Gå til innhold

Kan vernepleier passe meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 21 år gammel og har bare generell studiekompetanse. Prøvd meg på både folkehøgskole og en utdanning innenfor hudpleie etter vgs. Men ingen av disse har passet meg, og jeg har droppet ut. Dette har endt med 250 000 kr i studielån. 

Jeg har jobbet i matbutikk mellom disse to "utdanningene" og nå er jeg veldig lei. Flyttet vekk fra hjemstedet mitt tidligere i år for å bli samboer. Nå valgte jeg å gå ut av det forholdet og er tilbake på hjemstedet mitt og må bygge meg et nytt liv. Bor foreløpig hos foreldrene mine da det er umulig å få leid noe her med husdyr (har hund). 

Da jeg bodde med samboer jobbet jeg som vikar i skolen, hadde da undervisning og var assistent for elever med spesielle behov. Dette trivdes jeg veldig godt med, særlig at jobben var på dagtid også hjalp mye.

Nå føler jeg at jeg må skaffe meg en utdanning for å komme meg videre i livet, og ikke minst ha en stabil økonomi og faste rutiner. Jeg har tenkt litt på vernepleier, siden det er variert og jeg får jobbe med mennesker, noe jeg liker. Har også vurdert barne- og ungdomsarbeider, men føler det er dårligere jobbmuligheter her. 

Så det jeg lurer på er om man som vernepleier kan få jobb på dagtid innenfor skole eller noe annet som innebærer lite stell og turnus. Må man jobbe mange år som vernepleier for å være kvalifisert til å jobbe dagtid og slippe jobber med mye stell?

Hadde vært en fordel om dette er et studie som man kan studere over nett med minst mulig samlinger. Men det er kanskje en del praktiske ting som man må gjennom fysisk med dette studiet?

 

 

 

Anonymkode: 1d24e...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få bachelorstudier som er hel-digitale, heldigvis, man må skikkethetsvurderes i de 3 årene. Ja, vernepleier kan passe, det samme kan sosialt arbeid. Vær obs på at stillinger som miljøterapeut/ miljøarbeider på skole henger høyt, mange ønsker dagjobb. I skolesammenheng ser jeg faktisk flere yrkesfagstillinger ledig enn for 3 årig høyskoleutdannet. 

Anonymkode: 2d9c6...44c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt vernepleier ja, eller kanskje barnehagelærer. Sikt i alle fall på noe som kan gi deg jobb etter tre års studie. Siden du allerede har et høyt studielån uten noe å vise til, har du lite tid igjen å kaste bort!

Og slå helt fra deg tanken om at det skal være mest mulig på nett. Ta et ordinært studie ved et offentlig universitet/høyskole, hvor du må møte opp til undervisning og interagere med medstudenter. Det vil du ha veldig mye igjen for, og det vil bli lettere å komme gjennom studiet. 

Anonymkode: db165...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om vernepleiere som jobber for ulike  navtiltak og med undervisning.Er det noe de kan jobbe med rett etter studiene eller krever det videreutdanning?

Anonymkode: 21161...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 14.51):

Hei!

Jeg er 21 år gammel og har bare generell studiekompetanse. Prøvd meg på både folkehøgskole og en utdanning innenfor hudpleie etter vgs. Men ingen av disse har passet meg, og jeg har droppet ut. Dette har endt med 250 000 kr i studielån. 

Jeg har jobbet i matbutikk mellom disse to "utdanningene" og nå er jeg veldig lei. Flyttet vekk fra hjemstedet mitt tidligere i år for å bli samboer. Nå valgte jeg å gå ut av det forholdet og er tilbake på hjemstedet mitt og må bygge meg et nytt liv. Bor foreløpig hos foreldrene mine da det er umulig å få leid noe her med husdyr (har hund). 

Da jeg bodde med samboer jobbet jeg som vikar i skolen, hadde da undervisning og var assistent for elever med spesielle behov. Dette trivdes jeg veldig godt med, særlig at jobben var på dagtid også hjalp mye.

Nå føler jeg at jeg må skaffe meg en utdanning for å komme meg videre i livet, og ikke minst ha en stabil økonomi og faste rutiner. Jeg har tenkt litt på vernepleier, siden det er variert og jeg får jobbe med mennesker, noe jeg liker. Har også vurdert barne- og ungdomsarbeider, men føler det er dårligere jobbmuligheter her. 

Så det jeg lurer på er om man som vernepleier kan få jobb på dagtid innenfor skole eller noe annet som innebærer lite stell og turnus. Må man jobbe mange år som vernepleier for å være kvalifisert til å jobbe dagtid og slippe jobber med mye stell?

Hadde vært en fordel om dette er et studie som man kan studere over nett med minst mulig samlinger. Men det er kanskje en del praktiske ting som man må gjennom fysisk med dette studiet?

 

 

 

Anonymkode: 1d24e...b9e

En må være egnet for å bli vernepleier.  En kan ikke bare velge å bli det. Noen som må slutte pga. uegnethet. 

Anonymkode: 05b0b...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En må være egnet for å bli vernepleier.  En kan ikke bare velge å bli det. Noen som må slutte pga. uegnethet. 

Anonymkode: 05b0b...c0f

I følge foreleserne jeg hadde, var det ca 1 av 60 elever som strøk på «skikkethet». Så det skal en del til. 

Anonymkode: b4efe...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som yrket kan passe deg. Du kan også bygge på med master i spesialpedagogikk og være sikret dagjobb og bedre lønn. 

Anonymkode: fb156...5b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En må være egnet for å bli vernepleier.  En kan ikke bare velge å bli det. Noen som må slutte pga. uegnethet. 

Anonymkode: 05b0b...c0f

Nesten ingen som blir regnet som uegnet. Selv om det er en løpende skikkethetsvurdering, er det knapt noen som blir regnet som uegnet, selv om flere nok burde blitt stoppet i utdanningen.

Anonymkode: ca7bc...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er skole som er drømmen ville jeg like gjerne tatt er fagbrev, det er flere av de stillingene utlyst. Vernepleiere i skolen får gjerne 50 søkere, og er ofte åpne for flere bachelorgrader evt med videreutdanning. Så hvis du tar sikte på en dagjobb mp du nok belage deg på en videreutdanning. De vernepleiere jeg kjenner jobber stort sett i bolig for psykisk utviklingshemmede eller barnevernsinstitusjon. 

Anonymkode: 6e743...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 14.51):

Hei!

Jeg er 21 år gammel og har bare generell studiekompetanse. Prøvd meg på både folkehøgskole og en utdanning innenfor hudpleie etter vgs. Men ingen av disse har passet meg, og jeg har droppet ut. Dette har endt med 250 000 kr i studielån. 

Jeg har jobbet i matbutikk mellom disse to "utdanningene" og nå er jeg veldig lei. Flyttet vekk fra hjemstedet mitt tidligere i år for å bli samboer. Nå valgte jeg å gå ut av det forholdet og er tilbake på hjemstedet mitt og må bygge meg et nytt liv. Bor foreløpig hos foreldrene mine da det er umulig å få leid noe her med husdyr (har hund). 

Da jeg bodde med samboer jobbet jeg som vikar i skolen, hadde da undervisning og var assistent for elever med spesielle behov. Dette trivdes jeg veldig godt med, særlig at jobben var på dagtid også hjalp mye.

Nå føler jeg at jeg må skaffe meg en utdanning for å komme meg videre i livet, og ikke minst ha en stabil økonomi og faste rutiner. Jeg har tenkt litt på vernepleier, siden det er variert og jeg får jobbe med mennesker, noe jeg liker. Har også vurdert barne- og ungdomsarbeider, men føler det er dårligere jobbmuligheter her. 

Så det jeg lurer på er om man som vernepleier kan få jobb på dagtid innenfor skole eller noe annet som innebærer lite stell og turnus. Må man jobbe mange år som vernepleier for å være kvalifisert til å jobbe dagtid og slippe jobber med mye stell?

Hadde vært en fordel om dette er et studie som man kan studere over nett med minst mulig samlinger. Men det er kanskje en del praktiske ting som man må gjennom fysisk med dette studiet?

 

 

 

Anonymkode: 1d24e...b9e

Å utdanne seg til Vernepleier, og håpe på lite stell og turnus er nok ikke et sjakktrekk. Er mange jobber med lite stell og turnus, det er det jo for sykepleiere også for den sagts skyld. Men de fleste jobber turnus og har et par stell eller lignende her og der. Skal du først ønske deg inn i skole kunne kanskje sosionom eller helsesykepleier potensielt vært tryggere valg.

Anonymkode: ca7bc...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...