GÃ¥ til innhold

Jada, dette med gavefritt er supert ja😡

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Rosalilje84 skrev (42 minutter siden):

Ha et fint, kontrollerende og gudeaktig liv videre :D Jeg heier på deg! Ikke gi deg før du kontrollerer absolutt alle rundt deg, og omvender alle andre foreldre til å gjøre absolutt alt slik DU mener er riktig! Heia, heia!

Hun skriver kun at hun godtar at dere har forskjellige meninger og selv det blir galt for deg i dag?

Anonymkode: 8477e...0b4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså.. som voksen så gir jeg gaver til andre voksne om jeg blir invitert i selskap. Har de matservering så gir jeg en betydelig dyrere gave enn om vi bare tar med egen drikke å går f.eks.. Dette er jo folkeskikk... 

Det samme gjelder jo barnebursdager. Her betaler en for kake, pølser og brød, godteposer og servietter.. ikke minst så har alle foreldre to timer barnefri :P Da er det høflig å gi noe tilbake til arrangøren syns jeg. Så av gavefri bursdag lærer ikke barna noe positivt etter min mening. 

I tillegg så får de ingen giverglede, evnen til å glede seg på andre sine vegne osv.. 

Anonymkode: 9403b...d45

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I tillegg så får de ingen giverglede, evnen til å glede seg på andre sine vegne osv.. 

Men det kan de da lære av å Gi gave til bestemor?

Anonymkode: 3cb39...432

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det kan de da lære av å Gi gave til bestemor?

Anonymkode: 3cb39...432

bestemor er vell ikke noen man potensielt kan bli misunnelig på fordi hun får noe du egentlig ønsker deg selv, eller? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er helt i orden at barn føler skuffelse over sånne ting. Det er ikke så farlig

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Altså.. som voksen så gir jeg gaver til andre voksne om jeg blir invitert i selskap. Har de matservering så gir jeg en betydelig dyrere gave enn om vi bare tar med egen drikke å går f.eks.. Dette er jo folkeskikk... 

Det samme gjelder jo barnebursdager. Her betaler en for kake, pølser og brød, godteposer og servietter.. ikke minst så har alle foreldre to timer barnefri :P Da er det høflig å gi noe tilbake til arrangøren syns jeg. Så av gavefri bursdag lærer ikke barna noe positivt etter min mening. 

Barn har stor giverglede. De tegner, lager, syr, perler og fikser ting til hverandre hver dag. De lærer en god giverglede med at små hverdagsting og gode ord betyr mer enn kjøpte ting som man vokser fra eller bruker opp. Hos oss skriver barna de vakreste kort til hverandre med mange gode ord fremfor ting og kjøpte kort. De kommer til å bli supre voksne som er supre venner og ektefeller 

Endret av Malvinka
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (48 minutter siden):

Du misforstår med vilje? Det jeg sa, var at hvis disse foreldrene I STEDET FOR å sitte 100 timer i året i FAU, var hjemme MED EGNE BARN, og lærte dem å ikke mobbe, ville det har vært mye bedre for alle andre. 

Og jeg bidrar til fellesskapet. Jeg jobber nok mye mer dugnad enn deg. Men ikke for å drive med pengegalopp i form av innsamlinger av penger, penger og mer penger som gjøres på disse diskoene, 17. mai-arrangementene og så videre, men for at idrettslaget mitt skal fungere. DU bestemmer for øvrig heller ikke hvem som skal klappe igjen nebbet eller ikke. Din frekkas :D 

Men altså herregud. Hun har sagt at hun bruker 100 timer i året, ikke at hun sitter i 100 møter! 100 timer i året er i underkant av to timer i uka. Man kan da jobbe hjemme på kvelden etter at barna har lagt seg, når de er på trening eller gjør sine egne ting! Det er altså fult mulig å sitte i FAU uten å nærmest forlate barna sine som du prøver å fremstille det som. Jeg har vært uenig med deg i hele tråden, men likevel har jeg respektert at vi har forskjellige synspunkter. Men nå begynner du å bli så usaklig at det er humoristisk.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvinka skrev (48 minutter siden):

Dessverre finnes det alltid noen som går mot strømmen, men da pleier jeg si til mine barn at dessverre er det ikke alle som respekterer regler, men vi trenger ikke bli som dem

Dessverre? Det er ikke noe negativt å gå mot strømmen dersom et forslag går i mot dine verdier eller oppfatning, tvert i mot. Det er det som skaper debatt, nye impulser/endringer i samfunnet. Jeg heier på de som tør å stå opp og si hva de mener.

Vi har polske, canadiske og chilenske foreldre i kretsen og de har HELT forskjellige oppfatninger om hvordan ting skal gjøres når det gjelder dugnad, barneoppdragelse og fotografering av barn og de føyer seg ikke som mange normdenn gjør. Det er helt naturlig at det blir slik nå som Norge er såpass mangfoldig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (7 timer siden):

Så hvorfor er ikke DU som voksen fornøyd med at folk kommer til å feire deg når du gifter deg, fyller 40 år, når barnet ditt blir døpt og konfirmert, og så videre? Hvorfor velger du ikke å kutte ut gaver ved slike anledninger? Og hvorfor gir du julegaver til dine egne barn? 

Jeg er fornøyd med deltakelse og vi voksne har sluttet med gaver til hverandre. Barn døpes og konfirmeres èn gang, og i disse anledninger inviteres ikke andre barn slik at foreldrene deres må kjøpe gaver. Jeg gir julegave og bursdagsgave til barna i min familie ja, og jeg har aldri argumentert for gavefritt i familien hvis man ønsker å gi. Jeg argumenter for gavefrie barnebursdager.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvinka skrev (59 minutter siden):

På skolen hos oss har FAU ansvar for trafikkvakter, skiskole, arrangementer som åpent bibliotek, diskotek, karneval, 17 mai og tilsvarende dager. FAU planlegger, gjør innkjøp, gjør opp regnskap og tildeler midler som er til overs. FAU bidrar også til dialog med etater og andre skoler for ting som er viktig for nærmiljøet. FAU sørger også for å fylle ut en del søknader knyttet til stiftelser og stipend på vegne av skolen/eleven.  Og ja, FAU arrangerer dugnad og all logistikk rundt det slik at foreldrene bare trenger å møte opp og bruke 2 timer av sin tid på å hjelpe. 

Noen her tror at FAU ikke har bedre ting å drive med enn å bestemme om barn skal få gaver eller ikke.

Hos oss er det skigruppa i idrettslaget som har ansvaret for skiskole. Åpent bibliotek er det biblioteket som har ansvar for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvinka skrev (59 minutter siden):

Kan du ikke bare gi deg? Jeg diskuterer ikke lengre med deg har jeg jo sagt

Og igjen prøver du å bestemme over meg. Du velger selv å svare meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (6 timer siden):

Nei. De fleste voksne elsker gaver, og vil gjerne ha gaver til egne runde dager, bryllupet sitt, dåpen til barna sine osv. Mens små barn som gleder seg over gaver i bursdag, er materialistiske, og foreldrene deres er fæle 🤣🤣

De færreste gifter seg en gang i året. Og de færreste går i 30+ bryllup i året. Stor forskjell på å gi en bryllupsgave en gang i ny og ne og gave til de samme barna i ungene sin klasse år etter år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (4 timer siden):

Hun og ei annen som er uenig med meg, har vært utrolig ufine i diskusjonen, og kun kommet med personangrep og drittkasting. Dette er dessverre typisk for mennesker som prøver å presse andre til å bli enig med seg, underordne seg. Kjenner igjen taktene der.

Cry me a river. 

Du er akkurat lik selv!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Og igjen prøver du å bestemme over meg. Du velger selv å svare meg?

😂😂😂

Anonymkode: 8477e...0b4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (1 minutt siden):

Cry me a river. 

Du er akkurat lik selv!

Cry me a river? Jeg gråter vel ikke ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvordan klarer hun som går til sengs uten mat, ha råd til masse mat, kake og godteposer til hele klassen? Du skjønner ikke at det rett og slett ikke går opp? Jeg er ikke trigget, jeg synes hele greia er latterlig. Det er press om å invitere hele klassen, noe som ofte betyr MANGE barn (ergo enorme utgifter til mat, kaker og godteri for disse fattige foreldrene), samtidig som barna til disse fattige foreldrene enten blir avspist med null gaver, eller at de fattige foreldrene må påføre seg enda flere utgifter ved å kjøpe gave til barnet "fra klassen". Hvis dere virkelig brydde dere om disse fattige foreldrene som ikke hadde råd til mat, ville dere som har god råd, heller gi DYRERE gaver til disse barna, som ellers ikke har noe som helst, og foreslått å stå for organisering (og betaling) av bursdagen i form av mat, kake osv.

Hun bruker vel de pengene hun sparer på å ikke kjøpe gave til alle i klassen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
malifika skrev (1 minutt siden):

Hun bruker vel de pengene hun sparer på å ikke kjøpe gave til alle i klassen.

Ja, for det er ingen forskjell på å gi 50 kroner her og der, og å gå ut med et par tusen på én gang, nei :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, jeg står på mitt. Det er utrolig ulogisk å kutte gaver til fattige barna - der kanskje foreldre ikke har råd til å kjøpe gave til barnet selv. Men det er samtidig forventet at disse fattige, sultne foreldre bruker store summer på å fôre en hel haug med barn (for man kan ikke bare invitere 2-3 stk fra klassen, det er diskriminering!) med mat og kake, noe som fører til at man kanskje må hoppe over en middag selv. 

Jeg har god råd. Derfor har jeg råd til å kjøpe litt dyrere gaver til barnas venner i familier jeg VET har utrolig lite penger. For eksempel, en ny genser med lapp på, for barn som alltid må arve slitne klær etter noen andre. Hadde man brydd seg om fattige familier, ville man ikke ha forlangt at de inviterer hele klassen og bruker store summer på mat og kake til denne klassen. 

Du har god råd? Så fint, fått lønnsøkning over natten? I går klagde du på at du ikke hadde råd til både bursdagsfeiring for barnet ditt, gave til barnet fra dere i familien OG fellesgave fra klassen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (Akkurat nå):

Du har god råd? Så fint, fått lønnsøkning over natten? I går klagde du på at du ikke hadde råd til både bursdagsfeiring for barnet ditt, gave til barnet fra dere i familien OG fellesgave fra klassen.

Jeg snakket da ikke om meg selv, din trolljeger :D I tillegg er det forskjell på å ha råd og å ta seg råd. Jeg synes det er idiotisk at jeg skal kjøpe gave fra andre mennesker slik at de selv slipper. Da dropper vi bare hele greia, og kjører bursdag uten gaver. Med god mat, punktum. Ikke kake og ikke godteposer, ikke gaver. Hvis dette blir "innført" i vår klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (3 timer siden):

Men det ekskluderer de fattige foreldre som ikke har råd til å arrangere dyre bursdager for hele klassen. Hva hadde du gjort hvis du hadde råd til en feiring med familie og en liten gave til bursdagsbarnet ELLER feiring med hele klassen på 20-30 stykker, men da ikke feiring med familie, og ikke gave. Hva hadde DU valgt, hvis dette var valget?

Og nei, ting "fungerer ikke slik flertallet bestemmer". Flertallet bestemmer ikke i private hjem, med private ting. Hos oss er det flere som ikke har råd til feiring med hele klassen, og da har de valgt å kutte ut hele feiringen. Så i stedet for at noen få blir invitert, blir INGEN invitert.

Jeg hadde arrangert to selskap. For ved å ikke bruke 50 kr i gave på 30 barn så hadde jeg hatt råd til begge selskapene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...