Gå til innhold

Hva servere til besøk fra Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er oppvokst i Oslo og bor her, og jeg lager ofte gryte med høyryggkjøtt med poteter og gulrot i (pluss litt til da). Jeg har rødvin i sausen i gryta også, prøv det, det er skikkelig godt.

Jeg vet ikke hvor du har fått inntrykket fra at Oslo-boere spiser så "fancy" og annerledes enn alle andre nordmenn? Det gjør de nok ikke. Men jeg har inntrykk av at sære matvaner kan ha med alder å gjøre -  mange yngre i dag har lagt seg til sære og rare dietter, fått det for seg at de ikke tåler gluten eller andre ting, eller blitt veganere og annet rart. Men det har med alder å gjøre og ikke hvor de bor.

Endret av Million
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor bor du? Kanskje noe som er typisk fra der du bor. Jeg ville uansett spurt om det er noe de absolutt ikke liker/tåler. Feks sterk mat, ikke glad i sjømat, liker ikke får osv.

Anonymkode: dabc8...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi får besøk av et vennepar fra Oslo neste helg og trenger tips til hva vi skal servere.

Vanligvis på denne tiden av året pleier vi å servere høstgryte med høyryggskjøtt av storfe med potet og gulrot, men vi er redde for at det blir litt for "primitivt" for oslofolket. Sushi har vi ikke tilgang på i bygden, ei heller pokebowl.

Noen tips til hva vi kan servere som er urbant og godt, men som også metter?

Anonymkode: bc93c...52d

Et vennepar dere hverken har møtt, snakket med eller overhode kjenner? 

Anonymkode: 88592...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på Google. Søk "lise finckenhagen boeuf bourguignon" så lager du den. Supergod høstgryte med bl a rødvin og høyrygg.
Oppi gryta har du en billig fransk pinot noir (spør på polet. Ca 120kr flaska)

Sikker vinner selv blant de mest urbane :)

Så serverer du hjemmelaget potetstappe og en god fransk rødvin til (spør på polet hvilken som passer i prisklassen du ønsker. Gjerne gå opp til 150- 300kr pr flaske. IKKE Falling Feather, Marques eller Doppio Passo)

Anonymkode: b7f98...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Oslofolk" er vel vanligvis ganske glade i å kunne variere i hvilke kjøkken de spiser fra? 
Oslo har jo masse variert mattilbud, og mange er jo like glade i sushi, tapas, hamburger, taco som indisk, fransk, meksikansk og italiensk.
Og er de på riktig sted, er jo en skikkelig hjemmelaget rett det aller beste! 

De gangene jeg har reist til "Bygda" fra Oslo, har de beste rettene jeg har fått servert vært de som er basert på lokale råvarer. 

På samme måte som når jeg er i utlandet, er jeg på jakt etter det "lokale" og det "autentiske". 

Er jeg i et område kjent for fiske, så er det jo gjerne fiskeretter de er best på. 
Er jeg i et område der de primært driver med sau, så er det jo fordi det er gode forhold for sau der. Og da har de gjerne de beste saue-rettene også. 

Om gryte er det dere ville servert andre, så er det gryte dere skal servere. Uavhengig av hvor disse vennene kommer fra.

Anonymkode: d7827...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi i Oslo er vant til å bli møtt med canapeer og et glass bobler før du må trylle frem noen fermenterte godsaker, gjerne et bær som er økologisk dyrket og at du har en helt egen vin som matcher dette bæret, og at du husker å slite ut gjestene med å belære de opp og ned om alt du kan om vin generelt og denne spesielt til alle rundt bordet har begynt å planlegge turen innom Texburger for å stille sulten på hjemveien. 

Alternativt: kjør på med hjemmelaget gryte, øl og god stemning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker trolling. Godt jobba! :D

Vi Oslo-folk spiser helt vanlig mat.

Anonymkode: 3fc38...f8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomatsuppe. Toro, så rekker du legge alle 11 unga etter middag. 

Anonymkode: ca7cd...390

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 21.58):

Dette må jo være en spøk?? 😂

Tror du vi som bor i Oslo ikke spiser tradisjonell (og «primitiv», som var ditt ord) mat? Har bodd i Oslo hele livet, og er veldig glad i (og lager også selv)  ting som lapskaus, fårikål, kjøttkaker i brun saus, viltgryte, skinkestek, etc etc. Hvorfor skulle folk fra Oslo (og bare det at du tror «folk fra Oslo» har en ensartet smak… 😅🙈) bare ville spise sushi?? 

Anonymkode: 6219e...d99

Har fått høre mer enn en gang at vi går rundt og spiser sushi og drikker kaffe latte. 

Nja, jeg foretrekker husmannskost og trakterkaffe..

Men godt forsøk på trolling 😂

Anonymkode: 5703f...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høstgryte og et glass rødvin! Ja takk 🤗

Anonymkode: d7e5d...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DittHåp skrev (11 minutter siden):

Vi i Oslo er vant til å bli møtt med canapeer og et glass bobler før du må trylle frem noen fermenterte godsaker, gjerne et bær som er økologisk dyrket og at du har en helt egen vin som matcher dette bæret, og at du husker å slite ut gjestene med å belære de opp og ned om alt du kan om vin generelt og denne spesielt til alle rundt bordet har begynt å planlegge turen innom Texburger for å stille sulten på hjemveien. 

Alternativt: kjør på med hjemmelaget gryte, øl og god stemning!

Texburger skal ikke undervurderes, uansett forretten 😂

Anonymkode: 5703f...2a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 0.01):

Nja, de fleste spiser ikke svin og drikker ikke øl

Anonymkode: 6ec46...4fa

Hilsen en som aldri har vært i Oslo.

Anonymkode: 3fc38...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rustikt bygdemat er trendy. Klarer du å hale opp noen lilla gulrøtter også, så blir vi Oslo-folk kjempeimponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 21.51):

Vi får besøk av et vennepar fra Oslo neste helg og trenger tips til hva vi skal servere.

Vanligvis på denne tiden av året pleier vi å servere høstgryte med høyryggskjøtt av storfe med potet og gulrot, men vi er redde for at det blir litt for "primitivt" for oslofolket. Sushi har vi ikke tilgang på i bygden, ei heller pokebowl.

Noen tips til hva vi kan servere som er urbant og godt, men som også metter?

Anonymkode: bc93c...52d

Herregud for noe fjas. xD Alle har tilgang til sushi. Lag det selv. Blir mye bedre enn den man kjøper hvis det er det står på. Regner med at du har rå laks selv på bygdene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk : det må være fritt for kjøtt, gluten og laktose, og grønnsaker /frukt må ikke være plukket ( altså drept ), men må ha falt ned på bakken av egen fri vilje, eller kommet opp av jorden på egenhånd. 

Bon Apetit 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...