Gå til innhold
Noe nedetid og ustabilitet mellom 9:15 - 10:15 ×

Hvilke land er mest vennlige/uvennlige innstilt mot turister?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det land dere føler utpeker seg i den ene eller andre retningen? 

Anonymkode: 66604...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes de fleste land jeg har vært i har vært vennlig innstilt. Det er ett land som utpeker seg som uvennlig: Frankrike. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvennlige - franskmenn, men gjelder mest de fra Paris.

Vennlige - dansker, østerrikere, sveitsere, amerikanere, australiere, new zealandere, islendinger.

FOR vennlige, dvs innpåslitne - egyptere og marokkanere. 

Anonymkode: 6b3cc...989

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte irer og skotter, kanskje de vennligste av alle 😍

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Av landene jeg har vært, så har amerikanere vært soleklart mest åpne, vennlige og nysgjerrige.

Egyptere og Tunisiere mest slitsomme.

Anonymkode: c38e9...378

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg glemte irer og skotter, kanskje de vennligste av alle 😍

Det er sant. Irland føler jeg ikke er så ulikt Norge. Litt vanskelig akksent på engelsken, men trivelig folkeslag

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest uvenlig: skottland og japan. I japan følte jeg ikke de var direkte uhyggelig men de var veldig passiv og vanskelig å kommunisere med på engelsk. Skottland følte jeg folk var litt som i norge bare frekkere i kjeften, spurte feks om åpningstider på søndager på en butikk, den ansatte bare glefset til med "cant you read? Og pekte på et lite skilt i hjørnet av butikken" tydelig irritert over spørsmålet.

Mest venlig: Spania, USA

Endret av Gjest aninumus
Skriveleif
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har besøkt rundt 50 land. Stort sett gode erfaringer over alt.

Mest vennlig: Thailand . . . Og da tenker jeg ikke spesielt på jentene. Deretter USA.

Mest uvennlig/tilknappet: Frankrike

Mest lik Norge, på godt og vondt: New Zealand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare blitt behandlet bra i Frankrike, så forstår ikke helt hva folk snakker om. Men jeg snakker litt fransk, så mulig de er mer vennligstilte da.

Svensker er utrolig hyggelige, stor forskjell på naboene og oss. Dansker kan være litt begge deler. 

I Polen er de akkurat så høflige de må, og ikke mer. Italienere føler jeg er litt det samme: man tror italienere skal være så utrolig åpne og hyggelige, men de er ikke det i veldig stor grad. 

Nå er det mange år siden jeg var i Tyrkia, men de på restaurantene der var ekstremt serviceinnstilt og hyggelige. De i butikker og sånn blir altfor mye da.

Anonymkode: 683d0...666

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aninumus skrev (13 minutter siden):

Mest uvenlig: skottland og japan. I japan følte jeg ikke de var direkte uhyggelig men de var veldig passiv og vanskelig å kommunisere med på engelsk. Skottland følte jeg folk var litt som i norge bare frekkere i kjeften, spurte feks om åpningstider på søndager på en butikk, den ansatte bare glefset til med "cant you read? Og pekte på et lite skilt i hjørnet av butikken" tydelig irritert over spørsmålet.

Mest venlig: Spania, USA

Jeg bor i Skottland. Humoren her kan være veldig direkte og virke skikkelig frekk for nordmenn, men de gjør det ofte med et glimt i øyet. Jeg har lært meg å bare kødde tilbake med dem, så ler man litt og har en hyggelig samtale etterpå, men jeg syntes det var vanskelig i begynnelsen og har møtt mange turister som føler det samme. Det kan være at akkurat denne personen hadde en skikkelig dårlig dag da 😅 Spesielt om det f.eks. var Edinburgh i august, da blir man ekstremt lei av turister, så kan være personen hadde svart på samme spørsmål ørten ganger den dagen. 

Ellers så var personen bare frekk. Det skjer også.

Men selv har jeg helt motsatt opplevelse. Skottland og Japan har vært de hyggeligste for min del.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emiratene - super vennlige og hjelpsomme.

Grekere - veldig vennlige

Egypt - verste folkeslag jeg har opplevd.

Spanjoler - varierer mellom vennlige og arrogante.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste land er ganske vennlige mot turister. 

De minst vennlige er overturistifiserte land som Frankrike, Spania og Italia.

Anonymkode: 6d0de...970

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener å ha lest at Spanjoler ikke er så glade i turister. Det er kanskje mest de på Mallorca?

Anonymkode: 749b0...3ef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, gjennom 50 land og mange tusen turer, aldri oppfattet et folk som uvennlige. Kun enkeltmennesker. 

Sist tur var til Frankrike, som er nevnt i tråden. Møtte ei ufyselig ansatt på flyplassen. Mens neste var smilende og hjelpsom. 

Det som gjelder både for Frankrike og Spania er at de har stor stolthet for eget språk. Start med Bonjour/Hola. Lær deg å uttale Merci Beacoup/Muchos Gracias, så får dere se smil og vennlighet :)

Anonymkode: 3d0d6...b4e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I Filipinene, Chile og El Salvador opplevde jeg folk som veldig snille, hjelpsomme og gjestfrie.

Ellers har jeg aldri opplevd at folk direkte er uvennlige generalisert sett.. Jeg har reist rundt i isolerte områder i land der folk  kan være territorielle og litt fiendtlige mot utenforstående, men selv der ble jeg invitert hjem til lokale og fikk hjelp om jeg trengte det..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mest uvennlig: Spania. Har opplevd de som utrolig frekke og slemme faktisk. Roper stygge ting etter folk. Begynner å le hvis man begynner å grine. Ikke hyggelig i det hele tatt :( Jeg syns hvertfall ikke det er noe trivelig at noen kommer bort til meg og roper til meg at jeg er en stygg hore. Sånn helt random på dagtid (har hørt flere si dette, gjelder Barcelona, Torrevieja og Mallorca. Folk fra Torrevieja er onde mennesker.) Bortsett fra Sitges, der er folk snille. Aldri opplevd noe kjipt, og har vært der sikkert 10 ganger. 

Må nevne Latvia som et land med lite hyggelige folk og. De virker bare sure og lite serviceminded. Stor forskjell på Latvia og Estland, jeg likte meg godt i Tallinn f.eks. 

Mest vennlig: Irland, Hellas, Italia, UK, Frankrike og Mexico. Må ta med Canada og USA og. Mange andre land jeg kan nevne, syns de var trivelige i Thailand og. Sverige og Danmark har også trivelig befolkning der jeg har vært. 

Anonymkode: 62fa6...09e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste stedet jeg har opplevd skikkelig uvennlige mennesker, var i Opatjia (da het landet Jugoslavia, nå ligger denne byen nordvest i Kroatia). Men de som var arrogante og gjorde deler av ferien småsur for oss, var rike østerrikske og tyske turister som syntes vi var for frika og gjerne hadde sett at vi ble spist av haier – bortsett fra at det ville gitt stedet et dårlig rykte (dette sa de utrolig nok rett ut til oss).

Jeg har besøkt Kroatia siden, og min tidligere erfaring visste seg heldigvis å ikke være representativ – men nå traff jeg nesten bare kroater, så jeg tenker at problemet var rike tyske og østerrikske turister.

Av alle folkeslag jeg har vært borti, er det grekerne jeg opplever som de vennligste og mest sjenerøse. Deres gjestfrihet (φιλοξενία) har røtter tilbake til førantikk tid og er en viktig del av Odysseen, Homers store epos (eller fantasydikt – jeg er forresten like glad i Iliaden). Nå hjelper det kanskje at vi har lært en del gresk i løpet av årene, men når jeg tenker tilbake, var grekerne like imøtekommende da vi bare hadde hadde lært oss de aller vanligste høflighetsfrasene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst servicevennlige er Tsjekkia, og mest slitsomme er Egypt og Marokko.  Ellers synes jeg folk er hyggelige,  både i Spania, Frankrike, Storbritannia, Tyrkia,  Qatar, Thailand,  Vietnam . Latvia og Polen synes jeg bare er sånn passe hjelpsomme. 

Jeg synes også italienere, svensker, dansker og nederlendere er hyggelige.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polen. Hånlige og hurpete. Fantes ikke høflige og service orienterte 

Anonymkode: f89e5...6bf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...