GÃ¥ til innhold

Jada, dette med gavefritt er supert ja😡


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

malifika skrev (6 minutter siden):

Og da er det iallefall fint å slippe gaver til andre barn. Slik at du kan bruke de pengene pluss det du selv ville ha gitt på å kjøpe kanskje 10 fine og ordentlige gaver til barnet på bursdagen. Mye bedre enn 36 småting og kanskje en stor ting.

Men det bestemmer ikke du, siden jeg er i mitt eget hjem, ikke sant?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Men det bestemmer ikke du, siden jeg er i mitt eget hjem, ikke sant?

Klart, du bestemmer i ditt eget hjem. 

Anonymkode: 3f111...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (6 minutter siden):

Men det bestemmer ikke du, siden jeg er i mitt eget hjem, ikke sant?

Riktig, JEG bestemmer ikke det. Men, hvis det på et foreldremøte blir avtalt med et flertall at bursdagene med klassen skal være gavefri, ja så bøyer jeg meg for flertallet. Og hvis du da nekter på ditt barns vegne og krever gave som inngangsbillett til hen sin bursdagsfest, så vil jeg av prinsipp ikke sende barnet mitt i den bursdagen. Mange andre vil nok også droppe det og til syvende og sist så ødelegger du bare for din egen unge. Barnet ditt er naturligvis velkommen til mitt barn sin fødselsdag, dog uten å ha med gave. Jeg er av den gjengse oppfatning at når det er et flertall for noe så er det fordi at den løsningen passer best fot majoriteten og da forholder jeg meg til det.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (38 minutter siden):

Men det bestemmer ikke du, siden jeg er i mitt eget hjem, ikke sant?

Du bestemmer i ditt eget hjem, men har du tenkt å pålegge barna som kommer i bursdagen å kjøpe gave? Ellers får de ikke lov å komme?

Anonymkode: bcef4...04b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har bursdag blitt noe som skal "avtales" i fellesskap med de andre foreldrene i klassen? Rår man ikke over eget barns bursdag lenger? 

Disse avtalene som gjøres er ikke bindende. Du forplikter deg ikke å følge dette. For å unngå å bli sosialt uglesett er det nok lurt å bøye seg litt i begynnelsen. Etter litt tid har ofte foreldre begynt å lage sine egne vrier på feiring av bursdag. En feiring med to-tre venner er et alternativ. Man må ikke be hele klassen/alle av ett kjønn. 

En stor bursdagsgave fra klassen (kjøpt av foreldrene) i tillegg til å arrangere bursdag er iallfall ikke for de med svakest økonomi og ork,  selv om noen ønsker å tro det. 

Noen av oss har så lite familie, eller lite fungerende familie at den eneste gangen barnet får gave fra noen andre enn foreldrene er når de får bursdagsgaver fra klassekameratene.

Mitt yngste barn ønsket ikke alltid å gå i de store bursdagene. Når barnet har begynt på skole er det tid for å snakke om det å bli invitert og det å takke ja eller nei. For henne gjorde det at hun gikk i ca halvparten av bursdagene hun var invitert i. Sikkert noen som synes det er uhørt, også. 

 

Anonymkode: e41f7...b37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker gavefri barnebursdag!

Min går siste året i barnehagen nå, og vi har fremdeles ikke kjøpt en eneste gave til barnehagevennene.

Foreldrene kjøper en litt større gave "på vegne av avdelingen" for egen regning. Det har fungert helt supert, og faktisk uten en eneste avstemning eller diskusjon blant foreldrene. 

Barna er vant til det. Og etter å ha overvært x antall bursdager med alle dei faste postane, sliter jeg litt med å se hvor mottak og oppakking av 10+ smågaver skal passe inn. Det er tett nok program som det er.

Og til dem som mener at barna da aldri lærer å gi gaver: De fleste har familie og slekt de kan øve på både ved bursdager og jul. Så det kommer nok til å gå helt fint. 

Jeg tror mange som er motstandere av gavefritt henger igjen i hvordan en bursdag "skal" være fra egen barndom. 

Anonymkode: 728b8...9cb

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meg over. "Større gave på vegne av avdelingen" har vært alt fra nye sko til hobbysaker. Barna har sjelden fokusert veldig mye på den. 

Anonymkode: 728b8...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn elsker også gaveåpningen. Dette foreldreflertallet har kanskje ikke storesøsken? Jeg hadde ikke gått med på dette. Ville foreslått at det kan være gavespleis. Alle vippser 50kr til mor/far til bursdagsbarnet som kjøper en fellesgave fra alle. Problem med gavestyr er løst og alle blir happy!! 

Anonymkode: b4dfc...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (40 minutter siden):

Riktig, JEG bestemmer ikke det. Men, hvis det på et foreldremøte blir avtalt med et flertall at bursdagene med klassen skal være gavefri, ja så bøyer jeg meg for flertallet. Og hvis du da nekter på ditt barns vegne og krever gave som inngangsbillett til hen sin bursdagsfest, så vil jeg av prinsipp ikke sende barnet mitt i den bursdagen. Mange andre vil nok også droppe det og til syvende og sist så ødelegger du bare for din egen unge. Barnet ditt er naturligvis velkommen til mitt barn sin fødselsdag, dog uten å ha med gave. Jeg er av den gjengse oppfatning at når det er et flertall for noe så er det fordi at den løsningen passer best fot majoriteten og da forholder jeg meg til det.

Nei. Det er snakk om noe du gjør i ditt eget hjem. Da finnes det ikke noe flertall. Hvis flertallet av foreldre bestemmer at du ikke skal gi barnet ditt brødskiver - vil du da bøye deg etter dem?

Og det at du hadde boikottet en barnebursdag (!) som voksen, viser hvor all mobbingen kommer fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Elsker gavefri barnebursdag!

Min går siste året i barnehagen nå, og vi har fremdeles ikke kjøpt en eneste gave til barnehagevennene.

Foreldrene kjøper en litt større gave "på vegne av avdelingen" for egen regning. Det har fungert helt supert, og faktisk uten en eneste avstemning eller diskusjon blant foreldrene. 

Barna er vant til det. Og etter å ha overvært x antall bursdager med alle dei faste postane, sliter jeg litt med å se hvor mottak og oppakking av 10+ smågaver skal passe inn. Det er tett nok program som det er.

Og til dem som mener at barna da aldri lærer å gi gaver: De fleste har familie og slekt de kan øve på både ved bursdager og jul. Så det kommer nok til å gå helt fint. 

Jeg tror mange som er motstandere av gavefritt henger igjen i hvordan en bursdag "skal" være fra egen barndom. 

Anonymkode: 728b8...9cb

Nysgjerrig på dette programmet i en barnebursdag der man ikke har tid til gave åpning? Hva gjør dere da? Er hele bursdagen foreldrestyrt fra start til slutt?

Anonymkode: 0df58...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja så flaut at du bør slutte å sitte på KF foran dem dyre laptopen din ! vi lever i et normalt samfunn, barn bør få gaver til bursdager, det er kun en gang i året ! 

Anonymkode: 8c246...f2c

Med to barn, der alle feirer med hele klassen (vanlig i første og delvis også i andre klasse her, før de fleste går over til å feire med de av samme kjønn), så blir det over 40 gaver for året... I tillegg kommer gaver til familie. 

Glad vi har gavefritt på skolen. 

Ikke meg, men jeg kjøpte den billigste laptopen de hadde. På tilbud. 

Anonymkode: a4f55...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du bestemmer i ditt eget hjem, men har du tenkt å pålegge barna som kommer i bursdagen å kjøpe gave? Ellers får de ikke lov å komme?

Anonymkode: bcef4...04b

De får lov å komme, selvfølgelig. Jeg har da ikke sagt det. Men jeg kommer ikke til å nekte dem å ha med gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Elsker gavefri barnebursdag!

Min går siste året i barnehagen nå, og vi har fremdeles ikke kjøpt en eneste gave til barnehagevennene.

Foreldrene kjøper en litt større gave "på vegne av avdelingen" for egen regning. Det har fungert helt supert, og faktisk uten en eneste avstemning eller diskusjon blant foreldrene. 

Barna er vant til det. Og etter å ha overvært x antall bursdager med alle dei faste postane, sliter jeg litt med å se hvor mottak og oppakking av 10+ smågaver skal passe inn. Det er tett nok program som det er.

Og til dem som mener at barna da aldri lærer å gi gaver: De fleste har familie og slekt de kan øve på både ved bursdager og jul. Så det kommer nok til å gå helt fint. 

Jeg tror mange som er motstandere av gavefritt henger igjen i hvordan en bursdag "skal" være fra egen barndom. 

Anonymkode: 728b8...9cb

Da utfordrer jeg dere til å arrangere en bursdag uten kake og godteri. Det er fullstendig unødvendig å bruke masse penger på så mye sukker og dritt. Særlig når foreldrene har dårlig økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Da er det vel samme praksis i hele klassen og hun vil se at de andre i klassen heller ikke har gaver i barnebursdagene. Høres jo ikke ut som hun var forberedt nok på dette. 

Du løser det ved å roe ned 10 hakk, barnet ditt kommer over det. 

Anonymkode: af4e7...e25

Uansett så vil et søsken føle det urettferdig når søsken får gaver og ikke hun. Halve gøyere med bursdag for et barn, er jo gaver! Men ok, ikke skal barna få kake i bursdag for sukker er fy-fy, og nå heller ikke gaver… Synes heller disse andre hysteriske mødrene bør roe ned jeg! 

Anonymkode: eea0a...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nysgjerrig på dette programmet i en barnebursdag der man ikke har tid til gave åpning? Hva gjør dere da? Er hele bursdagen foreldrestyrt fra start til slutt?

Anonymkode: 0df58...560

Uff, for et mareritt. La barna leke fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gavefri bursdag? Er det også blitt noe nå..? Hva var problemet med å senke maksprisen på gaver?

Nei, hvis det fortsatt er en greie når datteren min blir så gammel, så dropper jeg heller bursdag med alle i klassen. Det er mye arbeid å lage til en bursdag, og jeg liker å gjøre en del ut av selskap jeg holder, og så skal ungen min sitte og være takknemlig for kort og tegninger i det ene selskapet hun får? Nei takk. Jeg har ikke råd til å holde mange bursdagsfester, så da blir det med skolevenner og familievenner, hvis det blir noe lignende i hennes klasse. 

Barn elsker å få og gi gaver, ingen trenger å tenke noe annet. Så snakkes det om å forberede barnet på at klassebursdagen blir gavefri. Vel, for meg blir det heller et insentiv til å droppe klassen, selv om det kan bety at tre av sju jenter ikke får komme.

Anonymkode: 62b0f...81d

Hva sier datteren din til det da? Du spør henne vel om hun vil ha fest med alle. Blir litt rart å droppe det hvis alle andre får  invitere alle, eller hva? 

Anonymkode: a4f55...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nysgjerrig på dette programmet i en barnebursdag der man ikke har tid til gave åpning? Hva gjør dere da? Er hele bursdagen foreldrestyrt fra start til slutt?

Anonymkode: 0df58...560

Barnebursdagene jeg har erfaring med varer nesten alltid 2 timer. Kanskje 2,5 om det drar litt ut.

På denne tida skal 10 - 16 (som oftest) barn få i seg mat og kake, synge bursdagssang, ofte lete etter godtepose, bivåne bursdagsbarnet åpne fellesgave + kle av og på seg.

Da syns iallfall jeg at det er koseligst at den lille tida som er igjen kan brukes til frilek.

 

Anonymkode: 728b8...9cb

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (5 timer siden):

Nytteverdien er folkeskikk. Er du invitert i et selskap, så tar du med gave. Du drar ikke dit for å spise og drikke gratis uten å yte noe selv. 

Oi da da mangler vi folkeskikk i min familie, for vi har sluttet med gaver til oss voksne...

Anonymkode: a4f55...ad9

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (16 minutter siden):

Uff, for et mareritt. La barna leke fritt.

Skal vi se, femten gaver, to minutter på hver, det blir 30 min. En vanlig bursdag varer to timer, så da bruker man en fjerdedel på gaveåpning. De skal ha mat og kake også. 

Anonymkode: bcef4...04b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (19 minutter siden):

Da utfordrer jeg dere til å arrangere en bursdag uten kake og godteri. Det er fullstendig unødvendig å bruke masse penger på så mye sukker og dritt. Særlig når foreldrene har dårlig økonomi.

Jeg skjønner ikke hvordan dette spørsmålet er relevant for temaet.

 

Anonymkode: 728b8...9cb

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...