Gå til innhold

Barnefar kjøpte en «dårlig» mobil til tenåringen, nå er hun sur og på krigsstien

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det mulig at hun har ADHD? Jeg tror ikke det er vanlig å rote ting bort så ofte som dette.

Anonymkode: b61ef...1ed

Har ungdom med ADHD og den ene tingen ungdommen aldri roter bort er mobilen. Den er jo limt fast i hånden. Skulle trodd det var en kroppsdel.

Anonymkode: 0cae8...456

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Datteren vår på 13 år er velfungerende sosialt og har hode skoleresultater. Men en rotekopp som mister, legger vekk og glemmer tingene sine. Hun har nylig mistet mobilen sin, som hun fikk til julen 2023. Dette var en mobil hun hadde ønsket seg lenge, en iPhone 14. Jeg var i utgangspunktet veldig imot å kjøpe en så dyr mobil til en glemsk tenåring, men barnefar (vi er skilt) ga det i julegave og jeg kunne ikke si noe på det. 

I forrige uke var den telefonen borte vekk, antagelig har hun mistet den på skolen, eller på trening. Da ville hun selvsagt ha en ny umiddelbart. Men jeg tenkte hun kunne få gå ut en mobil en stund for å lære, men det går jo ikke i lengden. Da barna er veldig avhengige mobilen sin, både busskort og mye annet er på mobilen. Så må de jo ha mobil for å kunne lage avtaler med venner og klassevenner. Barnefar tok dette opp med meg og sa at hun måtte få mobil, selvom han var enig med meg i at hun må få seg en lærepenge. Hun er vandt til å bare få nye ting. Og hun mister/roter vekk ting ofte, vinterjakker, Headphones, smykker, busskort (når det ikke var digitalt) osv…

Barnefar sa at han skaffer henne en rimelig mobil nå, og hvis hun ønsker seg en dyr igjen, så må hun spare til den selv. Jenta vår pleier å få litt betalt for å klippe gresset/måke snø om vinteren hjemme hos barnefar og meg. Samt litt penger for å støvsuge/moppe huset. Jeg var enig med barnefar og tenkte ikke mer på den saken. Før på fredag, da datteren vår kom hjem fra samvær med barnefar (vi har 50/50 og delt bosted). Hun var sint og gråt fordi hun hadde fått en billig «Kina mobil», og mente det var sosialt selvmord og mobilen var søppel. Ifølge henne er vi «urkjipe» og de verste foreldrene på jordkloden. Jeg har forklart henne at jeg og barnefar ikke har ubegrenset med penger og ny iPhone (som hun ønsker seg) koster 12000-15000kr og det er ikke småpenger. Forklarte henne at hun kan begynne å spare og kjøpe seg en ny iPhone selv. Men det tok for lang tid ifølge henne, og det stemmer også, hun vil sikkert bruke 1-1,5 år på å spare opp til iPhone. 

Er dette en god løsning? Føler ikke at vi har vært for strenge her? Men hva tenker dere?

Anonymkode: c4c0e...726

Hvorfor er ikke telefonen forsikret. Går ikke dette under standard reiseforsikring?

Anonymkode: fd2c2...a9d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har nylig mistet mobilen sin, som hun fikk til julen 2023. Dette var en mobil hun hadde ønsket seg lenge, en iPhone 14.

Jeg har forklart henne at jeg og barnefar ikke har ubegrenset med penger og ny iPhone (som hun ønsker seg) koster 12000-15000kr og det er ikke småpenger.

Dere bør sjekke find my.

Det kan kanskje høres ut som at det er ei som nå har funnet ut at 16 er bedre enn 14 og har "mistet".

Anonymkode: 5ff22...57a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor bruker dere ikke «hvor er» for å sjekke hvor den befinner seg? 

Anonymkode: 6ea52...6e7

Det går ann og tenke to tanker samtidig. Ikke alle har Finn Iphone slått på/aktivert. Jeg har bevisst slått av deling av posisjon/stedtjeneste, og har slettet «Hvor er» appen på telefonen. Nå har jeg heller aldri mistet mobiltelefonen. Er ikke TS. 

Anonymkode: 9591d...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kommer jo ann på behovet. Har selv telefon i den prisklassen og det er ene og alene på grunn av kameraet. Så har du en ungdom som er svært opptatt av å lage egne videoer og ta bilder så må mann godt opp i pris for å få god kvalitet. Min telefon har såpass høy video kvalitet i raw format at den kan brukes profesjonellt til produksjon for nett. Skjerm kvaliteten er også uslåelig.

Så en ungdom kan helt fint ha behov for en dyrere telefon. Ungdommer bruker gjerne mobilen mer en mange voksene som kun leser nettavisen, svarer på jobbmarkedet og ringer sender sms. Men selvsagt behov er først og fremst et individ spørsmål og ikke gruppe spørsmål. Noen ungdommer kan helt klart ha et behov mens andre ikke. Ungdommer konsumerer og produserer mer media innhold i form av video/bilde enn det de fleste voksene gjør. Merker det på øynene når jeg blir tvunget til å titte på en video på noens mobil med betydelig dårligere skjerm enn min. Det er slitsomt for øynene.

Jeg har råd til min mobil og prioriterer en dyrere mobil fremfor andre ting. Bruket ikke penger på interiør skrott som fyller huset, koselige lys, Pepsi max, snus og enda et plagg og presse inn i fult klesskap. Ungdommen får ny telefon til jul og det blir da en i øvre prisklasse men sannsynligvis litt rimeligere enn min da ungdommen har behov for en som er litt mindre i størrelse.

Jeg kjøper dyrt teknisk utstyr som blir brukt daglig og kvalitetsforskjellen på billig og dyrt er enorm.

Men ja tilbake til vimsete ungdom. Viss telefonen er glemt og ikke stjålet så er det lett å spore de. Både android og iphone kommer med teknologien for å finne tapt telefon, fjern ringe telefon fra bruker konto viss lyden er slått av osv. Er telefonen i det hele tatt forsøkt å finne på denne måten? Ganske uansvarlig av foreldre å ikke aktivisere dette viss det er tilfelle. Foreldre bør sette seg inn i hva de kjøper og gir en ungdom.

Er den stjålet kan jo ikke ungdommen klandres og bør ikke straffes for dette.

I de aller fleste tilfeller trenger ingen trettenåringer en skitdyr telefon. Du strekker grensa for nødvendighet ganske langt. Det gjør ikke noe om de må myse litt av å innimellom se på en skjerm som ikke har beste kvalitet. Det er ikke farlig. Barn bør uansett ikke sitte på skjerm hele dagen. De trenger heller ikke ha en sykt bra telefon for å lage tik-tok-video og ta råflotte selfies. Jeg kan være enig med deg hvis det handler om en faktisk interesse hos barnet/ungdommen, men da får det i hvert fall være en genuin foto/video-interesse. Eller så er jul og bursdag gylne anledninger.

Og du kan selvfølgelig prioritere fordi du har en inntekt. Det har ofte ikke barn. Det er tross alt derfor det er fett å bli voksen og få en jobb.

Anonymkode: 24def...f22

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor er ikke telefonen forsikret. Går ikke dette under standard reiseforsikring?

Mistet telefon går normalt sett ikke på hverken innbo- eller reiseforsikring. Ødelagt eller frastjålet derimot. Og hvis man hevder at den er stjålet fremfor mistet må det stort sett fremvises kopi av politianmeldelse. Det finnes egne mobilforsikringer riktignok. 

Anonymkode: 8ff93...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg var vant til å få ny og tilsvarende det jeg hadde forlagt/rotet bort/ødelagt, og plutselig fikk en billigere/"dårligere" variant, hadde jeg nok blitt skuffet og såret. Hvorfor er økonomi et problem først nå, når det alltid har gått greit før? Tanken om at det må være en annen grunn til det hadde nok kommet ganske fort. Så sånn sett skjønner jeg godt at hun syns dere er kjipe foreldre. Jeg tenker at hun har lov til å føle seg skuffet, såret eller hva hun nå føler. 

(Sier jeg nå, vel vitende om at jeg kommer til å tvile like mye på meg selv om noen år, når min nå åtteåring kommer i den samme fasen hvor mamma er teit, slem og ubrukelig til alt annet enn hushjelp og lommebok ... 🤣)

Når det er sagt, så har jeg alltid vært vimsete og forlagt/mistet/rotet bort ting selv. Konsekvensene ble fort at jeg ikke fikk dyre ting/klær/hva enn før jeg viste over tid at jeg klarte å passe på de tingene jeg allerede hadde. Og det jeg mistet/glemte igjen noe sted, måtte jeg jobbe for å oppspore og hente. For min egen del har jeg fortsatt å ha den regelen for meg selv, da. Minst mulig veldig dyre ting/klær fordi jeg vet at før eller senere blir det ødelagt eller mistet, nesten uansett hvor hardt jeg prøver å ta vare på det. (I mitt tilfelle viste det seg i voksen alder at jeg har adhd uoppmerksom type, det forklarer en del uten at det er en unnskyldning.) Så at hun nå må klare seg med en billigere modell tenker jeg er rett og rimelig. Det er like greit at hun lærer seg sånne ting nå, før hun flytter ut og blir nødt til å klare seg selv. Jeg gjetter at det vil bli mye verre for henne hvis hun må erfare det først den dagen dere ikke kan hjelpe henne.

Anonymkode: bc817...f51

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hun lærer aldri hvis det ikke får konsekvenser å gi så blaffen som hun gjør. Passer bra å starte nå.

Anonymkode: 6419a...57f

Det er vel litt seint å starte nå, men bedre at hun lærer det nå, enn etter at hun er myndig og kan kjøre resten av livet sitt i grøfta.

Jeg lærte dette da jeg åtte, glemte igjen en ting ute, så den ble skadet. Foreldrene mine konfiskerte den, reparerte, og la den bort, og sa at jeg ville få den tilbake når jeg hadde vist at jeg har lært å passe bedre på sakene mine. Fikk den tilbake tjue år etter, og har til dags dato aldri surret bort noe med større verdi en hårstrikk og kulepenner, i mer enn fem minutter.  Og jeg er egentlig vimsete av natur, men lærte tidlig at ting som dyrt/viktig må man ha gode rutiner på. 

Ar hun er sur nå betyr bare at det svir og er potensiale for læring. Hvis dere ikke tåler at hun kjenner på negative følelser har dere ingen verktøy til å lære henne noe som helst. Dette er bare ungdomsversjonen av en toddler som kaster seg skrikende på gulvet i butikken fordi de har lyst på godteri. 

Anonymkode: 258ef...fed

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, så lærte ho vel noe denne gangen.  Etterhvert iallefall. 

Att en tenåring er sur er ett universelt problem en aldri blir kvitt, så det må en som foreldre bare stå i. 

Dere har vært særdeles tolmodige og har funnet ei ok løsning. 

Jeg har en billig kinatelefon selv, som fungerer utmerket, for selv om jeg er voksen med egen intekt, så nekter jeg meg selv og kjøpe telefoner til 13-14000 tusen, samme gjelder tenåringene i hus, de får spare til slikt selv. 

Anonymkode: a2fb8...fe8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Mistet telefon går normalt sett ikke på hverken innbo- eller reiseforsikring. Ødelagt eller frastjålet derimot. Og hvis man hevder at den er stjålet fremfor mistet må det stort sett fremvises kopi av politianmeldelse. Det finnes egne mobilforsikringer riktignok. 

Anonymkode: 8ff93...b87

Den er jo stjålet. Hvis ikke hadde de jo funnet den igjen der den ble lagt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg blitt rimelig irritert og sur hvis hun mistet eller rotet bort en tilsvarende veldig dyr mobil. Hun får gjøre en innsats selv å finne igjen telefonen hun rotet vekk.

Eller la henne være uten telefon til hun finner den igjen. Selv vimsete tenåringer må lære å ta vare på tingene sine.

Anonymkode: c1f90...087

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Datteren vår på 13 år er velfungerende sosialt og har hode skoleresultater. Men en rotekopp som mister, legger vekk og glemmer tingene sine. Hun har nylig mistet mobilen sin, som hun fikk til julen 2023. Dette var en mobil hun hadde ønsket seg lenge, en iPhone 14. Jeg var i utgangspunktet veldig imot å kjøpe en så dyr mobil til en glemsk tenåring, men barnefar (vi er skilt) ga det i julegave og jeg kunne ikke si noe på det. 

I forrige uke var den telefonen borte vekk, antagelig har hun mistet den på skolen, eller på trening. Da ville hun selvsagt ha en ny umiddelbart. Men jeg tenkte hun kunne få gå ut en mobil en stund for å lære, men det går jo ikke i lengden. Da barna er veldig avhengige mobilen sin, både busskort og mye annet er på mobilen. Så må de jo ha mobil for å kunne lage avtaler med venner og klassevenner. Barnefar tok dette opp med meg og sa at hun måtte få mobil, selvom han var enig med meg i at hun må få seg en lærepenge. Hun er vandt til å bare få nye ting. Og hun mister/roter vekk ting ofte, vinterjakker, Headphones, smykker, busskort (når det ikke var digitalt) osv…

Barnefar sa at han skaffer henne en rimelig mobil nå, og hvis hun ønsker seg en dyr igjen, så må hun spare til den selv. Jenta vår pleier å få litt betalt for å klippe gresset/måke snø om vinteren hjemme hos barnefar og meg. Samt litt penger for å støvsuge/moppe huset. Jeg var enig med barnefar og tenkte ikke mer på den saken. Før på fredag, da datteren vår kom hjem fra samvær med barnefar (vi har 50/50 og delt bosted). Hun var sint og gråt fordi hun hadde fått en billig «Kina mobil», og mente det var sosialt selvmord og mobilen var søppel. Ifølge henne er vi «urkjipe» og de verste foreldrene på jordkloden. Jeg har forklart henne at jeg og barnefar ikke har ubegrenset med penger og ny iPhone (som hun ønsker seg) koster 12000-15000kr og det er ikke småpenger. Forklarte henne at hun kan begynne å spare og kjøpe seg en ny iPhone selv. Men det tok for lang tid ifølge henne, og det stemmer også, hun vil sikkert bruke 1-1,5 år på å spare opp til iPhone. 

Er dette en god løsning? Føler ikke at vi har vært for strenge her? Men hva tenker dere?

Kan dere ikke søke opp den gamle telefonen hennes med lost id? 

Ellers kan hun ha find my iphonen på og ha en søker på tingene sine. Men er helt enig med dere at det er bananas å gi henne en telefon til 12000. 

Rart en av dere ikke har en god telefon liggende? 

Anonymkode: 28618...806

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den er jo stjålet. Hvis ikke hadde de jo funnet den igjen der den ble lagt 

Man kan finne stjålne telefoner med find my iphonen trur jeg. 

Anonymkode: 28618...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På den positive siden, ts. Å sette grenser og si nei er å få tenåringenes sataniske vrede vendt mot seg. Ja, de hater deg, liksom.. Men det er verdt det, fordi de fleste av oss som korrigeres gjerne er takknemlig for at vi ikke ble bortskjemt som barn. Takknemlighet kommer bare litt senere. Vi føler vi lærte noe viktig.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dette er jo ris til egen bak for dere voksne.

Selvfølgelig får hun en reaksjon nå, når dere har vent henne til at det bare er å kjøpe nytt når hun roter bort noe.

Er dette første gangen en hormonell 13-åring opplever at dere gir en konsekvens når hun ikke passer på tingene sine - ja, da burde dere voksne ha skjønt at det ville bli krigsti og store følelser.

Men nå har dere startet det, og må stå på det dere har sagt. Vurder heller å gi henne mulighet til å tjene litt ekstra penger, om det er jobber i huset hun kan få - eller kanskje andre i slekta kunne trenge hjelp med noe?

Ville også vurdert muligheten en annen ymtet frampå med tidligere i tråden. Er det mulig at hun har solgt den…..? Og regnet med å få en ny. Samme med de andre tingene som er blitt borte.

Noen tenåringer gjør dumme ting for å skaffe seg penger.

Anonymkode: 57da8...c45

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang kjøper dere en sånn telefon med godteri inni.

Anonymkode: 3418d...eb1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I de aller fleste tilfeller trenger ingen trettenåringer en skitdyr telefon. Du strekker grensa for nødvendighet ganske langt. Det gjør ikke noe om de må myse litt av å innimellom se på en skjerm som ikke har beste kvalitet. Det er ikke farlig. Barn bør uansett ikke sitte på skjerm hele dagen. De trenger heller ikke ha en sykt bra telefon for å lage tik-tok-video og ta råflotte selfies. Jeg kan være enig med deg hvis det handler om en faktisk interesse hos barnet/ungdommen, men da får det i hvert fall være en genuin foto/video-interesse. Eller så er jul og bursdag gylne anledninger.

Og du kan selvfølgelig prioritere fordi du har en inntekt. Det har ofte ikke barn. Det er tross alt derfor det er fett å bli voksen og få en jobb.

Jeg skriver jo at det er individ behov og ikke alder som bør bestemmer behov. Så fint vi er enige i dette. Det er en grunn til at disse telefonene koster mer og det er skjeldent voksne egentlig har behov for disse funksjonene selv Men av en eller annen grunn ses behovet for mere legitimt når mann er voksen. Kun derfor jeg poengterer dette med behov såpass.

Jeg skriver jo selv at jeg kjøper ny mobil til min ungdom til jul og at der er behovet litt annerledes enn mitt. Detektor jeg hensyn til ved valg. Også synes jeg det er uansvarlig og ikke ha på find my phone når man først gir en ungdom en dyr telefon. I tillegg er det mye privat på moderne telefoner så selv om telefonen ikke er dyr så kan innholdet ha verdi.

Mange forsikringer dekker også tap av telefon. Føler de voksene i denne saken har lagt alt for mye ansvar på en vimsete ungdom og ikke gjort noe for å sikre "invisteringen" viss mann kan kalle det for dette. Også blir tråden fylt opp med fokus på pris og at ingen har behov for dyr telefon og det stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke på «hvor er?»? 
Hvorfor finner dere ikke tingene igjen? Ja, hun er den som glemmer og mister. Men hun har tenåringshjerne. Har hun hatt på vinterjakken på skolen, vært innom en venninne eller to før hun så kom hjem så må den jo ligge et sted på den veien. Eller på en benk i en park hvor de har vært f.eks. Bare å gå samme rute og høre med de hun har vært hos. 

Når det gjelder telefon skjønner jeg dere ikke gidder å kjøpe noe dyrt. Men det hadde gått an å hatt dialog med henne. F.eks. sagt en sum dere kunne kjøpe for og at hun kunne velge ut fra den summen. Enten ny eller kjøpe brukt. Så hadde hun faktisk fått sett prisene også og vært med å vurdere for og imot. Eventuelt spyttet i fra egne sparepenger om hun hadde hatt hvis noe hun ønsket kostet mer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hører om flere som sier at ungene arver telefoner, det har jeg aldri helt forstått 🤨. Hos oss bruker vi voksne våre telefoner til de er «oppbrukt», det vil si at det ikke finnes telefoner å arve. Vi kjøper jo ikke nye mobiler dersom de gamle fremdeles fungerer. 

Anonymkode: 61d63...ca1

Her får de tlf som ofte er 2 år gamle. Ofte bestefar som har byttet han bytter fort 1 gang i året. Og ser ikke problemet med at de da får brukt. Har og slik fra eks one call som er byttet inn. Under halve prisen av ny. 

Ser ikke helt grunn til at unger osv ska gå rundt med tlf for 12000 og oppover.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Å kjøpe nye ting til tenåring når de mister ting er praktisk talt å premiere dårlige egenskaper. De får dårligere kår for å klare seg i virkelighetens verden.

Her i huset mister barna ting på ordentlig hvis de mister noe! Bra folk har de blitt, og de tar vare på tingene.

Anonymkode: acb50...717

Jeg har funnet igjen overkjørte AirPods på denne måten😆

Anonymkode: 0da2e...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...