Gå til innhold

Skyldfølelse av å ikke svare...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en utfordring. Et familiemedlem sender meg meldinger. Denne personen sender meldinger av overmåte bekymret art og det føles slitt som 'falsk medfølelse'. Det tapper meg for energi av to grunner:

Nr 1: Om jeg svarer personen gjør jeg noe jeg ikke vil og ønsker - pluss at jeg vedlikeholder kontakt (gjør hva hun ber om).

Nr 2: Svarer jeg ikke sitter jeg igjen med en skyldfølelse og bruker energi på dette.

Så mitt spørsmål blir:

Hva skal jeg gjøre her? 

Personer med lignende erfaring oppfordres til å svare.

Anonymkode: 43255...fdf

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt lite info til å svare.

Hva slags melding er det snakk om? 

Hva slags relasjon har du til vedkommende, dvs er det noen du vil/må ha ofte kontakt med?

Anonymkode: 9e8d0...808

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en utfordring. Et familiemedlem sender meg meldinger. Denne personen sender meldinger av overmåte bekymret art og det føles slitt som 'falsk medfølelse'. Det tapper meg for energi av to grunner:

Nr 1: Om jeg svarer personen gjør jeg noe jeg ikke vil og ønsker - pluss at jeg vedlikeholder kontakt (gjør hva hun ber om).

Nr 2: Svarer jeg ikke sitter jeg igjen med en skyldfølelse og bruker energi på dette.

Så mitt spørsmål blir:

Hva skal jeg gjøre her? 

Snakk med vedkommende. Jeg tolker innlegget ditt som at det ligger en dårlig fysisk eller psykisk helse til grunn for den ekte eller falske bekymringen. Da kan du forklare at denne stadige spørringen gjør at du faktisk bli verre helsemessig av det, og dere kan bli enige om at du selv oppdaterer hvis det er noe å oppdatere om 🙂  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd slik”falsk” empati, som var ren nyskjerrighet på en spesiell tilstand jeg sliter med. Svarte en gang og aldri mer. Fikk heldigvis ikke mer oppmerksomhet.

Men ja man taper uansett. Jeg sliter med en del relasjoner. Særlig de som tar kontakt for at jeg enten skal være pausefyll der og da, eller skal være søppelbøtte for deres emosjonelle problemer. Jeg har bare trekt meg unna da. Anbefaler det samme til ts. Veldig slitsomt å motta falsk bekymring. Bedre de holder kjeft.

Anonymkode: a03f1...8ab

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik svigerinne som egentlig ønsker å få kontakt for å kunne komme med endeløs slarv om resten av familien og kreti og pleti. Min mann er alvorlig syk og nå renner det inn meldinger derfra. Jeg blokkerer ikke, eller lar være å svare. Jeg åpner ikke melding før etter flere dager og svarer da: «det går fint, takk for at du bryr deg”.

Jeg spør ikke tilbake hvordan det går med henne, fordi jeg veit det er inngangen på en endeløs monolog. 
Jeg har også vært tydelig at jeg ikke svarer på meldinger via some, bare sms. 
Et direkte brudd hadde bare blitt drama. Nå har hun ingenting å ta meg på. Hun er enten veldig enkel, eller så har hun en personlighetsforstyrrelse. Bare ute etter å lage intriger. «Omsorgen» hennes takler jeg fordi jeg har gjort mitt gjennom mange år for å prøve å bygge en relasjon til henne, men har nå gitt opp, selv om hun tror alt er ok. En snedig ghosting fra meg der hun ikke forstår det selv. 

Anonymkode: be5dd...1b6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har en slik svigerinne som egentlig ønsker å få kontakt for å kunne komme med endeløs slarv om resten av familien og kreti og pleti. Min mann er alvorlig syk og nå renner det inn meldinger derfra. Jeg blokkerer ikke, eller lar være å svare. Jeg åpner ikke melding før etter flere dager og svarer da: «det går fint, takk for at du bryr deg”.

Jeg spør ikke tilbake hvordan det går med henne, fordi jeg veit det er inngangen på en endeløs monolog. 
Jeg har også vært tydelig at jeg ikke svarer på meldinger via some, bare sms. 
Et direkte brudd hadde bare blitt drama. Nå har hun ingenting å ta meg på. Hun er enten veldig enkel, eller så har hun en personlighetsforstyrrelse. Bare ute etter å lage intriger. «Omsorgen» hennes takler jeg fordi jeg har gjort mitt gjennom mange år for å prøve å bygge en relasjon til henne, men har nå gitt opp, selv om hun tror alt er ok. En snedig ghosting fra meg der hun ikke forstår det selv. 

Anonymkode: be5dd...1b6

Jeg gjør dette mot en veninne som kun spør hvordan det går, for så å velte ut all elendigheten. Som forøvrig er av en art som enten kan løses, eller vil gå over. Jeg er uhelbredelig syk. Det tar krefter å være andres klagemur når jeg selv så vidt klarer meg i en syk hverdag.

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så mitt spørsmål blir:

Hva skal jeg gjøre her? 

Svar med et hjerte på meldingene. Svar enkelt uten å åpne for noe dialog på andre henvendeler. Hopp litt over å svare.  La det gå tid før du svarer og få det til å være et vennskap på en minimumsnivå. Send en enkel « God jul» når den tid kommer og vær kort, men høflig.

Vær snill

Anonymkode: 4394e...68d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Hei. Jeg ønsker ikke diskutere dette med deg. God helg.»

Anonymkode: 880a4...332

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den er frekk og ikke innafor.

Anonymkode: 5c534...e09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er på ingen måte frekt eller 'ikke innafor'. 

Anonymkode: e064f...3e2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er virkelig ikke normalt. 

Anonymkode: 20a5c...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 20.22):

Svar med et hjerte på meldingene. Svar enkelt uten å åpne for noe dialog på andre henvendeler. Hopp litt over å svare.  La det gå tid før du svarer og få det til å være et vennskap på en minimumsnivå. Send en enkel « God jul» når den tid kommer og vær kort, men høflig.

Vær snill

Anonymkode: 4394e...68d

Emojier er svaret ja. Hjerte, smilefjes etc

Anonymkode: 79e8c...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med at svaret kan være emojier😀Det får jeg når jeg svarer på hvordan det går med mine kroniske sykdommer og en dårlig hverdag. Mens den som tar kontakt forventer seg en avhandling fra meg der alle aspekt i i-landsoroblemet blir analysert på mikrodetaljnivå. Skjønner mange som skriver på KG at de ikke trives så godt i relasjonene sine; egoismen skinner alltid gjennom på et eller annet tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er et nøytralt svar på en frekk og invaderende melding. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste er å blokkere på some og tekstmeldinger, samt sette stille ringing på den personen i kontaktlisten. De får ikke beskjed om at de er blokkert.

Anonymkode: 1d5d3...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.10.2024 den 2.59):

Hvorfor er den frekk? Er vel vedkommende som sender mld til ts som er frekk, og da er en slik mld helt innafor. 

Anonymkode: b21d8...a71

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bedre med konfrontasjon, for å klargjøre hva en føler for en annen.

Svarer en ikke, så oppleves det som fiendtlig - det kan i mange tilfeller ikke misforstås som noe annet, enn at en ikke ønsker kontakt.

Den «Hei. Jeg ønsker ikke diskutere dette med deg. God helg.»,       som noen nevnte, er faktisk langt mer innenfor enn å ikke svare. 

Langt bedre å være direkte drittsekk enn å ikke svare, selv om det å ikke svare er like fiendtlig.

Anonymkode: c1a8f...5b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...