Gå til innhold

Hvorfor skriver så mange "should of"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Stor pike skrev (Akkurat nå):

Hvor ser du dette? Jeg kommuniserer masse på engelsk skriftlig. Aldri hverken sett eller skrevet. 

Samme tenkte jeg. Jeg leser og skriver mer på engelsk enn norsk. Kan aldri huske å ha sett denne feilen.

Anonymkode: ea730...aef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 20.00):

Istedet for should have.. Man virker jo mindre begavet når man skriver "I should of told you." Ser spesielt folk fra UK skriver dette.  

Anonymkode: d8189...eaa

Dette er noe av det mest irriterende jeg kan lese. Både amerikanere og briter gjør dette, og det gjør fysisk vondt å lese det. Jeg tror dessverre de ikke vet bedre 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det blir vel det samme som at mange i Norge blander og og å? Kan være vanskelig å vite hvordan noe staves når man tar utgangspunkt i talemål, ikke gramatikk.

Anonymkode: 4abbd...351

Grammatikk. 🤓🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er lov i muntlig språk, men man høres mindre begavet ut.

Anonymkode: 7d853...03a

Valgfritt, hilsen språkrådet. Mulig det er obligatorisk på din dialekt (og min) men skriftlig er det faktisk valgfritt. Skrevet tekst leses førøvrig, og høres ikke.

Anonymkode: 22b8d...70f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lov i muntlig språk, men man høres mindre begavet ut.

Screenshot_20241023_145928_com.android.chrome_edit_5270623117175954.thumb.jpg.aa3b6807218a27ec6b1e6203d8708a47.jpg

Anonymkode: 2d1a5...413

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Valgfritt, hilsen språkrådet. Mulig det er obligatorisk på din dialekt (og min) men skriftlig er det faktisk valgfritt. Skrevet tekst leses førøvrig, og høres ikke.

Jeg refererte ikke til skriftlig tekst, jeg mener at man høres ubegavet ut hvis man bruker "han" som objektsform i tale.

Den eneste grunnen til at det har blitt valgfritt er at de ikke kan stryke en halv ungdomsskoleklasse i norsk samtidig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg refererte ikke til skriftlig tekst, jeg mener at man høres ubegavet ut hvis man bruker "han" som objektsform i tale.

Den eneste grunnen til at det har blitt valgfritt er at de ikke kan stryke en halv ungdomsskoleklasse i norsk samtidig.

Tror du karakterer i ungdomsskolen var avgjørende da «ham» ble valgfritt i 1917? Eller kan det ha vært helt andre grunner?

Heldigvis er ikke meningene dine fakta, og begavelse er heller ikke avgjørende for hva man faktisk oppnår - innsats betyr mer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Aldri sett noensinne.

Anonymkode: 64c2b...f6e

Det var det første jeg også tenkte etter å ha lest hovedinnlegget og overskriften. Scrollet litt på Facebook rett etter og åpner et tilfeldig kommentarfelt, det første jeg leser er en engelskspråklig bruker som skriver "should of" istedenfor "should have". Tviler på at de med engelsk som andrespråk gjør denne feilen. Virker som slurv som har sneket seg inn i språket.

Anonymkode: 8a9ba...300

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror du karakterer i ungdomsskolen var avgjørende da «ham» ble valgfritt i 1917?

Jeg var ironisk. Det ble ikke valgfritt i 1917 nei.

Heldigvis er ikke meningene dine fakta, og begavelse er heller ikke avgjørende for hva man faktisk oppnår - innsats betyr mer.

Hehe, det kan du si 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (5 timer siden):

Hvor ser du dette? Jeg kommuniserer masse på engelsk skriftlig. Aldri hverken sett eller skrevet. 

Ser det ofte på facebook, i innlegg og kommentarfelt i engelskspråklige grupper. "Could care less" er en annen typisk gjenganger 😅

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg var ironisk. Det ble ikke valgfritt i 1917 nei.

Min kilde er denne artikkelen. Hva er din? https://www.dagsavisen.no/oslo/navn-i-nyhetene/2023/02/06/svarer-pa-kritikken-vi-skal-ikke-springe-rundt-med-rodpenn/

Det virker som du har en nokså snever omgangskrets, der alle er vokst opp samme sted. På tide å komme seg litt rundt? Andre dialekter er ikke «ubegavede», de er bare litt lenger unna dansk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stor pike skrev (8 timer siden):

Sjekk kommentarfeltet til Daily Mail, eller MAFS Hysteria (Married at first sight UK) på facebook f.eks. Der er det ekstremt mange skrivefeil.. "He should of left the show" som jeg så en skrive :D 

Anonymkode: d8189...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var på samnorsk at det ble lov i 1917.

Jfr. motkilde:

https://www.riksmalsforbundet.no/grammatikk/kapittel-8-pronomener/

Under kapittelet om 3. person i avhengighetsform.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det virker som du har en nokså snever omgangskrets, der alle er vokst opp samme sted. På tide å komme seg litt rundt?

Ikke bruk sånne hersketeknikker på meg, er du snill.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg føler et engelsk premier league-lag på facebook, og der ser du knapt "should have /would have" i kommentarfeltene. Der er det "should of" eller "would of". Det er nok mange uskolerte folk i det engelske fotballfans-miljøet.

Tenker det er litt som at noen nordmenn (særlig yngre) sier "de" i stedet for "dem".

"Jeg så de i går" i stedet for "Jeg så dem i går". En veldig vanlig men grov feil som du ofte ser i sosiale medier.

Anonymkode: ca339...063

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...