Gå til innhold

Betablokkere mot presentasjonsangst?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med dette? 

Anonymkode: 92fde...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Noen som har erfaring med dette? 

Klar deg uten den typen medisiner. De har bivirkninger og er ikke uskyldige i bruk. 

Anonymkode: 04b3f...d03

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tar betablokker før jeg skal holde presentasjoner fordi jeg får ganske sterk angst i de situasjonene. Angsten knytter seg i stor grad til selve angsten og frykten for at de som ser på skal se at jeg er nervøs og at jeg ikke skal klare å gjennomføre. Betablokker demper de fysiske symptomene som skjelving og gjør meg tryggere på at jeg skal klare å stå i situasjonen, noe som igjen bidrar til å dempe angsten.

Anonymkode: a4506...711

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan reduserer de fysiske reaksjonene, men ikke psykiske. 

Betablokkere er medisin til syke mennesker. Ikke til friske som ønsker å prestere bedre. Da klusser man med unødvendig med kroppen, i tillegg kan man få bivirkninger som er langt verre enn prestasjonsangst. 

Prestasjonsangst er helt normalt og har en viktig funksjon. Det øker stesset i kroppen og hjernen, som gjør deg klarere, mer våken, til stede osv. Når man slutter å anse reaksjonen som noe negativt, men faktisk positivt og en resurs, blir det enklere å bruke det slik det er ment som. 

Selv store artister som går på senen, forelesere og andre som må prestere foran andre, har disse reaksjonene. 

I stede for å ta medisiner, som ikke løser noe, så har man flere valg: 

Øve og jobbe hardt med å redusere redselen for å holde prestasjoner, gjøre deg trygg i slike situasjoner så langt det går og øke selvtilliten din i slike situasjoner. Øv på å roe ned stress på egenhånd. 

Eller

Holde deg helt unna prestasjoner. Det er i utgangspunktet ikke en nødvendighet og behov man må og burde gjøre. Kreves det jobben man har og ikke kommer unna på noen måte, er kanskje ikke den jobben riktig for en. 

For å bli god i noe, må man øve og trene. Så har man de som tar en snarvei med doping for å få raskere og bedre resultater. 

Anonymkode: 9abb7...bf0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Betablokkere er medisin til syke mennesker. Ikke til friske som ønsker å prestere bedre. Da klusser man med unødvendig med kroppen, i tillegg kan man få bivirkninger som er langt verre enn prestasjonsangst. 

Prestasjonsangst er helt normalt og har en viktig funksjon. Det øker stesset i kroppen og hjernen, som gjør deg klarere, mer våken, til stede osv. Når man slutter å anse reaksjonen som noe negativt, men faktisk positivt og en resurs, blir det enklere å bruke det slik det er ment som. 

Selv store artister som går på senen, forelesere og andre som må prestere foran andre, har disse reaksjonene. 

Øve og jobbe hardt med å redusere redselen for å holde prestasjoner, gjøre deg trygg i slike situasjoner så langt det går og øke selvtilliten din i slike situasjoner. Øv på å roe ned stress på egenhånd. 

Eller

Holde deg helt unna prestasjoner. Det er i utgangspunktet ikke en nødvendighet og behov man må og burde gjøre. Kreves det jobben man har og ikke kommer unna på noen måte, er kanskje ikke den jobben riktig for en. 

For å bli god i noe, må man øve og trene. Så har man de som tar en snarvei med doping for å få raskere og bedre resultater. 

Ville bare nevne et tredje alternativ;

Psykolog som praktiserer 3d eksponering, og er god på å jobbe med reaksjonene i kroppen slik at du beveger deg i riktig fart på skalaen. For meg hjalp det mye å lære om teoriene bak hva som egentlig skjedde med meg. 

Ellers enig i alt du skriver. Med unntak av dette med trening. Man skal være forsiktig med å jobbe for hardt, for om man får for sterke reaksjoner så kan angsten sette seg mer fast igjen. 

Anonymkode: 101f3...da1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Eller

Meget godt reflektert og skrevet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Klar deg uten den typen medisiner. De har bivirkninger og er ikke uskyldige i bruk. 

Altså hva snakker du om? Betablokkere er noen av de eldste og tryggeste medisinene vi har... Tror du har misforstått noe.

Anonymkode: 21b04...3e5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Altså hva snakker du om? Betablokkere er noen av de eldste og tryggeste medisinene vi har... Tror du har misforstått noe.

Medisiner har alltid bivirkninger, både på kort og på lang sikt. Unødvendig bruk bør unngåes. 
Men man har ulik tilnærming til legemidler ut i fra hvilket ståsted og kunnskapsnivå man befinner seg på. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Medisiner har alltid bivirkninger, både på kort og på lang sikt. Unødvendig bruk bør unngåes. 
Men man har ulik tilnærming til legemidler ut i fra hvilket ståsted og kunnskapsnivå man befinner seg på. 

Jepp. Tenker kardiologen som skrev ut betablokkere til meg hadde et ganske greit ståsted og kunnskapsnivå...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fungerer kjempebra. Når man slipper de ubehagelige symptomene blir man også tryggere, slik at man etterhvert opplever mestring. 

Anonymkode: cad20...5ad

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som skrev om artister over, det er en kjent sak at det ikke er uvanlig med betablokkere i musikkmiljøet.

Jeg bruker det selv, nettopp fordi kroppen tar fullstendig overhånd i gitte situasjoner. Pulsen raser av gårde, hender og bein dirrer, og da er det umulig å prestere optimalt. Eller til og med greit.

Hadde slike situasjoner vært dagligdagse hadde jeg måttet slutte med det jeg gjør. Men siden det er noen ganger i måneden lever jeg (og fastlegen min) helt fint med at systemet får litt kunstig ro. Har 30 års erfaring så eksponering har jeg hatt nok av. Jeg vet jeg kan. Kroppen vet derimot ikke og setter i gang et adrenalinkjør uten like. 

Til TS, med mindre du må presentere daglig ser ikke jeg noe problem med betablokkere, men du må jo høre med legen din.

Anonymkode: 0eea9...d96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp. Tenker kardiologen som skrev ut betablokkere til meg hadde et ganske greit ståsted og kunnskapsnivå...

En kardiolog skriver ut betablokker på indikasjon hjerte kar, ikke på grunn av angst for presentasjoner, les hva tråden handler om. Hva skjer med deg uten betablokkere? 
Hva kan ts gjøre for å jobbe med sin presentasjonsangst? 

Noen trener betablokkere av fysiske årsaker, andre vil ha en pille for alt som er ille! (I hodet, og ikke i kroppen, siden du må ha ting inn med teskje). 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Går til psykologisk behandling og jobber veldig mye med dette, så dette er absolutt ikke tenkt som letteste løsning (heller siste utvei)

Dere som bruker det, har dere opplevd noen bivirkninger? Feks svimmelhet/besvimelse? 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen bivirkninger på meg og jeg brukte det i starten hver dag, i ca 6 mnd. Fikk utskrevet grunnet panikk angst.

Så ble jeg tryggere og følte ikke jeg trengte de hver dag. Det ble en gradvis og naturlig nedtrapping uten at jeg tenkte spesielt over det. Nå bruker jeg de kun bed behov, i spesielle situasjoner som kan utløse panikkanfall. Og de er fantastiske!!

Funker meget meget bra på meg, en life saver hvis jeg kan kalle det det. Nå tør jeg faktisk delta på ting jeg ALDRI turte før. Og jeg har gått i terapi i 10 år ++ prøvd både beroligende og angst dempende (cipralex) tidligere. De to der var forferdelige medisiner for meg, masse skumle bivirkninger!! 

Anonymkode: e0776...d52

Fjernet omtale av medisindosering.  Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ingen bivirkninger på meg og jeg brukte det i starten hver dag, i ca 6 mnd. Fikk utskrevet grunnet panikk angst.

Så ble jeg tryggere og følte ikke jeg trengte de hver dag. Det ble en gradvis og naturlig nedtrapping uten at jeg tenkte spesielt over det. Nå bruker jeg de kun bed behov, i spesielle situasjoner som kan utløse panikkanfall. Og de er fantastiske!!

Funker meget meget bra på meg, en life saver hvis jeg kan kalle det det. Nå tør jeg faktisk delta på ting jeg ALDRI turte før. Og jeg har gått i terapi i 10 år ++ prøvd både beroligende og angst dempende (cipralex) tidligere. De to der var forferdelige medisiner for meg, masse skumle bivirkninger!! 

Fjernet omtale av medisindosering. Perelandra, mod.

Åh, det var fantastisk å høre! Har følt det har vært rimelig svart en periode nå, gruer meg til presentasjoner måneder i forveien. Og jeg er egentlig veldig flink i jobben, og dette er veldig hemmende. 

Hvor lenge før tar du de? 

Endret av Perelandra
Omtale av medisindosering i sitat. Perelandra, mod.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Åh, det var fantastisk å høre! Har følt det har vært rimelig svart en periode nå, gruer meg til presentasjoner måneder i forveien. Og jeg er egentlig veldig flink i jobben, og dette er veldig hemmende. 

Hvor lenge før tar du de? 

Ja og slik var jeg også. Jeg tar 1-1.5 time før. Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 21.09):

En kardiolog skriver ut betablokker på indikasjon hjerte kar, ikke på grunn av angst for presentasjoner, les hva tråden handler om. Hva skjer med deg uten betablokkere? 
Hva kan ts gjøre for å jobbe med sin presentasjonsangst? 

Noen trener betablokkere av fysiske årsaker, andre vil ha en pille for alt som er ille! (I hodet, og ikke i kroppen, siden du må ha ting inn med teskje). 

Så ikke det pinlige og frekke svaret ditt før nå. Kardiologen som skrev ut betablokker til meg gjorde det for angst, ja, ellers ville jeg ikke skrevet det her? 🙄 Fjols.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet diskusjon rundt dosering av medisiner. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...