Gå til innhold

Jada, dette med gavefritt er supert ja😡

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Gaver i slike settinger er jo en jævla uting, og rart at en mor ikke klarer se det. Tenk på de fattige ungene som kommer med noe skit de har funnet i sandkassen, mens andre kommer med dyre greier. Husker vi var i barneselskap hos en i klassen, og solbærsaften de serverte hadde knapt gjenskinn av rødt. Han hadde ikke flere bursdager for å si det slik, og ble et mobbeoffer i tillegg. 

Anonymkode: 7cdf1...155

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Gaver i slike settinger er jo en jævla uting, og rart at en mor ikke klarer se det. Tenk på de fattige ungene som kommer med noe skit de har funnet i sandkassen, mens andre kommer med dyre greier. Husker vi var i barneselskap hos en i klassen, og solbærsaften de serverte hadde knapt gjenskinn av rødt. Han hadde ikke flere bursdager for å si det slik, og ble et mobbeoffer i tillegg. 

Han ble et mobbeoffer fordi hans klassekamerater og deres foreldre er mobbende drittsekker. Ikke fordi saften var tynn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Så moralen er å kutte ut bursdag, for å skåne potensielle mobbeoffer?

Hva med å lære ungene ett og annet, så unngår en slike ting!?

Anonymkode: 9ce72...aa2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Julegaver pleier jo å være litt "skikkelige" gaver, ikke billig plastræl som noen har rasket med seg i farten. Stor forskjell.

Anonymkode: ae711...1cd

Herregud, jeg har aldri gitt gaver jeg vare rasker med i bursdag heller og gavebe er til barna, ikke de voksne så da kjøper man der barn liker

Anonymkode: c1a0b...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så moralen er å kutte ut bursdag, for å skåne potensielle mobbeoffer?

Hva med å lære ungene ett og annet, så unngår en slike ting!?

Og ved å ha gavefri bursdag så lærer man ungene ett og annet. Man lærer dem at man trenger ikke få noe i retur selv om man selv gir noen andre en opplevelse i form av feiring.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Herregud, jeg har aldri gitt gaver jeg vare rasker med i bursdag heller og gavebe er til barna, ikke de voksne så da kjøper man der barn liker

Anonymkode: c1a0b...eaa

At du klarer å finne noe som passer til interessen til det enkelte barnet og så i tillegg er kvalitet og koster rundt 50 lappen er imponerende. Hva kjøpte du sist gang og hvordan fant du ut at dette var noe barnet likte?

Vi har gaver i barnehagen og etter hver bursdag så er det nesten halvparten av gavene som står uåpnet fordi barnet rett og slett ikke hadde noe interesse for det. De samme lego boksene som sikkert er på sin tredje og fjerde runde med "videregivning"

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

malifika skrev (2 minutter siden):

Og ved å ha gavefri bursdag så lærer man ungene ett og annet. Man lærer dem at man trenger ikke få noe i retur selv om man selv gir noen andre en opplevelse i form av feiring.

Det slår meg at folk som er så opptatt av gaver må ha hatt en veldig annerledes barndom enn de som setter pris på selskap og gode stunder. Vet at mange er vokst opp i hjem hvor foreldrene kjøpte ut sin dårlige samvittighet for skilsmisse og neglisjering av barn med gaver. Om man er vokst opp i slike hjem kan jeg forstå de ekstreme holdningene noen har med tanken på gaver.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fabelaktig foreldregruppe :klappe: 

I alle år har det vært historier om at barn ikke blir invitert. Eller at de er invitert, men ikke kommer. 

Mindre gavepress, kan være et steg i riktig retning. Men da må foreldre roe seg ned fire hakk og huske på hva som er viktig. 

Gjør som bikkja: piss på det og gå videre :hund:❤️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (2 minutter siden):

For en fabelaktig foreldregruppe :klappe: 

I alle år har det vært historier om at barn ikke blir invitert. Eller at de er invitert, men ikke kommer. 

Mindre gavepress, kan være et steg i riktig retning. Men da må foreldre roe seg ned fire hakk og huske på hva som er viktig. 

Gjør som bikkja: piss på det og gå videre :hund:❤️

For OSS er det viktig at gjestene kommer, men for andre i denne tråden er det viktigst at ungene får gaver. 

Anonymkode: 3cb39...432

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvinka skrev (18 minutter siden):

Det slår meg at folk som er så opptatt av gaver må ha hatt en veldig annerledes barndom enn de som setter pris på selskap og gode stunder. Vet at mange er vokst opp i hjem hvor foreldrene kjøpte ut sin dårlige samvittighet for skilsmisse og neglisjering av barn med gaver. Om man er vokst opp i slike hjem kan jeg forstå de ekstreme holdningene noen har med tanken på gaver.

Jeg har vokst opp i et lutfattig hjem. Bom igjen. Det er heller ikke ekstremt å følge vanlig skikk og bruk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For OSS er det viktig at gjestene kommer, men for andre i denne tråden er det viktigst at ungene får gaver. 

Anonymkode: 3cb39...432

Ja da, dere er så mye mer noble enn alle andre. Gratulerer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 21.55):

Prøvde å motivere vårt barn i første klasse til alt dette med at det er viktig at de kommer, at det ikke er viktig med gave og alt det der. 
Men for ei lita jente med tre søsken som alle har fått gave vet det ikke stas å få et jævla kort. Klikker over at det ble bestemt på et møte med så mye politisk korrekte mødre som skal bestemme over alle andre!!! Hun ble super lei seg, og vil ikke feire mer. Hvordan løser vi dette? Søster som er to år eldre skal feire om en mnd, og da blir det vel nok et nederlag når hun får gaver. Barn synes det er stas med gaver!!! 
Dette ble «vedtatt» på foreldremøte, og det var flertall, men jeg aksepterer ikke valgresultat, fordi jeg har et knust barn. Neste år orker jeg ikke feire med alle jentene i klassen jeg…

Anonymkode: 84b44...77e

Du løser det ved å snakke med ungen din, og lære henne at det er ikke alltid likt her i verden. Slik er det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (8 timer siden):

Og igjen personangrep. Så koselig. Du vet ingenting om hva jeg har gjort og ikke har gjort. Jeg har også hatt verv, helt til jeg fikk nok av kakling om ditten og datten, at det skulle skrives kontrakter om felles regler, og der enkelte av disse maktsyke mammaene skulle få gjennom vilja si. 

Kan ikke du bare ta og opprette din egen tråd der du kan kakle og kverulere så mye du vil vær så snill? 

Prøver å oppdatere meg på de siste sidene i tråden nå men det er jo bare side opp og ned med mas og avsporing om julegaver. Gidder ikke mer. 

Jeg er ikke gift, og barnet mitt er ikke døpt men jeg feiret 40-årsdagen min uten gaver, noe som er helt naturlig, fordi vi ikke gir gaver til jul eller bursdag til voksne i min familie.

Ingen var maktsyke her forresten, da vi bestemte oss for gavefrie bursdager i første klasse. Vi hadde avstemming på facebook, og det var veldig få som stemte for gaver. Glad det ble innført, for det er pinlig å tjene lite, og aldri i verden om jeg tar ordet i forsamlingen og sier jeg synes det blir for mye med gaver til alle.

Anonymkode: a4f55...ad9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan ikke du bare ta og opprette din egen tråd der du kan kakle og kverulere så mye du vil vær så snill? 

Prøver å oppdatere meg på de siste sidene i tråden nå men det er jo bare side opp og ned med mas og avsporing om julegaver. Gidder ikke mer. 

Jeg er ikke gift, og barnet mitt er ikke døpt men jeg feiret 40-årsdagen min uten gaver, noe som er helt naturlig, fordi vi ikke gir gaver til jul eller bursdag til voksne i min familie.

Ingen var maktsyke her forresten, da vi bestemte oss for gavefrie bursdager i første klasse. Vi hadde avstemming på facebook, og det var veldig få som stemte for gaver. Glad det ble innført, for det er pinlig å tjene lite, og aldri i verden om jeg tar ordet i forsamlingen og sier jeg synes det blir for mye med gaver til alle.

Jeg håper at dere neste gang har avstemning mot kaker og godteposer. Bra for økonomien, og for helsa. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 22.15):

Hun har ikke vært i bursdag på trinnet enda. Klart vi hadde snakket om at det ikke ble gave, men hun hadde vel et håp likevel da….. 

Anonymkode: 84b44...77e

Forstår veldig godt at du reagerer. Man kan si så mye man vil at det ikke er gaver som er viktigst, men alle vet jo at gaver er en stor del av bursdagsfeiringer for barn. Om det er lavinntekter (økonomiske problemer) i barnets klasse, så er det jo mulig å sette en gavegrense, f.eks 30 eller 50kr. For barn er det mer spenningen i å åpne en pakke enn hva som faktisk er i, så en liten remse klistremerker til 10kr kan være gøy nok. 

Endret av Paneera
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (6 timer siden):

MITT HJEM (!!) er mine private forhold! Jeg føyer meg etter reglene på skolen i skoletiden - at barn ikke skal ha med kaker og godteri på skolen, at de ikke skal bruke mobiltelefon i timen, at de skal snakke høflig med læreren, gjøre lekser, sitte og lytte i timen +++. Men jeg vil ha meg frabedt at andre foreldre skal bestemme hvordan jeg skal ha det i mitt eget hjem. SKOLEN kan stille krav. DU er ikke skolen!!!! Slutt å tro at du er Gud! SKOLEN stiller regler, og de står på deres nettside under reglement. Du er ikke skolen, og har ingen myndighet til å sette noen regler for andre foreldre.

Ikke meg men her oppfordrer skolen og helsesykepleier til at vi foreldre skriver under på en kontrakt om regler vi blir enig om. Dette ble tatt opp som sak på foreldremøte, og det kan gjelde innetid, skjerm, aldersgrenser på spill, godteri med mer. Vi foreldre ble enig på første foreldrenettverksmøte om at det blir vanskelig å ha felles regler for dette, så vi stemte for at vi ikke vil skrive regler og skrive under på en slik kontrakt. Vi har per nå kun regler for gavefritt, og at man inviterer alle av samme kjønn, eller hele klassen (at man ber hele gruppa, ber også skolen om).

Men det er altså ikke uvanlig at skolen oppfordrer foreldre til å snakke sammen og ha felles utgangspunkt. 

Det er ikke enkeltpersoner som setter regler, men foreldre som snakker sammen og stemmer for eller imot.

Svarer ikke på det at du beskylder meddebattanter for å tro de er gud. Det blir usaklig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
malifika skrev (1 time siden):

Dette bør jo innføres til jul også. Og hva skal man egentlig med kalender i desember!? Gjelder både barn og voksne.. 

Alt som koster penger, skaper ulikheter og inneholder ræl, bør vi slutte med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (6 timer siden):

Ha et fint, kontrollerende og gudeaktig liv videre :D Jeg heier på deg! Ikke gi deg før du kontrollerer absolutt alle rundt deg, og omvender alle andre foreldre til å gjøre absolutt alt slik DU mener er riktig! Heia, heia!

Er du sånn i alle diskusjoner?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 23.05):

Vi har også gavefritt i klassebursdag og syns det er helt fint. Har jobbet på skole tidligere og VET at det er barn som ikke har fått reist i bursdag fordi familien ikke har råd til gave (eller 10-20 som det gjerne blir på et år). Ved å ha det gavefritt skaper det mindre bekymringer for familier som har det trangt og større muligheter for alle å delta. 

Hadde heller kjøpt en gave hun kan få i forkant eller etterkant og hatt fokus på at det er hyggelig at så mange vil komme for å feire henne ☺️

Anonymkode: d0724...6bd

At foreldre ikke har 30kr å avse til en liten gave, altså 300kr i året, tror jeg ikke noe på , altså. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette bør jo innføres til jul også. Og hva skal man egentlig med kalender i desember!? Gjelder både barn og voksne.. 

Alt som koster penger, skaper ulikheter og inneholder ræl, bør vi slutte med.

Jepp. Unødvendig med sukker hver dag, eventuelt leker hver dag, nesten hele desember. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...