Gå til innhold

Du som spiser sunt og er slank, hva spiser du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan du oppgi en typisk dag, gjerne ca mengde også 🥰

Anonymkode: 56427...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha fokus på variert kosthold. Rene råvarer du tilbereder selv fremfor ferdigprodukter.

Jeg kan ikke gi deg mengde da jeg ikke gir det oppmerksomhet og lager måltider til hele familien. Men jeg kan gi noen eksempler.

Spiser knapt brød. Bruker rent smør, dropper lett produkter. Bruker både melk og kokos melk, rømme og yoghurt. Er ikke redd for fett i kostholdet. Spiser også nøtter.

Spiser heller 2 til 3 speilegg og ferske grønnsaker (salat, paprika, tomat, oliven, avocado og lignende) enn brødskive med pålegg.

Spiser helt normal middag laget fra bunnen av med fokus på variasjon og råvarer. Inkluderer ulike grønnsaker, proteiner, fett og karbohydrater. Spiser produkter med sukker fremfor kunstig søtning. Koser meg med sjokolade, hjemmebakt osv men cluet her er måtehold.

Drikker ikke brus og saft i hverdagen. Drikker ikke alkohol. Tørstedrikken er vann, grønn te, peppermynte te. Drikker innimellom ferskpresset juice. Drikker også melk og melkebasert kaffe.

 

Anonymkode: 1540b...b30

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget brød til frokost,biff og ris til middag,hytteost til kvelds.Mellommåltid kan variere,gjerne frukt og grønt.

Anonymkode: f33e3...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser lavkarbo. Holder meg under 30g karb om dagen, utover det er alt "lov".

Anonymkode: 2b849...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eter ca to måltid mellom kl 11 og 17 (ca), periodisk faste eller kva det heiter no til dags. Somoftast sunt, sjelden fast food og sukker. 

Anonymkode: 20b76...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: halv skive med laks

Lunsj 2 knekkebrød makrell, 1 eple

Middag liten porsjon fisk/kylling/ris/grønnsaker etc

Innimellom: nøtter, 1 salt kjeks (Ritz), dadler.

BMI på 21, har hatt det siden jeg var tenåring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost: Smoothie med frosne bær, frukt, biola, proteinpulver og chiafrø. 

Lunsj: Som oftest middagsrester eller feks hjemmelaget karri (løk, hvitløk, chilli, kyllingfilet, linser, krydder). 

Middag; alle slags vanlige og uvanlige middager familien spiser, helt vanlige greier. Spiser for lite fisk da.. 

Kvelds: mer middag eller skiver. Spiser også litt snop utenom dette 😅 men er veldig aktiv (sykler til og fra jobb, går 3 turer med hunden hver dag og trener styrke. Går også hele dagen på jobb). Er 175 og veier 59 kg.

Anonymkode: 84d58...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost er mye forskjellig. En del kjøleskapsgrøt med mandelsmør og syltetøy. 
Spiser også en del omelett.
Eller lapper av cottage cheese eller kesam eller noe. Med havremel. Eller egg i annen form. Ikke så mye brød. Lomper spiser jeg en del av. Og knekkebrød. Men alltid overvekt av pålegg.

Lunsj er ofte middagsrest. 

Mellommåltid er gjerne frukt og yoghurt eller noe.

Middag er mye hjemmelagde tjukke supper. En del fisk og noe kjøtt. Lager mye ordentlig mat fra bunnen. Men går også noe pølse og panert fisk og har en TORO-pose innimellom. Men alltid fokus på grønt, også ved lat ferdigmat. Spiser mer grønt enn karbo. 
Middag er ca 19.30 og siste måltid. 

Drikke er vann og svart kaffe. Innimellom musserende vin.😃

Dette er et utvalg. Jeg varierer mye. Glad i mat og koser meg med det.

Oppgir ikke mengder, jeg er svært liten og vekta er oppnådd ved slankekur/livsstilendring for 8 år siden. Så jeg må jobbe.. og leve strikt. Men har hatt fokus på protein noen måneder nå og er mer mett. Deillig. Da ligger proteininnholdet nokså høyt mtp hvor liten jeg er.
Og mest i frokosten, som er mitt største og mest kaloririke måltid.

Endret av Frøkenfryden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke sukker, og minst mulig karbohydrater.

Frokost to veldig grove brødskiver. Med f.eks skinke, egg, ost.... Drikker vann eller te.

Mellommåltid en liten skål bær med kunstig søtning.

Lønsj en kopp suppe og to ryvita knekkebrød.

Middag mest mulig ren mat laget fra bunnen. Ofte kylling, fisk... Kan ta en liten potet, men ikke ris, pasta osv. Sellerirotpure er en god erstatning for potet. Spiser f.eks 3/4 av en kyllingfilet (klarer ikke mer). Mye grønnsaker, ikke mye rotgrønnsaker pga karbo.

Kvelds alltid en skål salat med ostebiter og nøtter, oljedressing eller uten noe.

Drikker kaffe, vann, te, iskaffe uten sukker og litt sukkerfri brus.

Nå har jeg diabetes 2, og regulerer mest mulig med kosten, så jeg kan ikke skeie noe ut 🙂. Helt stabil vekt, normalvektig. 

Anonymkode: 82822...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å spise innenfor et vindu på 8-9 timer, 3 måltider og ingenting mellom måltidene. 
Frokost, som regel 830/0900. Neste alltid smoothie (med riktig næringssammensetning, ikke frukt og vanilje yoghurt liksom).

Lunsj: som regel salat, suppe el lignende. Spiser uansett alltid masse grønt. Sjelden brødmat.

middag: spiser det meste, men fokus på sunn og ordentlig mat. Prøver å alltid lage fra bunnen, begrenser mengden ris, pasta, brød. 

Middag som siste måltid for dagen ca kl 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting fast. Har aldri hatt regler/rutiner når det kommer til mat.

Frokost; ofte ikke sulten, eller jeg tar meg et-par knekkebrød

Lunsj; kontoret; salatbar, innimellom varmmat, i kantine. hjemmekontoret; lager meg ofte noe med egg og grønnsaker, eller middagsrester. Helg; lager ofte noe godt og spiser med mannen. Eller er ute og spiser. 

Middag; det kan være alt mulig. Hadde lammefrikasse i går. Blir blomkålsuppe i dag. Pai med laks i morgen. Men vi kan også hente sushi, eller en peppes. 

Spiser ikke godteri eller snacks, har aldri likt det. Men tar litt vin på kveldene i helgen. Drikker ellers bare vann. Så dagene jeg ikke føler for frokost er det kun lunsj og middag. 

Anonymkode: 08555...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ren mat, ikke lettprodukter eller kunstig søtning. Spiser ikke brød, men grove knekkebrød. Med ordentlig smør, egg eller avokado, kylling skinke, ost og masse grønnsaker. Driver også med periodisk faste, så spiser 2-3 måltider pr dag. Siste mellom 18-20. så første måltid er til lunsj på jobb. Da er det ett knekkebrød, med masse pålegg og kalorier. Så normal middag, spiser vanlig, hjemmelaget mat. Om vi har pasta, spiser jeg ris i stedet som tilbehør. Så ett knekkebrød eller frukt om jeg er sulten til kveldsmat. Spiser lite godteri, men hender jeg spiser litt sjokolade eller potetgull i helgene. Om jeg drikker brus er det sukker-brus, ikke lettbrus. Drikker kaffe, te og vann, gjerne med lime i.

Anonymkode: ccb16...f97

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest andres innlegg ser jeg at det var en viktig ting jeg glemte i mitt innlegg;

Jeg er opptatt av rene råvarer. Og jeg lager så mye som mulig fra bunnen. Vi kjøper ikke brød i butikk, og bruker generelt veldig få halvfabrikata. Forsøker å handle mest mulig rett fra bonde, fisker, eller jaktlag. 

Men uten å være hysterisk. Som jeg nevner kan vi finne på å bestille en Peppes en travel dag. 

Anonymkode: 08555...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frokost ett knekkebød med brunost, græddeost eller evt svartpølse

Lunsj ett egg og et knekkebrød, agurk og tomat ved siden av evt salat om jeg er på kontoret

Middag helt vanlig mat men 2/3 grønnsaker

Spiser ikke etter kl 18 og før kl 9

Anonymkode: e63e7...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...