Gå til innhold

Første gang med automatgir – hvorfor gjorde jeg ikke dette før?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
aksase skrev (14 timer siden):

Det er nok riktig. Men hvordan vet du når du trenger det?

Hvis du f.eks. drar til Italia eller Spania og skal kjøre leiebil, da må du være obs på at alle de billigste bilene fortsatt er manuelle. Du kan leie med automatgir, men det er betydelig dyrere. Dette er i endring, men det tar fortsatt tid.

Eller du skal kjøpe din første ungdomsbil. Den må være billig og dermed litt eldre. Da er det veldig lite å velge i med automat.

Eller du skal jobbe i et håndverkeryrke hvor du blir tildelt en arbeidsbil. Selv om nye arbeidsbiler også nå ofte har automat, kan det jo hende at du får jobb et sted hvor bilene er litt eldre, og bilen du får tilgang på har manuelt gir.

Eller du får muligheten til å kjøre en gammel klassisk bil, f.eks. en Porsche 911. Det må du si nei til, fordi du mangler manuell-lappen.

Eller du flytter på landet med stor tomt og trenger en egen traktor å brøyte med. Alle brukte traktorer som koster mindre enn 300 000, og de fleste andre også, har manuelt gir.

Eller du gjør storhandel på IKEA og skal låne/leie en varebil for å få tingene hjem. Sjansen er fortsatt stor for at den bilen har manuelt gir.

Nå er disse tingene i endring, og automatgir blir stadig vanligere, men så lenge det finnes kjøretøy som ikke er helelektriske, vil også manuelt gir eksistere.

Trenger ikke være de rimeligste en gang. 

Leide bil i nettopp Spania i sommer. Da vi kom frem hadde de kun manuell SUV igjen, selv om vi hadde bedt om automat. Det de kunne gi var full refusjon. Men hva hjelper det når alt var bestilt opp midt på sommeren? Derfor greit at både jeg og mannen helt fint kan kjøre automat, selv om det ble litt rykkete akkurat ut av flyplass. 

En annen gang jeg var uendelig glad for at jeg behersker manuell er ved brå sykdom i familien. Måtte hive meg rundt og reise over landet, og fikk heldigvis låne en bil av en slektning, med manuelt gir. 

Som du skriver. Ting er i endring, vi kommer dit. Men foreløpig vil jeg anbefale alle å beherske manuell. 

Anonymkode: 44a72...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er så gammel at det var helt vanlig å ta lappen med manuelt giret bil. Samme var det da jeg tok lappen på vogntog. Manuelt gir med høy og lav serie. 🙂

Nå har jeg elbil, men også en bensinbil med manuelt gir. Elbilen er ekstremt lettkjørt og meget behagelig. Hvem som helst kan sette seg inn i den å kjøre bra.  Men den gamle gode manuelt giret bilen er noe for seg selv. 🥰 Den har personlighet og sjel, og er så mye mer morsom å kjøre enn elbilen. 😀 Her må man jobbe godt for at alt skal gå sømløst, og det liker jeg. 🤗

Men manuelt gir forsvinner mer og mer fra den Norske bilparken. Om ikke så mange år, er det vel bare oss "gamlinger", som kan kjøre slike biler. Resten blir slike som vi har ledd av i Amerikanske filmer, som ikke skjønner "bære" av 'stick shift' 😅

Anonymkode: a4570...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har automat nå og liker det ikke. Helt greit i kø-kjøring, men syntes det er helt ubrukelig i oppoverbakker i skauen på vinteren. Eneste er at jeg har blitt veldig god på å legge på kjetting da siden den girer opp når jeg gir på, selv om det er for å ikke miste moment når jeg kommer høyere og brattere opp. 

Anonymkode: 74cd4...17b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):
Jeg har nettopp kjøpt meg en elbil, og det er min første gang med en bil som bare har automatgir. Har alltid kjørt manuell før, og nå føler jeg nesten at jeg jukser litt når jeg kjører! 😅

Men seriøst, hvordan ble automatgir ikke standard tidligere? Det er jo så mye enklere! Ingen clutch, ingen girskifting – bare å cruise avgårde. Nå lurer jeg bare på hvordan jeg holdt ut med all den giringen før... Føler meg nesten litt lat nå 😂 Er det flere som har gått over til automat og aldri vil tilbake til manuell?

Anonymkode: d026e...77f

Ikke noe er som automat og adaptiv curisecontroll :) trenger nesten bare konsentrere seg om å styre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har automat nå og liker det ikke. Helt greit i kø-kjøring, men syntes det er helt ubrukelig i oppoverbakker i skauen på vinteren. Eneste er at jeg har blitt veldig god på å legge på kjetting da siden den girer opp når jeg gir på, selv om det er for å ikke miste moment når jeg kommer høyere og brattere opp. 

Anonymkode: 74cd4...17b

De fleste automatbiler av nyere dato lar en også låse giret på et gitt gir, f. eks. nyttig på vinteren. 

Anonymkode: cf23b...b3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):
Jeg har nettopp kjøpt meg en elbil, og det er min første gang med en bil som bare har automatgir. Har alltid kjørt manuell før, og nå føler jeg nesten at jeg jukser litt når jeg kjører! 😅

Men seriøst, hvordan ble automatgir ikke standard tidligere? Det er jo så mye enklere! Ingen clutch, ingen girskifting – bare å cruise avgårde. Nå lurer jeg bare på hvordan jeg holdt ut med all den giringen før... Føler meg nesten litt lat nå 😂 Er det flere som har gått over til automat og aldri vil tilbake til manuell?

Velkommen i klubben. Deilig å kunne fokusere 100% på å faktisk kjøre bilen og ikke dille med clutch og giring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
aksase skrev (20 timer siden):

Det er nok riktig. Men hvordan vet du når du trenger det?

Hvis du f.eks. drar til Italia eller Spania og skal kjøre leiebil, da må du være obs på at alle de billigste bilene fortsatt er manuelle. Du kan leie med automatgir, men det er betydelig dyrere. Dette er i endring, men det tar fortsatt tid.

Eller du skal kjøpe din første ungdomsbil. Den må være billig og dermed litt eldre. Da er det veldig lite å velge i med automat.

Eller du skal jobbe i et håndverkeryrke hvor du blir tildelt en arbeidsbil. Selv om nye arbeidsbiler også nå ofte har automat, kan det jo hende at du får jobb et sted hvor bilene er litt eldre, og bilen du får tilgang på har manuelt gir.

Eller du får muligheten til å kjøre en gammel klassisk bil, f.eks. en Porsche 911. Det må du si nei til, fordi du mangler manuell-lappen.

Eller du flytter på landet med stor tomt og trenger en egen traktor å brøyte med. Alle brukte traktorer som koster mindre enn 300 000, og de fleste andre også, har manuelt gir.

Eller du gjør storhandel på IKEA og skal låne/leie en varebil for å få tingene hjem. Sjansen er fortsatt stor for at den bilen har manuelt gir.

Nå er disse tingene i endring, og automatgir blir stadig vanligere, men så lenge det finnes kjøretøy som ikke er helelektriske, vil også manuelt gir eksistere.

Mange av disse argumentene er jo ikke relevante for alle. 

Sånn som jeg, har manuellappen, men eid automat i 15 år. Da gir jeg faktisk fullstendig blaffen i at jeg kan spare noen hundrelapper på manuellbil i Spania - selv om jeg har LOV til å kjøre manuell bil, så VIL jeg ikke, særlig ikke i et fremmed land med en helt annen trafikk. Det er ikke sånn at fordi du kjørte manuell bil for 15 år siden så vil du alltid føle deg trygg på det. Jeg hadde nektet å røre en manuell Ikeabil også. Jeg hadde krevd flere timer med øving på manuell før jeg rørte noen andre sin manuelle bil, og det har aldri vært nødvendig.

De fleste 18-åringer vet om de beveger seg mot en karriere der de trenger traktor eller en gammal arbeidsbil. Det blir for dumt å bruke mange tusen ekstra på manuell fordi man teoretisk kan ombestemme seg - det er jo bare å kjøre opp med manuell etterpå om det usannsynlige skulle skje! Det er ekstremt uvanlig å kjøpe en tomt i dag der du må kjøpe traktor i tillegg uten at du har planlagt et liv i landbruk. 😅

Disse eksemplene dine tar jo for gitt at hvis man bare har bestått med manuell så vil man for all fremtid føle seg komfortabel med manuell, men sånn er det jo ikke. Jeg møter mange foreldre som angrer på at de stresset ungene med manuell oppkjøring, for de ser jo i ettertid at så lenge de kjøper seg automatbil etterpå er det de færreste som VIL leie en manuellbil. Og det finnes nok av automatiske biler til en ok penge. Min første bil var en automatisk Yaris til 15 000. 😎 

På hvilke andre områder av livet anbefaler vi folk å betale mer for noe de tror de ikke trenger? Bruk 30 tusen på PC selv om du egentlig bare trenger en til 5? Kjøp en mobil til 20 tusen selv om den til 5 er bra nok? Kjøp en enebolig selv om du egentlig ønsker en leilighet? 

Anonymkode: f3654...3f3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har kjørt automat i over 20 år og sett venner og familie grue seg for glatta, være redde for bakkestart, kvele bilen i rundkjøringene... og så videre. Nå har de fleste byttet til automat, velkommen etter. Automat er gull.

Anonymkode: 476b3...07d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klarte meg helt fint med manuell, men har aldri blitt komfortabel med bakkestart siden det ikke er noe særlig med bakker her hvor jeg bor. De gangene jeg måtte ta bakkestart i en bratt bakke har jeg stressa noe jævlig. Nå har jeg automat og skal aldri tilbake 😅

Anonymkode: cc9e8...e73

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

køkjøring der bilen både har automatgir og kruicekontroll og tilpasser seg farten etter forankjørende bil, det er noe helt annet enn bar automatgir. 

Anonymkode: 10c2b...968

Det er bare helt topp. Setter den på rett etter 30 sonen ved skolen og så bruker jeg "pinnen" til å stille opp eller ned farten. Luksus på lange turer. 

Anonymkode: 99dd0...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er over 30 år og tar lappen nå. Her var det ikke spørsmål om automat/manuell for kjøreskolen tilbyr bare automat. Vi har uansett en elbil, foreldrene mine har automatbil, svigers har to automatbiler og alle vennene mine har automat. Hadde jeg tatt lappen på manuellgir hadde jeg slitt med å finne bil til å øvekjøre privat, uansett. 

Ang leiebil og utlandet så har mannen hvertfall lappen på manuell, så skulle det bli relevant, så er det ikke et problem. 

Anonymkode: a6349...32a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 20.28):

Tar lappen nå, og læreren sa at jeg burde ikke kaste bort tid på manuell med mindre jeg trengte det. 

Anonymkode: 92475...871

Kan risikere å ikke få kjørt firmabil når du ska ut i jo bra. Her var første sønnen fikk spørsmål om som industri mekaniker: har du lappen for manuell .noe han hadde. De sa hadde han ikke det måtte han kjøre opp på det før han startet som lærling der. En i klassen hans fikk ikke i første valg av firmabil fordi de hadde ikke manuell biler som firmabil.

Veldig greit å kunne stå fritt å velge uten å tenke på om en kan kjøre en bil 

Ser og yngste som driver med motorcross alle bilene ho der har kjørt er manuell. Bilen ho har kjøpt som første bil er manuell.

Anonymkode: 62345...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 19.43):

Elbil er det aller mest behagelige til hverdagsbruk. Selv en bensinbil med god automatkasse føles ikke like responsiv som en hvilken som helst elbil fra de siste årene. Og skulle man bli stående i kø, så er elbil med adaptiv cruise control helt nydelig; da kjører den mer eller mindre av seg selv, og man kan slappe av fremfor å få krampe på baksiden av låret og i rumpa, slik man kunne om man ble stående i kø i slak oppoverbakke med en manuell girkasse.

Det sagt, så skulle jeg gjerne hatt en "lekebil" med manuell girkasse til å kjøre på roadtrips og bane. Det føles mye morsommere, men i hverdagen trumfer behovet for å gjøre alt så enkelt som mulig det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 20.09):

Jeg var hardnakket motstander av automatgir tidligere. Men så kjøpte jeg meg en stor SUV, som bare kom med automat, og det var jo unektelig en nydelig bil å kjøre. Nå har jeg også elbil, og den er jo enda mer sømløs og lettkjørt. Nydelig bil. 

Men vi har også en gammel manuelt giret bil her hjemme, og noen ganger er det gøy å ut å kjøre den. Litt uvant de første meterne, og så er jeg "hjemme" igjen. Det er liksom å kjøre skikkelig bil. 

Jeg tar meg litt i å undre over hvor lett det må være å ta lappen, når man kjører elbil på kjøreskolen... 🤔 De lærer jo ikke å kjøre bil på den gode gamle måten. Alt utvikler seg, men jeg er glad jeg kan kjøre bil med manuelt gir. 🤗 

Anonymkode: a4570...0ec

Hehe, kan bare konstatere at jeg kjenner meg veldig igjen i de to første innleggene i denne tråden. Jeg er gammel nok (tok lappen på 80-tallet) til at vi visste ikke om annet enn manuelt gir. Det var kun amcars og det man litt foraktelig kalte "handicapbiler" som hadde automat.

Blir vel feil å si at jeg foretrakk manuell, heller riktig å si at jeg hadde null erfaring med automat. Og det man ikke kjenner til er man skeptisk til, til og med frykter litt. Jeg kunne aldri skjønne at det skulle være lettere å kjøre automat enn manuell, for meg var det motsatt! Clutchpedal og rørepinne følte jeg meg trygg og komfortabel med. Automat visste jeg da f*** ikke hvordan jeg skulle håndtere.

I dag er jeg ganske agnostisk til manuell vs automat, primærbilen min er fremdeles manuell, men det har gradvis kommet til automatbiler i husstanden/familien som jeg kjører av og til. Og ja, jeg er redd jeg må erkjenne at automat er veldig praktisk og komfortabelt nå som man først er blitt vant til det.

Anonymkode: c386b...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...