Gå til innhold

Jada, dette med gavefritt er supert ja😡


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men er det ikke vanlig at det da er en større gave enn mange små? Klart at jenta skal få gave i bursdag 😀

Anonymkode: 4f44f...b18

Barna får nok gave av familien, selv om barneselskapet er gavefritt :)

Anonymkode: a4f55...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hva i all verden læree barnet av det?

Anonymkode: f3871...a73

Hvorfor skal man lære noe i alle situasjoner? Kan ikke bursdager bare være gøy, uten at man skal dra så mye lærdom utav ting? 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jada, barn bryr seg om gaver, men når man vet at det i klassen blir gavefrie bursdager så må man dertil forberede barnet godt på nettopp dette, slik at det ikke er en forventning. Her høres det ikke ut som barnet var godt nok forberedt. 

Anonymkode: af4e7...e25

Så klart at de barna som har eldre søsken også har en forventning om at bursdagsfeiringene foregår på tilnærmet lik måte, og derfor er det også full forståelse for at skuffelsen blir stor når noe man har sett frem til uteblir fra egen bursdagsfeiring. Ts kan ha forberedt barnet sitt på det ved å fortelle det til henne, men det vil uansett bli annerledes når barnet står i opplevelsen og kjenner på de faktiske følelsene over manglende gaver. 
 

Skjønner at barn syns det er gøy med gaver, de av oss som husker tilbake til våre barnebursdager husker vel den spenningen det var både å gi gave og få gave? 

Anonymkode: 4c1e9...be0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Så bra tiltak! Barna bare åpner gavene og kaster det fra seg for å åpne neste. Rettferdighet er ikke likhet, og det er greit å lære seg først som sist. 

Anonymkode: eb8df...e9d

Oi for noen utakknemlige barn du har observert. Aldri sett det jeg hverken i bursdager eller jul. Da har foreldrene gjort en dårlig jobb.

Anonymkode: 79737...053

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Trenger ikke lese noe om og om igjen. Å få gaver er lang tradisjon. Skal man ta bort julegaver og, fordi det viktigste er å feire at Jesus ble født?

Anonymkode: 84b44...77e

Men altså, får hun ingen gaver? 
Får hun ikke gaver av foreldre, søsken og øvrig familie? Kan ikke et par av dem pakkes opp under feiringen? 
Problem løst! 

Anonymkode: 37895...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke skåne barna fra skuffelser. Det er en del av livet, og de kan man møte tidlig eller sent, men de kommer. Her er det jo en skånsom måte når det gjelder alle barna i klassen. Man ønsker vel at barna skal bli litt robuste og takle livet, skulle jeg tro. 

Anonymkode: eb8df...e9d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (37 minutter siden):

Her bekrefter du jo bare hvorfor gavefrie bursdager er så viktig i fremtiden! Barnet ditt vil ikke feire mer fordi hun ikke får gaver. Les den setningen om igjen og om igjen til det sitter. Bursdager skal feires fordi man blir et år eldre, ikke fordi man FÅR ting! 

Det er barn det er snakk om. Disse mødrene som har bestemt gavefri bursdag har jo sannsynligvis ikke vokst opp med det, men har likevel et særdeles bevisst forhold til det. Så kan visst utvikle slike ferdigheter likevel. 

Vi har fellesgave, og jeg synes det er dumt, ville heller vært strengere på pris. Barna synes det er skikkelig koselig å velge ut noe, og jeg tror vi tar noe fra de der.

Anonymkode: 9f0dc...769

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal man lære noe i alle situasjoner? Kan ikke bursdager bare være gøy, uten at man skal dra så mye lærdom utav ting? 

Så klart at de barna som har eldre søsken også har en forventning om at bursdagsfeiringene foregår på tilnærmet lik måte, og derfor er det også full forståelse for at skuffelsen blir stor når noe man har sett frem til uteblir fra egen bursdagsfeiring. Ts kan ha forberedt barnet sitt på det ved å fortelle det til henne, men det vil uansett bli annerledes når barnet står i opplevelsen og kjenner på de faktiske følelsene over manglende gaver. 
 

Skjønner at barn syns det er gøy med gaver, de av oss som husker tilbake til våre barnebursdager husker vel den spenningen det var både å gi gave og få gave? 

Anonymkode: 4c1e9...be0

Jeg har et barn i "gavefri" klasse med eldre søsken som får gaver i barnebursdag. Om skuffelsen blir stor og gaver er noe man har sett frem til, så mener jeg man ikke har forberedt barnet godt nok på at det nettopp ikke blir gaver. Jeg hadde flere samtaler med min yngste før bursdagen hennes så hun var veldig klar over at her ble det kort eller tegning hun fikk. Og når hun selv var gjest i bursdag så fikk hun gi kort eller tegning. Her er det flere barn med eldre søsken og ikke opplevd at dette kullet har forventet gaver når vi kom eller virket skuffet over dette. De har takket for kort og så har det vært mest stas med å leke, spise kake etc. 

Anonymkode: af4e7...e25

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva skal egentlig barn lære av gavefri bursdag?

Anonymkode: 8bfc5...e8b

Hva lærer de av en bursdag med gaver?

Anonymkode: 25878...546

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

TS forteller jo nettopp om et barn som brydde seg. Fordi hennes erfaringer med bursdag er søsken og der har hun sett gaver. At voksne synes at barn ikke burde bry seg om gaver betyr ikke at alle barn ikke bryr seg om gaver. De fleste barn jeg kjenner er glad i å få gaver, det ser jeg jo i familieselskaper og julefeiringer.

Anonymkode: c50c4...965

Men kan gun ikke få gaver etter bursdagen istedet da? Innkjøpt av foreldre for de pengene de sparer på å ikke kjøpe bursdagsgave til alle barna i klassen.

Anonymkode: 55200...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns oppriktig synd i dagens barn jeg som ikke får kjenne på gleden ved å gi og motta gaver. For gaver ER en del av konsptet bursdag. Ellers er det jo bare en sammenkomst! Fy fader så idiotisk en verden vi lever i , mange som tar fra barn mye med disse prinsippene sine. 

La barna tenke ut en gave som varer og er til nytte, lage selv eller kjøpe noe rimelig. La de lære at man gir for å glede andre. Eller fortsett å være kjip. Valget er ditt men du vet hva jeg mener om kjipe foreldre. De er ikke verdt noe i mine øyne og de lærer ikke ungene NOE.

Anonymkode: ac8f8...6bd

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også gavefritt i klassebursdag og syns det er helt fint. Har jobbet på skole tidligere og VET at det er barn som ikke har fått reist i bursdag fordi familien ikke har råd til gave (eller 10-20 som det gjerne blir på et år). Ved å ha det gavefritt skaper det mindre bekymringer for familier som har det trangt og større muligheter for alle å delta. 

Hadde heller kjøpt en gave hun kan få i forkant eller etterkant og hatt fokus på at det er hyggelig at så mange vil komme for å feire henne ☺️

Anonymkode: d0724...6bd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns oppriktig synd i dagens barn jeg som ikke får kjenne på gleden ved å gi og motta gaver. For gaver ER en del av konsptet bursdag. Ellers er det jo bare en sammenkomst! Fy fader så idiotisk en verden vi lever i , mange som tar fra barn mye med disse prinsippene sine. 

La barna tenke ut en gave som varer og er til nytte, lage selv eller kjøpe noe rimelig. La de lære at man gir for å glede andre. Eller fortsett å være kjip. Valget er ditt men du vet hva jeg mener om kjipe foreldre. De er ikke verdt noe i mine øyne og de lærer ikke ungene NOE.

Anonymkode: ac8f8...6bd

Helt enig.

Og alle disse prinsippforeldrene som "tenker på de fattige" og vil at barna skal "lære skuffelser" eller "sette pris på å være sammen bare" eller "de bryr seg jo ikke om gaver" mener jo egentlig dette fordi de selv gjerne vil slippe å ordne gave fordi de selv synes det er slitsomt. De ønsker å gjøre sin egen logistikk enklere, punktum. De tenker overhode ikke på barna er min mening da. Vær iallfall ærlig på det og slutt med alle unnskyldninger og forklaringer.

Anonymkode: c50c4...965

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns oppriktig synd i dagens barn jeg som ikke får kjenne på gleden ved å gi og motta gaver. For gaver ER en del av konsptet bursdag. Ellers er det jo bare en sammenkomst! Fy fader så idiotisk en verden vi lever i , mange som tar fra barn mye med disse prinsippene sine. 

La barna tenke ut en gave som varer og er til nytte, lage selv eller kjøpe noe rimelig. La de lære at man gir for å glede andre. Eller fortsett å være kjip. Valget er ditt men du vet hva jeg mener om kjipe foreldre. De er ikke verdt noe i mine øyne og de lærer ikke ungene NOE.

Anonymkode: ac8f8...6bd

De fleste har jo en feiring med familie også? De fleste får og gir gaver til jul. Jeg skjønner ikke problemet? Min synes i hvert fall det er gøy å tegne kort, og hun tar vare på kortene hun får. Der har barna skrevet fine ting. 

Mye mer givende enn da hun gikk i barnehagen og jeg rasket med meg en random plastdings såpeboble på normal for å holde meg innenfor 25-kr-grensa vår i hvert fall. Fortsatt ikke så veldig spennende for min å gå i butikker, så jeg regner med jeg måtte ha handlet gaver nå også hvis vi hadde fortsatt med gaver. 

Anonymkode: a4f55...ad9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg syns oppriktig synd i dagens barn jeg som ikke får kjenne på gleden ved å gi og motta gaver. For gaver ER en del av konsptet bursdag. Ellers er det jo bare en sammenkomst! Fy fader så idiotisk en verden vi lever i , mange som tar fra barn mye med disse prinsippene sine. 

La barna tenke ut en gave som varer og er til nytte, lage selv eller kjøpe noe rimelig. La de lære at man gir for å glede andre. Eller fortsett å være kjip. Valget er ditt men du vet hva jeg mener om kjipe foreldre. De er ikke verdt noe i mine øyne og de lærer ikke ungene NOE.

Anonymkode: ac8f8...6bd

Enig med deg her. 
Vi lærer barna noe, de lærer ikke gleden ved å gi, glede andre med noe annet enn å dukke opp. Dette opplegget er helt idiotisk, 

Vi ser jo litt dette på resten av samfunnet, vi gleder ikke så mange lenger, vi bytter heller penger ved gave enn å gidde å kjøpe noe, noen barn får så mye av foreldrene sine så de har ikke ønsker engang. De får ikke oppleve gleden ved å ønske seg noe i lang tid så dukker det magisk opp under treet på julaften. 
Jeg synes dette er trist jeg elsker å gi gaver, elsker å både lage og tenke nøye gjennom hva den personen kan bli glad for. 
Dette blir det mindre og mindre av for nå skal man heller gjøre noe hyggelig sammen. Er nå 5 år siden vi skulle gjøre noe hyggelig sammen, det er jo bare snakk. 
 

Jeg hadde gjort som du har tenkt neste år ts, jeg hadde også tatt dette opp igjen på foreldremøte 

Anonymkode: 0df58...560

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt enig.

Og alle disse prinsippforeldrene som "tenker på de fattige" og vil at barna skal "lære skuffelser" eller "sette pris på å være sammen bare" eller "de bryr seg jo ikke om gaver" mener jo egentlig dette fordi de selv gjerne vil slippe å ordne gave fordi de selv synes det er slitsomt. De ønsker å gjøre sin egen logistikk enklere, punktum. De tenker overhode ikke på barna er min mening da. Vær iallfall ærlig på det og slutt med alle unnskyldninger og forklaringer.

Anonymkode: c50c4...965

Ja, helt ærlig så syntes jeg det var herk å gå og kjøpe sånne småting. Det blir så mye unødvendig som ikke blir brukt, noe noen av barna også var ærlig på (barnehagebarn er ærlige, utrolig nok var det en som ikke liker Elsa😆). Min fikk en god del hårpynt, som hun ikke brydde seg om. Mulig de mente hun trengte dette, da hun sjelden hadde klemmer eller strikk mens hun gikk i barnehagen. Men poenget mitt er at det er veldig vanskelig å treffe blink med en sånn liten gave. Det blir til at man går på butikken og handler en vilkårlig hårstrikk eller pakke fargeblyanter. Som de fleste har nok av. 

Jeg har altså flere tanker i hodet samtidig: Det blir mange småting som ikke nødvendigvis blir brukt. Noe som heller ikke er bra for miljøet. Man lærer barna at det bare er å kjøre på og kjøpe masse små plastting, selv om tingen ikke er noe spesifikt som bursdagsbarnet ønsker seg. Samtidig som de lærer at man bør begrense unødvendige innkjøp, at det er mye unødvengi plast der ute, og at man bør tenke på miljøet.

Og, som alenemor med inntekt under snittet, så har jeg andre ting å bruke de pengene på ja. Hvis man feirer med hele klassen, noe som var vanlig første året her, så blir det en god del penger til sammen. 

Anonymkode: a4f55...ad9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig med deg her. 
Vi lærer barna noe, de lærer ikke gleden ved å gi, glede andre med noe annet enn å dukke opp. Dette opplegget er helt idiotisk, 

Vi ser jo litt dette på resten av samfunnet, vi gleder ikke så mange lenger, vi bytter heller penger ved gave enn å gidde å kjøpe noe, noen barn får så mye av foreldrene sine så de har ikke ønsker engang. De får ikke oppleve gleden ved å ønske seg noe i lang tid så dukker det magisk opp under treet på julaften. 
Jeg synes dette er trist jeg elsker å gi gaver, elsker å både lage og tenke nøye gjennom hva den personen kan bli glad for. 
Dette blir det mindre og mindre av for nå skal man heller gjøre noe hyggelig sammen. Er nå 5 år siden vi skulle gjøre noe hyggelig sammen, det er jo bare snakk. 
 

Jeg hadde gjort som du har tenkt neste år ts, jeg hadde også tatt dette opp igjen på foreldremøte 

Anonymkode: 0df58...560

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig med deg her. 
Vi lærer barna noe, de lærer ikke gleden ved å gi, glede andre med noe annet enn å dukke opp. Dette opplegget er helt idiotisk, 

Vi ser jo litt dette på resten av samfunnet, vi gleder ikke så mange lenger, vi bytter heller penger ved gave enn å gidde å kjøpe noe, noen barn får så mye av foreldrene sine så de har ikke ønsker engang. De får ikke oppleve gleden ved å ønske seg noe i lang tid så dukker det magisk opp under treet på julaften. 
Jeg synes dette er trist jeg elsker å gi gaver, elsker å både lage og tenke nøye gjennom hva den personen kan bli glad for. 
Dette blir det mindre og mindre av for nå skal man heller gjøre noe hyggelig sammen. Er nå 5 år siden vi skulle gjøre noe hyggelig sammen, det er jo bare snakk. 
 

Jeg hadde gjort som du har tenkt neste år ts, jeg hadde også tatt dette opp igjen på foreldremøte 

Anonymkode: 0df58...560

Jeg synes det er vanskelig å kjøpe noe som er sterkt ønsket for ca 50-lappen, som mange har som grense har jeg inntrykk av?

Hvorfor er det "ingen glede" ved å tegne/pynte et fint hjemmelaget kort, og skrive fine ting mener du? Min synes dette er stas, både å gi og få. Er det materielle så mye viktigere?

Min ønsket seg sparkesykkel nesten ett år før hun fikk det. Hun får ikke alt hun peker på selv om hun ikke får drøssevis av såpeboblebokser og hårpynt fra barn i klassen. Jeg syntes det var bedre å bruke penger på sparkesykkelen enn å gamble på om mine barns klassekompiser liker og trenger en hobbybok eller en hårbøyle da, det skal jeg ærlig innrømme. Ikke så lett å vite hvem av guttene som liker hulken og hvem som liker supermann liksom... Det blir fort bom når man ikke kjenner barna veldig godt da. 

Anonymkode: a4f55...ad9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

vet ikke hvorfor jeg siterte to ganger, beklager

Anonymkode: a4f55...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi løst det veldig enkelt med at foreldrene selv kjøper gave til barnet på vegne av klassen. Valgfritt beløp vippses i forkant, maks 50 kr. Gjestene slipper og handle, bursdagsbarnet får en litt finere gave som ikke er ræl. 

Anonymkode: f2119...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er barn det er snakk om. Disse mødrene som har bestemt gavefri bursdag har jo sannsynligvis ikke vokst opp med det, men har likevel et særdeles bevisst forhold til det. Så kan visst utvikle slike ferdigheter likevel. 

Vi har fellesgave, og jeg synes det er dumt, ville heller vært strengere på pris. Barna synes det er skikkelig koselig å velge ut noe, og jeg tror vi tar noe fra de der.

Anonymkode: 9f0dc...769

Men alle forandringer må starte et sted. Nå som de har sluttet med mobil i skolen så er det urettferdig, fordi at andre eldre barn fikk ha det i skoletiden. Her får ikke ungdomskole elevene lengre forlate skolen i friminuttene, urettferdig fordi årskullene før dem fikk lov. Skal man avskaffe russetiden så blir det urettferdig for de som har gledet seg i flere år til å bli russ... and so on.. 

Uansett hva man gjør så blir det feil for noen. Og dette med gaver i barnebursdag har blitt et problem på flere måter. For det første så bidrar det til søppel og overforbruk, for det andre så skaper det forventning hos bursdagsbarnet om å få mest mulig, for det tredje så ødelegger det for de som ikke har råd til å kjøpe gaver. 

Jeg syntes at de overnevnte argumentene triumfer barns glede over å skulle velge ut noe altså. De kan velge ut noe til familiemedlemmer istedet for. 

Og som andre har skrevet allerede så vil denne "sorgen" over å ikke kunne få/velge ut gaver bli borte etterhvert som det slutter å være vanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

 

Jeg synes det er vanskelig å kjøpe noe som er sterkt ønsket for ca 50-lappen, som mange har som grense har jeg inntrykk av?

Hvorfor er det "ingen glede" ved å tegne/pynte et fint hjemmelaget kort, og skrive fine ting mener du? Min synes dette er stas, både å gi og få. Er det materielle så mye viktigere?

Min ønsket seg sparkesykkel nesten ett år før hun fikk det. Hun får ikke alt hun peker på selv om hun ikke får drøssevis av såpeboblebokser og hårpynt fra barn i klassen. Jeg syntes det var bedre å bruke penger på sparkesykkelen enn å gamble på om mine barns klassekompiser liker og trenger en hobbybok eller en hårbøyle da, det skal jeg ærlig innrømme. Ikke så lett å vite hvem av guttene som liker hulken og hvem som liker supermann liksom... Det blir fort bom når man ikke kjenner barna veldig godt da. 

Anonymkode: a4f55...ad9

Tegn en tegning dere, eller lag noe (bare huske på at alle liker ikke å tegne mange får det ikke til verken å tegne eller skrive) . Og mine barn har blitt veldig glade for ting til 50 lappen, ikke minst har det vært gøy å finne noen fine skatter i lekebutikken for den vil Ola bli glad for! 
Synd å lese hvor mange foreldre som synes det barna velger til ditt barn er søppel. 
Det å få gaver av venner er ikke det samme som farmor Olga kommer med.
Gaver fra venner er mer spennende, pakke de opp mens alle ser. 
Uansett hvor mye noen foreldre jobber for å slippe gaver ol så vil det være med oss i mange mange år. Selv om vi er et samfunn med mindre og mindre gavmildhet så bli man ikke kvitt helt gaver ved bursdager likevel. 
 

Anonymkode: 0df58...560

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...