Gå til innhold

Jada, dette med gavefritt er supert ja😡

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De færreste har 20-30 gutter/jenter i klassen ( hvertfall rundt her). 

Og et tips til de familiene kan være å feire sammen med noen i klassen, da blir utgiftene delt på flere familier (men jeg tipper at det er uaktuelt hos din familie kanskje, da jeg har en liten anelse om at det er uaktuelt å dele dagen med noen andre). 

Anonymkode: 3cb39...432

Du kan tippe så mye du vil, men det medfører ikke riktighet. Min datter har feiret bursdagen på lekeland med to andre i flere år nå. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sier du, som garantert aldri har løftet en finger for skolemiljø og felleskapet på skolen. Siden du nok har et travelt liv og en skikkelig viktig jobb.

Jeg takker disse som har tid og overskudd til å gjøre masse for barna våre jeg. Er jeg enig i alt: absolutt ikke, men det er greit de bruker så mye av sin egen fritid til å stille opp for barna på skolen. 
Men er man uenig, så får man faktisk ta på seg disse vervene selv. Ikke sitte å klage og snakke stygt om de som gjør mer enn en selv. 

Og igjen personangrep. Så koselig. Du vet ingenting om hva jeg har gjort og ikke har gjort. Jeg har også hatt verv, helt til jeg fikk nok av kakling om ditten og datten, at det skulle skrives kontrakter om felles regler, og der enkelte av disse maktsyke mammaene skulle få gjennom vilja si. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener?
 Hun jeg siterer skriver hele klassen på 20-30 elever. De færreste her invitere hele klassen, men guttene eller jentene. 

I klassen til mellomste er det 25 jenter og 9 gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (4 minutter siden):

Og igjen personangrep. Så koselig. Du vet ingenting om hva jeg har gjort og ikke har gjort. Jeg har også hatt verv, helt til jeg fikk nok av kakling om ditten og datten, at det skulle skrives kontrakter om felles regler, og der enkelte av disse maktsyke mammaene skulle få gjennom vilja si. 

Ingen personangrep, men du skriver så mye stygt om andre som bidrar at det er helt skummelt. Er man uenig, så gjør man det enten selv - eller så holder man munn.
Håper ikke du omtaler mennesker slik foran dine egne barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen personangrep, men du skriver så mye stygt om andre som bidrar at det er helt skummelt. Er man uenig, så gjør man det enten selv - eller så holder man munn.

Man bidrar ikke til noe som helst ved å forsøke å bestemme hjemme hos andre. Nei, jeg holder meg for god til å kritisere andre mennesker foran mine barn. Men jeg lærer samtidig mine barn å ikke la andre herse med dem, og sette tydelige grenser for seg selv. Det har fungert fint. De har både mange venner, og egne meninger. Vinn-vinn. Og jo, jeg bidrar. Bare ikke på en måte som FAU-mammaene vil ha det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (13 timer siden):

Riktig, JEG bestemmer ikke det. Men, hvis det på et foreldremøte blir avtalt med et flertall at bursdagene med klassen skal være gavefri, ja så bøyer jeg meg for flertallet. Og hvis du da nekter på ditt barns vegne og krever gave som inngangsbillett til hen sin bursdagsfest, så vil jeg av prinsipp ikke sende barnet mitt i den bursdagen. Mange andre vil nok også droppe det og til syvende og sist så ødelegger du bare for din egen unge. Barnet ditt er naturligvis velkommen til mitt barn sin fødselsdag, dog uten å ha med gave. Jeg er av den gjengse oppfatning at når det er et flertall for noe så er det fordi at den løsningen passer best fot majoriteten og da forholder jeg meg til det.

Selv om det er flertall for noe i denne sammenhengen så betyr ikke det at alle som er i mot nødvendigvis vil føye seg dersom de er helt uenig.

Dette må hver enkelt foreldre bestemme selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener?
 Hun jeg siterer skriver hele klassen på 20-30 elever. De færreste her invitere hele klassen, men guttene eller jentene. 

Jeg ser bare gjentagende at folk nevner høyt antall barn.

I klassen til min sønn er de 32 stk og jeg vet at en av klassene høyere opp er veldig mange flere. Så det finnes sikkert klasser med rundt 20 gutter eller jenter. I klassen til min sønn er det 17 gutter. Det vil bli nærmere 1000 i gaver hvert år, i tillegg til hva det koster å ha en feiring.

Anonymkode: 8477e...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (12 timer siden):

Jo. Hvis man skal holde kostnadene nede, så må man ta hensyn til at en del fattige foreldre ikke har råd til å lage mat og kake til masse unger på en gang. Men man forventer at disse fattige foreldrene, som ikke har råd til å gi en 50-lapp i bursdagsgave, serverer alt fra 15 til 35 barn, avhengig av klassens størrelse, og baker kaker til dem. Noe som er betraktelig dyrere enn en 50-lapp.

Hvorfor skal man ta hensyn til noe som ikke er et problem? Hvis vi som foreldre arrangerer barnebursdag hjemme i hagen og leier et lite hoppeslott og en klovn som lager show med ballongfigurer, skal vi da kritiseres for det? Barna kommer jo til å bli kjempefornøyde!

Om noen foreldre gjør det enklest mulig eller arrangerer bursdag med klovneshow, tryllekunstner etc er helt opp til dem.

Foreldrene mine gjorde det forholdsvis enkelt på slutten av 90 tallet, andre foreldre "tok den helt ut" . Noen foreldre hadde mer penger, noen mindre, det er viktig for barn å lære dette. Det var aldri noe problem den gang heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (45 minutter siden):

Men det ekskluderer de fattige foreldre som ikke har råd til å arrangere dyre bursdager for hele klassen. Hva hadde du gjort hvis du hadde råd til en feiring med familie og en liten gave til bursdagsbarnet ELLER feiring med hele klassen på 20-30 stykker, men da ikke feiring med familie, og ikke gave. Hva hadde DU valgt, hvis dette var valget?

Og nei, ting "fungerer ikke slik flertallet bestemmer". Flertallet bestemmer ikke i private hjem, med private ting. Hos oss er det flere som ikke har råd til feiring med hele klassen, og da har de valgt å kutte ut hele feiringen. Så i stedet for at noen få blir invitert, blir INGEN invitert.

Jeg er takknemmelig for at foreldrene mine forklarte meg at noen barn har foreldre med mye penger, noen har foreldre med gjennomsnittlig inntekt og andre foreldre ikke har så mye penger og det er helt greit. Dette og at alle ikke er helt like og at det alltid vil være ulikheter i et samfunn.

Dette ble forklart til meg i barneskolealder og dermed ble det ikke noen sjalusi når Ola fikk både Nintendo, trampoline og ny sykkel til jul, selv om jeg "bare" fikk ny sykkel.

Vi gjør barna en bjørnetjeneste hvis vi ikke forklarer dem hvordan verden fungerer. Da blir det er sjokk for dem når de blir eldre og beskytteles-bobla sprekker..

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (8 minutter siden):

Jeg er takknemmelig for at foreldrene mine forklarte meg at noen barn har foreldre med mye penger, noen har foreldre med gjennomsnittlig inntekt og andre foreldre ikke har så mye penger og det er helt greit. Dette og at alle ikke er helt like og at det alltid vil være ulikheter i et samfunn.

Dette ble forklart til meg i barneskolealder og dermed ble det ikke noen sjalusi når Ola fikk både Nintendo, trampoline og ny sykkel til jul, selv om jeg "bare" fikk ny sykkel.

Vi gjør barna en bjørnetjeneste hvis vi ikke forklarer dem hvordan verden fungerer. Da blir det er sjokk for dem når de blir eldre og beskytteles-bobla sprekker..

Nettopp det. Å kutte ut gaver som helhet bare for at de med fattige foreldre ikke skal MOBBES for billige eller hjemmelagde gaver, utelukker ikke mobbing. Det som utelukker mobbing, er nettopp det du skriver - å forklare at alle er forskjellige, og at det er helt greit og skal respekteres. Beskyttelsesbobla er det rette uttrykket, ja.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Hun og ei annen som er uenig med meg, har vært utrolig ufine i diskusjonen, og kun kommet med personangrep og drittkasting. Dette er dessverre typisk for mennesker som prøver å presse andre til å bli enig med seg, underordne seg. Kjenner igjen taktene der.

Nuhvel, synes du har vært ganske skarp i tonen du også. Orker ikke å bla meg tilbake nå, men du har ikke helt holdt deg til sak og ikke person, du heller.

Anonymkode: 3f111...c62

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd å få til at foreldrene kjøper en gave (eller flere) for ca 500. Og at barna kommer med kort de har tegnet. Dette for å gjøre hverdagen enklere for alle, og rimeligere. Man får ikke noe ordentlig under 150 kroner. Og når man skal i ørten bursdager så blir det dyrt. Og det tar tid å løpe rundt å finne noe bursdagsbarnet ønsker seg. Nå kan foreldrene kjøpe noe de vet barnet ønsker seg, og da blir det en ordentlig ting. Hvor mange dagbøker, hårbørster og perlebokser trenger ett barn...for det er det det ender opp med, masse likt som ikke blir brukt.

Anonymkode: 82499...6e7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ditt sitat: "Sier du, som garantert aldri har løftet en finger for skolemiljø og felleskapet på skolen."

Hva er det egentlig du definerer som et personangrep? 

Anonymkode: 3f111...c62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (2 timer siden):

Hun og ei annen som er uenig med meg, har vært utrolig ufine i diskusjonen, og kun kommet med personangrep og drittkasting. Dette er dessverre typisk for mennesker som prøver å presse andre til å bli enig med seg, underordne seg. Kjenner igjen taktene der.

Du kaller andre sine barn for uforskammet drittunger bare fordi de ikke vil ta med gave når de kommer så du bør absolutt holde munn.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (50 minutter siden):

Selv om det er flertall for noe i denne sammenhengen så betyr ikke det at alle som er i mot nødvendigvis vil føye seg dersom de er helt uenig.

Dette må hver enkelt foreldre bestemme selv.

Man kan jo ikke være det eneste barnet i klassen som krever gave på bursdagen for å få lov å slippe inn. Sier jo seg selv at det ikke funker

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (56 minutter siden):

Man bidrar ikke til noe som helst ved å forsøke å bestemme hjemme hos andre. Nei, jeg holder meg for god til å kritisere andre mennesker foran mine barn. Men jeg lærer samtidig mine barn å ikke la andre herse med dem, og sette tydelige grenser for seg selv. Det har fungert fint. De har både mange venner, og egne meninger. Vinn-vinn. Og jo, jeg bidrar. Bare ikke på en måte som FAU-mammaene vil ha det.

FAU er åpnet for alle å stille. Om du er så imot hvordan FAU styres så står du fritt til å melde deg inn og bidra til felleskapet og samfunnet. Å sitte å kritisere folk som stiller opp og bruker utallige timer av egen fritid for at dine barn skal ha det bra blir for dumt.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Malvinka skrev (1 minutt siden):

FAU er åpnet for alle å stille. Om du er så imot hvordan FAU styres så står du fritt til å melde deg inn og bidra til felleskapet og samfunnet. Å sitte å kritisere folk som stiller opp og bruker utallige timer av egen fritid for at dine barn skal ha det bra blir for dumt.

Jeg har sittet i FAU i flere år. Og hadde de brukt tid på andre ting, for eksempel å lære barna å ikke mobbe, i stedet for å konsentrere seg om hva andre foreldre gjør i sitt hjem, ville det ha vært til beste for alle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaver eller ikke gave, poenget er vel mer at folk ikke liker å få tredd over seg regler de ikke er enige i. Hvorfor skal enkelte foreldre i klassen bestemme hvordan dere som foreldre skal feire bursdag osv. 

Anonymkode: 73e60...53b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De av mine barns trinn som er gavefrie er ikke det pga avstemning men pga det er bestemt av de som har selvvalgt seg til FAU. 

Anonymkode: 23522...05f

Man blir ikke selvvalgt til FAU, man stiller til valg og så blir det avstemning på et foreldremøte. Om bare en stiller så er det naturlig å velge den personen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gaver eller ikke gave, poenget er vel mer at folk ikke liker å få tredd over seg regler de ikke er enige i. Hvorfor skal enkelte foreldre i klassen bestemme hvordan dere som foreldre skal feire bursdag osv. 

Anonymkode: 73e60...53b

Enkelte bestemmer ikke, men om noen sier en ting og alle andre holder munn så kan man ikke forvente noe annet utfall heller. Engasjer deg litt mer så kanskje du får ting som du vil.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...