Gå til innhold

Gravid i uke 15, er det greit å søke om abort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mer enn morens liv og helse som blir tatt hensyn til. Også omstendigheter kan ha mye å si for utfallet. Ikke at det betyr at TS automatisk får mulighet til å utføre abort.

Anonymkode: 98d1b...1a1

Nåja, når en tung stoffmisbruker ikke får innvilget abort i uke 14, så ser jeg ingen grunn til at en student på 26. år skal få innvilget abort i uke 15. 

Forresten hvordan vet hun at hun er i uke 15. når hun oppdaget for 2 dager siden at hun er gravid? 
Mine tanker her er at ts har laget en trolletråd, her er for mye som ikke henger på greip.

Anonymkode: 66b25...c3a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok abort i uke 16. Har ikke angret en dag på det og det er den beste avgjørelsen jeg har tatt i mitt liv. Abortnemndene er mer en skinnprosess enn noe annet ig de aller fleste som søker får innvilget abort, 90% faktisk https://www.faktisk.no/artikler/zpxp0/90-prosent-av-dem-som-soker-om-abort-etter-uke-12-far-det-innvilget

Jeg hadde ikke sykt foster eller noe annet av dette mennesker uten reell kunnskap nevner her i tråden. Det åpnes opp for selvbestemt abort til uke 18 så det er ikke slik at det kun er spesielle tilfeller som gjelder fosteret eller mor sin  sin helse det er snakk om. Men det vurderes selvsagt eller skjønn så det er jo ikke sikkert du får det innvilget, det vet jo ingen av oss. Men det er klart du kan søke.

Anonymkode: fa645...f13

  • Liker 4
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du får ikke innvilget noen abort i uke 15, med mindre du eller fosteret er alvorlig syk, der det er fare for enten mor eller barns liv. 
Du studerer til vernepleier og er 26. år også vet du ikke så pass? 

Anonymkode: 66b25...c3a

Du sitter i abortnemd selv?

Anonymkode: 666b0...283

  • Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke gjør det❤️ når du er så langt på vei er det nærmere en fødsel enn abort, og det som kommer ut er faktisk en hel baby, ikke bare en liten celleklump. Jeg tror du kommer til å slite med dette i ettertid og potensielt angre veldig ;( 

Anonymkode: cc72d...a2a

Helt enig!

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria.eb skrev (1 minutt siden):

Helt enig!

Når det ikke er deres liv og bestemmelse har dere heller ikke noe rett til en mening om hvorvidt andre mennesker skal eller ikle skal ta abort. Den som er gravid og nemnder bestemmer dette. Dette er det kun ts som kan bestemme (om hun skal søke en abort, og om hun skal ta den om hun får det innvilget). Den dagen dere selv befinner dere i en slik situasjon så kan dere selv bestemme hva du/dere vil gjøre. Og ts spør ikke engang om dere kan bestemme dette for hun. Abortdebatten kan en alltid diskutere i andre tråder.

Anonymkode: 65dbf...6b2

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor i all verden har du ventet så lenge??? Du kan ta permisjon fra studier. Studenter med barn har masse goder. 

Anonymkode: 3b512...83c

Fant det ut for TO dager siden!!

Klarer ikke folk å lese ferdig hi før de kaster seg på for å kommentere??

Til ts: Søk og oppsøk klinikken nevnt over. Du har ingenting å tape.

Masse lykke til 🤗

Anonymkode: 1d6e0...e28

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når det ikke er deres liv og bestemmelse har dere heller ikke noe rett til en mening om hvorvidt andre mennesker skal eller ikle skal ta abort. Den som er gravid og nemnder bestemmer dette. Dette er det kun ts som kan bestemme (om hun skal søke en abort, og om hun skal ta den om hun får det innvilget). Den dagen dere selv befinner dere i en slik situasjon så kan dere selv bestemme hva du/dere vil gjøre. Og ts spør ikke engang om dere kan bestemme dette for hun. Abortdebatten kan en alltid diskutere i andre tråder.

Anonymkode: 65dbf...6b2

Rolig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nåja, når en tung stoffmisbruker ikke får innvilget abort i uke 14, så ser jeg ingen grunn til at en student på 26. år skal få innvilget abort i uke 15. 

Forresten hvordan vet hun at hun er i uke 15. når hun oppdaget for 2 dager siden at hun er gravid? 
Mine tanker her er at ts har laget en trolletråd, her er for mye som ikke henger på greip.

Anonymkode: 66b25...c3a

Hørt om ultralyd?

Anonymkode: d5d0a...1db

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange studenter får barn under studier. Du har rett på engangsstønad fra NAV hvis du ikke har rett på foreldrepenger, og man får også ekstra med penger fra lånekassen. Så du bør i alle fall sjekke ut dette før du bestemmer deg for å ta abort så langt uti svangerskapet, når det er det som stopper deg fra å fullføre svangerskapet. 

Det kan hende du kjenner babyen din sparke allerede om 1 ukes tid. Jeg kjente det første gang rundt uke 16.

Anonymkode: ccfdd...b32

Spurte ts om dette?

Anonymkode: 1d6e0...e28

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ikke gjør det❤️ når du er så langt på vei er det nærmere en fødsel enn abort, og det som kommer ut er faktisk en hel baby, ikke bare en liten celleklump. Jeg tror du kommer til å slite med dette i ettertid og potensielt angre veldig ;( 

Anonymkode: cc72d...a2a

Kutt ut a! De færreste anger faktisk..

Anonymkode: 1d6e0...e28

  • Liker 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvsagt søke, og jeg forstår godt hvorfor du ønsker det.

Men selv om de aller fleste som søker får godkjent søknaden, så er det de som får avslag. Og jeg kan tenke meg at et tilfelle der man er i uke 15, og kun ikke ønsker å være gravid, så er det en av de tilfellene der det ikke godkjennes. Bare vær forberedt på at dette ikke går gjennom.

Ikke minst bør man sette seg inn i hva det innebærer å ta abort når man er så langt på vei, kanskje nærmere 16-17 uker før du får godkjent og er klar for abort. For jo lengre man venter, jo verre blir det, og det er absolutt ikke enkelt å gå gjennom såpass seint i svangerskapet. Både fysisk og mentalt.

Sender deg varme tanker TS, du står i en vanskelig situasjon 💙 Men i tilfelle du ikke får innvilget abort, sjekk ut hva slags støtte Nav gir for gravide studenter, jeg vet bare at det alltid snakkes høyt om hvor mye man får for å få barn som student.

Anonymkode: 8f6c0...7e9

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, TS har bestemt seg. Ganske ufint av dere som sier hun ikke burde, kan klare å få barn etc. TS, søk, du får ja eller nei, så må du bare forholde deg til det. Får du ja, blir det uansett kirurgisk. 

  • Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maria.eb skrev (2 minutter siden):

Rolig. 

Nei!

Kutt ut den abortkampen i enhver tråd.

Ts spurte ikke OM hun burde ta abort, men om hun KAN. 

Det er frekt.

Start en egen tråd.

Anonymkode: 1d6e0...e28

  • Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ikke gjør det❤️ når du er så langt på vei er det nærmere en fødsel enn abort, og det som kommer ut er faktisk en hel baby, ikke bare en liten celleklump. Jeg tror du kommer til å slite med dette i ettertid og potensielt angre veldig ;( 

Anonymkode: cc72d...a2a

Hvordan er 15 uker nærmere fødsel enn abort?

Anonymkode: c54b9...37f

  • Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria.eb skrev (1 minutt siden):

Rolig. 

Jeg pleier å snakke ut når folk oppfører seg respektløst, ufint og direkte hoverende mot andre og kvele andre med sine egne overbevisninger som de prlver å tre over hodene på andre enda de ikke er blitt spurt og jeg har ingen plan om å slutte med det nei. Liker du det ikke å få tilsnakk på den respektløse tonen din så får du heller forholde deg til det ts spør etter i denne tråden, og slutte å komme med irrelevante svar på temaet.

Anonymkode: 65dbf...6b2

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan er 15 uker nærmere fødsel enn abort?

Anonymkode: c54b9...37f

Jeg tok abort i uke 16 (sykt foster). Nå vet ikke jeg hvordan medisinsk abort føles, men min abort måtte utføres på sykehuset og ble igangsatt, vannet gikk og så kom fosteret ut. Vi valgte å se det og ja det er er ikke vare en celleklump

Anonymkode: 532f9...58c

  • Liker 3
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan er 15 uker nærmere fødsel enn abort?

Anonymkode: c54b9...37f

Ab mener nok at folk flest forbinder en abort med en litt sterk og vondt blødning, som en litt stor mens, men ikke noe mer. Mens hvis man tar abort i uke 15 så er opplevelsen nærmere en fødsel enn en abort/blødning, fordi barnet nå er så stort at man må få rier og presse det ut, på samme måte som i en fødsel. 

Anonymkode: ae4ae...b26

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Spurte ts om dette?

Anonymkode: 1d6e0...e28

Jeg skjønner du har piggene ute ❤️ Men jeg prøver faktisk å hjelpe TS ved å vise til at det finnes økonomiske støtteordninger, siden TS selv skriver at det er kun manglende utdannelse som er årsaken til at hun tenker å ta abort. Det å vite at mange får barn under studier og at det går helt fint, kan jo gjøre at hun kan føle at hun kan beholde et barn som hun jo da egentlig ønsker. 

Så du trenger ikke tolke det i verste mening. Får man innvilget abort og har et sterkt ønske om dette så er det slik det er, men det er også greit å være informert om at fosteret nå er så stort at dette ikke heller er en enkel prosess hverken fysisk eller psykisk. Når TS da føder fosteret sitt (som man da gjør ved en senabort) vil dette se ut som en liten baby, og det vil være smertefullt fysisk også. Det er greit å da vite at det finnes andre muligheter enn å gå igjennom denne store belastningen når man faktisk ønsker barnet.

Det er også muligheter for å adoptere bort barn i Norge, hvis man ikke kan ta seg av et barn og ikke ønsker å ta abort så langt uti i et svangerskap. 

Anonymkode: ccfdd...b32

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hørt om ultralyd?

Anonymkode: d5d0a...1db

Hadde jeg ikke hørt om ultralyd, så måtte jeg ha levd under en stein, og ikke hatt tilgang til internettet. 
TS får heller ikke ultralyd i løpet av to dager, selv ikke i det private. 
Les de andre kommentaren mine, du. 

Anonymkode: 66b25...c3a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...