommentaren mine, du. 

Jeg fikk ultralyd på dagen på Oslo City legesenter (privat). Sikkert andre private som kan tilby det og. Eventuelt husker hun første dag i siste menstruasjon og har derfor regnet seg til 15 uker. 

Anonymkode: 2a8d1...d4c

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er en jente på 26år. Studerer vernepleier første året. Oppdaget for 2 dager siden at jeg er gravid i uke 15. Faren studerer også, vi er sånn halvveis sammen, dette er ikke planlagt. Har ikke sagt det til han ennå, er veldig i tvil på hva jeg skal gjøre. Er ellers frisk både fysisk og psykiske, så eneste som stopper meg er manglende utdanning. 

Tror dere jeg får abort søknad igjennom? Man kan vel søke til uke 18!

Anonymkode: 91f72...38d

Nei det tror jeg ikke. 

Anonymkode: 0fcac...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I uke 15-16 begynner man ofte å kjenne spark og man ser tydelig at det er et lite menneske. Dette er noe mange som tar senabort finner svært vanskelig, for man må faktisk føde fosteret. Hadde personlig aldri klart å gjennomføre noe slikt på et friskt foster. 

Skjønner at tidspunktet er uheldig, men det er kjempe fint å få barn som student. Det gjorde jeg og det gikk veldig fint. Universitetetene legger til rette og det finnes ordninger som gjør at man klarer seg greit økonomisk. 

Det er selvfølgelig ditt valg til syvende og sist. Du skal jo leve med valget og avgjørelsen. Jeg håper du tenker nøye over valget. 

Anonymkode: ebdf8...e85

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor i all verden har du ventet så lenge??? Du kan ta permisjon fra studier. Studenter med barn har masse goder. 

Anonymkode: 3b512...83c

Ja, du kan. Men å fortsette studier med småbarn er hardt mtp søvnmangel og lite egentid. 

Jeg var (er) i hvertfall helt avhengig av hjelp fra familie (barnepass) slik at jeg får gjort noe som helst.

Kommer nok også veldig an på vanskelighetsgraden på studiet. 

Anonymkode: d98f9...b39

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

I uke 15-16 begynner man ofte å kjenne spark og man ser tydelig at det er et lite menneske. Dette er noe mange som tar senabort finner svært vanskelig, for man må faktisk føde fosteret. Hadde personlig aldri klart å gjennomføre noe slikt på et friskt foster. 

Skjønner at tidspunktet er uheldig, men det er kjempe fint å få barn som student. Det gjorde jeg og det gikk veldig fint. Universitetetene legger til rette og det finnes ordninger som gjør at man klarer seg greit økonomisk. 

Det er selvfølgelig ditt valg til syvende og sist. Du skal jo leve med valget og avgjørelsen. Jeg håper du tenker nøye over valget. 

Anonymkode: ebdf8...e85

Det er sjelden man kjenner "spark" så tidlig 🙄. Førstegangsgravide kjenner som regel spark rundt 22+

Uke 15 er heller ikke senabort. 

Og nei, det er ikke kjempefint å få barn som student. Er student selv med 2 barn. Om man har muligheten, så er det beste å vente til livet er mer stabilt. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er sjelden man kjenner "spark" så tidlig 🙄. Førstegangsgravide kjenner som regel spark rundt 22+

Og nei, det er ikke kjempefint å få barn som student. Er student selv med 2 barn. Om man har muligheten, så er det beste å vente til livet er mer stabilt. 

Jeg kjente spark (og ikke bare i hermetegn) rundt den tiden, og samboer kjente sparkene utenpå magen i uke 16, så absolutt ingen innbilning der ;) Jeg er førstegangs, så. 

Anonymkode: ccfdd...b32

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stor sjans for at det innvilges, men et 15-16 ukers foster er faktisk stort å få ut og vil kunne gi en større psykisk bivirkning enn du tror. Det er ikke for å skremme deg, men det er lurt å være forberedt på det i ettertid. 

Å få barn som student er helt kurant økonomisk og praktisk. Ja, du mister noen fester og enkelte eksamensperioder blir preget av søvnmangel, men du får så mye mer enn du gir. 

Snakk med barnefar asap om du ikke alt har gjort det, og ring sykehuset så raskt som mulig. Det kan være ventetid på å komme inn. 

Lykke til!

Anonymkode: b9fc9...50c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vernepleier er ikke akkurat det vanskeligste studiet å komme igjennom, selv med baby.

Anonymkode: 63a49...e1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du får det innvilget, søknaden er en formalitet så om du ønsker abort så får du det.

Er og mulig å ta abort i Sverige til uke 18 og i England til uke 24.

Anonymkode: fc178...28b

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja du kan søke og vil sannsynligvis få det innvilget. Amathea kan være en fin plass hvor du får god støtte. Gjør det som er rett for deg, de fleste som tar abort angrer ikke. 
❤️

Anonymkode: a9687...f93

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er i uke 15 og har kjent spark og bevegelse flere ganger. Er førstegangs. Såvidt meg bekjent er det vanlig å begynne å kjenne rundt uke 16, men ikke uvanlig om det skulle ta lenger tid.

Anonymkode: e9502...8b9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nåja, når en tung stoffmisbruker ikke får innvilget abort i uke 14, så ser jeg ingen grunn til at en student på 26. år skal få innvilget abort i uke 15. 

Sitter du og dikter opp ting, eller er dette en førti år gammel historie? 

Uansett er det uredelig å skrive ting som ikke stemmer, for å forsøke å ta motet fra TS.

Anonymkode: 0b8ea...cd0

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...