GÃ¥ til innhold

Jada, dette med gavefritt er supert ja😡

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Så barna deres bader i gaver, selv om de sikkert ikke trenger halvparten av dem. Akkurat. Men skolekompiser må avspises med "kos og hygge". Hvorfor gir dere gaver til barna, hele 5 stykker til jul og bursdag? Hadde det ikke holdt med EN felles gave fra familie, og noe som er nyttig? (sykkel, telefon osv)

De får én gave av oss foreldre, én gave av farmor, én gave av bestemor og bestefar, én gave av tante og onkel og én gave av oldemor.

Anonymkode: 25878...546

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg råder for øvrig dere til å søke opp tråder på dette forumet der foreldre skriver at de ikke har råd/plass til å invitere hele klassen, da klassen er stor. De får passet påskrevet - da burde de ikke ha fått barn, hvis de ikke kan invitere alle. Ikke kan de bare invitere 2-3 stykker, for hvis alle tenker slik, så er det alltid noen som blir utestengt. De kan gjerne feire ute (uansett om det høljeregner eller er 25 minus, det er jo sååå koselig for det!), og de kan spare gjennom året for å få til feiringen. Altså, det er masse press på dyre feiringer, men samtidig får ikke bursdagsbarnet en gave, for DET er for dyrt?

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De får én gave av oss foreldre, én gave av farmor, én gave av bestemor og bestefar, én gave av tante og onkel og én gave av oldemor.

Så hvorfor spleiser dere ikke på EN gave fra alle sammen, da? MÅ de ha 5 gaver? Det er jo så utrolig materialistisk!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men det er kanskje forskjell fra sted til sted. På skolen hvor mine tantebarn går samles de som har bursdag i samme måned og feirer med hele klassen i et lokale. Ettersom mine tantebarn ikke har fylt 10 år enda vet jeg ikke om det er der "grensa" går for å stoppe med stort kalas, eller om det er når de slutter på barneskolen. De andre foreldrene vippser/overfører 50 kr til en av foreldrene til bursdagsbarna. Da kan bursdagsbarna selv velge av hva de ønsker seg, og foreldrene kan være med ut for å kjøpe det. Kanskje foreldrene også har innspill. Er det 20 elever i klassen blir dette gaver for til sammen 1000 kr, og da kommer man langt med både bøker, klær, og leker. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Så hvorfor spleiser dere ikke på EN gave fra alle sammen, da? MÅ de ha 5 gaver? Det er jo så utrolig materialistisk!

Det blir nok snart bare 4 gaver, da oldemor begynner å gjøre seg klar til sin siste reise.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne krampeaktig inkluderingen der foreldre ikke skal få lage i stand noe som helst for egent barn og et par av deres nærmeste venner så lenge de ikke inviterer hele klassen forsvinner tydeligvis når det «går utover» egent barn på en måte.

Nei, alle har ikke råd til å kjøpe gave til alle i klassen, særlig ikke i en dyrtid som vi lever i nå. Gavefri bursdager inkluderer disse barna også. Men inkludering var kanskje ikke så viktig likevel… 

Lære seg å sette pris på gi og få kan man gjøre ellers og.

TS bør lære seg å regulere følelsene litt som voksent menneske. Det er tydelig at hun ikke takler skuffelser hos barnet sitt. Ting fungerer slik at flertallet bestemmer. At ts tar dette så ekstremt tungt som hun gjør er spesielt. Så får man håpe hun skjønner at å skjerme barnet sitt fra alle skuffelser i livet ikke gir spesielt gode voksne… 

Anonymkode: 6231d...e1a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (7 minutter siden):

Nei. Jeg omtaler mammaer som mener de kan "i flertall" bestemme hva andre mammaer og pappaer gjør hjemme hos seg selv, som maktsyke. Ikke fordi de er uenig med meg. Jeg er uenig med flere, men jeg forventer ikke at de følger mine regler hjemme hos seg selv. 

Du vet at det som regel er noen som kommer med et forslag på foreldremøter, også bestemmer flertallet? Det er ikke slik at det er en mamma som bestemmer regler for alle andre. 
Og du omtaler folk på en dårlig måte. Det er ikke en god egenskap. 

Og igjen, så svarer du ikke på mine svar på dine påstander om det du mener jeg skal ha skrevet.

Anonymkode: 3cb39...432

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (9 minutter siden):

Jeg råder for øvrig dere til å søke opp tråder på dette forumet der foreldre skriver at de ikke har råd/plass til å invitere hele klassen, da klassen er stor. De får passet påskrevet - da burde de ikke ha fått barn, hvis de ikke kan invitere alle. Ikke kan de bare invitere 2-3 stykker, for hvis alle tenker slik, så er det alltid noen som blir utestengt. De kan gjerne feire ute (uansett om det høljeregner eller er 25 minus, det er jo sååå koselig for det!), og de kan spare gjennom året for å få til feiringen. Altså, det er masse press på dyre feiringer, men samtidig får ikke bursdagsbarnet en gave, for DET er for dyrt?

Men tror du at de som gjør at «de får passet sitt påskrevet», er de samme som er uenige med deg i denne tråden? 
Jeg diskuterer med deg, ikke med de fra noen andre tråder. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (PÃ¥ 20.10.2024 den 21.55):

Prøvde å motivere vårt barn i første klasse til alt dette med at det er viktig at de kommer, at det ikke er viktig med gave og alt det der. 
Men for ei lita jente med tre søsken som alle har fått gave vet det ikke stas å få et jævla kort. Klikker over at det ble bestemt på et møte med så mye politisk korrekte mødre som skal bestemme over alle andre!!! Hun ble super lei seg, og vil ikke feire mer. Hvordan løser vi dette? Søster som er to år eldre skal feire om en mnd, og da blir det vel nok et nederlag når hun får gaver. Barn synes det er stas med gaver!!! 
Dette ble «vedtatt» på foreldremøte, og det var flertall, men jeg aksepterer ikke valgresultat, fordi jeg har et knust barn. Neste år orker jeg ikke feire med alle jentene i klassen jeg…

Anonymkode: 84b44...77e

Gøyeste var når jeg feiret 2 av barna sammen en med og en uten gaver. (De feirer sammen pga de er født samme dag, forskjellige år)

Btw Jeg kan ikke fordra gavefrie bursdager 

Anonymkode: 23522...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gøyeste var når jeg feiret 2 av barna sammen en med og en uten gaver. (De feirer sammen pga de er født samme dag, forskjellige år)

Btw Jeg kan ikke fordra gavefrie bursdager 

Du valgte å ha klasse bursdag for begge barna dine sammen (altså to forskjellige klasser). Det er jo litt spesielt da.. Det var jo heldigvis noe du valgte helt selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (PÃ¥ 20.10.2024 den 22.20):

Jeg har to barn, hvorav ene klassen kjører gavefritt. Det har vært ganske uproblematisk egentlig da barna ser at de andre i klassen heller ikke har gaver. Og selvfølgelig forberedelse på det første runden. Jeg stemte ikke for gavefritt selv, men tenker da ikke at de foreldrene som fremmet dette var kjøtthuer av den grunn. Det er mange bedre måter å løse dette på for barnet ditt enn å herje på krigsstien. 

Anonymkode: af4e7...e25

De av mine barns trinn som er gavefrie er ikke det pga avstemning men pga det er bestemt av de som har selvvalgt seg til FAU. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du valgte å ha klasse bursdag for begge barna dine sammen (altså to forskjellige klasser). Det er jo litt spesielt da.. Det var jo heldigvis noe du valgte helt selv. 

De ville det selv, det er nøyaktig 12 mnd og 4t mellom de og de er som erteris. Så ja hvorfor ikke når det er barnas egne ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Denne krampeaktig inkluderingen der foreldre ikke skal få lage i stand noe som helst for egent barn og et par av deres nærmeste venner så lenge de ikke inviterer hele klassen forsvinner tydeligvis når det «går utover» egent barn på en måte.

Nei, alle har ikke råd til å kjøpe gave til alle i klassen, særlig ikke i en dyrtid som vi lever i nå. Gavefri bursdager inkluderer disse barna også. Men inkludering var kanskje ikke så viktig likevel… 

Lære seg å sette pris på gi og få kan man gjøre ellers og.

TS bør lære seg å regulere følelsene litt som voksent menneske. Det er tydelig at hun ikke takler skuffelser hos barnet sitt. Ting fungerer slik at flertallet bestemmer. At ts tar dette så ekstremt tungt som hun gjør er spesielt. Så får man håpe hun skjønner at å skjerme barnet sitt fra alle skuffelser i livet ikke gir spesielt gode voksne… 

Anonymkode: 6231d...e1a

Men det ekskluderer de fattige foreldre som ikke har råd til å arrangere dyre bursdager for hele klassen. Hva hadde du gjort hvis du hadde råd til en feiring med familie og en liten gave til bursdagsbarnet ELLER feiring med hele klassen på 20-30 stykker, men da ikke feiring med familie, og ikke gave. Hva hadde DU valgt, hvis dette var valget?

Og nei, ting "fungerer ikke slik flertallet bestemmer". Flertallet bestemmer ikke i private hjem, med private ting. Hos oss er det flere som ikke har råd til feiring med hele klassen, og da har de valgt å kutte ut hele feiringen. Så i stedet for at noen få blir invitert, blir INGEN invitert.

Endret av Rosalilje84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De ville det selv, det er nøyaktig 12 mnd og 4t mellom de og de er som erteris. Så ja hvorfor ikke når det er barnas egne ønsker?

Men da er det vel ikke et problem? De viste premissene og valgte som de gjorde uansett? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De av mine barns trinn som er gavefrie er ikke det pga avstemning men pga det er bestemt av de som har selvvalgt seg til FAU. 

Ikke sant? Disse FAU-mammaene må virkelig få seg et liv og en jobb. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Men det ekskluderer de fattige foreldre som ikke har råd til å arrangere dyre bursdager for hele klassen. Hva hadde du gjort hvis du hadde råd til en feiring med familie og en liten gave til bursdagsbarnet ELLER feiring med hele klassen på 20-30 stykker, men da ikke feiring med familie, og ikke gave. Hva hadde DU valgt, hvis dette var valget?

De færreste har 20-30 gutter/jenter i klassen ( hvertfall rundt her). 

Og et tips til de familiene kan være å feire sammen med noen i klassen, da blir utgiftene delt på flere familier (men jeg tipper at det er uaktuelt hos din familie kanskje, da jeg har en liten anelse om at det er uaktuelt å dele dagen med noen andre). 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen løsning kunne vært at foreldrene bidrar med 30,- hver seg til å kjøpe en bedre felles gave til det barnet som har bursdag. 

30,- er en liten sum, man slipper å få masse søppel barnet ikke trenger, alle får gitt noe og alle barna får noe. Så er det ofte feiret kun med samme kjønn. I barnehagen til eldste var det allerede fra 4 år feiringer med samme kjønn fra samme årskull. Det var ikke lett å finne billige gaver som er hyggelig å gi bort. Det ble kjapt 80,- og over 700 i året.

Anonymkode: 8477e...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Ikke sant? Disse FAU-mammaene må virkelig få seg et liv og en jobb. 

Sier du, som garantert aldri har løftet en finger for skolemiljø og felleskapet på skolen. Siden du nok har et travelt liv og en skikkelig viktig jobb.

Jeg takker disse som har tid og overskudd til å gjøre masse for barna våre jeg. Er jeg enig i alt: absolutt ikke, men det er greit de bruker så mye av sin egen fritid til å stille opp for barna på skolen. 
Men er man uenig, så får man faktisk ta på seg disse vervene selv. Ikke sitte å klage og snakke stygt om de som gjør mer enn en selv. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De færreste har 20-30 gutter/jenter i klassen ( hvertfall rundt her). 

Og et tips til de familiene kan være å feire sammen med noen i klassen, da blir utgiftene delt på flere familier (men jeg tipper at det er uaktuelt hos din familie kanskje, da jeg har en liten anelse om at det er uaktuelt å dele dagen med noen andre). 

Det med 20-30 er vel ofte snakk om å ha to eller tre barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med 20-30 er vel ofte snakk om å ha to eller tre barn. 

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener?
 Hun jeg siterer skriver hele klassen på 20-30 elever. De færreste her invitere hele klassen, men guttene eller jentene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...