Gå til innhold

Uenige om å bli gift, så andre parten på gli

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes også det å bli gift viser at man er skikkelig seriøse, og at det er et steg opp fra bare å være samboere.

Men, jeg ville aldri ha giftet meg med noen som kun gjorde det for min del, og som ellers ikke ville ha giftet seg. Det blir helt feil for meg.

Når temaet kom opp i samtaler, ville jeg ha sagt at jeg kunne tenke meg å gifte meg med ham, men så ville jeg latt det ligge om han var lunken til det. Det ville nok vært sårt for meg, og jeg ville tenkt mitt om hvor glad han egentlig var i meg, og sett an hvordan jeg skulle forholde meg til det om det aldri ble aktuelt for ham.

Anonymkode: 04618...fa4

Så trist det var å lese dette.

Jeg har også vært gift tidligere, og vi så ingen grunn til å ha noe stort bryllup (hadde bodd sammen lenge). Ingen sure miner over at kun den aller nærmeste familie og aller næreste venner var invitert. De andre kom en tur etterpå, sånn spredd litt rundt når det passet seg, og fikk kake og kaffe.

Når folk klarer å ødelegge dagen for deg, så er det ikke ekte venner. Sånn du skriver om dem, så ville jeg kuttet dem ut, og kun vært sammen med folk som jeg visste brydde seg om meg.

Anonymkode: 04618...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har hintet tydelig flere ganger, noe han tydeligvis ikke har tatt seriøst. Så ble det dessverre en opphetet diskusjon da jeg tok det opp direkte der han følte seg angrepet eller presset.

Han kunne i utgangspunktet ikke se for seg det, på grunnlag at han synes vi har det fint som nå og har rett og slett ikke sett for seg giftemål noen gang, men nå som han har forstått hvor viktig det er for meg så skal han tenke på saken. Problemet er at jeg nå er usikker på om jeg egentlig ønsker det når det bare isåfall blir til kun fordi det er mitt ønske. Samtidig er denne pakka jo nettopp veldig viktig for meg.

Er det andre her som har vært i lignende situasjon eller har noen tanker? 

Anonymkode: fa784...477

Hvorfor i alle dager har du ventet 5+ år med å ta det opp hvis det er så viktig for deg? Det er helt legitimt å anse ekteskap som det ultimative, men det vitner om veldig dårlig kommunikasjon hvis dere aldri har hatt en ordentlig samtale om forholdet og forholdets fremtid.  

Anonymkode: 519bd...806

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe at han tar steg og sikrer seg for skilsmissen.

Anonymkode: 1c980...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor i alle dager har du ventet 5+ år med å ta det opp hvis det er så viktig for deg? Det er helt legitimt å anse ekteskap som det ultimative, men det vitner om veldig dårlig kommunikasjon hvis dere aldri har hatt en ordentlig samtale om forholdet og forholdets fremtid.  

Jeg har som sagt hintet kraftig om det, men vi var svært unge så ikke noe det var naturlig å snakke så seriøst om på det tidspunktet vi faktisk ble sammen. Vi har hatt mange samtaler om forholdet vårt, men som skrevet her også så har det med giftemål også meldt seg sterkere hos meg nå som vi har blitt etablerte og det føles da mer naturlig som et neste steg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har som sagt hintet kraftig om det, men vi var svært unge så ikke noe det var naturlig å snakke så seriøst om på det tidspunktet vi faktisk ble sammen. Vi har hatt mange samtaler om forholdet vårt, men som skrevet her også så har det med giftemål også meldt seg sterkere hos meg nå som vi har blitt etablerte og det føles da mer naturlig som et neste steg.

God kommunikasjon er i klartekst. Å hinte betyr at du er redd å ta opp ting. Ikke et sunnhetstegn. Hvis ekteskap for deg er «større» enn samboerskap, må du gjøre det klart at så får han bare «discount-pakken» av deg hvis han ikke vil forplikte seg utover samboerskap.

Vil for øvrig anbefale deg å lese litt parforhold-teori om «sliders vs. deciders».  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

God kommunikasjon er i klartekst. Å hinte betyr at du er redd å ta opp ting. Ikke et sunnhetstegn. Hvis ekteskap for deg er «større» enn samboerskap, må du gjøre det klart at så får han bare «discount-pakken» av deg hvis han ikke vil forplikte seg utover samboerskap.

Vil for øvrig anbefale deg å lese litt parforhold-teori om «sliders vs. deciders».  

Vi har altså snakket tydelig om det nå, selv om det dessverre ble en diskusjon fordi dette tydeligvis var noe betent for begge parter og jeg tydeligvis ikke har kommunisert tydelig nok tidligere at dette faktisk er noe jeg seriøst ønsker.

Uansett ikke spørsmålet videre. Jeg tror han kommer til å si nå at han vil det fordi jeg vil, for å tilfredsstille meg siden han har forstått det er viktig for meg og vil at jeg skal ha det bra, men spørsmålet er da om det uansett er sånn man vil inngå ekteskap.

Tipper det er mange som har vært i en lignende situasjon så ønsker hovedsakelig å høre fra de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 23.41):

Jeg har hintet tydelig flere ganger, noe han tydeligvis ikke har tatt seriøst. Så ble det dessverre en opphetet diskusjon da jeg tok det opp direkte der han følte seg angrepet eller presset.

Han kunne i utgangspunktet ikke se for seg det, på grunnlag at han synes vi har det fint som nå og har rett og slett ikke sett for seg giftemål noen gang, men nå som han har forstått hvor viktig det er for meg så skal han tenke på saken. Problemet er at jeg nå er usikker på om jeg egentlig ønsker det når det bare isåfall blir til kun fordi det er mitt ønske. Samtidig er denne pakka jo nettopp veldig viktig for meg.

Er det andre her som har vært i lignende situasjon eller har noen tanker? 

Man skal aldri presse noen til å gifte seg. Det er virkelig ikke bra. 

Om et frieri ikke kommer fra hjertet så er det ikke verdt noe som helst tenker jeg. Det er en av de aller største kjærlighetserklæringene man kan få her i livet. 

Synes du han skal fri for å tilfredsstille deg? Er det det du ønsker deg? 

Da hadde jeg følt at det var bare en illusjon, om jeg visste at han hadde gjort noe slik for å gi etter for press....

Dette er mine tanker i forhold til dette temaet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 9.16):

Vi har altså snakket tydelig om det nå, selv om det dessverre ble en diskusjon fordi dette tydeligvis var noe betent for begge parter og jeg tydeligvis ikke har kommunisert tydelig nok tidligere at dette faktisk er noe jeg seriøst ønsker.

Uansett ikke spørsmålet videre. Jeg tror han kommer til å si nå at han vil det fordi jeg vil, for å tilfredsstille meg siden han har forstått det er viktig for meg og vil at jeg skal ha det bra, men spørsmålet er da om det uansett er sånn man vil inngå ekteskap.

Tipper det er mange som har vært i en lignende situasjon så ønsker hovedsakelig å høre fra de.

Jeg tror dy kommer til å ha bedre effekt ved å gjøre som hun tidligere i tråden, som følte på sorgen over ikke å bli gift, og se om han kommer til deg.

Hvis dette skjer nå, vil det ikke gagne noen av dere. Det vil ikke gagne deg fordi du vil konsekvent ha en usikkerhet som gnager rundt å vite at han egentmig ikke vil dette. Han kommer til å føle på at ha ble presset inn i det. Oppskrift på mange underbevisste følelser som kan føre til skilsmisse det der 😅

Anonymkode: 14a14...c22

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 23.46):

Ja, enten går du rundt skuffa eller så blir han pressa inn i det..

Jeg støtter din partner i å aldri ville gifte meg. Men nå er det noe jeg er åpen om..

Hvorfor betyr det så mye for deg om dere har det bra sammen som det er..?

Anonymkode: e4468...b64

Ikke meg du spør.

Men på et tidspunkt i livet kutter man navlestrengen. Og etablerer en ny familie man forplikter seg til - også juridisk. Man vil aldri få samme rettigheter som samboere som gift. Det er en juridisk avtale om å velge å være hverandres nærmeste familie. 

Anonymkode: b6623...5c0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 9.16):

Da må dere snakke videre. 

Jeg kunne aldri sagt om min mann "jeg tror han kommer til å si ....". For vi ville pratet og pratet, og lyttet, til vi forstod hverandre fullt ut. 

Er kommunikasjonen vanskelig ellers også? 

Har ikke vært i akkurat denne situasjonen, allerede tidlig i forholdet snakket vi om forventninger og ønsker i livet. Det er jo blant annet en dealbreaker for mange at den andre ikke vil ha barn, så jeg forstår ikke at man ikke tar den praten før man blir seriøse. Men så har det jo dukket opp uventede situasjoner der vi står langt fra hverandre, men det har vi taklet gjennom kommunikasjon, gjerne i flere runder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da må dere snakke videre. 

Jeg kunne aldri sagt om min mann "jeg tror han kommer til å si ....". For vi ville pratet og pratet, og lyttet, til vi forstod hverandre fullt ut. 

Er kommunikasjonen vanskelig ellers også? 

Har ikke vært i akkurat denne situasjonen, allerede tidlig i forholdet snakket vi om forventninger og ønsker i livet. Det er jo blant annet en dealbreaker for mange at den andre ikke vil ha barn, så jeg forstår ikke at man ikke tar den praten før man blir seriøse. Men så har det jo dukket opp uventede situasjoner der vi står langt fra hverandre, men det har vi taklet gjennom kommunikasjon, gjerne i flere runder. 

Hallo i luken? Vi ble som sagt sammen veldig unge, og hvis man ikke videre utvikler seg som menneske men for alltid står på stedet hvil, spesielt fra veldig ungt stadige så er jo det svært uvanlig. 
Hva er greia med dette forumet og alltid ville trykke andre ned? Det gjelder bl.a deg.

Vi har hatt ordentlig samtale nå og jeg vet det er viktig for han at jeg skal bli fornøyd også, derfor antar jeg det er det det blir til senere, spørsmålet er hvordan jeg skal gå frem videre vedrørende dette.

Så akkurat nå tenker han over saken siden det akkurat er snakket om seriøst siden han ikke tok hintene mine tidligere om dette emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (40 minutter siden):

Man skal aldri presse noen til å gifte seg. Det er virkelig ikke bra. 

Om et frieri ikke kommer fra hjertet så er det ikke verdt noe som helst tenker jeg. Det er en av de aller største kjærlighetserklæringene man kan få her i livet. 

Synes du han skal fri for å tilfredsstille deg? Er det det du ønsker deg? 

Da hadde jeg følt at det var bare en illusjon, om jeg visste at han hadde gjort noe slik for å gi etter for press....

Dette er mine tanker i forhold til dette temaet. 

Forventer ikke et frieri, men at man som voksne mennesker skal bli enige sammen om en så viktig avgjørelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forventer ikke et frieri, men at man som voksne mennesker skal bli enige sammen om en så viktig avgjørelse.

Om en mann unngår det spørsmålet så hadde jeg tolket det som at han ikke ville. Jeg vil bare ha det som gis til meg frivillig, så jeg hadde aldri spurt om det. 

Hva andre gjør får være opp til dem. Unnvikende adferd i forhold til giftemål er jo ikke et positivt tegn akkurat...🤔

Endret av Irak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irak skrev (Akkurat nå):

Om en mann unngår det spørsmålet så hadde jeg tolket det som at han ikke ville. Jeg vil bare ha det som gis til meg frivillig, så jeg hadde aldri spurt om det. 

Hva andre gjør får være opp til dem. Unnvikende adferd i forhold til giftemål er jo ikke et positivt tegn akkurat...🤔

At man ikke ser for seg giftemål er ikke ensbetydende med at man ikke elsker sin partner akkurat heller, folk er jo forskjellige med forskjellige ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hallo i luken? Vi ble som sagt sammen veldig unge, og hvis man ikke videre utvikler seg som menneske men for alltid står på stedet hvil, spesielt fra veldig ungt stadige så er jo det svært uvanlig. 
Hva er greia med dette forumet og alltid ville trykke andre ned? Det gjelder bl.a deg.

Vi har hatt ordentlig samtale nå og jeg vet det er viktig for han at jeg skal bli fornøyd også, derfor antar jeg det er det det blir til senere, spørsmålet er hvordan jeg skal gå frem videre vedrørende dette.

Så akkurat nå tenker han over saken siden det akkurat er snakket om seriøst siden han ikke tok hintene mine tidligere om dette emnet.

Og jeg var 21. Mannen 24. Vi snakket likevel om slikt. Samt verdisyn, religion, politikk, karriereambisjoner og mye mer. 

Om du synes mitt innlegg, som oppfordrer deg til å snakke mer med egen kjæreste, i stedet for å anta hva han nå vil gjøre. Så forstår jeg ærlig talt at dere har problemer. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og jeg var 21. Mannen 24. Vi snakket likevel om slikt. Samt verdisyn, religion, politikk, karriereambisjoner og mye mer. 

Om du synes mitt innlegg, som oppfordrer deg til å snakke mer med egen kjæreste, i stedet for å anta hva han nå vil gjøre. Så forstår jeg ærlig talt at dere har problemer. 

Og vi var mye yngre enn dette. 
Og igjen en sånn kommentar, ikke overraskende, du virker jammen som et varmt menneske…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At man ikke ser for seg giftemål er ikke ensbetydende med at man ikke elsker sin partner akkurat heller, folk er jo forskjellige med forskjellige ønsker. 

Takk. Det er et viktig poeng. Kjærlighet kan ikke måles 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og vi var mye yngre enn dette. 
Og igjen en sånn kommentar, ikke overraskende, du virker jammen som et varmt menneske…

Og du fremstår virkelig som en som søker konflikter, og ikke tar til deg velmenende råd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og du fremstår virkelig som en som søker konflikter, og ikke tar til deg velmenende råd. 

Takk for nok en hyggelig kommentar fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i situasjonen der han vil overtale meg til at vi gifter oss. Jeg forstår ikke vitsen eller hvorfor det er viktig. Vil man gå fra noen så gjør man det uansett sivilstatus. Formuen min blir uansett sikret i forkant. Tror mange rett og slett har Disney-mindset.

Anonymkode: ffc83...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...