Gå til innhold

Barnefar kjøpte en «dårlig» mobil til tenåringen, nå er hun sur og på krigsstien

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Litt feil bruker, skal svare ts. 

Ts, her har dere lagt grunnlaget for bortskjemt jentunge. Nå må dere sette grenser og kutte ut dette dyre mobil kjøpene. Kan tippe som ei over skrev, mulig hun har solgt de andre. Tenåringer er lure og frekke som faen. 

Er hun utakknemlig for den hun har nå, ta den fra henne. Og be hun bruke egne penger på å kjøpe ny selv.  La hun faktisk få smake på lærdom på den harde måten. iPhone er overpriset som faen, og egentlig ikke noe mer spesielt enn Google Pixel. Har selv Samsung s21 ultra, og den tar så my bedre bilder enn iPhone, og mye bedre på alle områder.. har rcc chat, som er iMessage på iPhone. Så enten får hun ta til takke med det hun har, eller vær en tøffere omsorgsperson her og ta den fra henne.. tydelig at dere har gitt to much etter og dette er jo faktisk en konsekvens av det.  Våre barn er så takknemlig for alt de får, eller jobber for. 15 åringen her har iPhone 12 og fornøyd, 19 åringen har iPhone 11 Pro Max. Tjener bra, men gidder ikke bruke 15000 på mobil. Nettopp pga verdiene foreldrene lært de og oppdratt de til. 

Anonymkode: 7c183...505

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man får jo den del igjen på forsikringen? Særlig når den er så ny. 

Men ja, dumt av far å gi så dyr mobil i utganspunktet. For alt annet blir dårlig i forhold. 

Anonymkode: bc29e...bf8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er voksen, men jeg ville ikke funnet på å bruke så mange penger på mobil 😳

Tenker at hun har godt av å kjenne på at ting faktisk koster mye, og hvis man ikke passer på det, dukker det ikke automatisk opp nytt. 

Anonymkode: 5573b...d44

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Datteren vår på 13 år er velfungerende sosialt og har hode skoleresultater. Men en rotekopp som mister, legger vekk og glemmer tingene sine. Hun har nylig mistet mobilen sin, som hun fikk til julen 2023. Dette var en mobil hun hadde ønsket seg lenge, en iPhone 14. Jeg var i utgangspunktet veldig imot å kjøpe en så dyr mobil til en glemsk tenåring, men barnefar (vi er skilt) ga det i julegave og jeg kunne ikke si noe på det. 

I forrige uke var den telefonen borte vekk, antagelig har hun mistet den på skolen, eller på trening. Da ville hun selvsagt ha en ny umiddelbart. Men jeg tenkte hun kunne få gå ut en mobil en stund for å lære, men det går jo ikke i lengden. Da barna er veldig avhengige mobilen sin, både busskort og mye annet er på mobilen. Så må de jo ha mobil for å kunne lage avtaler med venner og klassevenner. Barnefar tok dette opp med meg og sa at hun måtte få mobil, selvom han var enig med meg i at hun må få seg en lærepenge. Hun er vandt til å bare få nye ting. Og hun mister/roter vekk ting ofte, vinterjakker, Headphones, smykker, busskort (når det ikke var digitalt) osv…

Barnefar sa at han skaffer henne en rimelig mobil nå, og hvis hun ønsker seg en dyr igjen, så må hun spare til den selv. Jenta vår pleier å få litt betalt for å klippe gresset/måke snø om vinteren hjemme hos barnefar og meg. Samt litt penger for å støvsuge/moppe huset. Jeg var enig med barnefar og tenkte ikke mer på den saken. Før på fredag, da datteren vår kom hjem fra samvær med barnefar (vi har 50/50 og delt bosted). Hun var sint og gråt fordi hun hadde fått en billig «Kina mobil», og mente det var sosialt selvmord og mobilen var søppel. Ifølge henne er vi «urkjipe» og de verste foreldrene på jordkloden. Jeg har forklart henne at jeg og barnefar ikke har ubegrenset med penger og ny iPhone (som hun ønsker seg) koster 12000-15000kr og det er ikke småpenger. Forklarte henne at hun kan begynne å spare og kjøpe seg en ny iPhone selv. Men det tok for lang tid ifølge henne, og det stemmer også, hun vil sikkert bruke 1-1,5 år på å spare opp til iPhone. 

Er dette en god løsning? Føler ikke at vi har vært for strenge her? Men hva tenker dere?

Anonymkode: c4c0e...726

Trodde alle iPhoner bra lett å finne igjen..?

Nei, dere er ikke for strenge. 

Det vil gjøre at hun tar vare på den neste "gode" telefonen sin.

Anonymkode: 62539...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en bortskjemt unge, dessverre er vel dette blitt mer vanlig. Kanskje litt sent å rette opp barneoppdragelsen, men kutt ut alt som er kostbart kim gi nødvendige ting. "Kina mobiler" er antagelig gode Android telefoner. Ingen barn burde bruke overpriset iPhone.

Anonymkode: 11e28...f87

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har forhåpentligvis lært å ikke gi så dyr mobil til en surrete 13-åring. Hun har forhåpentligvis lært å passe bedre på tingene sine.

En grei lærepenge for dere alle. 

Anonymkode: 1cb85...636

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Man får jo den del igjen på forsikringen? Særlig når den er så ny. 

Men ja, dumt av far å gi så dyr mobil i utganspunktet. For alt annet blir dårlig i forhold. 

Anonymkode: bc29e...bf8

Hvis én har forsikringen på den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ungene altid fått arve telefoner.  Eldste kjøpte selv helt ny tlf da han var 17 år og jenta som blir 18 tenker å kjøpe helt ny selv nå. Og de sparer penger, tjenner penger i helger osv.

Vi hadde aldri hatt mulighet å kjøpt tlf til dem for 14-19000kr

Syns det og er utrolig ho har klart å miste uten å vite någelunde hvor. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (31 minutter siden):

Her har ungene altid fått arve telefoner.  

Hører om flere som sier at ungene arver telefoner, det har jeg aldri helt forstått 🤨. Hos oss bruker vi voksne våre telefoner til de er «oppbrukt», det vil si at det ikke finnes telefoner å arve. Vi kjøper jo ikke nye mobiler dersom de gamle fremdeles fungerer. 

Til TS: jeg ville, som mange andre har kommentert, først gjort et forsøk på å finne telefonen. Vimsete tenåringer tilsier ofte at mobilen ligger et sted og ikke er stjålet. Videre ville jeg nok pratet ordentlig med jenta før jeg kjøpte en tilfeldig telefon. Spurt hva hun tenker selv og deretter gitt henne valget mellom feks en brukt telefon (eldre iPhone hvis det er det hun vil ha) eller en billigtelefon. Hadde aldri kjøpt ny mobil til henne eller godtatt at hun var sur på oss foreldre for noe hun har forårsaket selv.

Ville også vurdert om hun kunne fått lov til å bruke noe av egne penger for å kjøpe en nyere telefon, kanskje kombinert med julegave fra oss foreldre og evnt andre i familien. Men det kommer an på flere ting, sånn generelt så synes jeg det er hårreisende å bruke 15-20 tusen på en mobil til en 13 åring. Helt galskap. Samtidig forstår jeg at mobilen er noe av det viktigste de eier, så det må veies litt for og imot her. I vårt hus hadde vi nok landet på en brukt iPhone som tenåringen måtte bidra sterkt til selv. 

Anonymkode: 61d63...ca1

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe nye versjoner av feks iphone til ungdom synes jeg er helt bak mål. 

Når det er sagt synes jeg det er kjipt å gå ut å kjøpe en "drittelefon" til henne. Det jeg ville ha gjort var å forklare at en ny dyr telefon ikke skjer, men at hun kan få sponset kr x. Hvis hun ikke finner en mobil til den prisen som god nok så får hun dekke resten selv. Det er feks mange brukte iphoner til salgs, og en gammel iphone modell vil for mange være et mer ønsket valg enn et annet merke. Har hun ikke pengene allerede så kunne hun fått tilskudd i form av forskudd på jule eller bursdagsgave, eller et lån som hun betaler tilbake med lommepenger, småjobber osv. 

Da får hun velge selv hva som er viktigst, må betale selv for alt dere ikke vil sponse av "luksus" og man slipper dilemmaet man har nå med at det er brukt penger på en mobil hun faktisk ikke vil ha. Vil hun bytte nå må hun jo betale hele den nye/brukte mobilen selv, siden det dere sponser har gått til den uønskede versjonen. 

Anonymkode: 8ff93...b87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sinnsykt at flere her tenker at en 13åring skal få lov til å ha en telefon til 15.000kr!

Helt hinsides sum å bruke på en telefon, uansett om man har midler til det eller ikke 😳 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere har spurt om dette men kan ikke se at TS har svart. Hadde dere ikke på hvor er på telefonen? Jeg kan se omtrent akkurat hvor mine barn sin telefon er ved å bruke det. Og samme med forsikring som mange spør om, har du en reiseforsikring eller god innboforsikring så kan de hende dere får dekket en god del der. 

Anonymkode: 54231...4f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gitt hu en gammel nokia, busskort kan man få tak i som kort. Da får dere tak i hun og hun kan fortsatt kommunisere med venner. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

A) gjøre en innsats med henne for å finne telefonen. Hvis ikke dere finner den:

B) feks som dere har gjort.

Hun er bortskjemt. Beklager å måtte si det, men det er derfor hun reagerer sånn. Hadde jeg mistet noe jeg hadde fått til 15000 (hadde aldri skjedd) da jeg hadde vært 13 år, hadde min første reaksjon vært at jeg hadde vært redd for å fortelle det hjemme, fordi det er svindyrt, så jeg hadde forstått jeg burde tatt vare på det. Og før det hadde jeg på egenhånd lett etter den. Men hun er vant til å få nye ting og da er det heller ikke så rart at det ikke oppleves så viktig å ta vare på det. Hun får jo tross alt ny.

Dere bør gjøre det med alt hun mister som dere har kjøpt. Hvis det er en nødvendig ting, kan dere finne noe brukt og/eller billig til henne. Dere er ikke forsikringsselskapet hennes. Dere kan bruke Finn og Tise. Skal hun ha noe spesifikt dyrt kan hun ønske seg dette eller pengebidrag til bursdag og jul.

Anonymkode: 24def...f22

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det med foreldre som ikke klarer å stå i at ungen er sur? 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig at hun har ADHD? Jeg tror ikke det er vanlig å rote ting bort så ofte som dette.

Anonymkode: b61ef...1ed

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Men hva er det med foreldre som ikke klarer å stå i at ungen er sur? 

Det må læres, som mye annet. Er noe man må være seg bevisst. Ikke alle som er det, dessverre, men det er selvfølgelig nødvendig. Jeg har ei venninne som jeg vet kommer til å få en bortskjemt unge og det er fordi hun er fryktelig dårlig på å sette grenser, si nei og tåle andres negative følelser overfor henne. Er pga. oppvekst, men det er jo ikke en unnskyldning. Det ligger i korta hvis hun ikke gjør noe med det.

Anonymkode: 24def...f22

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Datteren vår på 13 år er velfungerende sosialt og har hode skoleresultater. Men en rotekopp som mister, legger vekk og glemmer tingene sine. Hun har nylig mistet mobilen sin, som hun fikk til julen 2023. Dette var en mobil hun hadde ønsket seg lenge, en iPhone 14. Jeg var i utgangspunktet veldig imot å kjøpe en så dyr mobil til en glemsk tenåring, men barnefar (vi er skilt) ga det i julegave og jeg kunne ikke si noe på det. 

I forrige uke var den telefonen borte vekk, antagelig har hun mistet den på skolen, eller på trening. Da ville hun selvsagt ha en ny umiddelbart. Men jeg tenkte hun kunne få gå ut en mobil en stund for å lære, men det går jo ikke i lengden. Da barna er veldig avhengige mobilen sin, både busskort og mye annet er på mobilen. Så må de jo ha mobil for å kunne lage avtaler med venner og klassevenner. Barnefar tok dette opp med meg og sa at hun måtte få mobil, selvom han var enig med meg i at hun må få seg en lærepenge. Hun er vandt til å bare få nye ting. Og hun mister/roter vekk ting ofte, vinterjakker, Headphones, smykker, busskort (når det ikke var digitalt) osv…

Barnefar sa at han skaffer henne en rimelig mobil nå, og hvis hun ønsker seg en dyr igjen, så må hun spare til den selv. Jenta vår pleier å få litt betalt for å klippe gresset/måke snø om vinteren hjemme hos barnefar og meg. Samt litt penger for å støvsuge/moppe huset. Jeg var enig med barnefar og tenkte ikke mer på den saken. Før på fredag, da datteren vår kom hjem fra samvær med barnefar (vi har 50/50 og delt bosted). Hun var sint og gråt fordi hun hadde fått en billig «Kina mobil», og mente det var sosialt selvmord og mobilen var søppel. Ifølge henne er vi «urkjipe» og de verste foreldrene på jordkloden. Jeg har forklart henne at jeg og barnefar ikke har ubegrenset med penger og ny iPhone (som hun ønsker seg) koster 12000-15000kr og det er ikke småpenger. Forklarte henne at hun kan begynne å spare og kjøpe seg en ny iPhone selv. Men det tok for lang tid ifølge henne, og det stemmer også, hun vil sikkert bruke 1-1,5 år på å spare opp til iPhone. 

Er dette en god løsning? Føler ikke at vi har vært for strenge her? Men hva tenker dere?

Viss hun mister alt mulig, så må hun lære seg at ting er dyrt og at hun må ta bedre vare på tingene sine. Dere er ikke for strenge.  Dere burde forresten sjekke litt mer opp i det find my phone greiene. 

Anonymkode: 72370...dad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min datter hadde problemer med sosiale medier og nettvett, kort fortalt, så hun hadde en ren analog tlf i et år og kun tilgang til sine SoMe på et av mine gamle mobiler.

Noen ganger må vi voksne ta kjipe valg.

Anonymkode: 8b674...11c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (1 time siden):

Helt sinnsykt at flere her tenker at en 13åring skal få lov til å ha en telefon til 15.000kr!

Helt hinsides sum å bruke på en telefon, uansett om man har midler til det eller ikke 😳 

Kommer jo ann på behovet. Har selv telefon i den prisklassen og det er ene og alene på grunn av kameraet. Så har du en ungdom som er svært opptatt av å lage egne videoer og ta bilder så må mann godt opp i pris for å få god kvalitet. Min telefon har såpass høy video kvalitet i raw format at den kan brukes profesjonellt til produksjon for nett. Skjerm kvaliteten er også uslåelig.

Så en ungdom kan helt fint ha behov for en dyrere telefon. Ungdommer bruker gjerne mobilen mer en mange voksene som kun leser nettavisen, svarer på jobbmarkedet og ringer sender sms. Men selvsagt behov er først og fremst et individ spørsmål og ikke gruppe spørsmål. Noen ungdommer kan helt klart ha et behov mens andre ikke. Ungdommer konsumerer og produserer mer media innhold i form av video/bilde enn det de fleste voksene gjør. Merker det på øynene når jeg blir tvunget til å titte på en video på noens mobil med betydelig dårligere skjerm enn min. Det er slitsomt for øynene.

Jeg har råd til min mobil og prioriterer en dyrere mobil fremfor andre ting. Bruket ikke penger på interiør skrott som fyller huset, koselige lys, Pepsi max, snus og enda et plagg og presse inn i fult klesskap. Ungdommen får ny telefon til jul og det blir da en i øvre prisklasse men sannsynligvis litt rimeligere enn min da ungdommen har behov for en som er litt mindre i størrelse.

Jeg kjøper dyrt teknisk utstyr som blir brukt daglig og kvalitetsforskjellen på billig og dyrt er enorm.

Men ja tilbake til vimsete ungdom. Viss telefonen er glemt og ikke stjålet så er det lett å spore de. Både android og iphone kommer med teknologien for å finne tapt telefon, fjern ringe telefon fra bruker konto viss lyden er slått av osv. Er telefonen i det hele tatt forsøkt å finne på denne måten? Ganske uansvarlig av foreldre å ikke aktivisere dette viss det er tilfelle. Foreldre bør sette seg inn i hva de kjøper og gir en ungdom.

Er den stjålet kan jo ikke ungdommen klandres og bør ikke straffes for dette.

Anonymkode: 0cae8...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...